2024-01-07, 22:37
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
Generellt sett, så är det oftast en av tre personligheter:

1. Egocentriska människor som bara bryr sig om sig själva. Den här typen har oftast levt ett promiskuöst liv och satsar på "karriären". Som någon annan skrev, så har de rätt låg empatiförmåga.

2. Kufar. De med asperger och dylikt, som har svårt med det sociala.

3. Människor med psykiska problem. Antingen har de haft en svår uppväxt eller dras med ångest och annat.

Jag ser inget fel med att folk inte vill skaffa barn. Jag kunde inte bry mig mindre. Men det är intressant ur ett psykologiskt och sociologiskt perspektiv. Jag lider verkligen med de som vill ha barn men som inte kan, av en eller annan anledning.

En annan sak jag noterat är att människor som alltid varit relativt skötsamma och genuint godhjärtade, ofta skaffar barn - gärna först i umgängeskretsen.

Det är också intressant att läsa människor som "valt bort barn" rationalisera sina beslut. "Världen är ond", "världen behöver inte fler barn", "framtiden ser mörk ut".

Exakt så som jag observerat också.

För att lägga till 4. skulle jag även nämna folk (oftast män) som inte är ansvarstagande. De flesta män jag känner till som är 30+ utan barn är nästan alltid uteslutande människor som av olika anledningar inte har sina liv i ordning.

Och sen hittar på rationaliseringar som du nämnde. "Världen behöver inte fler barn", som om vi svenskar skulle stå för den demografiska tillväxten.
Citera
2024-01-07, 22:37
Medlem
Ni bryter er 4 miljarder år långa linje i evolutionen. Erat bidrag till världen slutar när ni dör.

Allt besvär det innebär att ha barn uppvägs av kärleken man får och får ge till sina barn. Det ger livet mening. Den enda anledningen till att vi finns är att våra förfäder skaffade barn.

När ni är borta kommer världen fyllas av vår avkomma. Ni kommer vara för evigt borta.
Citera
2024-01-07, 22:41
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Kvinnor har en biologisk klocka som gör att dom nästintill bli ofruktbara efter 35, män ”lider” inte av samma problem, mån skjuter skarpt tills dagen dom trillar pinn.

Fenomenet ”the Old keep a nigga baby” som är vedertaget i USA där du kan göra karriär på att föda rikas barn visar på detta, Al Pacino fick en son under 2023 efter att ha passerat 80.

Så kvinnor har naturen emot sig på alla sätt, män kan ändra sig vid 40 och skaffa en yngre tjej, detta är väl den stora skillnaden

Mja men inte många män som väljer att skaffa barn när de passerar 40. Är väl inte så lockande att komma till studenten som en gammal pensionärsgubbe. Dessutom få 40+ som lyckas hitta betydligt yngre kvinnor som fortfarande är fertila och är på ens mentala nivå.
Citera
2024-01-07, 22:43
Medlem
Kosmos.s avatar
Jag hörde en bekant som sa att han inte tyckte han hade några gener värda att föra vidare. Jag kan ha en respekt för den ställningen faktiskt. Dock lite knepigt då det är mer ur hans perspektiv. Om jag jämför han med så många andra som skaffar barn så har han bättre gener att föra vidare. Med dagens välfärdssamhälle är det de fattiga och med verkligen sämst gener som skaffar massvis med barn helt utan att reflektera som den personen...
Citera
2024-01-07, 22:43
Medlem
De är bekväma, uppskattar det ordnade liv de fått. Har inte riktigt samma empatiska förmågor som gemene man utan har svårt att sätta andras intressen och behov före sina egna.

Tror dock många skaffar barn ändå för att ens partner vill. Tror också det är vanligare med män som skaffar barn ändå, för det är inte lika jobbigt att vara en Ok pappa som det är att vara en ok mamma.

Jag tycker det är bra att man inte skaffar barn om man inte Verkligen vill. Barn är att sätta någon annans bästa först resten av livet, du är skyldiga dina barn Allt samtidigt som de inte är skyldiga dig något. (Man kan ju få hoppas att man uppfostrar ett barn som vill ge tillbaka men man kan inte förvänta sig det!)
Citera
2024-01-07, 22:44
Medlem
Jag vill inte ha barn för att världen är för sjuk, eller, ledarna är för korrupta, rättare sagt.. vill inte föda fram en skatteslav som inte ens får bestämma över sin egen kropp.
Citera
2024-01-07, 22:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De jag känner, snåla.. egoistiska.. väldigt svag empati för andra människor.. Det enda som är viktigt är de själva. å att alla skall tycka som dom. De umgås inte ens med andra som har barn.

Jag och min sambo har valt ett liv utan barn och din beskrivning stämmer faktiskt rätt bra på mig även om det kanske inte är exakt.
Snål - nja, det skulle jag inte säga men absolut sparsam men samtidigt har jag inga problem att bjuda vänner på öl eller vad det nu kan vara. Så någon snåljåp är jag inte.

