2024-01-08, 21:12
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Världen behöver fler barn. Du har missuppfattat det.

Japan och Sydkorea sitter verkligen i skiten med de låga födelsetalen. Hur menar du att samhället ska funka om det bara är en massa 80 åringar och väldigt få unga? Pensionssystemen kommer kollapsa. All samhällsservice kommer kollapsa. Världsekonomin kommer kollapsa.

Möjligt att det är enklare att ha barn i Sverige, men det betyder inte att det är enkelt. Polisen är skit. Sjukvården är skit. Politikerna är korrupta. Du ska jobba som en åsna för att knappt kunna gå runt i ett hushåll. Barn utsätts för feminism och hbtq propaganda samtidigt som relationer i vår era aldrig håller.

Aldrig i livet att jag skaffar barn.

Du ger ju ditt barn dina värderingar om du bara är lite smart. Känner ingen som föll för propagandan i skolan du nämner.
Citera
2024-01-08, 21:15
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Jag är, möjligen, en av dem du skriver om. Jag tror att det är helt individuellt och att man inte kan se något mönster eller dra alla över en kam. Alla har vi olika personligheter och bara för att de i en grupp kommit fram till samma beslut, vissa vacklande, andra tvärsäkra, betyder det nog inte att man kan generalisera så. Det är min uppfattning.

Jag tror du har fel. Jag tror att det finns egenskaper som kan göras generella utan att för den skull kunna appliceras på individnivå.
Ett exempel:

https://www.forskning.se/2023/06/27/religiosa-vill-ha-fler-barn-frikyrkor-toppar-listan/
"Hans slutsats är att både ursprungsregion och religion har betydelse för att förstå barnafödandet hos människor som har invandrat."

"”Religionsfaktorn” handlar i första hand om skillnader mellan icke-religiösa å ena sidan och kristna och muslimer å andra sidan, säger Erik Carlsson."

"Icke-religiösa personer i Sverige utan invandrarbakgrund önskar sig förhållandevis få barn och får också få barn, jämfört med andra. Medlemmar i Svenska kyrkan uttrycker ett något högre ideal för antal barn och får också fler barn.
Medlemmar i frikyrkor uttrycker högst ideal för antal barn och uppvisar även högst faktiskt barnafödande, jämfört med de andra grupperna."
Religiositet är vanligare bland de som vill ha många barn.
En slutsats borde vara att ateism är vanligare bland de som inte vill ha barn.
Senast redigerad av gofigur 2024-01-08 kl. 21:19.
Citera
2024-01-08, 21:53
Medlem
gofigurs avatar
Men varför vill du inte ha barn?
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5469226/file/5469293.pdf

"många menar att de värdesätter friheten som följer av ett barnfritt liv. Att kunna ägna sig åt egna intressen utan att känna sig bunden av någonting nämns som ett skäl till att inte skaffa barn. Andra
menar istället att de helt enkelt inte känner någon längtan efter barn (Engwall & Peterson,
2010b, s 391). Rent krasst uppfattas processen att skaffa biologiska barn ofta som ett bidrag
till samhället och nationens överlevnad (Engwall & Peterson, 2010b, s 393). Personerna i
denna antologi lyfter dock fram andra sätt att vara samhällsnyttiga medborgare. Flera
poängterar att de har utbildat sig och många engagerar sig för barn på andra sätt än genom
föräldraskap"

" Frivillig barnlöshet ses av somliga som en
strategi att försöka eliminera förtyck av kvinnor och uppnå högre kvinnlig status. De
tillfrågade kvinnorna säger sig vilja ha möjligheten till arbete och makt på samma premisser
som män och då krävs det att avstå barn"

"De barnlösa kan sägas kategoriseras i två grupper; de som i första
hand är emot barn och de som i första hand är för andra saker (Peterson, 2010, s 82). Ännu en
gång uppenbarar sig spänningar inom subjektspositionen som frivilligt barnlös. Något som
däremot förefaller vara gemensamt bland frivilligt barnlösa personer är uppskattningen av
frihet, vilket kan sägas vara ännu ett element. Friheten att ha valmöjligheter i sitt liv som inte
påverkas av närvaron av ett barn uttalas i forumsinläggen som värdefull. Att inte vara fast i ett
normativt levnadssätt kan också betraktas som frihet. "
-Frihetsvurmare är oftare frivilligt barnlösa

"I internationell forskning nämns frivillig barnlöshet hos kvinnor
som en feministisk motståndsstrategi "

-Feminister är oftare frivilligt barnlösa

Feministiska frihetsvurmande ateister toppar frivilligt barnlösaligan?
Senast redigerad av gofigur 2024-01-08 kl. 21:56.
Citera
2024-01-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiapan
Det är nog väldigt få föräldrar i det stora hela som genuint ångrar att de skaffat barn, oavsett hur kul eller bekvämt saker kunde vara innan. De flesta barnvägrare verkar välja bort det för att "det är jobbigt, blöjor usch". Det är "jobbigt" i typ tre år sedan är det övervägande kul.

