2023-12-22, 08:24
Medlem
Fick till svar att rusta och matcha är frivilligt men att arbetsförmedlingen skickar det till a-kassan att man tackat nej till stöd. Sedan är det upp till kassan att avgöra vad för ”straff” man ska få.
Citera
2023-12-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Där jag går är det många närmar sig 60-års åldern... de har varit med i flera år.... vore det inte bättre att de plockade skräp i naturen 4h samt söka jobb 4h?

Söka jobb kan nog tom 60 åringar göra utan en coach.
Citera
2023-12-27, 10:02
Medlem
3Godisars avatar
Kan någon förklara mer exakt vad detta är för något, går man en viss tid praktik eller vad gör man? Hur länge kan man vara med i rusta o matcha och vilken ersättning kan man ha??
Citera
2023-12-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Kan någon förklara mer exakt vad detta är för något, går man en viss tid praktik eller vad gör man? Hur länge kan man vara med i rusta o matcha och vilken ersättning kan man ha??

https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha
Citera
2024-01-18, 11:34
Medlem
HanMedPinnens avatar
Vilka kriterier kan man titta på i val av leverantör för Rusta och Matcha

Jag ser att det startats trådar med "Rusta och Matcha" i titeln, men ingen av dem har min frågeställning, så jag ser inte att jag borde ta detta där. Moderator får gärna misstycka, i vilket fall jag ämnar följa dennes rekommendationer.

Så, jag är arbetslös. Efter att firman jag jobbat på konkat är jag nu inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har ingen A-kassa, så jag behöver inte blidka någon sådan för att få ut pengar. Jag har kunnat lägga undan en del under anställningen, så det är inte extremt bråttom heller. Det handlar bara om att hitta ett bra jobb, för någon definition av "bra".

Efter ett första snack med AF förklarade handläggaren att jag nog var lämpad för rusta och matcha, och att jag skulle välja en leverantör. Om jag inte valde någon skulle jag kunna få en tilldelad, och men damen i luren ville verkligen inte rekommendera det. Hon lät som hon visste vad hon pratade om.

När jag sedan ger mig på att kolla listan på AF-sidan hittar jag över 100 stycken leverantörer i Göteborg. Alla har olika klämkäcka texter om hur de vill "ta mig mot framtiden", "se möjligheter i individen" och annat babbel, vilket inte hjälper ett dyft. Man kan välja yrkeskategorier, men även det är svårt. Det snävaste valet som passar mig någorlunda får ner antalet till knappa 20, men problemet kvarstår. Det verkar även som att flera leverantörer helt enkelt klickat i alla yrkeskategorier, men jag har svårt att avgöra om det är ett dåligt tecken.

Till saken hör att jag har några kurser kvar från en tidigare utbildning som jag nu tagit tillfället att börja försöka läsa in, vilket nog kan ta kanske en månad. Jag antar att det går in under "rusta", och som jag förstod det skulle det passa väl med hur programmet är tänkt att fungera.

Så nu undrar jag: Finns det några kriterier man kan använda för att sålla bland alla dessa leverantörer med närmast identiska hemsidor och listor med floskler? Något mått, någon jämförelse av olika inriktningar eller vad som helst?

Jag är högutbildad, och de få jobb jag haft hittills har hittat mig snarare än tvärt om, så jag har ingen som helst erfarenhet av jobbsökande för egen del men jag borde vara anställningsbar. Tänkte jag skulle prova detta och se om det kan ge något.

Tacksam för svar
Citera
2024-01-18, 11:45
Avstängd
Du verkar ju vara självgående och inte i behov av ekonomiskt stöd från A-kassan eller liknande.

Frågan är varför du överhuvudtaget ska kopplas till Rusta & Matcha då?

Vem som helst får lov att vara inskriven, och det finns inget krav på att man ska göra något speciellt. Det finns dom som är inskrivna enbart för att prenumerera på lediga jobb och göra sig sökbar. Är man avhängig av någon form av ekonomiskt stöd kopplat till arbetslösheten, så är det såklart annorlunda.

Om du är osäker på hur du ska gå tillväga för att söka jobb, eller skriva CV och så vidare, så finns det små webbinarier på Arbetsförmedlingens hemsida att ta del av.

Alternativt så väljer du vilken leverantör av Rusta & Matcha som helst, och tar hjälp därifrån den första månaden eller så, för att få ordning på CV och annat praktiskt. Fokusera på en av de större aktörerna på marknaden. Du behöver ju knappast läsa SFI

Även om du inte tillhör någon A-kassa, så finns det ekonomisk ersättning att få, om man deltar i Arbetsförmedlingens program. Frågan är väl om du vill ha dom klängande efter dig.
Senast redigerad av PatricHbg 2024-01-18 kl. 11:58.
Citera
2024-01-18, 11:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag är högutbildad, och de få jobb jag haft hittills har hittat mig snarare än tvärt om, så jag har ingen som helst erfarenhet av jobbsökande för egen del men jag borde vara anställningsbar. Tänkte jag skulle prova detta och se om det kan ge något.

