2024-01-10, 16:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Han försökte således inte skapa sig själv ett alibi.
Om han stämplade ut 23,19,00-23,19,59 hinner han fram till mordplatsen till den beräknade mordtiden.
Om han stämplade ut 23,20,00-23,20,59 hinner han också fram till den beräknade mordtiden dock med liten tidsmarginal.
Jag tror inte han försökte skapa alibi via utstämplingstiderna, åtminstone inte de närmaste månaderna efter mordet. Möjligen kände han marken gunga lite grann under CP-rättegångarna 1989 när Petterssons advokat lite försynt ifrågasatte hans tider då Engström försökte skruva fram tiden ytterligare. Det viktigaste våren 1986 var att få det att framstå som att han varit på platsen både strax innan skotten (gick strax bakom LOP på Sveav) och efter (pratade med LP) och sedan rushen in i gränden, han antydde att ett vittne kan ha förväxlat honom med GM. Ett enkelt sätt att bemöta eventuella utpekanden som träffade honom, "javisst, jag var där, men som vittne".
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-10 kl. 17:01.
Citera
2024-01-10, 16:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Det fanns ett vittnesmål från Bohemia där en kvinna berättade att en man kom in tiden efter mordet (antal minuter ?) hon hade varit på samma föreställning som OLP på Grand och anlände Bohemia innan skotten. Mannen var den som hjälpt till med återupplivningsförsök på OP.

Vittnesmålet var avlagt efter SE berättat i media så hon troligen kände igen mannen från dessa media bilder, varför skulle hon annars ange den biten!

Är det samma vittne som senare sa det liknade CP? jag vet inte

Där trampade Otto i klaveret. Det är riktigt att två kvinnor från Grand var in, men de såg ingen man. Däremot minns en annan person, en anställd på Bohemia, de här två kvinnorna samt en man som hjälpte till med återupplivning. Inget signalement på den mannen ges.

Lätt att missförstå, då det vittnet ligger med i samma mapp som kvinnorna från Grand. En annan detalj är att mappen är döpt till kvinna och man från Grand. Men mannen är från Bohemia, och det var två kvinnor från Grand.

Dessutom har vi ett vittne i ett sällskap som ser en man liknande CP komma in strax efter skotten. Detta kommer vittnet på 30 år senare. Fast redan på mordnatten rapporterar någon in samma sak, ett signalement på en man med blå jacka och mörk frisyr. Passar bättre in på CP.

Hur man kan dra slutsatsen att dessa vittnen ser samma person är oklart. Därmed är det oklart när mannen som hjälpte till med livräddning var in.
Senast redigerad av Dalulven 2024-01-10 kl. 16:51.
Citera
2024-01-10, 16:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett tips är att inte fokusera så hårt på "sekundstriden". Det är lätt att bli förvirrad av alla olika klockslag han snackar om, och hur lång tid han menar att olika saker (förflyttningar och samtal) skall ha tagit eller inte tagit. Jag tror att det är lättare att förstå hans strategi om man utgår från det rumsliga i hans berättelse, snarare än från det där tidsmässiga. Det som är genomgående i hans berättelse är att han skall ha varit vid Gotabanken när det smäller, och det är det här som är det primära. Klockslagen och tiderna är sekundära, och justeras och anpassas lite då och då för att berättelsen skall gå ihop.
Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alibi
Det alibi han hävdar är alltså att han skall ha befunnit sig vid Gotabanken (tjugo meter från mordplatsen) när det smäller. Detta alibi skall sedan kunna styrkas av någonting, och det är här utstämplingstiden och de andra tiderna kommer in. Det blir som sagt lite rörigt där innan han har fått riktig ordning på det, men till slut lyckas han ju pussla ihop det. I den slutgiltiga versionen som han lägger fram i rättegångarna går allting bra ihop, och det är alltså först där som han (givet att hans tidsuppgifter nu stämmer alltså) har ett riktigt bra alibi.
Just det, han har ju medgett att han var tjugo meter från mordplatsen när det small så då kan ju inte utstämplingstiden vara ett alibi, oavsett om den var 23.19 eller 23.20. Däremot den tid eller tider han uppgav vid CP-rättegångarna, åtminstone den i HR.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-01-10 kl. 17:03.
Citera
2024-01-10, 17:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror inte han försökte skapa alibi via utstämplingstiderna, åtminstone inte de närmaste månaderna efter mordet. Möjligen kände han marken gunga lite grann under CP-rättegångar 1989 då Petterssons advokat lite försynt ifrågasatte hans tider då han försökte skruva fram tiden ytterligare. Det viktigaste våren 1986 var att få det att framstå som att han varit på platsen både strax innan skotten (gick strax bakom LOP på Sveav)

