2024-01-17, 16:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Absolut, jag förstår dig, en fördubbling vart 10ånde år är ju vad man förväntar sig på börsen.
Så allt jag investerar i måste jag ju tro kommer ha en bättre return än de.

Om vi tar tesla som helhet:

Låt oss säga att dagens värde är 700B och att det inte kommer vara några utdelningar (bara för att hålla det simpelt)

om jag tror,
40% sannolikhet att aktien är värd 700B om 10 år. (samma)
30% att aktien är värd 1400B om 10år (dubbling)
10% att aktien är värd 2800B om 10 år (200%)
5% att aktien är värd 7000B om 10 år (1000%)
15% att aktien är värd 350B om 10 år (minus 50%)

min gissning skulle ju då vara att market cappen om 10 år är:
700*0.4 + 1400*0.3 + 2800*0.1 + 7000*0.05 + 350*0.15 = 1382B
Allt över 1.4T är ett köp.

Personligen, eftersom Tesla är så volatil aktie så skulle jag kräva att den var mer 1.4T i mina beräkningar för att jag vill få mer betalt för den volatiliteten. Men allt sånt kan man ju pussla med hur man själv känner.

DVS jag skulle köpa MCdonalds aktier "lättare" än en Tesla aktie eftersom MCdonalds har ett lägre beta värde

P.S:
Jag tror tyvärr det är högre sannolikhet att Tesla är mindre värt om 10 år än 15%. Men vill inte vara för pessimistic i forumet. Och om det är någonting som alla måste hålla med om så är det att Musk har en fantastik förmåga att pusha upp aktie priset. Det är också varför jag inte, och aldrig har, shortart Tesla. jag tycker det är en för stor risk det med.

Om du tror att aktien är värd mindre om 10 år så tror du ju inte på procentsatserna i din sannolikhetsbedömning. Skall du ha fel så var åtminstone konsekvent.

Vart tycker du att Cern Basher har fundamentalt fel i sin analys?

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=EEYlyuUEvWkUQgAo
Citera
2024-01-17, 16:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Jim Fan @ NVIDIA
Senior Research Scientist & Lead of AI Agents.
Creating foundation models for Agents, Robotics, Gaming.
@Stanford Ph.D.
@OpenAI's first intern.

"I appreciate this so much. Optimus has the best Humanoid hardware I’ve seen. The smoothness and speed of the motions are stunning. We can both be excited about the progress (hardware) and stay grounded on the challenges: ChatGPT moment of Robot Foundation Model is not here yet.

Thanks
@elonmusk
for the honesty! We are on the right track, and will get there together as the research community advances."

https://x.com/DrJimFan/status/1747003603578212516?s=20
Citera
2024-01-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur lång tid tror du det kommer dröja innan en person kan åka i en rattlös bil full utan körkort från attt den står i ett trångt garage i en förort i sundsvall till svärmors stuga efter slingrande 10 km grusväg i snömodd? 2 år 5år 10år 20år 30år? -utan att man behöver lägga sig i. Lagligt alltså..

Jag siktar på 30år.
Om inte Tesla går ifrån vision only konceptet så kommer det nog aldrig ske.
Detta då vi i EU har lagar om redundanta system i autonoma system
Citera
2024-01-17, 18:24
Medlem
Citat:
Absolut, jag förstår dig, en fördubbling vart 10ånde år är ju vad man förväntar sig på börsen.
Så allt jag investerar i måste jag ju tro kommer ha en bättre return än de.

Om vi tar tesla som helhet:

Låt oss säga att dagens värde är 700B och att det inte kommer vara några utdelningar (bara för att hålla det simpelt)

om jag tror,
40% sannolikhet att aktien är värd 700B om 10 år. (samma)
30% att aktien är värd 1400B om 10år (dubbling)
10% att aktien är värd 2800B om 10 år (200%)
5% att aktien är värd 7000B om 10 år (1000%)
15% att aktien är värd 350B om 10 år (minus 50%)

min gissning skulle ju då vara att market cappen om 10 år är:
700*0.4 + 1400*0.3 + 2800*0.1 + 7000*0.05 + 350*0.15 = 1382B
Allt över 1.4T är ett köp.

Personligen, eftersom Tesla är så volatil aktie så skulle jag kräva att den var mer 1.4T i mina beräkningar för att jag vill få mer betalt för den volatiliteten. Men allt sånt kan man ju pussla med hur man själv känner.

