2022-06-19, 08:39
Medlem
Den amerikanska bolåneräntan är redan över 6%, upp från 3% för ett halvår sedan. Detta efter enbart två höjningar från Fed, med gravt negativ realränta.

I Sverige kan man fortfarande binda till ränta på 3-4%. Gör ni inte detta kommer ni lida hårt de kommande fem åren. Det blir inga fler såna här chanser.

Den svenska bolåneräntan kommer öka kraftigt I år eftersom

1. Fed fortsätter höja kraftigt vid varje tillfälle och Riksbanken gör inget annat än att följa Fed för annars tappar SEK värde vilket ger an mer ökad inflation
2. Svensk inflation var 7.8% I maj officiellt, vilket betyder att realräntan är -7%, ohållbart.

Varför har ni inte bundit räntan än?
Citera
2022-06-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Den amerikanska bolåneräntan är redan över 6%, upp från 3% för ett halvår sedan. Detta efter enbart två höjningar från Fed, med gravt negativ realränta.

I Sverige kan man fortfarande binda till ränta på 3-4%. Gör ni inte detta kommer ni lida hårt de kommande fem åren. Det blir inga fler såna här chanser.

1. Fed fortsätter höja kraftigt vid varje tillfälle och Riksbanken gör inget annat än att följa Fed för annars tappar SEK värde vilket ger an mer ökad inflation
2. Svensk inflation var 7.8% I maj officiellt, vilket betyder att realräntan är -7%, ohållbart.

Så du har mycket bättre koll på hur de svenska räntorna kommer utveckla sig än alla svenska banker? Intressant, vad har du för ekonomisk utbildning och hur ser din analys ut eller gissar du bara?
Citera
2022-06-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Så du har mycket bättre koll på hur de svenska räntorna kommer utveckla sig än alla svenska banker? Intressant, vad har du för ekonomisk utbildning och hur ser din analys ut eller gissar du bara?

De har nog själva bra koll men räntan sätts inte med en stegfunktion från 1% till 7% over en natt din dumma fan så du lyckas inte ens ställa frågan rätt. Höjningen sker successivt.

Det du säger är alltså att den bundna bolåneräntan de närmaste 3 åren inte kommer att överstiga 4%. Ren idioti.

Redan i slutet av december kommer den femåriga bolåneräntan vara över 5%.
Citera
2022-06-19, 09:17
Medlem
Citat:

Menar du samma banker som gissade och lät kunder binda räntan i december till 1,5%?
Citera
2022-06-19, 09:20
Medlem
Citat:

Eller du kanske menar riksbanken som gissade att styrräntan inte skulle höjas förrän tidigast 2024?
Citera
2022-06-19, 09:22
Medlem
Citat:
Blev du upprörd av att bli ifrågasatt? Så till den grad att du tappade fattningen och börjar svära? Så reagerar inte en intelligent person som vet vad han pratar om, om du visste vad du pratade om skulle du kunna argumentera för det på ett vettigt sätt.

Känns som någon sitter med ett nyköpt dyrt hus?

Känns det bra eller dåligt i magen.

Vi människor har ju fått magkänslan som gåva utav gud.

Följ den.

Bananrepubliken Sverige har ju kört - och noll räntor i all evighet.

Folk har nästan glömt när kronan flöt och hur det vred i magen då.

Tic tak tic tak.
Citera
2022-06-19, 09:26
Medlem
Citat:

Kommer inte bli lika illa här som i USA. Dom har ju tryckt mer pengar än någonsin senaste 2-3 åren.
Citera
2022-06-19, 09:28
Medlem
Citat:
Blev du upprörd av att bli ifrågasatt? Så till den grad att du tappade fattningen och börjar svära? Så reagerar inte en intelligent person som vet vad han pratar om, om du visste vad du pratade om skulle du kunna argumentera för det på ett vettigt sätt.

Intelligenta människor upprörs av dumhet. Jag har liksom berättat för dig vad du ska göra för att undvika att gå i personlig konkurs men du käftar emot.

I december ser vi att jag har rätt och du fel. Kanske redan i september.
Citera
2022-06-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Kommer inte bli lika illa här som i USA. Dom har ju tryckt mer pengar än någonsin senaste 2-3 åren.

Alla västländer inklusive Sverige har skapat extremt mycket nya krediter under samma tidsperiod. Alla andra länder har följt och fortsätter följa USAs riktning.

Om något blir det värre I Sverige eftersom USA aldrig haft bolåneränta på 1%.
Citera
2022-06-19, 09:38
Medlem
Sannolikheten att man tjänar på att binda räntorna på 3-4% är ganska låg, men har man förköpt sig och går i personlig konkurs vid högre räntor än så finns det väl ett värde. Men då har man andra problem och bör förändra något istället.
Citera
2022-06-19, 09:41
Medlem
Citat:
Intelligenta människor upprörs av dumhet. Jag har liksom berättat för dig vad du ska göra för att undvika att gå i personlig konkurs men du käftar emot.

I december ser vi att jag har rätt och du fel. Kanske redan i september.

Jag har en del investeringar i fastigheter men inga bolån så oroa dig inte för mig, risken att jag ska gå i personlig konkurs är minimal.

Räntan kommer säkerligen gå upp men du verkar inte förstå hur det sker eller hur man räknar på räntekostnader, du sa att man måste binda ränta NU annars är man körd i ditt första inlägg. Så det vore intressant att veta vad du tror och vad du grundar det på, kan du svara på hur hög tremånadersräntan kommer bli som högst under de kommande fem åren och när, hur hög den är om fem år och vad genomsnittet kommer vara under kommande fem år?
Citera
2022-06-19, 09:45
Medlem
Citat:
Jag har en del investeringar i fastigheter men inga bolån så oroa dig inte för mig, risken att jag ska gå i personlig konkurs är minimal.

Räntan kommer säkerligen gå upp men du verkar inte förstå hur det sker eller hur man räknar på räntekostnader, du sa att man måste binda ränta NU annars är man körd i ditt första inlägg. Så det vore intressant att veta vad du tror och vad du grundar det på, kan du svara på hur hög tremånadersräntan kommer bli som högst under de kommande fem åren och när, hur hög den är om fem år och vad genomsnittet kommer vara under kommande fem år?

Jag har redan förklarat för dig i tidigare inlägg. Gå tillbaka och läs igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in