2024-01-01, 14:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Lika så kan internet vara brottslingens bästa vän. Är det ett starkt argument för att stoppa det fria internet tycker du?

Folk tycker att det är fullt naturligt att kunna skicka privat information i email utan att någon skall få blanda sig i, men har förvånansvärt svårt att förstå det självklara med att få skicka monetära värden till varandra på liknande sätt.
Speciellt med tanke på att det är över en helt öppen och publik blockkedja, till skillnad från email exemplet.

Citat:
Overall, illicit activity in cryptocurrency (not Bitcoin) remains a small share of overall volume at less than 1%
https://www.chainalysis.com/blog/2023-crypto-crime-report-introduction/
Citera
2024-01-01, 15:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Detta har dryftats förut i en lämpligare tråd, se t.ex.:

(FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning

Jag ställde nyss några relevanta frågor som Leaston vägrade svara på men du kanske har svar på dem? Se här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Eftersom du också verkar religiöst övertygad om hur lightning löser allt så får du gärna svara på frågeställningarna.

Det finns alltså många fler fundamentala problem utöver det att routingen inte är löst trots att du försöker påskina motsatsen.
Citera
2024-01-01, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Bitcoin är brottslingar as bästa vän. Många tycker vi har för hög brottslighet i Sverige. Det som driver brottsligheten är ju egentligen inte skjutningar utan pengar. Brottsligheten har försvåras i och med att vi använder allt mindre kontanter. Men i gengäld har vi fått kryptovalutor som gör det möjligt för brottslingar att helt anonymt handla med droger till exempel.
Bland annat av det skälet avråder jag folk från att ha bitcoin.

Bitcoin är till hundra procent transparent och således inte mycket till alternativ vad avser brottslig verksamhet, om man inte strävar efter att åka dit.

Dock positivt att sådana som du snart inte längre har råd att köpa BTC.
Citera
2024-01-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag ställde nyss några relevanta frågor som Leaston vägrade svara på men du kanske har svar på dem? Se här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Eftersom du också verkar religiöst övertygad om hur lightning löser allt så får du gärna svara på frågeställningarna.

Det finns alltså många fler fundamentala problem utöver det att routingen inte är löst trots att du försöker påskina motsatsen.

Svarar här: (FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning

Jag är inte religiöst övertygad om att lightning löser allt, men jag är helt säker på att bitcoin kan skalas medelst andralager. Om inte lightning blir tillräckligt framgångsrikt så kommer det att komma andra lösningar. I sämsta fallet kan man helt sonika använda de gamla strukturerna men med bitcoin som "base money", vilket skulle leda till en förbättrad, uppstriktad och mer hållbar variant av guldmyntfoten ungefär.

Oavsett vilket är bitcoin 2024 en fenomenal placering.

Lightning fungerar dock nu i denna stund för den som vill göra små betalningar och slippa höga transaktionsavgifter.
Citera
2024-01-01, 17:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Svarar här: (FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning

Jag är inte religiöst övertygad om att lightning löser allt, men jag är helt säker på att bitcoin kan skalas medelst andralager. Om inte lightning blir tillräckligt framgångsrikt så kommer det att komma andra lösningar. I sämsta fallet kan man helt sonika använda de gamla strukturerna men med bitcoin som "base money", vilket skulle leda till en förbättrad, uppstriktad och mer hållbar variant av guldmyntfoten ungefär.

Oavsett vilket är bitcoin 2024 en fenomenal placering.

Lightning fungerar dock nu i denna stund för den som vill göra små betalningar och slippa höga transaktionsavgifter.
Dina svar tyder på att det Leaston har skrivit är alltså rent nonsens.

Dessutom är det uppenbart att lightning endast kan fungera i en liten delmängd av dina transaktioner pga att du måste se till att kanalens likviditet är i balans.

Detta är alltså ett extremt starkt argument mot bitcoin i en miljö med höga transaktionsavgifter.
Citera
2024-01-01, 18:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Dina svar tyder på att det Leaston har skrivit är alltså rent nonsens.