Varför flyttar han då på utstämplingstiden?

När "vittnet" GM-SE flyttar fram sin utpassage, så hamnar han långt efter makarna på Sveavägen (oavsett vad han tror om tidpunkter).

Vill "vittnet" GM-SE gå precis bakom makarna på Sveavägen för att kunna förväxlas, så berättar han bara om sin utpassage just som den faktiskt gick tillväga. Och utan att posera i en enda tidning. Så var den saken klar.

Citat:
och efter (pratade med LP) och sedan rushen in i gränden, han antydde att ett vittne kan ha förväxlat honom med GM. Ett enkelt sätt att bemöta eventuella utpekanden som träffade honom, "javisst, jag var där, men som vittne".
Citera
2024-01-10, 17:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Just det, han har ju medgett att han var tjugo meter från mordplatsen när det small så då kan ju inte utstämplingstiden vara ett alibi, oavsett om den var 23.19 eller 23.20. Däremot den tid eller tider han uppgav vid CP-rättegångarna, åtminstone den i HR.

Befinna sig på två platser samtidigt -alibit?

Har någon pekat ut mig, så rör det sig om en förväxling. Jag gick nämligen klädd som GM bakom makarna på Sveavägen och befann mig alldeles intill mordplatsen när skotten avlossades. Jag stämplade dessutom ut från min arbetsplats i Skandiahuset två minuter efter skotten och har således även alibi.
Citera
2024-01-10, 17:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Varför flyttar han då på utstämplingstiden?

När "vittnet" GM-SE flyttar fram sin utpassage, så hamnar han långt efter makarna på Sveavägen (oavsett vad han tror om tidpunkter).

Vill "vittnet" GM-SE gå precis bakom makarna på Sveavägen för att kunna förväxlas, så berättar han bara om sin utpassage just som den faktiskt gick tillväga. Och utan att posera i en enda tidning. Så var den saken klar.
Ja frågan är ju om han flyttar någon tid medvetet. Det viktigaste den 1 mars var att befästa sig på platsen när skotten small och nära makarna Palme. Det blir lite upprepning här men till exempel väktarna och andra kollegor borde ha fått svar på eventuella funderingar, "ja Stig blev ju förväxlad med gärningsmannen, han hade varit alldeles i närheten".
Citera
2024-01-10, 17:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Läste om dokumentet om ovanstående vittne från Bohemia:

Det var inte kvinnan som var på samma bioföreställning som OLP utan aktuellt vittne sa sig ha pratat med två kvinnor som berättat det för honom/henne (om bio besöket) sen kommer tillägget "...samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt"

- läser ur en pdf där flera "Bohemia vittnesmål" sammanställts därav lite rörigt vem sa vad!

Det går att tolka på lite olika sätt vem som sagt vad. Men jag har hopp om att få fram namnet på en av kvinnorna. Om hon fortfarande är i livet så går det kanske att få reda vem som sagt vad och eventuellt vem mannen var.
Citera
2024-01-10, 17:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Där trampade Otto i klaveret. Det är riktigt att två kvinnor från Grand var in, men de såg ingen man. Däremot minns en annan person, en anställd på Bohemia, de här två kvinnorna samt en man som hjälpte till med återupplivning. Inget signalement på den mannen ges.

