2024-01-09, 19:29
Medlem
Ställde en fråga för en tid sedan. Men tycker aldrig jag fått nåt riktigt bra svar.
Jag provar igen.

Frågan är: Hur avgör man om en person har covid 19?
Citera
2024-01-09, 20:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Än en gång dina fem punkter kommer från en gammal rapport där de medger att de inte vet om dessa punkter stämmer.

Jag har aldrig påstått att det enbart är en faktor, jag försöker bara förstå varför du hela tiden spelar ned faktorn folkhälsa.
En faktor som vem som helst kan påverka, dessutom till en låg kostnad(oftast innebär det en ren besparing privatekonomiskt).

Här är en av många artiklar som visar sambandet:
https://www.nature.com/articles/s41598-023-33093-3

Faktum är att risken att dö i covid för unga personer är väldigt låg har man dessutom inte den kroniska sjukdomen fetma så minskar risken ännu mer.

Det finns massor med vetenskapliga studier som visar detta.
Även när man ser på varför japaner lever längst i världen så kan man se hur kosten är förklaringen.

https://www.nature.com/articles/s41430-020-0677-5

”Japanese people have remarkably low mortality rates from ischemic heart disease and cancer (particularly breast and prostate), and relatively high rates from cerebrovascular disease and respiratory infection. The world’s longest life expectancy is due to a significant decrease in mortality from infectious diseases, cerebrovascular disease, and pneumonia, which were high in the past, while keeping cancer and ischemic heart disease mortality low.”
Du tycker inte att det känns tramsigt att länka till en studie som inte ens tar COVID i anspråk? Det var väl COVID tråden handlade om? Och ändå sitter du och svamlar om att det skulle finnas ett samband mellan COVID och "den kroniska sjukdomen fetma" och den studie du länkar till? Du hittade bara på det eller klarar inte av att läsa det du länkar till? Sheezus...

De främsta riskfaktorerna för COVID har identfierats som
1. Ålder
2. Kön
3. Rökning
4. Underliggande sjukdomar (där t.ex. fetma räknas in)

I själva verket visar forskning att det snarare är UNDERVIKT som är hög riskfaktor för att avlida av COVID medans FETMA endast har hög riskfaktor vad gäller att bli inlagd på sjukhus. Fakta is da shit!
https://www.nature.com/articles/s41467-022-29880-7

Du kan väl titta lite på hur diabetes och rökning klassificerades som risk för att avlida i COVID.

Om du nu betänker att majoriteten av japanska män är äldre, de är de facto män och de röker samt har underliggande sjukdomar så inser den normalintelligente att det finns en annan anledning till att man i Japan har låg andel döda än att de har lågt BMI. I synnerhet blir den förklaringen till den låga andelen döda helt ologisk när man konstaterar att det finns exempel på länder med mycket hög andel överviktiga personer som OCKSÅ har låg andel döda. Det finns en helt enkelt en annan förklaring, eller troligen en mängd olika faktorer.

Det är ganska vanligt med den typen av ologiskt tänkande och låg fattningsförmåga hos antivaxxar-patrask som du uppvisar. Som jag försökt förklara ganska länge nu är det sannolikt inte EN faktor som styr andelen svårt sjuka och döda utan flera. Det är dessutom inte överraskande att du istället anklagar MIG för att göra exakt det DU ägnar dig åt - vägra acceptera att det finns flera orsaker till att folk avlider av COVID, i synnerhet vill du inte erkänna de anledningar som identifierats av vetenskapen.

Helt otroligt.

PS.
Bekymra dig inte om att referera till fler åsikter och bloggar.
Senast redigerad av korrektamund0 2024-01-09 kl. 20:15.
Citera
2024-01-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Därför att sekvenserings-grejen också är meninglös.

Och jo, även från officiellt håll tillstår man att testerna för covid är bullshit. Men, märk väl: man säger det inte rakt ut, utan i aningens inlindad form. Så det är upp till dig själv att tillämpa ett litet minimum av logiskt tänkande för att förstå innebörden.

Om du kan sekvensera ett positivt prov och få ut SARS-CoV-2 sekvens så har du verifierat det positiva resultatet med ett oberoende test. Om du inte vill förstå vad du läser (PPV och NPV etc) så är det ingen idé att diskutera med dig.
Citera
2024-01-09, 20:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

1. Ålder
2. Kön
3. Rökning

Vad som är intressant med japan är att de har en mycket gammal befolkning och ändå gick det så pass bra och det beror ju att det inte bara är ålder som är problemet, utan en kombination av det du radat upp här som ökar risken lavinartat för bli allvarligt sjuk. Men för de allra flesta är det faktiskt inte farligt alls, eller ens värt att bry sig om.
Citera
2024-01-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ställde en fråga för en tid sedan. Men tycker aldrig jag fått nåt riktigt bra svar.
Jag provar igen.

