Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-05, 17:38
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, det kallas vinter, har jag hört.

Det sägs också att folk inte solar och badar i Anchorage just nu.

Vinter? Det brukar alltid vara vinter vid polerna.
Citera
2024-01-05, 17:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag ringde Greta och frågade

Nej, men jag höftade till en rektangel från Bergen till Kazakhstan, och från Novaja Zemlja till Ukraina.
Alltså helt utan koppling till befintlig data:
https://climatereanalyzer.org/wx/todays-weather/?var_id=t2&ortho=8&wt=1
https://www.meteoblue.com/en/weather-maps/#coords=0.97/0/18&map=temperature~hourly~auto~2%20m%20above%20gnd ~none

Vilket jävla trams!

Citat:
Det vi diskuterade var avvikelser från medelvärden.
Nej, det var bara en avledning från Xenonen.
Senast redigerad av Totius 2024-01-05 kl. 17:42.
Citera
2024-01-05, 17:59
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Uppvärmningen - kan de vara från just uppvärmning, alltså värmekällor?

I stort sett all energi slutar med värme... Och så värmer vi upp alla bostäder och ALL(100%) av all den här värmen året runt, speciellt på vintern, går ut i atmosfären. Vi har liksom endast värmekällor överallt i världen, inga kylkällor öht.

Ta en normalstor villa, alla kvadrat och antal kWh per år, eller kilowatt, eller Joule eller vad som är korrekt att mäta på, gånga upp detta i cirka kubik/kvardat och slå ut det i antal grader och konstant, måste ju blir en saaatans massa värme som produceras?

Kan det vara så att vi alltså värmer upp klotet på detta viset istället för något co2 hokus pokus?

Som MrArtur svarade är det en stor skillnad. Vi producerar kanske 20 TW, men solen bidrar med 175 PW, om jag får siffrorna rätt. Så vi verkar stå för 0,1 promille.
Citera
2024-01-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Kolla den här kartan. Två tredjedelar av planeten är svinkall.

https://www.meteoblue.com/en/weather-maps/#coords=0.97/0/18&map=temperature~hourly~auto~2%20m%20above%20gnd ~none
Du borde läsa på om kartprojektioner och hur de förvränger världen. En sån där projektion får Grönland att se lika stor ut som Afrika.
Citera
2024-01-05, 21:12
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du borde läsa på om kartprojektioner och hur de förvränger världen. En sån där projektion får Grönland att se lika stor ut som Afrika.

Räkna breddgraderna så ser du att det bara är 47 av 180 som är riktigt varm. Den tempererade klimatzonen på 86 breddgrader växlar mellan varmt och kallt. Arktis och Antarktis är tillsammans 47 breddgrader och där är det alltid kallt. Med andra ord är större delen av planeten kall.
Citera
2024-01-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Räkna breddgraderna så ser du att det bara är 47 av 180 som är riktigt varm. Den tempererade klimatzonen på 86 breddgrader växlar mellan varmt och kallt. Arktis och Antarktis är tillsammans 47 breddgrader och där är det alltid kallt. Med andra ord är större delen av planeten kall.
Titta på en jordglob! Breddgraderna nära ekvatorn täcker in mycket större yta än de närmare polerna. Extremfallen 90 grader nord eller syd är bara en punkt.

Sen är "kallt" en subjektiv term, bättre att jämföra med normaltemperatur för respektive plats för att se om det blir varmare.
Citera
2024-01-06, 02:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Alltså helt utan koppling till befintlig data:
https://climatereanalyzer.org/wx/todays-weather/?var_id=t2&ortho=8&wt=1

Vilket jävla trams!

Nej, det var bara en avledning från Xenonen.

Du menar att kartan visar fel.

Ja, det kan ju vara mycket varmare här. Jag är öppen för det.

Men just nu - 12 i Göteborg, men du har varmare siffror.

Trams... din retorik och fysik är verkligen enastående.