Lätt att missförstå, då det vittnet ligger med i samma mapp som kvinnorna från Grand. En annan detalj är att mappen är döpt till kvinna och man från Grand. Men mannen är från Bohemia, och det var två kvinnor från Grand.

Dessutom har vi ett vittne i ett sällskap som ser en man liknande CP komma in strax efter skotten. Detta kommer vittnet på 30 år senare. Fast redan på mordnatten rapporterar någon in samma sak, ett signalement på en man med blå jacka och mörk frisyr. Passar bättre in på CP.

Hur man kan dra slutsatsen att dessa vittnen ser samma person är oklart. Därmed är det oklart när mannen som hjälpte till med livräddning var in.
Nu måste jag ha missat något. Vilket vittne har uppgett det?
Citera
2024-01-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, det är inte samma. Det är ett annat intressant vittne som säger att en man strax efter skotten kom in på Bohemia, satte sig ner utan att ta av sig kläderna och gick sedan ut igen.

Det är intressant eftersom det är det som måste ha skett om SE var inne på Bohemia efter skotten. Enda möjligheten han har är när han redan är där utanför och ser ut att möjligtvis missa några minuter i sin redogörelse. Bohemia stänger 00:00 och SE är efter sin vistelse på brottsplatsen på Skandia resterande tid. Då måste han, om Bohemiamannen är SE, gjort precis det som detta vittne uppger att hon sett någon göra. Det är en nästan helt osannolik slump.

Hon funderar också om det kan ha varit CP hon sett, det är det Dalulven pratar om. Men det är 30 år efter händelsen som detta vittnesmål kommer in. Detta pga slarv från polisen, enligt uppgiftslämnaren, det var nämligen detta som som hon ansåg vara det viktiga i hennes vittnesmål i hennes tidigare förhör. Men det har inte kommit med. Det gör att eventuella funderingar om vem hon kan ha sett inte har någon direkt inverkan på vittnesmålet. Och det trumfar absolut inte den otroliga slumpen att hon säger sig ha sett en man som råkar göra exakt det man misstänker att SE gjort.

Jag hajade till ordentligt när jag läste det - sagt av uppgiftslämnaren i närtid till mordet (86-04-23) och efter SE varit ute i TV o press om just sitt agerande bl a varit behjälplig vid livräddning - han syntes på löpsedlar och stora uppslag. Det om nåt vore väl värt att följa upp, uppgiftslämnaren torde avse SE som den som kom in, då hon till stor sannolik att hon känt igen honom som "mannen som....". Den som förhörde borde väl följt upp med någon enkel fråga "vilken man menar ni?"
Citera
2024-01-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det går att tolka på lite olika sätt vem som sagt vad. Men jag har hopp om att få fram namnet på en av kvinnorna. Om hon fortfarande är i livet så går det kanske att få reda vem som sagt vad och eventuellt vem mannen var.

Toppen - hoppas du hittar fram, även den ev "anställde" kanske vore värt att kontakta
Citera
2024-01-10, 17:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu måste jag ha missat något. Vilket vittne har uppgett det?

Det är med i något slags tidsflöde från polisen. Jag har förstått det som att det vittnet, en man, är med i samma sällskap som kvinnan som erinrade sig en man lik CP 30 år senare, d.v.s. i journalisten RR:s sällskap. Någon sa att det är samme man som blir intervjuad ute på gatan av Rapport, senare på mordnatten.

Hör med ursprungligen, han har länk.

Hur som helst förefaller det vara två olika män, vid två olika tidpunkter, som observeras. En möjligen CP, en annan eventuellt SE... Vad är oddsen?
Citera
2024-01-10, 17:25
Medlem
Ni flera härinne med stor insikt i SE-fallet, finns uppgift vilket tid som avspärrningsbandet sattes upp, speciellt den en bit in på Tunnelgatan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in