2023-12-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Den amerikanska bolåneräntan är redan över 6%, upp från 3% för ett halvår sedan. Detta efter enbart två höjningar från Fed, med gravt negativ realränta.

I Sverige kan man fortfarande binda till ränta på 3-4%. Gör ni inte detta kommer ni lida hårt de kommande fem åren. Det blir inga fler såna här chanser.

Den svenska bolåneräntan kommer öka kraftigt I år eftersom

1. Fed fortsätter höja kraftigt vid varje tillfälle och Riksbanken gör inget annat än att följa Fed för annars tappar SEK värde vilket ger an mer ökad inflation
2. Svensk inflation var 7.8% I maj officiellt, vilket betyder att realräntan är -7%, ohållbart.

Varför har ni inte bundit räntan än?
Den här tråden åldrades inte väl!😁
Citera
2023-12-26, 22:34
Medlem
IgelBollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Instämmer, men vem vet.
Citera
2024-01-09, 23:12
Medlem
Citat:

Det gjorde den väl visst det? Lönar sig fortfarande om man hade bundit till 3-4%. Hur länge till återstår att se.
Citera
2024-01-10, 04:11
Medlem
Lånar tråden. Har fått bolån beviljat och erbjudande om rörlig ränta på 5.21%, 3 mån och vid 1 års bindning 4,65% ränta. 2 år 4.29%. Min bank föreslog att dela upp lånet hälften bundet och hälften rörligt. Hur hade ni agerat i min situation?
Citera
2024-01-10, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Lånar tråden. Har fått bolån beviljat och erbjudande om rörlig ränta på 5.21%, 3 mån och vid 1 års bindning 4,65% ränta. 2 år 4.29%. Min bank föreslog att dela upp lånet hälften bundet och hälften rörligt. Hur hade ni agerat i min situation?
Räntan är troligen på väg ner nu, så rörligt är nog det mest ekonomiska, medans bundet är säkrare.

Hälften bundet och hälften rörligt var en klassiker förr.
Citera
2024-01-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det gjorde den väl visst det? Lönar sig fortfarande om man hade bundit till 3-4%. Hur länge till återstår att se.
Den rörliga räntan hos SBAB är just nu 4,69%, så man kommer knappast att lida i 5 år om man inte bundit räntan som TS påstod. Dessutom kommer räntorna att börja falla troligtvis under 2024, så han man bundit på 4% i 5 år så går man garanterat back jämfört med att ha rörlig ränta.
Citera
2024-01-11, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Till att börja med borde du kolla runt bland andra banker! 5,21 är väldigt högt för rörligt.

Hitta en bättre bank, och kör allt rörligt.
Citera
2024-01-20, 00:24
Medlem
Citat:
Den rörliga räntan hos SBAB är just nu 4,69%, så man kommer knappast att lida i 5 år om man inte bundit räntan som TS påstod. Dessutom kommer räntorna att börja falla troligtvis under 2024, så han man bundit på 4% i 5 år så går man garanterat back jämfört med att ha rörlig ränta.

Nu har det ju gått 1,5 år redan sedan TS skrev sitt inlägg och räntorna har varit högre än vad de var då hela tiden. I juni 2022 var "Räntan på nya avtal för hushållens bostadslån med bindningstider mellan 1 och 5 år var i genomsnitt 3,27 procent." enligt SCB. Om räntorna kommer sjunka under nivån man kunde binda till då går inte att säga ännu och ännu mindre sannolikt är det att snitträntan om man haft rörlig ränta i säg 3 år från juni 2022 är lägre än 3,27%. På 5 år är det väl lite mer osäkert, men i nuläget ligger man garanterat på plus. Du försöker spå framtiden, det är sällan framgångsrikt. Du lika lite som någon annan vet vad som kommer hända det närmaste året eller två, varken i världen eller med räntorna.
Senast redigerad av kramiz1 2024-01-20 kl. 00:26.
Citera
2024-01-20, 00:26
Medlem
Citat:
Nu har det ju gått 1,5 år redan sedan TS skrev sitt inlägg och räntorna har varit högre än vad de var då hela tiden. I juni 2022 var "Räntan på nya avtal för hushållens bostadslån med bindningstider mellan 1 och 5 år var i genomsnitt 3,27 procent." enligt SCB. Om räntorna kommer sjunka under nivån man kunde binda till då går inte att säga ännu och ännu mindre sannolikt är det att snitträntan om man haft rörlig ränta i säg 3 år från juni 2022 är lägre än 3,27%.
Det hade varit väldigt fiffigt att binda sina räntor då. Sedan blev det inte lika illa som ts tänkte.
Citera
2024-01-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det hade varit väldigt fiffigt att binda sina räntor då. Sedan blev det inte lika illa som ts tänkte.

Du tycker inte att räntorna är höga just nu? Det tycker jag. Eller spår du framtiden igen?
Citera
2024-01-20, 01:46
Medlem
Citat:
Du tycker inte att räntorna är höga just nu? Det tycker jag. Eller spår du framtiden igen?
Räntorna kommer att sjunka. Läser du inte vad Riksbanken skriver?
Citera
2024-01-20, 01:57
Medlem
Citat:

Räntan är inte särskilt hög nu, visst jämfört med att inte ha ränta alls visst. Men särskilt hög är den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in