2024-01-03, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Att golfströmmen skulle stanna är ganska osannolikt, ja.
Så länge jorden roterar och vi även har vindar så är det vanlig fysik.
Om jordaxeln däremot skulle vrida sig någon eller några grader så kan möjligen detta påverka flödesriktningen något.
När vanligt folk talar om "Golfströmmen" menar de vanligen den termohalina cirkulationen i Nordatlanten, inte den vinddrivna delen längre söderut. Den förra har redan försvagats och kan mycket väl fortsätta göra det eller rentav stanna av helt.
Citera
2024-01-03, 09:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
När vanligt folk talar om "Golfströmmen" menar de vanligen den termohalina cirkulationen i Nordatlanten, inte den vinddrivna delen längre söderut. Den förra har redan försvagats och kan mycket väl fortsätta göra det eller rentav stanna av helt.
Och som namnet (termohalina) antyder, så drivs denna främst av temperatur och salt-gradienter/skillnader. Vilka båda två påverkas av uppvärmingen.
Citera
2024-01-03, 09:16
Medlem
YP4XQs avatar
Uppvärmningen - kan de vara från just uppvärmning, alltså värmekällor?

I stort sett all energi slutar med värme... Och så värmer vi upp alla bostäder och ALL(100%) av all den här värmen året runt, speciellt på vintern, går ut i atmosfären. Vi har liksom endast värmekällor överallt i världen, inga kylkällor öht.

Ta en normalstor villa, alla kvadrat och antal kWh per år, eller kilowatt, eller Joule eller vad som är korrekt att mäta på, gånga upp detta i cirka kubik/kvardat och slå ut det i antal grader och konstant, måste ju blir en saaatans massa värme som produceras?

Kan det vara så att vi alltså värmer upp klotet på detta viset istället för något co2 hokus pokus?
Citera
2024-01-03, 11:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Uppvärmningen - kan de vara från just uppvärmning, alltså värmekällor?

I stort sett all energi slutar med värme... Och så värmer vi upp alla bostäder och ALL(100%) av all den här värmen året runt, speciellt på vintern, går ut i atmosfären. Vi har liksom endast värmekällor överallt i världen, inga kylkällor öht.

Ta en normalstor villa, alla kvadrat och antal kWh per år, eller kilowatt, eller Joule eller vad som är korrekt att mäta på, gånga upp detta i cirka kubik/kvardat och slå ut det i antal grader och konstant, måste ju blir en saaatans massa värme som produceras?

Kan det vara så att vi alltså värmer upp klotet på detta viset istället för något co2 hokus pokus?
Gör en överslagsräkning. Båda effekterna kan kvantifieras och det blir vad du blir tvungen till att göra för en jämförelse.
Du kommer att komma fram till att effekten från "CO2 hokus pokus" är åtminstone någon tiopotens större när du delar (antal producerade watttimmar) med antalet kvadrat uppvärmingen sker på (jordens area), snarare än multiplicerar.

Om inte det duger, behöver frågan "var har uppvärmingen som förväntas av en större växthuseffekt tagit vägen?", besvaras.

Med andra ord. Det räcker inte med att brainstorma alternativa orsaker. Det behöver också förklaras varför den orsak vi hittat som leder till det som förväntas, inte är en orsak och inte leder till det som förväntas.
Citera
2024-01-03, 13:47
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Den absoluta fukten ökar, inte den relativa (RH). Den absoluta fuktighet irrelevant i detta fallet.

Friska människor dör inte av värme, speciellt inte i det kalla Sverige. Att en handfull halvdöda människor dör är tråkigt, men fullt naturligt. Att resten av befolkningen skulle tvingas drunkna i klimatskatter för att Gösta, 95, riskerar dö av något förhöjda temperaturer är vansinne. Klimatmuppar är vansinniga fanatiker.

Att tropikerna måste använda AC är lika rimligt som att vi tvingas värma våra hem på vinterhalvåret. Inte har jag någonsin kunnat skicka min värmefaktura till Saudiarabien.
Jag förstår inte att jag överlevde skolåren i Australien...Min värsta dag i high school var det 42 grader i skuggan och vi hade inte AC i skolan.

Att vi överlevde är ett mirakel...
Citera
2024-01-03, 15:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag förstår inte att jag överlevde skolåren i Australien...Min värsta dag i high school var det 42 grader i skuggan och vi hade inte AC i skolan.

Att vi överlevde är ett mirakel...
Wbt är inte bara beroende av relativ luftfuktighet, utan även temperatur. Även om RH förblir konstant ökar wbt till följd av att temperaturen ökar.

https://climate.nasa.gov/explore/ask-nasa-climate/3151/too-hot-to-handle-how-climate-change-may-make-some-places-too-hot-to-live/

https://www.reuters.com/business/environment/how-is-climate-change-driving-dangerous-wet-bulb-temperatures-2023-08-09/#:~:text=Climate%20change%20may%20also%20cause,who %20can%27t%20take%20cover.
Senast redigerad av MrArtur 2024-01-03 kl. 15:15.
Citera
2024-01-03, 18:49
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Wbt är inte bara beroende av relativ luftfuktighet, utan även temperatur. Även om RH förblir konstant ökar wbt till följd av att temperaturen ökar.

https://climate.nasa.gov/explore/ask-nasa-climate/3151/too-hot-to-handle-how-climate-change-may-make-some-places-too-hot-to-live/

https://www.reuters.com/business/environment/how-is-climate-change-driving-dangerous-wet-bulb-temperatures-2023-08-09/#:~:text=Climate%20change%20may%20also%20cause,who %20can%27t%20take%20cover.

