2024-01-10, 10:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett tips är att inte fokusera så hårt på "sekundstriden". Det är lätt att bli förvirrad av alla olika klockslag han snackar om, och hur lång tid han menar att olika saker (förflyttningar och samtal) skall ha tagit eller inte tagit. Jag tror att det är lättare att förstå hans strategi om man utgår från det rumsliga i hans berättelse, snarare än från det där tidsmässiga. Det som är genomgående i hans berättelse är att han skall ha varit vid Gotabanken när det smäller, och det är det här som är det primära. Klockslagen och tiderna är sekundära, och justeras och anpassas lite då och då för att berättelsen skall gå ihop.
Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alibi
Det alibi han hävdar är alltså att han skall ha befunnit sig vid Gotabanken (tjugo meter från mordplatsen) när det smäller. Detta alibi skall sedan kunna styrkas av någonting, och det är här utstämplingstiden och de andra tiderna kommer in. Det blir som sagt lite rörigt där innan han har fått riktig ordning på det, men till slut lyckas han ju pussla ihop det. I den slutgiltiga versionen som han lägger fram i rättegångarna går allting bra ihop, och det är alltså först där som han (givet att hans tidsuppgifter nu stämmer alltså) har ett riktigt bra alibi.

Här är jag hyfsat enig.

Oavsett vad man landar i skuldfrågan (GM eller vittne som vill ha uppmärksamhet) så har jag aldrig sett en metodisk plan av Engström. Det känns trevande, snurrigt och ibland desperat. Och det tar egentligen till 87-88 innan han landar i en variant som han sedan håller sig till. Versionerna i Proletären, TR + HR (och Skydd och Säkerhet faktiskt) är ju ganska lika. Det är minimala justeringar där.

Huvudlinjen är dock alltid att han befinner sig precis bakom händelsen (både i tid och rum) och anländer sedan till mordplatsen direkt efter. Detta är ju grunden till förväxlingen. Han har gått precis bakom LOP, anländer till mordplatsen sekunder efter mordet och integrerar sedan med LP. Som strössel på det har han adderat andra detaljer, tex språngmarschen.

Min slutsats är att han inte är riktigt säker på hur han ska lägga fram detta händelseförlopp och det blir ibland lite snurrigt och tokigt (särskilt med tiderna). En förhörsledare värd namnet hade petat hål på väldigt mycket oerhört enkelt. Vissa saker är så pass orimliga att jag bara inte förstår hur de inte kunde påpeka detta för honom.
Citera
2024-01-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det var Skandiamannens förtjänst att RB åkte in på sin lediga dag för att ta fram tiden för utstämpling. Däremot måste det ha kommit som en chock för GM-SE att RB stämde av med Fröken Ur och upptäckte att klockan i själva verket var 23:19.

Visste inte SE redan om vad tiden var, med tanke på hur många gånger han tittade på klockan?

Ja, vi får tacka Ålandskvinnan för att Irvell såg till att RB blev förhörd, så att korrekt tid framkom.

Annars hade SE kommit undan med sin lögn?

Som SE GM tittade han naturligtvis inte på klockan, bara nödvändigt i hans SE vittne story
Citera
2024-01-10, 10:09
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Svårt att höra om det ringer i öronen efter att avlossat skott med 165 decibel utan öronskydd.

Jämför Lampers tankar om LP och hur det påverkat hennes hörsel.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Lampers är ingen expert på området, så det är mer en spekulation.

Jag har försökt att googla på tillfällig hörselnedsättning vid höga ljud och inte hittat någon bra träff.

Kanske någon googlar bättre i ämnet än jag.

Lampers verkar snarast skotträdd, eller han är åtminstone väldigt fixerad vid den höga smällen.

Hörselskydd är ju bra om man är en längre stund på en skjutbana, förstås. Hörselskador uppstår väl i regel av att utsättas för buller över tid?

