Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Men det behövs nånting som håller emot.
Försök använda ditt sunda förnuft här. Varför, exempelvis, kommer du inte ur fläcken om bilens hjul slirar på en isfläck? Vad är det som saknas?
Det är en bättre liknelse om hjulet lossnar och kastas iväg. Hela tanken att det behövs något som "håller emot" är befängd när det gäller reaktionsmotorer.
Faktiskt lika befängd som att påstå att atmosfären "trycker på" när ett plan taxar ut efter klargöring.
Jag har jobbat som flygtekniker på en flottilj och kan vittna om att detta helt enkelt inte sker (både manskap och utrustning skulle ju slungas iväg av vindarna) trots att din husgud Patrixxx bedyrar att så är fallet! 😂
Nu fånar du givetvis dig. Du har själv skrivit nedanstående text som visar att du greppat hur Newtons tredje rörelselag, en naturlag som fungerar likadant i hela Universum (och därmed i fullständigt vacuum) fungerar:
Citat:
Så därför är min slutsats att raketen åtminstone borde fungera mycket sämre i vakuum jämfört med om det finns luft. Så jag tror rymdraketskeptikerna definitivt har poäng ja, det tror jag.
Newtons tredje anger att krafterna som tillförs är lika stora som de resulterande motsatt riktade som driver raketen framåt, hur stora blir krafterna när det gäller luftmotstånd/molekyl-molekylmetoden återstår det för er anhängare av denna teori att visa eftersom det är ni som har hela bevisbördan!
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Tyvärr kommer ingen av oss som skriver i denna tråd någonsin att utröna detta på riktigt. För ingen av oss kommer någonsin att åka ut i det som brukar benämnas "rymden" det är jag helt säker på.
Alla som varit i rymden är därmed lögnare? Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom det stått klart att framdrift i totalt vacuum inte bara är möjlig utan omöjligen inte kan fungera redan när Newtons rörelselagar publicerades år 1687.