Egoistisk - absolut, tänker ofta på att jag och min sambo ska ha det bra men är inte något svin för det.

Svag empati - Jo, faktiskt lite. Har svårt att tycka synd om alla de går åt helvete för som inte finns i min närhet. De i min närhet har jag empati för.

Umgås med andra som har barn - Jo det hör jag men oftast så blir det rätt tråkigt när man hör gulliga historier om barnen en hel kväll. Nu är jag i den åldern så många av mina vänner har vuxna barn som är på väg att bli vuxna så det blir lite enklare att umgås. Allt måste inte styras av vad barnen gillar eller vad de kan vara med på.

Ärlig - Japp det är jag men det hade du inte med i din lista😀
Citera
2024-01-07, 22:48
Medlem
Självinsikt. Det är alltför många som skaffar barn trots att de är olämpliga som föräldrar.

Ett stort plus till de som har insikten och kraften att gå emot strömmen och göra det som känns rätt för dem.
Citera
2024-01-07, 22:52
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxwe
Ni bryter er 4 miljarder år långa linje i evolutionen. Erat bidrag till världen slutar när ni dör.

Allt besvär det innebär att ha barn uppvägs av kärleken man får och får ge till sina barn. Det ger livet mening. Den enda anledningen till att vi finns är att våra förfäder skaffade barn.

När ni är borta kommer världen fyllas av vår avkomma. Ni kommer vara för evigt borta.
Så vidrig som homo sapiens är så har jag inga problem med att bidra till att vi dör ut

Vår art uppkom för 200.000 år sedan. Det är en piss i havet relativt till hur många år jorden funnits.

Dessutom kommer homo sapiens oavsett dö även om jag skaffar 1-3 barn eftersom fertilitetstalen i västvärlden samt asien är väldigt låg för första gången i världshistorien och där inget tyder på att man kommer kunna återhämta den.

Varför sätta barn till en värld där de ska behöva ta bördan att försörja en massa gamlingar?

Jag skaffar barn när samhället återuppmuntrar till monogaism, minskar feminismens makt och tar bort destruktiva sociala medier. Idag går det ju inte att hitta en kvinna man kan ha en långvarig relation med.

Och allt kostar så förbannat mycket. Man måste jobba som en råtta. Staten lever inte upp till sin del av samhällskontraktet. Hyra är för hög och lån till bostad är för hög.
Senast redigerad av sardinisardinien 2024-01-07 kl. 22:55.
Citera
2024-01-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Exakt så som jag observerat också.

För att lägga till 4. skulle jag även nämna folk (oftast män) som inte är ansvarstagande. De flesta män jag känner till som är 30+ utan barn är nästan alltid uteslutande människor som av olika anledningar inte har sina liv i ordning.

Och sen hittar på rationaliseringar som du nämnde. "Världen behöver inte fler barn", som om vi svenskar skulle stå för den demografiska tillväxten.
Ha ha, jag tänkte lägga till den. "Peter-Pan"-män som aldrig växer upp. Spenderar all sin fritid med att spela datorspel och dricka öl på helgerna.

Jag håller med dig! Är det något Sverige och världen behöver så är det bra och intelligenta människor med sunda värderingar.
Citera
2024-01-07, 22:56
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
En person som inte vill ha barn är mer självsäker i sin ensamhet och kan hantera den. Har accepterat den ofrivilligt eller självmant uppskattar ensamheten.

Att skaffa barn och familj måste vara, enligt mitt perspektiv, det dummaste man kan göra. Noll fritid och frihet. Noll pengar över. Alltid behöva planera för att få ihop sitt livspussel. Enorm press att klara av det ekonomiskt för att kunna försörja familjen.

Men folk har som sagt olika mål med livet och jag accepterar så klart dom som uppskattar familjelivet.

Men det är som sagt inget för mig. Särskilt inte när samhället och världen går käpprätt åt helvete.

För mig är det snarare egoistiskt att skaffa barn. Era barn kommer få ta smällen för att kunna försörja en allt åldrande befolkning.

Vi som har barn vet ju hur det är att inte ha barn. Ni som inte har barn, kan aldrig någonsin föreställa er hur det är att ha barn. Ni kan därför inte dra några slutsatser om era egna val. Den livslånga mening som föräldraskapet ger kan inte jämföras med något annat.
Sen har du inte så meningsfull fritid, det är något du intalar dig för att rationalisera att du inte fortplantat dig.
Citera
2024-01-07, 22:58
Medlem
pimlicopassports avatar
För kvinnor är det ”karriären” som kommit främst. När det till slut blir tid för barn har den biologiska klockan tickat klart.

Bland män är det loosers, som inga kvinnor vill ha till fäder, som blir barnlösa.

Tror nästan alla vill ha barn. De som påstår annat ljuger för dig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in