Mig veterligt har ingen testat i den korsningen och undersökt hur ljudet lät och studsade just där.

En så kallad kinasmällare verkar kunna komma upp i samma decibel-nivåer som en Magnum.

LP verkar ju inte ens förstå att det rör sig om just skott.

Många frågetecken ang ljudnivån tycker jag.
Citera
2024-01-10, 10:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Lampers verkar snarast skotträdd, eller han är åtminstone väldigt fixerad vid den höga smällen.

Hörselskydd är ju bra om man är en längre stund på en skjutbana, förstås. Hörselskador uppstår väl i regel av att utsättas för buller över tid?

Mig veterligt har ingen testat i den korsningen och undersökt hur ljudet lät och studsade just där.

En så kallad kinasmällare verkar kunna komma upp i samma decibel-nivåer som en Magnum.

LP verkar ju inte ens förstå att det rör sig om just skott.

Många frågetecken ang ljudnivån tycker jag.

Ibland undrar jag om folk (i detta fall du) spelar dumma...

Har du på riktigt aldrig varit med om ett plötsligt högt ljud?

Har du aldrig stått vid en högtalare som är maxad och plötsligt sätts på?
Har du aldrig stått nära ett trumset?
Har du aldrig gått in i en replokal utan öronskydd?
Har du aldrig stått brevid när någon släpper något riktigt tungt?
Har du aldrig stått nära en kinasmällare när den smäller?

På en sekund tjuter det totalt i öronen och man förlorar sådär 60-70% av sin hörsel.
Allting låter som om det är långt ifrån eller under vatten.
Bereonde på volymen (och tiden) sitter detta i allt från sekunder till timmar.
Ibland behöver man sova bort det.

Upprepar man detta (tex spelar musik i en replokal utan skydd) blir problemet över tid bestående.

Det har hänt mig säkert minst 50 gånger över åren.

Helt overkligt hur detta kan bli ett samtalsämne i tråden.......
Citera
2024-01-10, 10:56
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ibland undrar jag om folk (i detta fall du) spelar dumma...

Har du på riktigt aldrig varit med om ett plötsligt högt ljud?

Har du aldrig stått vid en högtalare som är maxad och plötsligt sätts på?
Har du aldrig stått nära ett trumset?
Har du aldrig gått in i en replokal utan öronskydd?
Har du aldrig stått brevid när någon släpper något riktigt tungt?
Har du aldrig stått nära en kinasmällare när den smäller?

På en sekund tjuter det totalt i öronen och man förlorar sådär 60-70% av sin hörsel.
Allting låter som om det är långt ifrån eller under vatten.
Bereonde på volymen (och tiden) sitter detta i allt från sekunder till timmar.
Ibland behöver man sova bort det.

Upprepar man detta (tex spelar musik i en replokal utan skydd) blir problemet över tid bestående.

Det har hänt mig säkert minst 50 gånger över åren.

Helt overkligt hur detta kan bli ett samtalsämne i tråden.......

Visst har jag råkar ut för vissa saker på din lista. Tjut/sus i öronen har jag haft efter konserter men att det "tjuter totalt" i öronen har jag personligen inte upplevt efter enstaka smällar, vad jag kan minnas i alla fall. Att man tappar "sådär 60-70%" av hörseln när sakerna på din lista inträffar, varje gång det inträffar, låter extremt vetenskapligt dock så du har säkert rätt.

Men för att tala allvar så jag tror det är dumt att låsa sig vid hypotesen att Lisbeth eller GM hörde eller inte hörde efteråt, och hur många procent. Detta oavsett om man tror på Stig eller ej.
Citera
2024-01-10, 11:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Visst har jag råkar ut för vissa saker på din lista. Tjut/sus i öronen har jag haft efter konserter men att det "tjuter totalt" i öronen har jag personligen inte upplevt efter enstaka smällar, vad jag kan minnas i alla fall. Att man tappar "sådär 60-70%" av hörseln när sakerna på din lista inträffar, varje gång det inträffar, låter extremt vetenskapligt dock så du har säkert rätt.

