2024-01-08, 07:01
Medlem
Timoteuss avatar
Har inga barn.
Har aldrig haft någon inre önskan att ha några. Dels för att jag i ungdomen hade släktingar som fick barn som visade sig vara rejält störda. Det kaos de stackars föräldrarna hamnade i var ett uppvaknande: det finns inga garantier för att ens barn är rart eller ens tillnärmelsevis hanterbart.
Dessutom tyckte jag inte själv att det är något vidare att leva: det skulle vara hemskt att se egna barn lida på samma sätt.
Detta var när jag var 20-30. Sedan har jag väl egentligen inte tänkt på saken så mycket. Det intresserar mig inte. Är lite fascinerad av hur upprörda somliga i tråden blir av barnlösa och hur djupt de spekulerar om vad som är fel på oss.
Citera
2024-01-08, 07:02
Medlem
Xpander-s avatar
Jag hittade ingen vettig kvinna, träffade på några kvinnor i 33-34års ålder som ville ha barn, men jag visste att de hade ett för mig icke ok promiskuöst förflutet, så jag avstod. Vilket sannolikt gjort att jag nu slipper leva i någon varannan vecka konstellation som så många andra.
Citera
2024-01-08, 07:25
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Att skaffa barn och familj måste vara, enligt mitt perspektiv, det dummaste man kan göra. Noll fritid och frihet. Noll pengar över. Alltid behöva planera för att få ihop sitt livspussel. Enorm press att klara av det ekonomiskt för att kunna försörja familjen.

Du har en extremt skev bild av vad det innebär att skaffa barn.
Med barn har du MER frihet, har du SGI så kan du i i princip vara borta från jobbet i flera år utan att någon tycker det är märkligt via föräldraledighet, vab osv.

Du har alltid ett ess i rockärmen med ”Jag har barn”, det är en magisk fras som i princip avskriver dig allt ansvar de åtminstone 10 första åren.

Sen jag skaffade barn har jag kunnat göra MER saker än vad jag kunde innan, jag kan gå tidigare från jobbet varje dag, ta pappaledigt och driva mitt AB och fortfarande få betalt av min arbetsgivare.

Att det skulle vara ”egoistiskt” att skaffa barn är klassisk slav/losermentalitet.
Citera
2024-01-08, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Har inga barn.
Har aldrig haft någon inre önskan att ha några. Dels för att jag i ungdomen hade släktingar som fick barn som visade sig vara rejält störda. Det kaos de stackars föräldrarna hamnade i var ett uppvaknande: det finns inga garantier för att ens barn är rart eller ens tillnärmelsevis hanterbart.
Dessutom tyckte jag inte själv att det är något vidare att leva: det skulle vara hemskt att se egna barn lida på samma sätt.
Detta var när jag var 20-30. Sedan har jag väl egentligen inte tänkt på saken så mycket. Det intresserar mig inte. Är lite fascinerad av hur upprörda somliga i tråden blir av barnlösa och hur djupt de spekulerar om vad som är fel på oss.

De som sitter med barn lider ofta mer av att höra våra anledningar att vara barnlösa än vice versa. För många blir vi ett hot mot allt de tror på (deras "meningen med livet"). På sätt och vis kan jag förstå att det uppfattas provocerande att höra hur framtiden är skit och att dagens barn får ett helvete i framtiden. Inte vidare uppmuntrande att höra som förälder, men då kanske man inte borde läsa denna tråd.

Jag kan också förstå att många oroar sig över att välfärden går åt pipan när "inhemska svenskar" riskerar att hamna i minoritet på arbetsmarknaden när dagens ny-föräldrar behöver äldreomsorg osv. Högern är i majoritet. Det finns en trygghet i det de känner till, och det kan vara svårt att föreställa sig lösningar på samhälleliga förändringar i framtiden. Varför skulle dagens barn ta hand om sina åldrande föräldrar när gårdagens barn inte gör det? Bara ett exempel av många.

Jag är inte kortsiktigt optimist. Jag tvivlar på att de människor som lever i dag har en ljus framtid framför sig. Resurserna sinar och vi slåss redan om dem. Däremot tror jag att framtida generationer har en utopi att vänta. Vi (jag och frugan) vill leva som vi vill medan vi kan, och där ingår helt enkelt inga barn. Det kan ändra sig, dörren står på glänt, men några egna/biologiska barn blir det icke.
Citera
2024-01-08, 07:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Med barn har du MER frihet, har du SGI så kan du i i princip vara borta från jobbet i flera år utan att någon tycker det är märkligt via föräldraledighet, vab osv.

Du har alltid ett ess i rockärmen med â€Jag har barnâ€, det är en magisk fras som i princip avskriver dig allt ansvar de Ã¥tminstone 10 första Ã¥ren.

Sen jag skaffade barn har jag kunnat göra MER saker än vad jag kunde innan, jag kan gå tidigare från jobbet varje dag, ta pappaledigt och driva mitt AB och fortfarande få betalt av min arbetsgivare.

Att det skulle vara â€egoistiskt†att skaffa barn är klassisk slav/losermentalitet.

