2024-01-05, 22:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast han säger ju att han inte varit på Skandia under den tidigare kvällen. Men på kvällen har han varit på Skandia hela tiden. Det blir ju en fråga om vad man menar med tidigare kväll och kväll.

Den enkla lösningen, med tanke på att han verkar ha varit ute enligt ALG och inte har ens i sin roll som gm någon anledning att ljuga om det här, blir då att han menar att han efter sin återkomst, då kvällen börjar, inte varit utanför Skandia.

Såklart lite av en tolkning. Men det är ju väldigt diffust den delen av förhöret. Så smartast är väl egentligen att inte dra någon slutsats åt något håll. Vi fattar helt enkelt inte vad som framgår här med någon större säkerhet.

Vill du mena att SE inte varit på jobbet på hela dagen?

Den enklare lösningen är väl att han varit på jobbet från inpasseringen 08:10-23:19 ?
Väl medveten om att han aldrig verkar ha stämplat ut under dagen.... men egen lunch-restaurang har också alltid legat i huset.
Citera
2024-01-05, 22:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, SE påstår att han inte var ut under kvällen, om man läser fortsättningen.

Fast AK är inne på att SE kom förbi i 21-tiden, även om hon är väldigt osäker.

ALG minns att SE vid tillfället pratade om att han hade något att hinna klart före skidsemestern.

Uppgiften finns som du är inne på med i PH:s PM. Frågan är om inte Irvell tidigt snappat upp det.

De hade telefonkontakt ...

Varför skulle polisen annars fråga om han var ut på kvällen i förhöret den 25:e april?

Återkom gärna med dialogen mellan förhörsledaren och AK... så ser du själv att det mer är förhörsledaren som är inne på klockslaget!

Gällande PH och Irvell så är de såklart andrahandskällor... Har ALG fel, så blir dessa uppgifter fel också tyvärr..
Citera
2024-01-05, 22:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vill du mena att SE inte varit på jobbet på hela dagen?

Den enklare lösningen är väl att han varit på jobbet från inpasseringen 08:10-23:19 ?
Väl medveten om att han aldrig verkar ha stämplat ut under dagen.... men egen lunch-restaurang har också alltid legat i huset.
Mena och mena. Jag vill inte säga något definitivt. Men det är ju vad han säger.

Förhörsledaren:
"Får jag bryta där. Under den tidigare kvällen ... har du varit på Skandia hela tiden"

SE: "Inte under tidigare kvällen".

Att han sedan säger att han var där hela kvällen gör ju att det blir en tolkning i vad han menar med kväll och tidigare kvällen. Och vi har ju en klar uppdelning i hans kväll. Innan och efter middag. Det är fullt möjligt att han menar att han har varit där hela kvällen, med start efter middag. Det är en enkel lösning till en fråga som många undrat över.
Citera
2024-01-05, 22:51
Medlem
Citat:
Jag ger hela tiden alternativa tolkningar åt dig eftersom du envisas med att enbart göra tolkningar som påvisar något misstänkt. Mina tolkningar är såklart inte nödvändigtvis korrekta heller. Det är lite så med tolkningar.

Men frågan var. Är du öppen för att du tolkar fel här?

Och så förstår jag att det känns som att man kan göra märkliga tolkningar av allt han säger om man envisas med att göra märkliga tolkningar av allt han säger. Du reagerar på din egen misstänklighet här. Från mitt perspektiv ser dina funderingar ut såhär:
"Men varför är allt med SE misstänkt om jag gör allt med honom misstänkt?"

Och att jag försvarar SE lite väl mkt enligt dig är väl för att det faktiskt rent objektivt inte finns något som pekar på att han är inblandad. Så om det kommer en massa misstänkanden och vantolkningar hans väg så kan jag inte göra något annat än att motsätta mig dessa. Från mitt perspektiv ser det ut såhär:
"Men varför förvarar du SE så mycket när jag öser misstankar utan grund mot honom? Kan du inte låta mig misstänka honom baserat på rena fantasier ifred?"

Såhär tänker jag om Engström..

Varje enskild sak kan man göra exakt som du säger...!!

Varför göra honom misstänkt på varenda liten sak och få honom misstänkt..?

Men mängden av allt med Engström så får jag hela tiden en känsla med helheten att han ljuger...Jag kan inte ta bort känslan av att han liksom ljuger och tillsammans med några signalement och att han inte blir bekräftad får mig att misstänka honom !

Är jag en idiot som inte kan fatta att han inte blir GM för att jag tror han ljuger eller jag känner att det är misstänkt ...Nej jag fattar såklart

Men en sak du aldrig kommer att erkänna är att något med Engström får dig lite nyfiken , för jag tror inte du hade gett denna tråd så mkt tid om det varit helt ointressant..

Du behöver inte svara på det för det är min tolkning och den brukar du ju alltid tycka är fel
Citera
2024-01-05, 22:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Mena och mena. Jag vill inte säga något definitivt. Men det är ju vad han säger.

Förhörsledaren:
"Får jag bryta där. Under den tidigare kvällen ... har du varit på Skandia hela tiden"

Att han sedan säger att han var där hela kvällen gör ju att det blir en tolkning i vad han menar med kväll och tidigare kvällen. Och vi har ju en klar uppdelning i hans kväll. Innan och efter middag. Det är fullt möjligt att han menar att han har varit där hela kvällen, med start efter middag. Det är en enkel lösning till en fråga som många undrat över.

Som sagt, ska inte lägga mig i, men det finns ju mer där i denna dialog.
Och när jag tar del av den, så kanske jag inte drar samma slutsats som dig.