Men för att tala allvar så jag tror det är dumt att låsa sig vid hypotesen att Lisbeth eller GM hörde eller inte hörde efteråt, och hur många procent. Detta oavsett om man tror på Stig eller ej.

Jag aldrig påstått att GM (eller LP) var "döva" precis efter smällen.

Jag säger bara att jag personligen har ( säkert minst 50 gånger) erfarat ett plötslitgt högt ljud som orsakar kraftigt (temporärt) tjut i öronen och att det låter som om man är under vatten. Alla ljud flyter ihop och det är svårt att första vad folk säger.

Jag har bla ett specifikt minne som barn när en kinasmäll blåste av i min hand av misstag (hade som tur väl är handskar) och att jag inte kunde höra vad folk sa till mig under några timmar efter det.

Så fenomenet är på riktigt. Det är inget att diskutera.
Om sedan GM eller LP råkade ut för detta kommer jag inte kommentera.
Citera
2024-01-10, 11:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett tips är att inte fokusera så hårt på "sekundstriden". Det är lätt att bli förvirrad av alla olika klockslag han snackar om, och hur lång tid han menar att olika saker (förflyttningar och samtal) skall ha tagit eller inte tagit. Jag tror att det är lättare att förstå hans strategi om man utgår från det rumsliga i hans berättelse, snarare än från det där tidsmässiga. Det som är genomgående i hans berättelse är att han skall ha varit vid Gotabanken när det smäller, och det är det här som är det primära. Klockslagen och tiderna är sekundära, och justeras och anpassas lite då och då för att berättelsen skall gå ihop.
Alibi (latin "på (något) annat ställe"), vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Detta skall kunna styrkas av vittne eller genom annan bevisning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alibi

Bra att informationen om vad alibi innebär har gått fram (FB) Tråden om Christer Andersson.

Det jag hävdar är inget annat än att han inte försöker ge sig själv alibi med utstämplingstiden. Vilket är ett återkommande påstående.

Citat:
Det alibi han hävdar är alltså att han skall ha befunnit sig vid Gotabanken (tjugo meter från mordplatsen) när det smäller. Detta alibi skall sedan kunna styrkas av någonting, och det är här utstämplingstiden och de andra tiderna kommer in.

Man kan givetvis inte ge sig själv alibi genom att placera sig fem sekunder från en brottsplats på detta sätt. Och samtidigt ange klockslag som innebär att man har all tidsmässig möjlighet i världen att vara GM.

Hur skulle femsekundersalibit se ut? GM måste veta exakt på sekunden när brottet sker, han måste veta exakt på sekunden när han stämplar ut, han måste veta exakt på sekunden hur lång tid det tar att gå från stämpelur till annonspelare i ett tempo som på något märkligt sätt inte kan varieras.

Det här är givetvis något som man endast i efterhand kan sitta och tänka ut har varit en tillämpad strategi.

Och framstår det GM-SE uppger gällande denna sekundprecisions-strategi som lite hursomhelst, så var det ändå hans avsikt att få sekundalibi några meter från brottsplatsen, det är bara det att han rör till det lite. Och berättar lite varierat vadsomhelst och helt i onödan i varje tidning som var intresserad (undrar fortfarande varför GM-SE framträder i media).

Citat:
Det blir som sagt lite rörigt där innan han har fått riktig ordning på det, men till slut lyckas han ju pussla ihop det. I den slutgiltiga versionen som han lägger fram i rättegångarna går allting bra ihop, och det är alltså först där som han (givet att hans tidsuppgifter nu stämmer alltså) har ett riktigt bra alibi.

Nej det går givetvis inte ihop överhuvudtaget. Det är ett uselt "alibi" att tidsmässigt placera sig inne på Skandia i skottögonblicket och samtidigt berätta att man befann sig några meter ifrån det.

