Men varför vill du inte ha barn?
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/5469226/file/5469293.pdf
"många menar att de värdesätter friheten som följer av ett barnfritt liv. Att kunna ägna sig åt egna intressen utan att känna sig bunden av någonting nämns som ett skäl till att inte skaffa barn. Andra
menar istället att de helt enkelt inte känner någon längtan efter barn (Engwall & Peterson,
2010b, s 391). Rent krasst uppfattas processen att skaffa biologiska barn ofta som ett bidrag
till samhället och nationens överlevnad (Engwall & Peterson, 2010b, s 393). Personerna i
denna antologi lyfter dock fram andra sätt att vara samhällsnyttiga medborgare. Flera
poängterar att de har utbildat sig och många engagerar sig för barn på andra sätt än genom
föräldraskap"
" Frivillig barnlöshet ses av somliga som en
strategi att försöka eliminera förtyck av kvinnor och uppnå högre kvinnlig status. De
tillfrågade kvinnorna säger sig vilja ha möjligheten till arbete och makt på samma premisser
som män och då krävs det att avstå barn"
"De barnlösa kan sägas kategoriseras i två grupper; de som i första
hand är emot barn och de som i första hand är för andra saker (Peterson, 2010, s 82). Ännu en
gång uppenbarar sig spänningar inom subjektspositionen som frivilligt barnlös. Något som
däremot förefaller vara gemensamt bland frivilligt barnlösa personer är uppskattningen av
frihet, vilket kan sägas vara ännu ett element. Friheten att ha valmöjligheter i sitt liv som inte
påverkas av närvaron av ett barn uttalas i forumsinläggen som värdefull. Att inte vara fast i ett
normativt levnadssätt kan också betraktas som frihet. "
-Frihetsvurmare är oftare frivilligt barnlösa
"I internationell forskning nämns frivillig barnlöshet hos kvinnor
som en feministisk motståndsstrategi "
-Feminister är oftare frivilligt barnlösa
Feministiska frihetsvurmande ateister toppar frivilligt barnlösaligan?