2024-01-09, 17:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Säg det till ungdomarna i italien som inte hittar jobb och knappt ens hittar en sketen hyresrätt än mindre har råd. För japanerna jobbar de för mycket och har för höga utgifter.

Sverige ligger i ett mellanting fast sämre rättsväsende osv.

Berätta för mig varför japans fertilitetstal kommer öka?

Som sagt, jag skaffar barn när samhället och politikerna gör sitt först. Tänker inte sätta barn som ett vandrande personnummer som bankerna kan sätta i skuld hela livet.
Nej, ett barn skaffar man för att man träffat rätt partner, inte för att uppfylla samhällets krav eller tjäna/förlora pengar. Barn är hur kul som helst att vara med jämfört med FB.

Japan kommer inte att öka sin befolkning på minst 30-40 år, befolkningskurvor är extremt långsamma att vända. Samma med Kina och Sydkorea, alla tre kommer att halvera sin befolkning kommande 50 år, även Italien vad jag förstår.

Finns högvis med artiklar "jag köpte en villa i Italien för 1 krona" på nätet, så ditt påstående förstår jag inte, även om jag inte vet något konkret om Italien. Samma med jobb, måste finnas oändligt med t.ex sjukvårdsjobb i Italien?
Citera
2024-01-09, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, ett barn skaffar man för att man träffat rätt partner, inte för att uppfylla samhällets krav eller tjäna/förlora pengar. Barn är hur kul som helst att vara med jämfört med FB.
Ingen kan generellt säga varför någon annan vill skaffa barn eller inte. Bevekelsegrunderna kan vara många och högst olika. Vad som är sant för dig eller någon annan behöver inte vara det för tredje person och inget är mer "rätt" eller fel än något annat.
Barn kan komma till pga kärlek i kärnfamiljer eller genom gruppvåldtäkter i en park. Båda sakerna, båda barnen och tom båda handlingarna är lika mycket rätta.
Senast redigerad av bryss 2024-01-09 kl. 17:30.
Citera
2024-01-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag tror du har fel. Jag tror att det finns egenskaper som kan göras generella utan att för den skull kunna appliceras på individnivå.
Ett exempel:

https://www.forskning.se/2023/06/27/religiosa-vill-ha-fler-barn-frikyrkor-toppar-listan/
"Hans slutsats är att både ursprungsregion och religion har betydelse för att förstå barnafödandet hos människor som har invandrat."

"”Religionsfaktorn” handlar i första hand om skillnader mellan icke-religiösa å ena sidan och kristna och muslimer å andra sidan, säger Erik Carlsson."

"Icke-religiösa personer i Sverige utan invandrarbakgrund önskar sig förhållandevis få barn och får också få barn, jämfört med andra. Medlemmar i Svenska kyrkan uttrycker ett något högre ideal för antal barn och får också fler barn.
Medlemmar i frikyrkor uttrycker högst ideal för antal barn och uppvisar även högst faktiskt barnafödande, jämfört med de andra grupperna."
Religiositet är vanligare bland de som vill ha många barn.
En slutsats borde vara att ateism är vanligare bland de som inte vill ha barn.

Ja, jag håller med om att man nog kan hitta sådana likheter och skillnader, men det är just en majoritet man hittar dem på och individuella avviker garanterat från det generella i vissa fall. Det där med kultur och miljö spelar nog större roll än arv, skulle jag killgissa.
Citera
2024-01-09, 17:58
Medlem
Eller så bara händer livet och det leder inte till barn.
Livet är inte alltid lätt. Kanske ägnar man många år åt olika osäkra anställningar som kommer och går, många får kämpa länge för att få en fast anställning. Rätt partner dyker inte upp och man kanske har det stökigt privat. Kanske blir ens vän eller partner sjuk och man får ta hand om den.

Är det konstigt att inte skaffa barn då?

Sen så sprids många historier om hur underbemannad förlossningsvården är i kombination med säkerhetsläget i värden. Tror faktiskt att det påverkar många kvinnors beslut, att om man ska ha barn vill man föda dem under säkra förhållanden till ett tryggt liv.
Citera
2024-01-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Det finns ingen existentiell mening med livet. Jag har försökt svara på den frågan i princip hela mitt liv. Alla svar är icke-svar. Det är därför jag aldrig kommer skaffa barn. ”Att hitta sin egen mening” är inget svar, hade det funnits något större syfte med livet så hade man inte behövt hitta på en.