Frågan är: Hur avgör man om en person har covid 19?

Covid-19 är per definition orsakad av viruset SARS-CoV-2. Liksom influensa är orsakad av influensaviruset. Man kan också drabbas av olika typer av förkylningsvirus. Symtomen kan vara liknande, så på detta kan man inte avgöra vilket virus som orsakat symtomen. Genom tester (idag oftast paneltester) kan man påvisa vilket virus som personen drabbats av, givet att virustypen inkluderats i panelen.
Citera
2024-01-09, 20:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad som är intressant med japan är att de har en mycket gammal befolkning och ändå gick det så pass bra och det beror ju att det inte bara är ålder som är problemet, utan en kombination av det du radat upp här som ökar risken lavinartat för bli allvarligt sjuk. Men för de allra flesta är det faktiskt inte farligt alls, eller ens värt att bry sig om.
Ja du ser, du VILL helt enkelt inte acceptera de orsaker som vetenskapen identifierat. Fakta-resistens på steroider. Jag får ta det igen:

1. Japanese culture is inherently suited for social distancing, and face mask use prevents viral spread.
2. Japanese people were exposed to a milder version of SARS‐CoV‐2 that conferred herd immunity before the spread of a more virulent strain of CoV2.
3. Japanese people have reduced susceptibility due to ACE2 receptor expression.
4. Japanese people have distinct HLA that confers immune resistance to CoV2.
5. BCG vaccine used in Japan confers protection against COVID‐19.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7207161/

Är det här verkligen så svårt att acceptera? Eller var det nazism och fascism? Eller är det Bill Gates som styr forskningen?

Herregud...
Citera
2024-01-09, 20:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja du ser, du VILL helt enkelt inte acceptera de orsaker som vetenskapen identifierat. Fakta-resistens på steroider. Jag får ta det igen:

1. Japanese culture is inherently suited for social distancing, and face mask use prevents viral spread.
2. Japanese people were exposed to a milder version of SARS‐CoV‐2 that conferred herd immunity before the spread of a more virulent strain of CoV2.

Är det här verkligen så svårt att acceptera? Eller var det nazism och fascism? Eller är det Bill Gates som styr forskningen?

Herregud...

Jag tänker att de precis som jag och många andra helt enkelt inte var drabbade eftersom vi är metabolt hälsosamma och kända för att leva länge pga detta faktum.

Jag har inte tagit något vaccin, gått med munskydd eller distanserat mig, utan levt som vanligt. Det precis som för japanerna inte hänt någonting särskilt. Precis som förväntat, eftersom jag redan varit sjuk och det var bland de mildaste sjukdomarna jag haft.
Citera
2024-01-09, 20:35
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tänker att de precis som jag och många andra helt enkelt inte var drabbade eftersom vi är metabolt hälsosamma och kända för att leva länge pga detta faktum.

Jag har inte tagit något vaccin, gått med munskydd eller distanserat mig, utan levt som vanligt. Det precis som för japanerna inte hänt någonting särskilt. Precis som förväntat, eftersom jag redan varit sjuk och det var bland de mildaste sjukdomarna jag haft.
Men herregud vad svårt det var för antivaxxar-patrask att fatta. Jag får ta det igen:

Låga virusnivåer vid smittningstillfället samt många som blev smittade av en mildare variant. Ett av skälen till de låga virusnivåerna vid smittningstillfället var den japanska kulturen med en beröringsfri social närvaro samt vilja till social distansering och användande av munskydd. Du vet, den där "nazismen" som du kacklar om hela tiden.

Förstår du!?

Herregud, det tar aldrig slut...
Citera
2024-01-09, 20:38
Medlem
Citat:

Herregud...

Från rapporten du klipp ifrån:
” There are many other theories to explain the low number of COVID‐19 cases in Japan, yet we still do not have enough information to determine the cause of this striking discrepancy. Clearly, we do not understand what causes these differences.”

Författarna till rapporten som du anser vara en sanning huggen i sten medger att det är gissningar och mer information behövs.

Till skillnad från dig är de öppna för ny information och intellekt hederliga.
Texten är dessutom från början av 2020 så den börjar bli daterad.
Citera
2024-01-09, 20:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men herregud vad svårt det var för antivaxxar-patrask att fatta. Jag får ta det igen:

Låga virusnivåer vid smittningstillfället samt många som blev smittade av en mildare variant. Ett av skälen till de låga virusnivåerna vid smittningstillfället var den japanska kulturen med en beröringsfri social närvaro samt vilja till social distansering och användande av munskydd. Du vet, den där "nazismen" som du kacklar om hela tiden.

Förstår du!?

Herregud, det tar aldrig slut...