Jag tycker handelsevis inte det ar mer egoistiskt att skaffa barn an att inte skaffa barn, men det ar lustigt hur du listar grej efter grej som handlar om hur bra allting blir for dig, hur fri du blir, hur du kan driva ett ab, hur du kan vara borta fran jobb, hur du kan saga att du har barn som en magisk fras for att slippa ansvar for att till sist skriva ungefar "inget av detta ar egoistiskt"...
Citera
2024-01-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tycker det later konstigt att du kanner sana manniskor. Varfor har du kvar dem i ditt liv? En normal person hade tagit bort personer med de egenskaperna fran sina liv, tror jag i alla fall.

Jag undrar lite om det ar sa att du projicerar har egentligen, for nar du sager att "alla ska tycka som dem" sa tycker jag mig samtidigt se den tonen i hela ditt inlagg, namligen att de som inte tycker som du ar pa ett visst satt.
Nä jag har slutat umgås med dom..Nu gäller detta just ett par.. deras syn på andra är så tvärtemot mitt att jag får spader.
Senast redigerad av chonard 2024-01-08 kl. 07:49.
Citera
2024-01-08, 07:47
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Vi som har barn vet ju hur det är att inte ha barn. Ni som inte har barn, kan aldrig någonsin föreställa er hur det är att ha barn. Ni kan därför inte dra några slutsatser om era egna val. Den livslånga mening som föräldraskapet ger kan inte jämföras med något annat.
Sen har du inte så meningsfull fritid, det är något du intalar dig för att rationalisera att du inte fortplantat dig.
Vilken korkad logik

”Du kan inte föreställa dig hur det är att spela hockey, därför är du en idiot som inte spelar hockey”
Citera
2024-01-08, 07:50
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren

Du har alltid ett ess i rockärmen med ”Jag har barn”, det är en magisk fras som i princip avskriver dig allt ansvar de åtminstone 10 första åren.

Att det skulle vara ”egoistiskt” att skaffa barn är klassisk slav/losermentalitet.
1. Du tror på riktigt föräldraledighet är mer slappt än att jobba?

2. Alla är inte fuskande parasiter.
Citera
2024-01-08, 07:51
Medlem
Leckies avatar
De flesta vill nog ha barn, är förmodligen livssituation man befinner sig i är avgörande.
Det är skrämmande att skaffa barn, man vill ha stadig inkomst, tryggt hem, rätt partner osv.
Citera
2024-01-08, 07:54
Medlem
Citat:
Vilken korkad logik

”Du kan inte föreställa dig hur det är att spela hockey, därför är du en idiot som inte spelar hockey”
Fel.

Det är du som är korkade, logiken är glasklar:
"Du kan inte föreställa dig hur det är att spela hockey, därför är du en idiot som påstår att det inte är något för dig".
Citera
2024-01-08, 08:00
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Barnlösa över 40 är vandrande skelett. Tänker man 100 år fram i tiden på en daglig basis ser man bara vandrande lik när man tittar på barnlösa. Det är olustigt. Ett rent ut sagt kusligt symptom på vår (väst-)världs undergång. En form av självhat. Bristande ansvarskänsla. Finns ingen kämparglöd. Ingen gnista. De är på ett andligt plan redan sex meter under jorden.

Buhu, ni är helt psy-op'ade och redan döda. Ni representerar det sämsta av mänskligheten, motsatsen till ideal och heroism.

Men varför ska du äga din bostad, varför ska du ha en stadig ekonomi, varför göra något öht när du inte har någon att lämna ditt "livsverk" åt? Eller har du någon yngre grabb i bygden som du planerar att ta under vingarna, som de gamla (barnlösa) rommarna gjorde?

Hela ditt inlägg skriker late stage civilization. Hur smart är man om man avstår från det mest basala, det som borde vara det mest naturliga i jordelivet, nämligen familjebildning och barn? Alla som kom före dig lyckades med det. Idag lever vi t o m med sån "lyx" att en familj kan se ut i stort sett hur fan som helst. Som kvinna behöver du inte ens ha en man, bara gå till spermabanken. Ändå är folk inte nöjda. Intelligenta människor väljer att avstå från barn, och försöker övertala andra om att de avstår i kärlekens namn. Kusligt.

Skaffa ett kärleksbarn och dela vårdnaden 50/50 då? Finns inget som tvingar dig att stanna i en lång relation med barn annat än dina föreställningar om att allt måste vara bäst och optimalt.

Visdomsinlägg i sanningens tecken.

Barbariet, som är människans naturliga tillstånd, överlever alltid. Det är enbart den civiliserade människan som lyckas rationalisera och prisa sin egen undergång.
Ja, varför ska JAG äga min bostad? Och varför ska JAG ha bra ekonomi?

Enkelt. För att JAG mår bra av det. Jag lever för MIN skull. Ingen annans.

Äter du för att du ska bli mätt? Eller är du sådär godhjärtad och nobel, att du äter för någon annans skull?
Citera
2024-01-08, 08:01
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Vilken korkad logik

👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in