2024-01-06, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
USA har i alla fall ingen sådan ICBM. Ryska RS-28 Sarmat däremot ska tydligen ha speciella egenskaper som bl.a gör att inte ens infraröda sensor kan upptäcka den.
Dette er tydeligvis bortkastet tid. USA var først med MIRV, og har hatt denne siden 70-tallet.
Citera
2024-01-06, 12:47
Medlem
Citat:
Men ge dig. Kongressrapporten är hur tydlig som helst med att USA inte har någon radar vare sig i rymden eller på land som kan upptäcka hypersoniska missiler. Det inkluderar självfallet Patriotsystemets radar. Att radarn upptäcker den hypersoniska missilen precis innan ”impact” beror på att den flyger rakt mot och då är det självfallet för sent.

Kiev har inte skjutit ned en enda Kinzhalmissil. Enligt Kievs skrävel skjuter man ned sådana stup i kvarten. Varför har vi inte fått se en enda video på det? Jag har ju länkat till en video på hur en Kinzhalmissil slår ut delar av ett Patriotsystem.

Det är osannolikt att videon du länkade till faktiskt visar en träff av Patriot eller annat luftvärnsystem.
Det är för liten och kortvarig brand.
Träff av luftvärnsystem brukar innebära betydligt kraftigare sekundärexplosioner.
Troligtvis kommer explosionen från en nedskjuten Kinzhal som fortsatt i dess ballistiska bana, slagit ned och exploderat i Patriotsbatteriets närhet.
Det stämmer även väl med vad både Ukraina och USA rapporterade efter det fallet, dvs att en enhet i batteriet fått lättare splitter skadar som snabbt kunde lagad.

Så ja, du har själv länkat till en film som visar när en Kinzhal skjuts ned.
Citera
2024-01-06, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej, det är en vidareutveckling av S-400, som i sin tur är en vidareutveckling av S-300. Systemet har flera delkomponenter gemensamt med S-400.

I någon form är ALLA system en vidareutveckling, men på vilket sätt vet bara tillverkaren.

Jag är 99% säker på att du inte har en aning om vad du skriver om rörande att flera delkomponenter gemensamt med S-400. Men om du nu skulle veta det, lista art och rev för de som är lika, inget svar betyder att jag har rätt.

Inte ens iPhone var en helt ny utveckling utan den byggde på en utprovad mobilsystem plattform.
Citera
2024-01-06, 12:52
Medlem
Citat:
USA har i alla fall ingen sådan ICBM. Ryska RS-28 Sarmat däremot ska tydligen ha speciella egenskaper som bl.a gör att inte ens infraröda sensor kan upptäcka den.

RS-28 Sarmat är ej förbandsatt ännu.
Rysslands befintliga ICBM SS-18 är byggda i Ukraina, och de har sagt upp underhållsavtalet av dessa.
Citera
2024-01-06, 12:52
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Dette er tydeligvis bortkastet tid. USA var først med MIRV, og har hatt denne siden 70-tallet.

Amerikanska Minuteman är från 1970-talet som du själv säger. Men nej, den har absolut inte några icke-ballistiska egenskaper. Möjligen kan efterträdaren Sentinel ha det om och när den blir klar.
Citera
2024-01-06, 12:54
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
RS-28 Sarmat är ej förbandsatt ännu.
Rysslands befintliga ICBM SS-18 är byggda i Ukraina, och de har sagt upp underhållsavtalet av dessa.

Jodå, RS-28 Sarmat förbandsattes 1 sep 2023.
Citera
2024-01-06, 13:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag tänker inte ta någon semantisk autistdiskussion om batterier och enheter på Patriotsystemet. Men som jag förstått har de stått närmare varandra i Kiev än du hävdar för att uppnå en svärmeffekt och därmed öka chansen att skjuta ned hypersoniska missiler.

Det låter otroligt att man skulle behöva "uppnå en svärmeffekt" med styrda robotar. Har du några belägg för att det förekommer?

Det är ingen autistisk semantisk diskussion, utan en grundläggande förståelse för de vapensystem man diskuterar. Ett batteri är inte en enskild robotbärare.