Tacksam för svar
Jag skulle titta på någon av de större som har handledare som är mer rustade att tillgodose dina behov. Typ Lernia eller Manpower eller någon annan av de större, visst man kan hitta någon mindre som också är bra om man har tur men det är mer en chansning. Du får från början tilldelad en handledare hos företaget du valt, känner du att ni inte har någon personkemi så kan du byta utan problem. Ni går igenom dina styrkor och svagheter och vad du ev måste förbättra och du får tips om hur du skriver ett attraktivt cv och personligt brev och vilka kanaler det är bäst att söka ett nytt jobb genom. Handledaren kan ev också matcha dig direkt mot ett jobb genom sina kontakter. Lycka till!
Citera
2024-01-18, 12:05
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du verkar ju vara självgående och inte i behov av ekonomiskt stöd från A-kassan eller liknande.

Frågan är varför du överhuvudtaget ska kopplas till Rusta & Matcha då?
Jag hade aldrig hört talas om det innan damen på AF föreslog det i telefonen. Hon lät mycket förtroendeingivande och pratade om att det var sådant AF gjorde själva förr och som hon helst jobbat med, men att det nu var utlejt för att öka "valfriheten". Hon lät väl inte helt förtjust i privatiseringen (kan ha misstolkat) men hon tyckte ändå att KRoM var det mest passande i min situation.
Citat:
Vem som helst får lov att vara inskriven, och det finns inget krav på att man ska göra något speciellt. Det finns dom som är inskrivna enbart för att prenumerera på lediga jobb och göra sig sökbar.
Lite så jag tänker också, att det skulle kunna underlätta processen.
Citat:
Om du är osäker på hur du ska gå tillväga för att söka jobb, eller skriva CV och så vidare, så finns det små webbinarier på Arbetsförmedlingens hemsida att ta del av.

Alternativt så väljer du vilken leverantör av Rusta & Matcha som helst, och tar hjälp därifrån den första månaden eller så, för att få ordning på CV och annat praktiskt.

Även om du inte tillhör någon A-kassa, så finns det ekonomisk ersättning att få, om man deltar i Arbetsförmedlingens program. Frågan är väl om du vill ha dom klängande efter dig.

Leverantörerna av tjänster gör det av enbart en anledning, att tjäna pengar. Och de som arbetar där hade också varit arbetslösa, om det inte varit för att du och många andra fanns.
Tack för input! Ska titta på det!
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag skulle titta på någon av de större som har handledare som är mer rustade att tillgodose dina behov. Typ Lernia eller Manpower eller någon annan av de större, visst man kan hitta någon mindre som också är bra om man har tur men det är mer en chansning. Du får från början tilldelad en handledare hos företaget du valt, känner du att ni inte har någon personkemi så kan du byta utan problem. Ni går igenom dina styrkor och svagheter och vad du ev måste förbättra och du får tips om hur du skriver ett attraktivt cv och personligt brev och vilka kanaler det är bäst att söka ett nytt jobb genom. Handledaren kan ev också matcha dig direkt mot ett jobb genom sina kontakter. Lycka till!
Det låter väldigt rimligt. Det är ju lätt att bli lite överväldigad när du plötsligt har 156 alternativ av något du fram till för några dagar sedan knappt visste fanns, och måste välja. Ska kolla på några av de större ikväll! Sen får vi se, kanske känner mig äventyrlig och väljer någon mindre till slut ändå.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2024-01-18 kl. 12:08.
Citera
2024-01-18, 12:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
och att jag skulle välja en leverantör.
Vill hon att du skall bli inköpschef på företagen eller betyder ordet 'Leverantör' i detta sammanhang egentligen 'Bemanningsföretag'?
Citera
2024-01-18, 12:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vill hon att du skall bli inköpschef på företagen eller betyder ordet 'Leverantör' i detta sammanhang egentligen 'Bemanningsföretag'?
Leverantör i detta sammanhanget betyder leverantör av tjänsten "Kundval Rusta o Matcha" https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha
AF hade tidigare handledare som skötte den tjänsten men efter januari-avtalet beslutade att AF skulle omvandlas till en myndighet från förmedling så sköts detta nu av externa företag som oftast kallas för "leverantörer"
Citera
2024-01-18, 13:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Leverantör i detta sammanhanget betyder leverantör av tjänsten "Kundval Rusta o Matcha" https://arbetsformedlingen.se/for-ar...sta-och-matcha
AF hade tidigare handledare som skötte den tjänsten men efter januari-avtalet beslutade att AF skulle omvandlas till en myndighet från förmedling så sköts detta nu av externa företag som oftast kallas för "leverantörer"
Aha, jag som trodde att det handlade om företaget Rusta och ett annat företag vid namn Matcha och som behövde inköpschefer.
En hel serie med missförstånd där. Det hade blivit ett mäkta förvirrat möte om det vore jag som satt där med arbetsförmedlaren.
Citera
2024-01-18, 17:24
Bannlyst
De där gör ingenting. Oseriösa aktörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här