Citat:
Ursprungligen postat av
bagge1
Ok, själv har jag barn men hatar inte barnlösa. Förstår självklart att det kan finnas många anledningar att avstå från att skaffa barn. Men samtidigt kan jag bli ledsen över att allt fler verkar välja att bli barnlösa, väntar alldeles för länge, och i och med det aldrig får leva ett fullödigt liv. Livet består av många delar och dimensioner, och några av de viktigaste är de som rör barn, familj och föräldraskap. Detta kan jag säga då jag själv tidigare var barnlös, och kan därför enkelt jämföra livet innan och efter. Visst var livet bekvämare och friare innan barn, och självklart förutsätter det att man har en i övrigt sund familj. Att skaffa barn i en dysfunktionell familj är nog inte någon höjdare. Men när allt fungerar bra så är det mer än en höjdare...
Den som väljer bort barn väljer också bort typ 20-25% av totalupplevelsen i att vara människa eftersom det är delar av en själv som man aldrig kommer i kontakt med innan man skaffar barn. Det är också så att den som väljer bort barn aldrig kommer att uppleva den största kärleken som livet kan ge. Det upptäckte jag själv ganska snart, att kärleken mellan man-kvinna, mellan syskon, till sina föräldrar osv inte går att jämföra med kärleken till eget barn.
Sen är det också något med tiden... När jag levde i ett välordnat, välstädat liv utan barn så flöt bara åren på. Det var som ett väloljat maskineri som bara tickade på, och plötsligt hade det gått 10 år till. Livet rann mig lite ur händerna, kändes det som. Med barn blev det en helt annan sak.. Livet blev stökigare och krångligare, men också mer innehållsrikt och tiden tycktes gå mycket långsammare, kanske för att jag fick många fler upplevelser. Vilket fick effekten att 3 år plötsligt kändes som 10 år, ungefär som när man var liten.
Jag kanske skaffar barn en dag men som sagt så är jag kräsen och kommer enbart göra det om jag vet att mitt barn kommer att få så bra det kan få det. i dagens svenska samhälle ser det mörkt ut men det finns planer på flytt till annat land och då kanske det blir aktuellt.
Precis som med allt finns det för och nackdelar med allt.
Uppenbarligen är du en av allt för få som hittat en som vill ha barn och själv vill det, många skaffar men ångrar sig. Det börjar även bli stort i media nu att man ska våga ångra sina barn vilket är sjukt på riktigt. Då är det bättre att avstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trontie123
Håller ej med. Lika mycket hat riktat tillbaka speciellt på internet. Räcker med att gå in på reddit /r/childfree för att få det bekräftat.
Säkert men för att bli hatad som barnlös behöver man sällan leta efter det.