Jag lider oerhört mycket av den frågan och jag kommer nog aldrig komma förbi den mentalt heller. Det är en spärr för min fortplantning.

Du sätter ord på något som gäckat mig väldigt länge.
Citera
2024-01-09, 18:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bryss
Ingen kan generellt säga varför någon annan vill skaffa barn eller inte. Bevekelsegrunderna kan vara många och högst olika. Vad som är sant för dig eller någon annan behöver inte vara det för tredje person och inget är mer "rätt" eller fel än något annat.
Barn kan komma till pga kärlek i kärnfamiljer eller genom gruppvåldtäkter i en park. Båda sakerna, båda barnen och tom båda handlingarna är lika mycket rätta.
Ja om du ser allt sex som våldtäkt så vill du inte ha barn. Det har jag inga problem med. Som jag skrev tycker jag att alla länders befolkning borde minska för större lycka. Uppenbart väljer numera t.ex 50% av Sydkoreanerna att inte föda barn, antagligen en oerhörd siffra historiskt.

Kanske att internet förstör sexlusten för alla och då dör människan ut inom ca 100 år. Det har jag inte heller några problem med.
Citera
2024-01-09, 19:07
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Saken är väl att du inte kommer trivas med den situationen hela livet. Kanske inser du för sent att det inte är så kul att göra sånt hela livet, vad vet jag.
Trivs alla med livet hela tiden menar du?
Citera
2024-01-09, 19:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Att besöka BUP är inte "det går åt helvete". Det är tvärtom bra att Sverige har resurser till de familjer som inte fungerar perfekt.

Du har alldeles för höga krav på allt och kanske ska just du inte skaffa barn. Barn behöver bli älskade som de är. Och de får ett helsike om du ser ner på dem ifall de behöver BUP.

Jag ser inte ner på barnen utan föräldrarna som skaffat dem. Efter att ha jobbat med ungdomar med trevligs självskadebeteenden som att svälja glas och andra otrevligheter. Morsor med eips, pundare osv.
Citera
2024-01-09, 19:57
Medlem
Miljöpartister, ensamvargar och fattiglappar
Citera
2024-01-09, 20:50
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är nog extremt olika. En intressant aspekt är dessa västerländska kvinnor som inte vill ha barn för klimatet eller överbefolkningen skull. Inte så många så det blir ett problem i det stora hela. Men de vägrar alltså för det skulle vara dumt för klimatet att ha fler ungar. Eller som överidioten Charlize Theron hon vill inte ha barn för det skulle bli vita barn det och det vill hon inte ha.

Det sistnämnda är det egentliga syftet med det förstnämnda. Att idioter sväljer propagandan att vita barn skulle göra världen sämre är gränslöst idiotisk. Resten av världsbefolkningen har vita människor att tacka för en drägligare levnadsstandard och just de barnen till de intelligenta vita par som tvekar är de som kanske hade uppfunnit något storslaget som gjorde världen bättre. Jag tror att det är helt vanligt folk som blir påverkade av diverse former av propaganda riktade just till vita par att de inte ska skaffa barn, typ som detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/DINK

Dual income, no kids. För allt handlar ju om pengar och ensamhet kan man ju konsumera bort.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2024-01-09 kl. 20:54.
Citera
2024-01-09, 21:06
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Idag kan jag förstå om man inte vill sätta ett liv till världen

Klassikern. Vilken tids period hade varit bättre?
Citera
2024-01-09, 22:04
Medlem
tuggishs avatar
Dem jag träffat som aktivt valt bort barn har absolut gemensamma nämnare.

Största är att dem trots en stigande ålder har någon besatthet av att klamra sig fast vid en yngre livsstil. Dem vill inte bli äldre helt enkelt. Typ gillar att festa och sånt trots runt 40 år gamla.

Det är helt okej med mig. Man är olika och väljer olika. Tycker ofta det är roligare att prata med dem för att det finns något spännande som händer i deras liv. Sen efter ett tag av umgänge känns dem ganska tragiska på nått vis.

Jag dömer dem inte men det är mest en reminder till mig själv vad jag hade gjort om jag valt att inte skaffa barn. För absolut ibland kan man känna sig instängd när man har barn. Men att andas lite frisk luft ibland räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in