2023-12-19, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Se det som en seger? Vad pratar du om? Flashbackdasar och segrar.
Hur gammal är du som gör en diskussion om bolåneräntor till prestige?
Jag tyckte att du hade en bra invändning i början där jag fick vara tydligare men sen spårade det ur.
Segern var att få dig att inse att du inte får rätt när du har fel, trots att du är envis.

Nu släpper jag det där. Du hade fel. Punkt.
Citera
2023-12-19, 01:45
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Segern var att få dig att inse att du inte får rätt när du har fel, trots att du är envis.
Jaha ok. Jag ser det dock fortfarande som att jag har rätt o sitter tryggt vad gäller mina lånevillkor. Du har inte ändrat min syn på det.
Citera
2023-12-19, 07:15
Medlem
Citat:
Jag blir minst sagt frustrerad. Försöker ni driva med mig?

Inser du hur sjukt förvirrad Thelonegunman är? Antagligen inte, då du verkar vara lika förvirrad och ingen av er verkar förstå det minsta av hur lån fungerar.

Men kul att ni fick skriva lite. Kanske det ställde till önnu mer uppe i skallen? Lycka till i världen.

Tror jag greppat nu, lade till två ord (fetade) nedan och så blev det mer logiskt
Citat:
Jag uppfattar inte mina inlägg som att jag säger att jag kan bryta en bunden ränta mot en lägre rörlig utan att banken uppmärksammar mig på när det är fördelaktigt för banken att lägga om 5-årsräntan till rörligt kostnadsfritt och när räntorna (förhoppningsvis) är på väg ner.
Citera
2023-12-19, 17:04
Medlem
Citat:
Självklart kan det finnas sådana scenario, men inte som hen skrev. Och det har jag också förklarat, och varför. Det är inte sådant som jag ifrågasätter.

Kan du tänka dig in i följande,

Nisse har ett bostadslån med en bindningstid på tio år, med räntan tio procent. Efter ett år är räntan bara fem procent på motsvarande lån.

Kontaktar då långivaren låntagaren och berättar att hen inte behöver bry sig om sitt åtagande, utan istället kan välja ett nytt lån till betydligt lägre ränta, bundet eller obundet?

Det är precis det som hen påstår sker, och jag hävdar att ingen bank skulle göra så.

Ofta kan man bryta lån, mot betalning. Men i det här fallet skulle det inte vara så.

Inser du hur sjukt förvirrad Thelonegunman är? Antagligen inte, då du verkar vara lika förvirrad och ingen av er verkar förstå det minsta av hur lån fungerar.

Men kul att ni fick skriva lite. Kanske det ställde till önnu mer uppe i skallen? Lycka till i världen.
Det du hänger upp dig på, där ditt argument blir fel, är att du verkar anta att det ALLTID under ALLA omständigheter utgår ränteskillnadsersättning vid lösen av bundna lån. Så är inte fallet, och senaste året har varit ett lysande exempel på detta, då man kunnat lösa bort bundna lån till noll kr. Banken har regler att förhålla sig till, och kan inte ta ut ränteskillnadsersättning godtyckligt. I detta fallet har han kunnat lösa sitt 5 årslån kostnadsfritt oavsett vad banken tycker, och att då erbjuda en ny femåring till bättre ränta för kunden (och bättre marginal för banken) är ingen märklig händelse som du vill få det att vara.
Citera
2023-12-20, 01:11
Medlem
Thelonegunmans avatar
Banken kontaktade mig idag med två nya val. Binda till en ny femåring från 3.96% till 3.75% eller gå över på det rörliga 4.77%. Det blev en ny femåring men jag bad banken bevaka jämförelseräntan så att de hör av sig igen när det är mer fördelaktigt (för mig) att gå över till rörligt. Jag anser därmed att banken hedrar sitt löfte genom det upplägg de presenterade från början och det jag sagt från början stämmer väl.
Citera
2023-12-20, 08:36
Medlem
AldoRaines avatar
Det kommer alltid löna sig över tid att ha rörligt.
Citera
2023-12-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det kommer alltid löna sig över tid att ha rörligt.
Tydligen inte om man läser denna tråd.