DVS jag skulle köpa MCdonalds aktier "lättare" än en Tesla aktie eftersom MCdonalds har ett lägre beta värde

P.S:
Jag tror tyvärr det är högre sannolikhet att Tesla är mindre värt om 10 år än 15%. Men vill inte vara för pessimistic i forumet. Och om det är någonting som alla måste hålla med om så är det att Musk har en fantastik förmåga att pusha upp aktie priset. Det är också varför jag inte, och aldrig har, shortart Tesla. jag tycker det är en för stor risk det med.

Om jag utgick från samma tankesätt som du men ändrar procenterna lite för att mer stämma på vad jag tror så är alltså tesla ett köp för mig med ditt resonemang. Det räcker bara att sänka chansen på "detsamma" och "lägre" så blir det ett köp.

Sen måste jag undra varför du ser volatilitet som ett negativt, antingen köper du och håller och det spelar 0 roll eller så spelar du på det och försöker köpa på dips och kan tjäna extra i längden.

Givetvis måste ju mina investerade pengar kunna vara låste i 10 år i detta exempel.
Citera
2024-01-17, 19:01
Medlem
Teslas satsningar på Optimus har pågått lite i skymundan i 10 år minst. Musk förutspår 10 robotar per människa år 2060. På och utanför jorden. Optimus neurochip är 20 år före konkurrenterna och den är självlärande genom observation. Vad en robot kan - kan alla andra robotar lära sig på en nanosekund. Marknaden för detta är 5 trillioner dollar. Teslas utveckling går i rasande fart, de byggde hjärnan först och sedan roboten. De kommer att vara 10 000 gånger smartare än en människa.

Jag har sett kalkyler att roboten ökar aktien till 245 000 dollar. (2035 tror jag det var) Biltillverkningen är mest för att få in stålar till att skapa Optimus och låta ingenjörerna att träna på FSD/AI som de överför till Optimus.

Samtidigt sitter det människoapor inom politiken och påstår att vi behöver arbetskraftsinvandring när 50% av alla jobb kommer att försvinna inom 8-10 år. - "Tack för att ni valde Sverige".

Lite om Optimus
https://www.youtube.com/watch?v=pDP68ukOBxE
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-01-17 kl. 19:04.
Citera
2024-01-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Om jag utgick från samma tankesätt som du men ändrar procenterna lite för att mer stämma på vad jag tror så är alltså tesla ett köp för mig med ditt resonemang. Det räcker bara att sänka chansen på "detsamma" och "lägre" så blir det ett köp.

Sen måste jag undra varför du ser volatilitet som ett negativt, antingen köper du och håller och det spelar 0 roll eller så spelar du på det och försöker köpa på dips och kan tjäna extra i längden.

Givetvis måste ju mina investerade pengar kunna vara låste i 10 år i detta exempel.

Precis, om du får de till till mer än dubbla om 10 år så är det ett köp!

Precis, ang volatiliteten så har de med att göra ifall ifall shit hits the fan, jag måste sälja av whatever anledning, det är ju såklart inte min förhoppning men man vet ju aldrig vad som händer.
Citera
2024-01-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om du tror att aktien är värd mindre om 10 år så tror du ju inte på procentsatserna i din sannolikhetsbedömning. Skall du ha fel så var åtminstone konsekvent.

Vart tycker du att Cern Basher har fundamentalt fel i sin analys?

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=EEYlyuUEvWkUQgAo

Jag kollade inte på hela klippet, men jag kan ganska snabbt berätta vad som är fel på de. Han tror att Tesla ska vara värt 34T dollar om 6 år.

Om du tror det stämmer så tror jag inte du förstår hur mycket det är.

Det är samma som sammanlagda GDP av hela EU två gånger om. Och då har du öndå över för att köpa hela apple.

Om du tror att Tesla är värt det om 6år då är du den dummaste människan i världen
Citera
2024-01-17, 19:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag kollade inte på hela klippet, men jag kan ganska snabbt berätta vad som är fel på de. Han tror att Tesla ska vara värt 34T dollar om 6 år.

Om du tror det stämmer så tror jag inte du förstår hur mycket det är.

Det är samma som sammanlagda GDP av hela EU två gånger om. Och då har du öndå över för att köpa hela apple.

