2023-12-30, 00:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Tyvärr kommer ingen av oss som skriver i denna tråd någonsin att utröna detta på riktigt. För ingen av oss kommer någonsin att åka ut i det som brukar benämnas "rymden" det är jag helt säker på.
Ok, du är fullständigt faktaresistent. Bra att veta, då kan jag låta bli att diskutera med dig ytterligare.

Men det finns ju andra bevis för att vi har skjutit upp raketer i rymden, du använder ju själv dagligen satelliter som har kommit upp dit med den teknik du anser vara fysiskt omöjlig. Då måste ju du också ha en alternativ förklaring för hur GPS, satellitfotografier av jorden eller satellittv fungerar, har du det?

Det finns till och med teleskop i omlopp som gör att man kan se flaggorna som är kvar på månen, men jag antar att det bara är Photoshoppade bilder…
Citera
2023-12-30, 11:28
Avslutad
Raketer fungerar inte, bara detta leder till insikten att kalla kriget var en bluff och mycket, mycket annat.
Alla katastrofer är påhittade.
Sjukdomar beror inte på virus och/eller bakterier.
Vaccin är gift och används med onda avsikter.
Hitler var ett redskap.
Liksom Stalin.
Glömde nästan att solen kretsar kring jorden. Och att gravitation är påhittad.
Alla är lurade och lever i en illusion.
De enda som vaknat och insett allt detta har fått gåvan men diskuterar på en treårings teoretiska nivå.
Nu undrar jag när de ska sluta prata detaljer och berätta vem som ligger bakom alltihopa.

Gott Nytt 2024.
Citera
2023-12-30, 11:58
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Gaser expanderar ut från raketens baksida. Finnes luft så blir det motstånd. Detta skapar framdrift. Denna framdrift uteblir om omgivningen är vakuum. Vilket givetvis innebär att det är befängt att hävda att "raketer fungerar faktiskt BÄTTRE i vakuum, för det finns inget motstånd." Nä just det, finns inget, och däri ligger problemet, ju.

Återigen, hur stor är del av framdrivningen står "Cui bono-molekyl mot molekylmetod" för?
Hur stor är verkningsgraden? Du borde ju kunna presentera en siffra eftersom du anser att raketer till den största delen drivs framåt med hjälp av denna metod!?

Eftersom raketer fungerar enligt reaktionsprincipen så är det inte alls befängt att påstå att raketer fungerar bättre i vacuum än i en atmosfär. Du har ju faktiskt själv beskrivit hur Newtons tredje rörelselag fungerar och skapar raketers framdrivning, och detta oavsett omgivning vilket givetvis innebär att verkningsgraden blir mycket högre när luftmotstånd helt saknas.

Titta på filmen som Memnok länkade till för ett exempel på hur mycket luftmotståndet inverkar.
Sprutan får så mycket kraft att den formligen exploderar när den slår mot vacuumkammarens väggar.
Citera
2023-12-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Lyssnade på avsnittet om raketdrift nu och det som förvånar mig är att CB-snubbarna inte har gått på chemtrails och flat earth-teorin också med tanke på att de helt okritiskt tar till sig andra konspirationsteorier med väldigt svaga bevis.

Patrixxx hade nog kört flat earth-racet fullt ut om inte Simons hemmasnickrade kosmologi angett att Jorden är klotformad.

EDIT: Tvåa på konspirationsbollen!
Citera
2023-12-30, 12:33
Medlem
Citat:
Men det behövs nånting som håller emot.

Försök använda ditt sunda förnuft här. Varför, exempelvis, kommer du inte ur fläcken om bilens hjul slirar på en isfläck? Vad är det som saknas?

Det är en bättre liknelse om hjulet lossnar och kastas iväg. Hela tanken att det behövs något som "håller emot" är befängd när det gäller reaktionsmotorer.