Ha lägre bundet tills det blir bättre med rörligt!

Jag tror att jag ska ta ett snack med banken.
Citera
2023-12-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Tydligen inte om man läser denna tråd.

Ha lägre bundet tills det blir bättre med rörligt!

Jag tror att jag ska ta ett snack med banken.
Man behöver inte ha hela lånet på bundet eller rörligt. Det funkar att ha exempelvis en tredjedel rörligt, en tredjedel på två år och resten på fem år.
Citera
2023-12-20, 23:42
Medlem
Citat:
Självklart kan det finnas sådana scenario, men inte som hen skrev. Och det har jag också förklarat, och varför. Det är inte sådant som jag ifrågasätter.

Kan du tänka dig in i följande,

Nisse har ett bostadslån med en bindningstid på tio år, med räntan tio procent. Efter ett år är räntan bara fem procent på motsvarande lån.

Kontaktar då långivaren låntagaren och berättar att hen inte behöver bry sig om sitt åtagande, utan istället kan välja ett nytt lån till betydligt lägre ränta, bundet eller obundet?

Det är precis det som hen påstår sker, och jag hävdar att ingen bank skulle göra så.

Ofta kan man bryta lån, mot betalning. Men i det här fallet skulle det inte vara så.

Du menar typ så här?
https://www.xn--lnen-qoa.se/handelsb...-bunden-ranta/

Och, som skrivits i tråden, så är det ingen nackdel för banken att erbjuda att binda om lånet i förtid till en lägre ränta om kunden ändå kan lösa lånet i förtid utan att ränteskillnadsersättning utgår.

Du är fortfarande ut och cyklar ser jag.
Senast redigerad av kramiz1 2023-12-20 kl. 23:45.
Citera
2023-12-21, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Du menar typ så här?
https://www.xn--lnen-qoa.se/handelsb...-bunden-ranta/

Och, som skrivits i tråden, så är det ingen nackdel för banken att erbjuda att binda om lånet i förtid till en lägre ränta om kunden ändå kan lösa lånet i förtid utan att ränteskillnadsersättning utgår.

Du är fortfarande ut och cyklar ser jag.

Fast Thelonegunman verkar ju tro att han kommer från erbjudande från sin bank att byta fritt även den dag ränteskillnadsersättning normalt hade utgått? Eller har jag missförstått?
Citera
2023-12-21, 00:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast Thelonegunman verkar ju tro att han kommer från erbjudande från sin bank att byta fritt även den dag ränteskillnadsersättning normalt hade utgått? Eller har jag missförstått?
Ja. Du har verkligen missförstått.
Citera
2023-12-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag band min ränta på 1,6 för nåt år sedan till December 2024 så jag kan andas ut ett tag till.

Om räntan ligger på 7% då så måste jag flytta. Jag kommer då betala över 7000kr till som jag inte kommer ha råd med. Åtminstone inte som det ser ut nu.

Sen hur det ser ut då med bostadsmarknaden är en annan fråga. Det flera hus i min närhet som blivit till salu bara för någon månad sedan som ingen vill köpa.
Bara för ett år sedan när det såldes ett hus på samma gata var det säkert 15 familjer och tittade på. Det huset var inget speciellt heller och gick för ett högt pris.

Det känns inte bra nu. Blir väl att man får skippa bilen och endast köpa det nödvändigaste för att överleva.
Jag har precis som så många andra trott att de här räntorna skulle hålla i sig. Är väldigt glad att jag band mina lån när jag gjorde det.

Jag är "bara" skyldig ca 1,5 miljoner. Tänker på dom som kanske sitter på lån på 5-6 miljoner i mitt läge. Även med 2 inkomster kommer det att bli ett stålbad att bo kvar.

Hur gick/går det för dig? Köpte själv bostad förra sommaren så var bara genuint nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in