Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Bitcoin är en tillgång för att nätverket är decentraliserat
Nej, Bitcoin skulle kunna vara en tillgång även om den vore centraliserad. Se XRP tex.
Huruvida något är decentraliserat eller inte, har ingen bäring på hurivda den också är en tillgång eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
"...vilket har gjort det möjligt att bitcoinmängden är strängt och trovärdigt begränsad till 21 miljoner. "
Nej även här. Att Bitcoin är decentraliserat har inget att göra med huruvida den är begränsat till (21 miljoner) eller inte. Ethereum är också decentraliserat samtidigt som det INTE är begränsat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Som en väsentlig del i decentraliseringen ingår att tillgången bitcoin kan transfereras peer-to-peer och förvaras utan involvering av en motpart.
Nej bara nej. Nu börjar jag bli orolig hur det står till hemma hos dig.
Det är INTE en väsentlig del i decentralisering att något kan transfereras peer to peer.
Kontanter kan också transfereras peer to peer, men är inte alls decentraliserat.
Email kan transfereras peer to peer men är inte heller decentraliserat.
Du behöver läsa på innebörden av "Decentralisering"...
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Jag har svårt att ens tänka ut en liknande tillgång som inte innefattar ett betalsystem. T.ex. kunde man inte ha tillståndslös brytning utan detta och därmed ingen äkta decentralisering och därmed ingen orubblig begränsning av bitcoinmängden.
Så betalsystemsdelen är helt väsentlig.
Fattar ingenting av det här. Vadå "betalsystem"?? Pratar du om "pengar" eller vad?
Bitcoin är väldigt dålig som "pengar". Bitcoin är väldigt bra som "store of value", som en tillgång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Däremot håller jag med om att bitcoins ökande värde inte (i den här fasen åtminstone) beror av att betalsystemets användning ökar eller av att betalsystemet blir snabbare eller billigare eller något sådant. I stället är det främst den ökande mängden bitcoin som sparas som driver upp priset.
Nej...
Bitcoins värde öka pga utbud och efterfrågan. Om du menar "användningsvärde" så är det definitivt inte som betalsystem Bitcoin används till. Bitcoin används som store of value. Bara titta på Microstrategy, Tesla, Squre, Paypal och dig själv.