Dessutom är det uppenbart att lightning endast kan fungera i en liten delmängd av dina transaktioner pga att du måste se till att kanalens likviditet är i balans.

Detta är alltså ett extremt starkt argument mot bitcoin i en miljö med höga transaktionsavgifter.
Har aldrig sett någon diskutera om Lightnings garanterade succé utan dom diskussioner som uppstått har varit i kölvattet av dina kommentarer att Lightning garanterat INTE blir en succé. Något som du fortfarande inte lyckats bevisa.

Tills vidare är det bara observera verkligheten hur Lightning utvecklas över tid.
Citera
2024-01-01, 19:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har aldrig sett någon diskutera om Lightnings garanterade succé utan dom diskussioner som uppstått har varit i kölvattet av dina kommentarer att Lightning garanterat INTE blir en succé. Något som du fortfarande inte lyckats bevisa.

Tills vidare är det bara observera verkligheten hur Lightning utvecklas över tid.
Jag har ju förklarat åtskilliga gånger varför det finns fundamentala problem som inte är lösta och som heller inte kan lösas så som lightning och bitcoin fungerar idag.

Du kommer få vänta länge och ”observera” men det är pinsamt hur du har gjort så mycket reklam för skiten som du inte ens förstår hur den (inte) fungerar.
Citera
2024-01-01, 19:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag har ju förklarat åtskilliga gånger varför det finns fundamentala problem som inte är lösta och som heller inte kan lösas så som lightning och bitcoin fungerar idag.

Du kommer få vänta länge och ”observera” men det är pinsamt hur du har gjort så mycket reklam för skiten som du inte ens förstår hur den (inte) fungerar.
Och vi har förklarat flera gånger för dig att du inte lyckats presentera bevis för dina påståenden. DU får gärna tro som du tror men snälla rara, hav förståelse för att andra inte tar dig på orden utan anser att du tramsar.

Saker blir inte sanna bara för att du säger det. Du måste få in det i huvudet någon gång.
Citera
2024-01-01, 19:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och vi har förklarat flera gånger för dig att du inte lyckats presentera bevis för dina påståenden. DU får gärna tro som du tror men snälla rara, hav förståelse för att andra inte tar dig på orden utan anser att du tramsar.

Saker blir inte sanna bara för att du säger det. Du måste få in det i huvudet någon gång.
Nu ligger ju bevisbördan inte på mig för att visa på att lightning fungerar som tänkt (även i en meningsfull skala). Jag har helt enkelt presenterat skäl att tro varför så inte är fallet.

Det är omöjligt att bevisa en negativ ståndpunkt, läs mer här varför det är så och varför du är helt ute och cyklar: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance
Citera
2024-01-01, 19:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nu ligger ju bevisbördan inte på mig för att visa på att lightning fungerar som tänkt (även i en meningsfull skala). Jag har helt enkelt presenterat skäl att tro varför så inte är fallet.
Så länge vi inte har tillräckligt med bevis för att Lightning inte kommer kunna fungera i framtiden, så är det grundlöst att påstå att Lightning inte kommer fungera i framtiden.

Tack, case closed.
Citera
2024-01-01, 19:54
Medlem
Citat:

Det är omöjligt att bevisa en negativ ståndpunkt
, läs mer här varför det är så och varför du är helt ute och cyklar: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

Hört talas om Fermats sista sats?

Man ska vara försiktig med att påstå att något är omöjligt, om man inte kan bevisa att så är fallet.
Citera
2024-01-01, 21:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så länge vi inte har tillräckligt med bevis för att Lightning inte kommer kunna fungera i framtiden, så är det grundlöst att påstå att Lightning inte kommer fungera i framtiden.

Tack, case closed.
Du brukar ”missa” att svara på inlägg där olika problem tas upp och låtsas sedan som att ingenting har hänt. T ex:

(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

”Case closed”

Ridå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här