2024-01-09, 09:52
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
Jag är snart 40. Om några år. Att inte ha några måsten, eller skyldigheter, är det som får mig att må bra.

Dom absolut bästa dagarna i mitt liv, är dom dagarna då jag (på exempelvis helgen) vaknar runt 08.00, slår igång lite musik på datorn, sätter igång kaffebryggaren och städar lägenheten.

Vid 11 tiden, kanske jag åker till Coop och veckohandlar. Pudlar lite med bilen, sen är klockan 15-16. Lagar nåt gott. Lägger mig i sängen, slår igång mitt PS4 och spelar lite "The Last Of Us".

Sover nån timme. Drar en film. Somnar igen vid 23.

Där, har du en (för mig) helt jävla ovärderlig dag. Jag bara vrålnjuter. Mitt mål här i livet, är att få så många sådana dagar som möjligt. Jag vill inte ha nån dyr kåk. Ingen frän bil. Ingen skitsnygg flickvän. Inga miljoner. Inga jordenruntresor.

Jag behöver inte visa upp massa skit för folk. Jag vill ha lugn och ro. Precis som det är nu. Jag är 99% tillfreds. Och fan vad det känns surrealistiskt.
Saken är väl att du inte kommer trivas med den situationen hela livet. Kanske inser du för sent att det inte är så kul att göra sånt hela livet, vad vet jag.
Citera
2024-01-09, 09:53
Medlem
Märklig inställning till barn här.. att allt måste va perfekt i livet för barn. med den inställningen kommer det inte födas en unge i Sverige som ändå troligtvis är det bästa landet att få barn i..
Citera
2024-01-09, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Jesus. Man kan ju undra om alla föräldrar lever i en fantasivärld. Att föräldraskap skulle vara någon garanti på godhet är ju helt befängt.
Haha blev lite fel där. 😅
Citera
2024-01-09, 10:28
Medlem
Alltså, den där ensamheten man kanske upplever som gammal ser jag som ett värdelöst argument, då den bygger på en självisk tanke om att man just där och då plötsligt ska behöva någon att hålla en sällskap eller föra vidare ens gener.
Citera
2024-01-09, 10:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nja, Sverige är väl ett av de länder som arbetar starkast emot kärnfamiljen. Huvudansvaret för barnen ligger hos pappa staten, som indoktrinerar barnen redan i dagisåldern. Föräldrarna får/kan inte vara hemma, båda måste arbeta. Hets och press skapar ingen harmoni och trygghet, eller stabila förhållanden.

Jag tror fortfarande att orsaken till att fler väljer bort barn är ett samhällsproblem, och inte en egenskap.

Med det jag vet idag om världen och samhället, hade nog även jag tvekat. Världen är galen och Sverige är ”bäst i klassen”. Framtidshoppet, näst intill obefintligt.

Å andra sidan behövs friska sunda barn, med vettiga föräldrar för att motverka detta.

Svårt.
Du har totalt missuppfattat allting. Sverige har de mest generösa barn-reglerna som finns i världen. Dagis kostar 1000 kr per månad, i USA kostar det 11000 kr. Du får ledigt 2 år med dina barn, i USA 8 veckor. Sverige har barnbidrag, USA ger ingenting. Osv osv.

Så ditt ideal är att staten inte lägger sig i och man lever på farmor och mormor?... Du är ofattbart felinformerad. Jag har 5 barn.
Citera
2024-01-09, 10:53
Medlem
Pusse.Miggs avatar
Har inga barn och det är nog snarare så att det är en avsaknad till att vilja ha barn som är anledningen.

Har ett fast förhållande sedan mer än 10år. Vi båda är på samma linje, har inget med ekonomin, samhället eller något annat, det är bara inget begär... än.