Faktiskt lika befängd som att påstå att atmosfären "trycker på" när ett plan taxar ut efter klargöring.
Jag har jobbat som flygtekniker på en flottilj och kan vittna om att detta helt enkelt inte sker (både manskap och utrustning skulle ju slungas iväg av vindarna) trots att din husgud Patrixxx bedyrar att så är fallet! 😂

Nu fånar du givetvis dig. Du har själv skrivit nedanstående text som visar att du greppat hur Newtons tredje rörelselag, en naturlag som fungerar likadant i hela Universum (och därmed i fullständigt vacuum) fungerar:

Citat:
Så därför är min slutsats att raketen åtminstone borde fungera mycket sämre i vakuum jämfört med om det finns luft. Så jag tror rymdraketskeptikerna definitivt har poäng ja, det tror jag.

Newtons tredje anger att krafterna som tillförs är lika stora som de resulterande motsatt riktade som driver raketen framåt, hur stora blir krafterna när det gäller luftmotstånd/molekyl-molekylmetoden återstår det för er anhängare av denna teori att visa eftersom det är ni som har hela bevisbördan!

Citat:
Tyvärr kommer ingen av oss som skriver i denna tråd någonsin att utröna detta på riktigt. För ingen av oss kommer någonsin att åka ut i det som brukar benämnas "rymden" det är jag helt säker på.

Alla som varit i rymden är därmed lögnare? Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom det stått klart att framdrift i totalt vacuum inte bara är möjlig utan omöjligen inte kan fungera redan när Newtons rörelselagar publicerades år 1687.
Citera
2023-12-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Återigen, hur stor är del av framdrivningen står "Cui bono-molekyl mot molekylmetod" för?
Hur stor är verkningsgraden? Du borde ju kunna presentera en siffra eftersom du anser att raketer till den största delen drivs framåt med hjälp av denna metod!?

Ja det är bra frågor. Jag inte vad raketer har för verkningsgrad. Vet bara att det måste vara nåt uppenbart shenanigans bakom ständiga upprepandet att raketer minsann fungerar minst lika bra eller bättre i vakuum. För expanderande gaser MÅSTE stöta på motstånd från luften. Och detta MÅSTE leda till att raketen drivs på.
Senast redigerad av Fleuch 2023-12-30 kl. 23:20.
Citera
2023-12-30, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Alla som varit i rymden är därmed lögnare?

Ja, förmodligen.
Citera
2023-12-31, 02:59
Medlem
Citat:
Ja, förmodligen.

Citera
2023-12-31, 10:05
Medlem
nordanvinds avatar
Citat:
Ja det är bra frågor. Jag inte vad raketer har för verkningsgrad. Vet bara att det måste vara nåt uppenbart shenanigans bakom ständiga upprepandet att raketer minsann fungerar minst lika bra eller bättre i vakuum. För expanderande gaser MÅSTE stöta på motstånd från luften. Och detta MÅSTE leda till att raketen drivs på.

Fast det är inte så raketer fungerar.... Det är inte så svårt att söka sig till svar på hur det fungerar, testa Google.
Citera
2023-12-31, 11:09
Avslutad
...det var det där med treåringens nivå. Framdrift och lyftkraft skapas inte genom att knuffa på luften. Det är ingen idé att diskutera med människor som vägrar läsa grundkursen men envisas med att ha åsikter om fortsättningskursen.
Citera
2023-12-31, 11:18
Medlem
Citat:

Nu var inte frågan vad raketer har för verkningsgrad utan hur stor verkningsgrad den metod du i slutet av inlägget anser "måste leda till att raketer drivs på"?

Eftersom du anser att denna metod måste fungera bättre än reaktionsprincipen så måste du ju rimligen veta hur mycket bättre den är!?

Tycker du inte att det är märkligt att inga sådana siffror finns tillgängliga medan det heller inte finns en enda konstruktör av reaktionsmotorer som använder denna alternativa fysik i sina beräkningar?
Citera
2023-12-31, 19:44
Avslutad
Du kanske ska kolla om Fleuch vet vad verkningsgrad är för något. Varför ödsla tid på att diskutera med någon som inte vill veta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in