Skriv på, det skänker glädje i vardagen.
Citera
2024-01-06, 04:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här är ju bara sedvanligta floskler och nonsens från dig. Helt utan substans. Det finns för övrigt inga ”tusentals andra av världens främsta experter på området” som säkert vet orsakerna till den globala uppvärmningen. Du bara svamlar och saknar uppenbart helt egen kunskap i ämnet.

På vilket sätt är den bilden mer informativ menar du?

Är det floskler och nonsens så är du välkommen att peka på vad som inte stämmer.

Jo, klimatforskning är ett globalt projekt som direkt och indirekt inbegriper väldigt många forskare, tusentals. Bara för att du inte känner till det gör det inte falskt. (Kan vara en bra tumregel att ta med dig)

Att du säger en sån fras som att "Ingen vet säkert" som om det var en sorts poäng visar med stor tydlighet att du själv inte förstår ett dugg om vad vetenskap är eller hur den fungerar, eller varför.

Jag upprepar samma sak igen för tydlighetens skull. Ska du klaga på något jag skriver så räcker det inte att bara skrika "trams" som en dement babian, utan du måste faktiskt bemöta sakinnehållet. Sen kan du med fördel vara mer öppen och ödmjuk. Det vinner vi alla på.
Citera
2024-01-06, 11:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du menar att kartan visar fel.
[...]
Nej, jag har inte på något sätt uttryckt att någon karta visar fel. Ditt inlägg är därför obegripligt.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Är det floskler och nonsens så är du välkommen att peka på vad som inte stämmer.
[...]
Floskler och nonsens behöver inte betyda att något inte stämmer – i det här fallet har jag tydligt uttryckt att ditt inlägg helt saknar substans och därför inte hör hemma i ett forum av detta slag. Det övriga du skriver är bara personangrepp på en så låg nivå (dement babian och så vidare) att det bara är helt OT trams (som vanligt från dig).
Citera
2024-01-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack. Det är smått otroligt hur något så enkelt kan vara så svårt att förstå för vissa.
Är det en bias som gör dem oförmögna att se frågan för vad den är? Eller har det helt enkelt med kognitiva förmågor att göra?

Världen kommer att få ökande frekvenser av extrema wbter som är dödliga.
-Jag har varit ute i skolan en dag när det var 42 grader. Och luftfuktigheten tycker jag kändes hög också. Det var inga problem.

Det har liksom ingenting med saken att göra.

Fast WBT är inte normala förhållanden, riktigt. Då lär du ju svepa in dig i en blöt handduk ock sätta dig i solen. Sen kommer ändå vinden att torka ur handduken, och sen är det hyfsat ok igen.

Det är ett mätsätt, en metod att mäta temperatur, som inte är helt fullt applicerbar på verkliga förhållanden.
Senast redigerad av Kanaltrollet 2024-01-06 kl. 12:41.
Citera
2024-01-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är mer informativt att jämföra dagens väder med hur det brukar vara än att bara konstaterar att det är kallt i norr på vintern.

Där jag bor, i mellansverige, så är dagens ”väder” och temperatur nära på graden identisk med vad vi hade 2010. 14 år sedan alltså. Lika kallt. Solen sken. -20ish.

Det är säkert bara slumpen, eller hur?
Citera
2024-01-06, 13:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Fast WBT är inte normala förhållanden, riktigt. Då lär du ju svepa in dig i en blöt handduk ock sätta dig i solen. Sen kommer ändå vinden att torka ur handduken, och sen är det hyfsat ok igen.

Vad menar du med "wbt är inte normala förhållanden"? Det finns alltid en wbt.
Citat:

Det är ett mätsätt, en metod att mäta temperatur, som inte är helt fullt applicerbar på verkliga förhållanden.
Det ger bland annat en indikation på hur mycket det hjälper att svettas. Känslan jag får av att läsa ditt inlägg är att du inte riktigt vet vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in