Om du tror att Tesla är värt det om 6år då är du den dummaste människan i världen

Vilka av hans antaganden eller siffror är det som inte stämmer om t.ex Optimus blir en färdig produkt?
Han tror ingenting egentligen, han har gjort en analys med möjliga scenarion baserade på erkända analytikers siffror och ställer fram alternativ som är mer eller mindre optimistiska. Jag tror inte du har sett något av klippet och tvivlar på att du ens förstår vad han säger.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-17 kl. 19:53.
Citera
2024-01-17, 19:53
Medlem
Citat:
Vilka av hans antaganden eller siffror är det som inte stämmer om t.ex Optimus blir en färdig produkt?

Som jag skrev antagandet att TSLA ska ha ett marketcap på 34T dollar 2030
Citera
2024-01-17, 19:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Som jag skrev antagandet att TSLA ska ha ett marketcap på 34T dollar 2030

Det är inte att plocka isär hans analys, då det inte är något han påstår. Han kan inte rå för vad siffrorna säger om Teslas verksamhet framskrider som planerat. Du saknar bara föreställningsförmåga att justera det för hur marknaden ser ut om t.ex Optimus blir en användbar produkt.

Du kan åtminstone kommentera vad som är fel på hans estimat om värdet på autobidder.
Citera
2024-01-17, 20:07
Medlem
Citat:
Det är inte att plocka isär hans analys, då det inte är något han påstår. Han kan inte rå för vad siffrorna säger om Teslas verksamhet framskrider som planerat. Du saknar bara föreställningsförmåga att justera det för hur marknaden ser ut om t.ex Optimus blir en användbar produkt.

Du kan åtminstone kommentera vad som är fel på hans estimat om värdet på autobidder.

Jag har kommenterat hans fel. Du verkar inte förstå gur mycket 34T$ är.

Låt oss säga, året är 2030. Tesla ät värt 34T då MÅSTE Tesla vara ett moget företag, och därför ett lägre PE tal. Säg 10. Inte mycket mer growth som är möjligt när man är nöstan lika mycket värd som hela sp500.

Så dom gör en vint på 3.4T per år. Varje människa i hela världen, alla barn, ALLA. Betalr 900$ per år till Tesla. Och Tesla har en vinstmarginal på 50%.

Förstår du hur mycket 34T är nu?

Låt oss säga att du och jag gjorde ett bet. Om Tesla var värda 34T 2030. Vi satsar 1 million var.

Eftersom jag är en klok person, så vill ju jag hedga detta, jag behöver köpa 10 TSLA aktier för att göra den helgen.

Förstår du hur orimligt det är!

Ingenting den mannen någonsin säger kan du ta på allvar. Om det visar sig att jag har samma musiksmak som honom, så kommer jag byta musiksmak, för uppenbarligen så måste han ha fel
Citera
2024-01-17, 20:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag har kommenterat hans fel. Du verkar inte förstå gur mycket 34T$ är.

Låt oss säga, året är 2030. Tesla ät värt 34T då MÅSTE Tesla vara ett moget företag, och därför ett lägre PE tal. Säg 10. Inte mycket mer growth som är möjligt när man är nöstan lika mycket värd som hela sp500.

Så dom gör en vint på 3.4T per år. Varje människa i hela världen, alla barn, ALLA. Betalr 900$ per år till Tesla. Och Tesla har en vinstmarginal på 50%.

Förstår du hur mycket 34T är nu?

Låt oss säga att du och jag gjorde ett bet. Om Tesla var värda 34T 2030. Vi satsar 1 million var.

Eftersom jag är en klok person, så vill ju jag hedga detta, jag behöver köpa 10 TSLA aktier för att göra den helgen.

Förstår du hur orimligt det är!

Ingenting den mannen någonsin säger kan du ta på allvar. Om det visar sig att jag har samma musiksmak som honom, så kommer jag byta musiksmak, för uppenbarligen så måste han ha fel

Är det ett korrekt antagande att du ser dig själv som mer kompetent analytiker än honom?
Jag vet att du inte kollat på videon och bara gjort en vild gissning baserat endast på vad du ser i videons thumbnail. Hade du lyssnat på videon eller gjort lite research om Cern Basher så hade du sluppit göra bort dig fullständigt.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-17 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in