Din poäng är vad?

Att 42 grader 500 meter från havet inte skulle vara en inte särskilt fuktig plats?
__

Peaken i Chicago var 43 grader - vilket marginellt överstiger den temp jag upplevde en skoldag. Peaken undersommarlovet, vilket började strax efteråt var 47. Vilket iofs var en rätt jobbig dag.

Men, det var inte jättemånga i bekantskapskretsen eller grannskapet som dog då heller - ganska exakt noll. Mor och far på jobbet, precis som vanligt - utan att dö...

Anekdotiskt förvisso, men poängen är såklart att är man acklimatiserad så är inte 40 grader i hög luftfuktighet ett jättebekymmer - än mindre livsfarligt, vilket man försökte hävda i tråden. Nästan lika kul som påståendet att klimatförändringar skulle leda till ökad förekomst av hudcancer...

Nästan så man tror att vissa experter i tråden har noll (eller nära nog noll) erfarenhet av att leva i varmt och fuktigt klimat - och därför hypotiserar/fabulerar fritt...
Citera
2024-01-03, 20:13
Medlem
hogerspokets avatar
Som passus:
'Eric Klinenberg, author of the 2002 book Heat Wave: A Social Autopsy of Disaster in Chicago, has noted that the map of heat-related deaths in Chicago mirrors the map of poverty.[2][8] Most of the heat wave victims were the elderly poor living in the heart of the city, who either had no air conditioning, or had air conditioning but could not afford to turn it on. Many older citizens were also hesitant to open windows and doors at night for fear of crime.[9] Elderly women, who may have been more socially engaged, were less vulnerable than elderly men. By contrast, during the heat waves of the 1930s, many residents slept outside in the parks or along the shore of Lake Michigan.[2]'
https://en.wikipedia.org/wiki/1995_Chicago_heat_wave

Hade alltså relativt enkelt kunnat undvikas, mao.
Citera
2024-01-03, 20:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Din poäng är vad?

Att 42 grader 500 meter från havet inte skulle vara en inte särskilt fuktig plats?
__

Peaken i Chicago var 43 grader - vilket marginellt överstiger den temp jag upplevde en skoldag. Peaken undersommarlovet, vilket började strax efteråt var 47. Vilket iofs var en rätt jobbig dag.

Men, det var inte jättemånga i bekantskapskretsen eller grannskapet som dog då heller - ganska exakt noll. Mor och far på jobbet, precis som vanligt - utan att dö...

Anekdotiskt förvisso, men poängen är såklart att är man acklimatiserad så är inte 40 grader i hög luftfuktighet ett jättebekymmer - än mindre livsfarligt, vilket man försökte hävda i tråden. Nästan lika kul som påståendet att klimatförändringar skulle leda till ökad förekomst av hudcancer...

Nästan så man tror att vissa experter i tråden har noll (eller nära nog noll) erfarenhet av att leva i varmt och fuktigt klimat - och därför hypotiserar/fabulerar fritt...
Ja, det är anekdoter du kommer med. En wbt över 35 grader var inte vad du upplevde och tyckte dig själv fröjdas i.
Citera
2024-01-03, 20:58
Medlem
Ok, så om någon då känner sig manad att räkna på CO2 och utsläpp, så skulle det vara ganska intressant att veta hur många ton per timma som släpps ut via alla miljontals snabbmatsrestauranger.

Jag tänker på drickaautomaterna, där man säkerligen gör av med några friska tuber CO2 (minst) per arbetsdag, rätt ut i luften?

Detta per varje McD, Max, pizzahak, ikea etc.

Listan blir lång ganska snabbt. Detta sker nu för tiden i varje stad eller by, stor som liten.
Så var inte fallet förr, åtminstone inte i samma omfattning.
Citera
2024-01-03, 22:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ja, det är anekdoter du kommer med. En wbt över 35 grader var inte vad du upplevde och tyckte dig själv fröjdas i.

Nej såklart. Men det har ju inte heller påstått. Eller hur?

Jag upprepar mitt tidigare inlägg:
Som passus:
'Eric Klinenberg, author of the 2002 book Heat Wave: A Social Autopsy of Disaster in Chicago, has noted that the map of heat-related deaths in Chicago mirrors the map of poverty.[2][8] Most of the heat wave victims were the elderly poor living in the heart of the city, who either had no air conditioning, or had air conditioning but could not afford to turn it on. Many older citizens were also hesitant to open windows and doors at night for fear of crime.[9] Elderly women, who may have been more socially engaged, were less vulnerable than elderly men. By contrast, during the heat waves of the 1930s, many residents slept outside in the parks or along the shore of Lake Michigan.[2]'
https://en.wikipedia.org/wiki/1995_Chicago_heat_wave

Hade alltså relativt enkelt kunnat undvikas, mao. Det var inte något mer än vanlig australiensisk sommar.
--

Jag misstänker att din faktiska erfarenhet av tropiskt resp. extremt ökenklimat är en smula begränsad...

Vad kommer nästa grej i tråden att bli, en vända till med skogsbränder i Australien och USA som följd av klimatförändringar? Hudcancer igen?
Senast redigerad av hogerspoket 2024-01-03 kl. 22:18.
Citera
2024-01-04, 00:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, det är anekdoter du kommer med.
Ett annat ord som kan användas är erfarenhet (vilket du helt verkar sakna). Jag har varit mycket i Asien med temperaturer över 40 grader och hyfsat hög luftfuktighet. Människor anpassar sig, jobbar och lever sina liv efter bästa förmåga. Det är något som du och dina gelikar överhuvudtaget inte tycks förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in