För övrigt. Den GM som vill gå i GM:s fotspår kan endast berätta hur han själv faktiskt gick.
Citera
2024-01-10, 11:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Som SE GM tittade han naturligtvis inte på klockan, bara nödvändigt i hans SE vittne story

Det låter rimligt. För att kunna konstruera en, i sina ögon, trovärdig historia som vittne behövde han således kontakta Skandia. Dessvärre måttade han av någon anledning fel på en minut ...

I och för sig inget ovanligt att vittnen gör felbedömnibgar i tid, om man ser exempelvis på Oswald-scenariot.
Citera
2024-01-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Där har vi ett signalement. Det har vi inte beträffande mannen på Bohemia. Annat än ett som liknar CP.

Det fanns ett vittnesmål från Bohemia där en kvinna berättade att en man kom in tiden efter mordet (antal minuter ?) hon hade varit på samma föreställning som OLP på Grand och anlände Bohemia innan skotten. Mannen var den som hjälpt till med återupplivningsförsök på OP.

Vittnesmålet var avlagt efter SE berättat i media så hon troligen kände igen mannen från dessa media bilder, varför skulle hon annars ange den biten!

Är det samma vittne som senare sa det liknade CP? jag vet inte
Citera
2024-01-10, 16:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det gällde varför inte GM-SE inte nämde att LP skrek.

Där har du en rimlig förklaring.

Vi har ingen aning faktiskt om den verkliga GM hade öronproppar vid själva mordet.
Citera
2024-01-10, 16:25
Medlem
Citat:
Det fanns ett vittnesmål från Bohemia där en kvinna berättade att en man kom in tiden efter mordet (antal minuter ?) hon hade varit på samma föreställning som OLP på Grand och anlände Bohemia innan skotten. Mannen var den som hjälpt till med återupplivningsförsök på OP.

Vittnesmålet var avlagt efter SE berättat i media så hon troligen kände igen mannen från dessa media bilder, varför skulle hon annars ange den biten!

Läste om dokumentet om ovanstående vittne från Bohemia:

Det var inte kvinnan som var på samma bioföreställning som OLP utan aktuellt vittne sa sig ha pratat med två kvinnor som berättat det för honom/henne (om bio besöket) sen kommer tillägget "...samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt"

- läser ur en pdf där flera "Bohemia vittnesmål" sammanställts därav lite rörigt vem sa vad!
Senast redigerad av BummingAround 2024-01-10 kl. 16:28.
Citera
2024-01-10, 16:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Nej, det är inte samma. Det är ett annat intressant vittne som säger att en man strax efter skotten kom in på Bohemia, satte sig ner utan att ta av sig kläderna och gick sedan ut igen.

Det är intressant eftersom det är det som måste ha skett om SE var inne på Bohemia efter skotten. Enda möjligheten han har är när han redan är där utanför och ser ut att möjligtvis missa några minuter i sin redogörelse. Bohemia stänger 00:00 och SE är efter sin vistelse på brottsplatsen på Skandia resterande tid. Då måste han, om Bohemiamannen är SE, gjort precis det som detta vittne uppger att hon sett någon göra. Det är en nästan helt osannolik slump.

Hon funderar också om det kan ha varit CP hon sett, det är det Dalulven pratar om. Men det är 30 år efter händelsen som detta vittnesmål kommer in. Detta pga slarv från polisen, enligt uppgiftslämnaren, det var nämligen detta som som hon ansåg vara det viktiga i hennes vittnesmål i hennes tidigare förhör. Men det har inte kommit med. Det gör att eventuella funderingar om vem hon kan ha sett inte har någon direkt inverkan på vittnesmålet. Och det trumfar absolut inte den otroliga slumpen att hon säger sig ha sett en man som råkar göra exakt det man misstänker att SE gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in