Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Det vet jag inte, men han gör det igen i samma förhör lite senare:
FL2: Har du pratat med någon i bil, i ett fordon, efter den här händelsen? Som har stått nära. Någon som har suttit i något fordon?
SE: Nej, du menar den kvällen??
I det här fallet frågar FL: "Har du pratat med någon...", "som har stått" och "som har suttit". Tidigare gick konversationen i dåtid, vilket skulle motsvara: "Pratade du med någon", "som stod nära", "som satt i".
Precis som i det tidigare exemplet "på den tidigare kvällen" jämfört med "tidigare på kvällen" är Engström uppmärksam på detaljer, även om de flesta förstår av sammanhanget vilken dag som avses.
Autist, det vet jag inte, men han kan ha blivit drillad i korrekt språk som barn. Han säger ”tunnelbanetåg”, inte tunnelbana, och ”mitt arbetsrum”, inte på kontoret osv.
Anledningen att de ställer frågan om SE pratade med någon i bil är antagligen att Holmér några dagar före det här förhöret, i april, tyckte sig ha upptäckt att mannen i ljus rock som JA pratar med är SE.
Kan det vara för att SE ger motsatt besked som de dubbelkollar "Holmérs fynd" med JA i maj?
Men SE själv kan ha haft något annat i åtanke: Det finns en teori om att han tog en taxi hem. Kan det vara det som han är oroad över att de ska få reda på? Han får plötsligt
väldigt bråttom att förklara att han gick mot nattbussen:
https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=3472
Noterar att han här beskriver det som en lugn promenad. 1992 beskriver han det som en dramatisk promenad, där polisbilar viner förbi ... Och där rikslarm hade gått ut efter honom.
Som ni är inne på är SE förvånad över att de frågar om just mordkvällen:
Angående att han var ut: "Du menar just den här kvällen?"
Angående att han pratade med någon i bil: "Nej, du menar den kvällen?"
Är det verkligen fel på frågorna eller vill SE spela oförstående och styra undan från ämnet?
https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=112
"SE: Då har jag varit på mitt arbetsrum hela kvällen.
F: Det hade du varit ...
SE: Mm.
F: ... och inte utanför huset någon gång?
SE: Nej.
F: Inte tittat ut genom något fönster och lagt märke till något?
SE: Nej. Jag har mitt rum som vetter mot Luntmakargatan 14,
så jag har inget rum som vetter mot Sveavägen."