Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Skulle just tipsa om det:
"Sprängande huvudvärk, dimsyn och hängande ögonlock. Förbundsjuristen Helene, 60, anmälde Modernas covid-vaccin efter den tredje dosen men fick avslag.
'Ett år och två månader efter vaccinet hade jag fortfarande dagliga huvudvärksattacker', säger hon. "
Hon är alltså jurist men fick avslag:
"Trots att hon kunde slå hål på alla punkter i avslaget.
- Detta är alltså en ny lag som ska skydda de drabbade men som inte ens går att överklaga. Det strider mot rätten till en rättvis rättegång, säger hon. "
Och:
"Flera läkare och sjukgymnast har därefter klassat skadorna som orsakade av Modernas vaccin"
Husläkare rådde henne att anmäla men det gick inte: "- Chocken när jag upptäckte att Moderna inte ens var anslutet till läkemedelsförsäkringen!"
Hon vände sig till Kammarkollegiet och ansökte om ersättning för inkomstförlust baserat på "lagen om statlig ersättning för personskada orsakad av vaccin mot sjukdomen covid-19." och hon konstaterar att "- Lagen säger dessutom att staten ska betala ersättning för personskada som med övervägande sannolikhet orsakats av vaccinet. Det var alltså glasklart.", men hon fick avslag på råd av de tre försäkringsmedicinska rådgivare Kammarkollegiet anlitat.
Hon tog verkligen strid och "En neurolog drog till slut slutsatsen att hon led av Tolosa Hunt syndrom, konstaterad biverkning av Modernas vaccin."
Men det hjälpte inte. Jag antar att hennes fall är ett exempel på att trots att det finns en lag som hon hänvisar till så kan ingen i Sverige få rätt om detta. Hon nämner till exempel 43000 anmälda fall av migrän efter Modernas vaccin. Hon menar också att det tar för mycket arbete för en vanlig person att få Europadomstolen att se på detta och att enda sättet istället är att väcka uppmärksamhet kring det.
För mig råder det inget tvivel om att vaccinen har biverkningar, det har ju alla vaccin och självklart ska staten ta sitt ansvar. Det finns säkert en ovilja mot att ta ansvar både för vaccin- och Covidskadade.
En annan ny händelse som däremot är kopplad till Covid är att i
Times of Israel konstateras nu att Israel tycks ha klarat "Covid-tappet" i PISA-testet som andra europeiska länder drabbades av. Jag vet inte om det hänger ihop men vi vet ju att Israel vaccinerade mer än andra. I Sverige vaccinerades inte skolbarn, istället fick smittan spridas bland dessa. Kan det ha påverkat resultatet?
https://www.timesofisrael.com/israeli-10th-graders-still-struggling-but-dodge-global-post-covid-drop-off-study/
Gisslén som verkar mer "medieskygg" än Tegnell varnade för en vecka sedan för att för få i riskgrupper har vaccinerat sig, och detta gör han tillsammans med Karin Tegmark Wisell i Dagens Medicin:
"För personer i riskgrupp är dock påfyllnadsdoser mot covid-19 det viktigaste skyddet mot allvarlig sjukdom och död. Dessa personer utgör en stor del av befolkningen. En allt för låg täckningsgrad får omfattande konsekvenser."
Han är nog lite orolig nu, för kurvan över smittade är inte så rolig och vi vet inte vad som händer:
"Vi vet ännu inte hur spridningen av covid-19 och influensa kommer att utvecklas i vinter. Under tidigare säsonger har smittspridningen varit relativt omfattande under en längre period."
Nu uttrycker han sig vagt igen, angående postcovid. Han konstaterar att "Vaccination har hos vuxna visats minska risken för att utveckla långvariga postcovid-symtom när den ges före den första covidinfektionen." men påstår sedan 2 saker som man mig veterligt inte vet:
"Men det är i dag ovanligt att personer drabbas av postcovid och det saknas vetenskapligt stöd för att fler vaccinationsdoser skulle minska risken ytterligare hos dem som tidigare varit infekterade eller har vaccinerat sig."
Man vet inte. Om vi då istället går till Linköpings universitet där man forskar om Post-covid, så skrev de i juni: "It is estimated that the occurrence is somewhere between 5 and 10 per cent."
https://liu.se/en/news-item/vi-borjar-forsta-postcovid-battre-nu
Slutligen rapporteras det om en kinesisk studie om postcovid efter 3 år, där hälfen fortfarande har besvär, och där människor med postcovid har en högre grad av återinfektion.
https://www.globaltimes.cn/page/202312/1303823.shtml
Kan det alltså vara så att de som en gång drabbades av postcovid kan bli än sämre vd återinfektion?