Jag ser att det startats trådar med "Rusta och Matcha" i titeln, men ingen av dem har min frågeställning, så jag ser inte att jag borde ta detta där. Moderator får gärna misstycka, i vilket fall jag ämnar följa dennes rekommendationer.
Så, jag är arbetslös. Efter att firman jag jobbat på konkat är jag nu inskriven på arbetsförmedlingen. Jag har ingen A-kassa, så jag behöver inte blidka någon sådan för att få ut pengar. Jag har kunnat lägga undan en del under anställningen, så det är inte extremt bråttom heller. Det handlar bara om att hitta ett bra jobb, för någon definition av "bra".
Efter ett första snack med AF förklarade handläggaren att jag nog var lämpad för rusta och matcha, och att jag skulle välja en leverantör. Om jag inte valde någon skulle jag kunna få en tilldelad, och men damen i luren ville verkligen inte rekommendera det. Hon lät som hon visste vad hon pratade om.
När jag sedan ger mig på att kolla listan på AF-sidan hittar jag över 100 stycken leverantörer i Göteborg. Alla har olika klämkäcka texter om hur de vill "ta mig mot framtiden", "se möjligheter i individen" och annat babbel, vilket inte hjälper ett dyft. Man kan välja yrkeskategorier, men även det är svårt. Det snävaste valet som passar mig någorlunda får ner antalet till knappa 20, men problemet kvarstår. Det verkar även som att flera leverantörer helt enkelt klickat i alla yrkeskategorier, men jag har svårt att avgöra om det är ett dåligt tecken.
Till saken hör att jag har några kurser kvar från en tidigare utbildning som jag nu tagit tillfället att börja försöka läsa in, vilket nog kan ta kanske en månad. Jag antar att det går in under "rusta", och som jag förstod det skulle det passa väl med hur programmet är tänkt att fungera.
Så nu undrar jag:
Finns det några kriterier man kan använda för att sålla bland alla dessa leverantörer med närmast identiska hemsidor och listor med floskler? Något mått, någon jämförelse av olika inriktningar eller vad som helst?
Jag är högutbildad, och de få jobb jag haft hittills har hittat mig snarare än tvärt om, så jag har ingen som helst erfarenhet av jobbsökande för egen del men jag borde vara anställningsbar. Tänkte jag skulle prova detta och se om det kan ge något.
Tacksam för svar