Fortsättningen:
F: Vad hade du gjort tidigare på kvällen. När började du arbeta?
E: Du menar just den här kvällen?
F: Just det.
E: Då har jag varit på mitt arbetsrum hela kvällen.
F: Det hade du varit?
E: Ja.
F: Inte utanför huset någon gång?
E: Nej.

Tillägg:
Ingen ska behöva skarva för att fria eller misstänka SE.
Hypotesen måste stå på egna ben, likväl som motargumenten.
Citera
2024-01-05, 22:57
Medlem
Citat:

Förhörsledaren:

Dock hoppar du över en mening här..

Det är ju när Engström och förhörsledaren tror dom missförstår varann och faktiskt förtydliga vad dom menar...

För plötsligt frågar Engström om han menar just denna kväll...

Den meningen går inte att undgå att missförstå...
Citera
2024-01-05, 22:59
Medlem
Citat:
Som sagt, ska inte lägga mig i, men det finns ju mer där i denna dialog.
Och när jag tar del av den, så kanske jag inte drar samma slutsats som dig.

Fortsättningen:
F: Vad hade du gjort tidigare på kvällen. När började du arbeta?
E: Du menar just den här kvällen?
F: Just det.
E: Då har jag varit på mitt arbetsrum hela kvällen.
F: Det hade du varit?
E: Ja.
F: Inte utanför huset någon gång?
E: Nej.

Tillägg:
Ingen ska behöva skarva för att fria eller misstänka SE.
Hypotesen måste stå på egna ben, likväl som motargumenten.

Exakt den meningsutbytet är försvårande om Engström varit ute !

Varför Engström plötsligt skulle tro att dom inte pratade om just den kvällen är faktiskt lite rolig..
Citera
2024-01-05, 23:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Förhörsledaren:

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dock hoppar du över en mening här..

Det är ju när Engström och förhörsledaren tror dom missförstår varann och faktiskt förtydliga vad dom menar...

För plötsligt frågar Engström om han menar just denna kväll...

Den meningen går inte att undgå att missförstå...

Gör jobbet att hänvisa till källor och exakta formuleringar istället för egna tolkningar (som ni uppenbarligen inte uppfattar som tolkningar, utan fakta)
Uppmaningen är inte bara till just er, utan de flesta i forumet. (även jag själv i flera inlägg)
Citera
2024-01-05, 23:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Exakt den meningsutbytet är försvårande om Engström varit ute !

Varför Engström plötsligt skulle tro att dom inte pratade om just den kvällen är faktiskt lite rolig..

Ja.. roligt och roligt?
Försvårande och försvårande?
Det talar väl mer om hur du gärna vill misstänka honom?

Om det är som han själv säger här?
Citera
2024-01-05, 23:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Återkom gärna med dialogen mellan förhörsledaren och AK... så ser du själv att det mer är förhörsledaren som är inne på klockslaget!

Gällande PH och Irvell så är de såklart andrahandskällor... Har ALG fel, så blir dessa uppgifter fel också tyvärr..

Jo, men något måste det ligga i det. De hittade knappast på det själva.

Gissar att PH snappade upp det, och förmedlade det till Irvell via telefon, som bad poliserna fråga SE under förhöret. Varför tog de annars upp det överhuvudtaget?

Förhören av personalen på Skandia låg över en månad framåt i tiden ...

"F: Kom det någon som jobbade i huset under den här tiden när HO och du befann dig i receptionen?
AK: Det minns inte jag ... Jag minns bara att innan, vad kunde hon ha varit, ja, jag minns inte vad tiden vara, undrar om det var någonstans vid nio. [...] han som hade den där axelremsväskan tror jag att det var [...] han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting."

Här låter det ju som om AK snarare minns att SE passerade vid kl. 21 snarare än efter kl. 23, även om hon backar från detta senare i förhöret ...

Eventuellt har hon nämnt kl. 21 i ett tidigare förhör. Frågan är vart det tog vägen:

"Men det har jag sagt till de övriga som förhört mig också ..."

Eller syftar hon här på PH:s utfrågning inför PM:et?

"PH berättar att AK exempelvis glömde säga att SE var ute och åt vid 21-tiden. [...] PH ringde till Skoglund som tyckte att PH skulle ta med sig henne upp på förhör [...]"

Frågan är om detta dokumenterades, och vart det tog vägen.

Hoppas att alla Skoglunds papper hittar ut en dag ...

Ser även fram emot Henriks kartläggning av väktarnas rörelser!

ALG började gå ronden efter kl. 21?

SE bör i så fall ha varit förbi strax dessförinnan, när både AK och ALG var vid disken.

Ibland kan man undra om alla verkligen var där, men det verkar så på signeringarna.
Citera
2024-01-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ja.. roligt och roligt?
Försvårande och försvårande?
Det talar väl mer om hur du gärna vill misstänka honom?

Om det är som han själv säger här?

Ja fast jag menade om han varit ute så blir den meningen lite svår att komma runt ...

Det blir ju ett förtydligande om att det gäller just denna kväll och ingen annan kväll.

Tycker du jag tolkar Engström? ..

Ja fast det måste man göra med allt han säger och gör...väl ?
Citera
2024-01-05, 23:16
Medlem
Citat:
Gör jobbet att hänvisa till källor och exakta formuleringar istället för egna tolkningar (som ni uppenbarligen inte uppfattar som tolkningar, utan fakta)
Uppmaningen är inte bara till just er, utan de flesta i forumet. (även jag själv i flera inlägg)

Jag har faktiskt hänvisat till förhöret i ett inlägg innan ikväll..

Förhöret gäller 25april
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in