Citat:
Visa upp videos när ett Patriotsystem skjuter ned åtminstone en Kinzhalmissil istället. Zalushny själv verkar ju personligen skjuta ned sådana som lerduvor. Video på hur ett Patriotsystem i Kiev avlossar över 30 interceptors mot en Kinzhalmissil utan att träffa för att sen själv bli träffat har i alla fall jag länkat till. Pentagon erkände skadorna dessutom. Börsen reagerade och sänkte Raytheonaktien rejält.

Varför ska jag visa upp källor på vad du påstår?

Kan du uppvisa källa till att Pentagon erkänt att ett helt Patriot-batteri slagits ut?

Citat:
Nej, S-500 Prometey är ett helt nytt system. Men om du ska köra ett nytt autistresonemang så kan du förstås hävda att alla luftvärnssystem i någon mån bygger på tidigare. Det gäller förövrigt i princip alla vapensystem.

Nej, det är det inte. S-500 använder stora delar av S-400 arkitekturen. I vissa fall uppgraderad, i andra fall samma versioner. Det gäller såväl radar som fordon och eldledning.
Citera
2024-01-06, 13:02
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Det är osannolikt att videon du länkade till faktiskt visar en träff av Patriot eller annat luftvärnsystem.
Det är för liten och kortvarig brand.
Träff av luftvärnsystem brukar innebära betydligt kraftigare sekundärexplosioner.
Troligtvis kommer explosionen från en nedskjuten Kinzhal som fortsatt i dess ballistiska bana, slagit ned och exploderat i Patriotsbatteriets närhet.
Det stämmer även väl med vad både Ukraina och USA rapporterade efter det fallet, dvs att en enhet i batteriet fått lättare splitter skadar som snabbt kunde lagad.

Så ja, du har själv länkat till en film som visar när en Kinzhal skjuts ned.

Eh..nej. Filmen jag länkat till visar hur Patriotsystemet misslyckas med att skjuta ned en Kinzhalmissil. Det vore högst osannolikt om en nedskjuten Kinzhalmissil skulle träffa exakt på den plats man avfyrade ifrån. Någon sekundärexplosion blir det inte om Patriotsystemet inte hade några ”interceptors” kvar.
Citera
2024-01-06, 13:18
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det låter otroligt att man skulle behöva "uppnå en svärmeffekt" med styrda robotar. Har du några belägg för att det förekommer?

Det är ingen autistisk semantisk diskussion, utan en grundläggande förståelse för de vapensystem man diskuterar. Ett batteri är inte en enskild robotbärare.

Varför ska jag visa upp källor på vad du påstår?

Kan du uppvisa källa till att Pentagon erkänt att ett helt Patriot-batteri slagits ut?

Nej, det är det inte. S-500 använder stora delar av S-400 arkitekturen. I vissa fall uppgraderad, i andra fall samma versioner. Det gäller såväl radar som fordon och eldledning.

Jo, du kör en autistdiskussion. Det är tämligen självklart att sannolikheten för träff ökar ifall man kan avfyra många projektiler mot målet samtidigt och/eller i tät följd. Det är sannolikt enda chansen också ifall man ska försöka skjuta ned hypersoniska missiler med det gamla Patriotsystemet.

Det är inte jag som påstår att Kiev skjutit ned Kinzhalmissiler.

Jodå, USA medgav att Patriotsystemet i Kiev skadades. Vad gäller hur mycket så går uppgifterna isär.

https://www.reuters.com/world/europe/patriot-missile-defense-system-ukraine-likely-damaged-us-sources-2023-05-16/

Nej, S-500 Prometey är ett helt nytt luftvärnssystem. Det finns inte en chans i helvete heller att du har de kunskaperna om S-500 att du kan uttala dig som du gör. Systemet är tämligen nyligen förbandssatt i Ryssland och ej exporterat.
Citera
2024-01-06, 13:29
Bannlyst
Citat:
1. Det framgår i artikeln att radar visste kan följa hypersoniska missiler, men först i slutet av dess bana.
”U.S. radars are unable to track Chinese and Russian high-speed missiles until late in their flight”
Det är samstämmigt med de rapporter om nedskjutna Kinzhal då Patriot batteriet varit dess mål. Hade målet istället varit något annat än Patriot batteriet själv hade Kinzhal troligtvis ej kunna bekämpas.

