Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Här ser vi ett typiskt exempel på cirkelresonemang, avledning, halmgubbe och personangrepp. Den aktuella sakfrågan berörs överhuvudtaget inte. Det är ett symtomatiskt beteende.
Den aktuella sakfrågan är att modellerna missar uppvärmningen av haven som är en fundamental faktor för både klimat och väder.
Cirkelresonemanget är att hänvisa tillbaka till de förklaringsmodeller som utgör problemet enligt sakfrågan. Det blir rundgång.
Jag kommenterade bara det du skrev. Modellerna är förhållandevis bra.
Bulletin of the atomic scientists tar upp en del av vad du är inne på.
https://thebulletin.org/2022/12/whats-wrong-with-these-climate-models/
Citat:
Halmgubben, som också är personangrepp och avledning, är att dra in demokrati, desinformation, Widding och så vidare.
Jag svarar bara på det du skriver. Här kommer en fråga som aldrig kommer kunna besvaras av dig; Peka ut halmgubben.
Citat:
Avledningen, som också är en halmgubbe, är att ta upp ”källkritik” som överhuvudtaget inte har med saken att göra.
Jag svarade bara på vad du skrev. Peka ut halmgubben. Och källkritik är naturligtvis extremt viktigt. Det kan du inte rimligen säga emot.
Citat:
Personangreppet, som också är en halmgubbe, är att påstå att jag inte har några argument, inte tar till mig ny information och kunskap, känner mig förorättad och så vidare.
Är detta en sakfråga?
Du klagar hela tiden på att folk som rättar dig är oförskämda på ett eller annat sätt. Kika på din egen historik. Själv har du inga problem med att kalla skribenter för "sjuka" och en massa annat. De menar du bara får det bemötande som förtjänas.
Citat:
Sakfrågan har inte berörts med ett enda ord. Detta är som sagt symtomatiskt. Hyfsat stört, kan man tycka.
Ta upp sakfrågor så ska du se att det löser sig.
Citat:
Åter till sakfråga: Haven är ju helt fundamentala för klimatet. Inte minst absorberar de enorma mängder värme. Har man inte koll på vad som händer med den värmen har man förstås ingen koll på den globala uppvärmningen heller.
Man har naturligtvis koll på detta. Men väder, som ENSO - cykeln är ett exempel på, sådana högfrekventa händelser är svårt att få med alla i modeller.
Men detta är ju förklarat tidigare. Och du lär klaga på rundgång här igen. Eller hur?
Över längre perioder och när man tittar på medel, gör de bra ifrån sig.
Det finns en del publicerat kring detta, som denna exempelvis.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2019GL085378
Du har säkerligen läst något annat på Monctons blogg eller på klimatsans eller liknande. Men så var det ju detta med källkritik.