Nej att det de gick bra för japanerna är för att de helt enkelt inte går runt med hängmage (minus sumobrottarna) och är metabolt hälsosamma. De har haft samma virus där och det har farit runt i hela landet precis som i övriga världen. Men det biter inte på japanerna pga deras goda grundhälsa.
Citera
2024-01-09, 20:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Författarna till rapporten som du anser vara en sanning huggen i sten medger att det är gissningar och mer information behövs.

Till skillnad från dig är de öppna för ny information och intellekt hederliga.
Texten är dessutom från början av 2020 så den börjar bli daterad.
Anser jag det? Din läsförståelse sitter helt klart någon annanstans än i skallen. Med tanke på det skitprat du genererar har jag en aning om var den sitter...

Citat:
Det är inte EN faktor som reglerar i vilken omfattning man drabbas av COVID, det är sannolikt ett större antal (av vilka vi ännu inte förstår), och att ha bra hälsostatus är alltid bra för att kunna hantera in infektion, men lågt BMI betyder inte att du inte riskerar bli allvarligt sjuk och tvärtom. FÖRSTÅR DU!?

Skall jag verkligen behöva TA DET IGEN? Du har verkligen problem med detta?

Herregud...snacka om ohederlig, du sitter och ljuger om vartannat....
Citera
2024-01-09, 20:54
Medlem
Citat:
Du tycker inte att det känns tramsigt att länka till en studie som inte ens tar COVID i anspråk? Det var väl COVID tråden handlade om? Och ändå sitter du och svamlar om att det skulle finnas ett samband mellan COVID och "den kroniska sjukdomen fetma" och den studie du länkar till? Du hittade bara på det eller klarar inte av att läsa det du länkar till? Sheezus...

1. Ålder
2. Kön
3. Rökning

I själva verket visar forskning att det snarare är UNDERVIKT som är hög riskfaktor för att avlida av COVID medans FETMA endast har hög riskfaktor vad gäller att bli inlagd på sjukhus. Fakta is da shit!
https://www.nature.com/articles/s41467-022-29880-7

Du kan väl titta lite på hur diabetes och rökning klassificerades som risk för att avlida i COVID.

Om du nu betänker att majoriteten av japanska män är äldre, de är de facto män och de röker samt har underliggande sjukdomar så inser den normalintelligente att det finns en annan anledning till att man i Japan har låg andel döda än att de har lågt BMI. I synnerhet blir den förklaringen till den låga andelen döda helt ologisk när man konstaterar att det finns exempel på länder med mycket hög andel överviktiga personer som OCKSÅ har låg andel döda. Det finns en helt enkelt en annan förklaring, eller troligen en mängd olika faktorer.

Det är ganska vanligt med den typen av ologiskt tänkande och låg fattningsförmåga hos antivaxxar-patrask som du uppvisar. Som jag försökt förklara ganska länge nu är det sannolikt inte EN faktor som styr andelen svårt sjuka och döda utan flera. Det är dessutom inte överraskande att du istället anklagar MIG för att göra exakt det DU ägnar dig åt - vägra acceptera att det finns flera orsaker till att folk avlider av COVID, i synnerhet vill du inte erkänna de anledningar som identifierats av vetenskapen.

Helt otroligt.

PS.
Bekymra dig inte om att referera till fler åsikter och bloggar.

Ja fetma definieras som en kronisk sjukdom(även om det inte alltid benämns så av PK skäll längre)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/mat-fysisk-aktivitet-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma/

Jag har upprepade gånger skrivit att jag vet att det finns många riskfaktorer, jag har även skrivit tidigare att jag inte är motståndare till vaccin.

Din numrering av riskfaktorerna är inte heller något som är någon sanning, om du menar att det är en rankning.

Många av riskfaktorerna som listas här är dessutom följdsjukdomar som ofta orsakas av långvarig fetma.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-who-is-at-risk/art-20483301

Men det kanske också räknas som en åsikt?

Här är en enkel och förhoppningsvis för dig begriplig text som beskriver sambandet mellan fetma och följdsjukdomar som enligt ovan ökar risken för allvarlig sjukdom eller död i Covid.

”Övervikt och fetma innebär en ökad risk att drabbas av ohälsa och är en av de främsta orsakerna till sjukdomsbördan och förtida död i Sverige. Övervikt är ett tillstånd som kan öka risken att utveckla fetma. Fetma, eller obesitas, är en kronisk sjukdom som ofta kräver långsiktig behandling och uppföljning. Övervikt och fetma ökar risken för typ 2-diabetes, cancer och hjärt-kärlsjukdom, men även social stigmatisering och dess konsekvenser.”

Inte ens kontroversiellt, jag har forfarande inte förstått vad som är så provocerande med att uppge fetma och dess följdsjukdomar som en av de största riskfaktorerna för död i Covid.

Angående av ditt påstående om underviktigas överdödlighet, vad tror du BMI är för patienter med långvarig cancer sjukdom? Kan det finnas samband tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in