2. I rapporten refereras det till svårigheter att följa hypersoniska missiler som kan manövrera kraftigt till skillnad från ballistiska missiler som följer en mer förutsägbar bana.
Det är altså inte farten som är problemet utan mer oförutsägbarheten i dess bana.
Samma rapport benämner dock ej Kinzhal som en hypersonisk missil utan som en ballistisk missil pga dess oförmåga till kraftig manövrering.
” hypersonic targets are 10 to 20 times harder to detect than conventional ballistic missiles, which travel in more predictable trajectories”
”Moscow has deployed the Kinzhal (Dagger), a maneuvering air-launched ballistic missile”

3. Rapporten gäller ej specifikt Patriot utan stationära radar och satellitbaserade missilförsvarsystem.

Vi vet ingenting alls egentligen, all info vi får är propaganda från alla håll.

Men hade Patriot skjutit ned Kinzhal så hade garanterat det funnits massor med bevis för det publicerat av Zelenskys propagandaministerium det är en sak som är säker.
Citera
2024-01-06, 13:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ionion
I någon form är ALLA system en vidareutveckling, men på vilket sätt vet bara tillverkaren.

Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av ionion
Jag är 99% säker på att du inte har en aning om vad du skriver om rörande att flera delkomponenter gemensamt med S-400. Men om du nu skulle veta det, lista art och rev för de som är lika, inget svar betyder att jag har rätt.

Jag har aldrig påstått att delkomponenterna är helt lika, utan att delkomponenter i S500-systemet varit direkta vidareutvecklingar av delkomponenter i S400-systemet. Alltså, att S500 är en vidareutveckling av S400. Det har jag helt rätt i.

Ingående komponenter S400 och S500 (förutsatt att båda system har komponenterna)

Elektriska generatorer och transformatorer S400 --- 5I57A/63T6A
Elektriska generatorer och transformatorer S500 --- 5I57A/63T6A

De elektriska generatorerna och transformatorerna är likadana.

Robotbärare S400 --- 5P85TE2
Robotbärare S500 --- 77P6

Robotbärarna är helt olika, mest för att robotarna är olika.

Eldledningsenhet S400 --- PBU 55K6E
Eldledningsenhet S500 --- PBU 55K6MA (en direkt vidareutveckling av grundsystemet 55K6)

Eldledningsenheterna är av samma grundversion.

Huvudradar S400 --- 91N6E
Huvudradar S500 --- 91N6A(M)

Huvudålsöknings och målföljningsradar är av samma grundversion.

Målsökningsradar höghöjd S400 --- 96L6
Målsökningsradar höghöjd S500 --- 96L6-TsP

Höghöjdsradarn är av samma grundversion.

Vidare finns vissa andra komponenter i S500 som inte finns i S400, och vice versa, men faktum kvarstår, S500 är en direkt vidareutveckling av S400-systemet och den ABM-förmåga som finns i S400-systemet. Flera av fordonen som bär eller drar komponenter är också av samma, eller vidareutvecklad variant.
Citera
2024-01-06, 13:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jo, du kör en autistdiskussion.

Nej. Däremot har jag basal kunskap om de system jag talar om, och militär strategi, taktik och materiel i allmänhet.

Citat:
Jodå, USA medgav att Patriotsystemet i Kiev skadades. Vad gäller hur mycket så går uppgifterna isär.

https://www.reuters.com/world/europe/patriot-missile-defense-system-ukraine-likely-damaged-us-sources-2023-05-16/

Ja?

Det har ju alla andra medgivit hela tiden också. Något eller några av fordonen fick vissa skador, som snabbt reparerades.

Det du hävdar är däremot att hela batteriet slogs ut. I sin helhet. Detta utan att ens förstå vad ett batteri luftvärnsrobotar av denna typ är, hur många delkomponenter det består av, eller hur dessa grupperas vid användning.
Senast redigerad av T-80U 2024-01-06 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in