JAG tror att många barnvägrare kommer ångra sitt val på livets sensommar när det börjar bli försent, när ens föräldrar dött och man inte längre orkar flaxa runt med coola bästaste tjejgänget varenda vecka. När man börjar inse vad som verkligen betyder något här i livet.

När jag tänker på barn ser jag dem först och främst som människor. De kommer vara såväl bebisar som tonåringar och pensionärer. Ens ansvar är inte begränsat till blöjåldern, utan resten av sitt liv. Det kräver att man verkligen vet vad man ger sig in på. Livet innehåller nämligen en hel del lidande, vare sig det gäller rädsla för döden (insikten om ens egen förgänglighet kan vara jobbig nog för en självmedveten varelse, i synnerhet om vederbörande är filosofiskt lagd), mobbning, cancersjukdomar eller destruktiva partners. När jag väger ihop detta med min genetiska bakgrund och de psykologiska begränsningar jag har står sig "ångrarargumentet" slätt. Därtill finns det människor som ångrar att de skaffade barn (mörkertalet är nog stort eftersom det är så oerhört tabubelagt).

De som väljer barnvägen har förhoppningsvis goda skäl till det, precis som de som inte gör det. Det existerar ingen objektiv moral som gör gällande att något är bättre än det andra, så i slutändan handlar det om ens personliga preferenser och drivkrafter. Jag kommer förstås att argumentera utifrån mina egna erfarenheter och tolkningar.
Senast redigerad av Muszyca 2024-01-08 kl. 22:08.
Citera
2024-01-08, 22:38
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Då antar jag att du är stark förespråkare av invandring.
Nej

Men om fertilitetstalen fortsatt är så här så kommer vi behöva ta in invandrare för att få in skatteintäkter och för att folk ska ta skitjobben och ta hand om de äldre.

Den finaste lösningen är dock att stänga gränserna och föra en bra familjepolitik samtidigt som rättsväsende fungerar fint och staten står upp för sin del av samhällskontraktet.

I det ingår också att sluta upp med trams som feminism och dragqueens som läser sagor eller att pojkar leker med dockor. Men eftersom det inte finns en politisk vilja att införa traditionella normer igen så går vår art mot kollektiv självmord.
Citera
2024-01-08, 22:40
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Du ger ju ditt barn dina värderingar om du bara är lite smart. Känner ingen som föll för propagandan i skolan du nämner.
Spelar ingen roll.

Allt har blivit sjukt.

Räcker med att du "ger ditt barn dina värderingar" för att du ska bli orosanmäld av någon häxa.

Institutionerna och domstolarna följer den rosa lagboken.

Varken min framtida son eller dotter tjänar på detta sjuka system. Antingen kommer min son bli en incel eller så kommer min dotter bli en kattkvinna vid 40 för att hon inte "kan hitta den rätta"
Citera
2024-01-08, 22:48
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Fast de är ju också barn till någon. Precis som du, som bidrar. Sen då?

Jo, det flesta barn har koll på sina föräldrar på ålderdomshemmet. Personalen där, behandlar de med besök från släktingar/barn bättre än de som är ensamma utan koll från utomstående. Så illa är det, tyvärr.

Har du inga arvingar går det till arvsfonden.
Googla vad det går till, och bli deprimerad.

Jag har familj trots att jag inte har egna barn. Varje krona kommer gå till dem 😁
Citera
2024-01-08, 22:55
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Vi har för få barn i Sverige, vi behöver nästan dubbla vårat barnafödande för att klara oss, så där har du fel. Jag antar att du föredrar att vi ska bli ett muslimskt land eftersom det andra alternativet är att importera folk som ska torka dig i röven.

Fan snackar du för skit, ärligt talat?! Jag vill ha källor på det du påstår!
Citera
2024-01-08, 23:25
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Skulle man inte hypotetiskt kunna placera en person som vill ha barn i en situation där den absolut inte vill ha barn? Fast i vildmarken, en krigszon eller i ett koncentrationsläger. Det är fortfarande samma person, bara omgivningen har förändrats
Citera
2024-01-08, 23:43
Medlem
Uppenbarligen är det något fel på dem. Människan har i sina gener att vilja skaffa barn och familj. Det handlar om tusentals år av evolution. Tyvärr
Citera
2024-01-09, 00:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Nej

Men om fertilitetstalen fortsatt är så här så kommer vi behöva ta in invandrare för att få in skatteintäkter och för att folk ska ta skitjobben och ta hand om de äldre.

Är inte det där förlegat tänk snart?
Vad ska folk göra när AI tar över finjobben? Ta hand om sina äldre kanske?

Sverige blir ett generationsboende land igen som så många andra länder alltid varit?
Och babyboom tar fart?
Citera
2024-01-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Idag kan jag förstå om man inte vill sätta ett liv till världen

Ärligt talat nu.. Till skillnad från när då när allt var så mycket bättre? Det har väl varit diverse problem och elände i världen sedan all oändlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in