Kan inte låta bli att näsfnissa åt personerna som tycker att spela playstation och äta god mat är meningen med livet, you have another thing coming! Tycker också det är själviskt att skaffa barn för att man inte ska dö ensam, för att "vad annars ska du göra med tiden?"
Citera
2024-01-09, 10:58
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är inte det där förlegat tänk snart?
Vad ska folk göra när AI tar över finjobben? Ta hand om sina äldre kanske?

Sverige blir ett generationsboende land igen som så många andra länder alltid varit?
Och babyboom tar fart?
Ni har snackat om ai hela tiden

Lägg ner
Citera
2024-01-09, 10:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Världen behöver fler barn. Du har missuppfattat det.

Japan och Sydkorea sitter verkligen i skiten med de låga födelsetalen. Hur menar du att samhället ska funka om det bara är en massa 80 åringar och väldigt få unga? Pensionssystemen kommer kollapsa. All samhällsservice kommer kollapsa. Världsekonomin kommer kollapsa.

Möjligt att det är enklare att ha barn i Sverige, men det betyder inte att det är enkelt. Polisen är skit. Sjukvården är skit. Politikerna är korrupta. Du ska jobba som en åsna för att knappt kunna gå runt i ett hushåll. Barn utsätts för feminism och hbtq propaganda samtidigt som relationer i vår era aldrig håller.

Aldrig i livet att jag skaffar barn.
Världen behöver fler barn + Aldrig att jag skaffar barn? I samma inlägg?

Det är ju bara en tillfällig period som Japan har problem med sin minskande befolkning, tror den kommer inom 10 år och varar i ca 10 år. Men sedan dör ju den stora klungan 80-åringar och Japan växlar ner till en mindre befolkning inom alla åldersintervall. Hur bra som helst.

Jag har haft barnfamilj i över 20 år. Inte en enda gång har vi behövt polisen, en gång åkte vi till sjukhus, vi har bra lön och är inte beroende av statens bidrag. Gick hur bra som helst att vara barnfamilj och jag saknar det. En underbar tid av relaxing kombinerat med hårt vardagligt arbete med små människor. Vi är gjorda exakt för detta, inte för att sitta framför en skärm med en sur chef.
Citera
2024-01-09, 11:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det enda jag menar är att man vet redan från början att vissa inte kommer klara av att vara föräldrar och det kommer gå åt helvete. Gör vad du vill med den
informationen. Såna som du skulle väl uppmuntra dem att skaffa 10 barn till.
Att besöka BUP är inte "det går åt helvete". Det är tvärtom bra att Sverige har resurser till de familjer som inte fungerar perfekt.

Du har alldeles för höga krav på allt och kanske ska just du inte skaffa barn. Barn behöver bli älskade som de är. Och de får ett helsike om du ser ner på dem ifall de behöver BUP.
Citera
2024-01-09, 11:07
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det är meningen med livet för utan barn så tar ju vårt arv slut. På vilket sätt resonerar du för att så inte skulle vara fallet? Det är likadant med alla djur.

Vart arv kommer ta slut anda eftersom det ar en tidsfraga innan hela universum upphor, sa slutdestinationen forandras inte.
Citera
2024-01-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Fast nu utgår du ju från att föräldern har varit kärleksfull.
De har isf snarare uppfostrat sina barn till att inte prioritera kärlek och relationer.
Iaf inte till föräldern. Så deras ensamhet kanske är självförvållad.

Under uppväxtåren har föräldern 100% ansvar för barnet och sin relation till det.
Fuckar man upp då så kan man inte komma och gnälla sen.

Barn bör således inte skapas enkom för att motverka ensamhet, is my point.
Vilket den jag ursprungligen citerade tycktes förespråka.

Nej det gör jag inte. Jag skrev inte anledningen till att barnen inte prioriterar kärlek och relationer.
Citera
2024-01-09, 11:53
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
1. Du tror på riktigt föräldraledighet är mer slappt än att jobba?

2. Alla är inte fuskande parasiter.

1: Jag tror inte, jag vet pga jag har barn.

2: Jag betalar mer i skatt än dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in