Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-10, 09:33
  #1273
Medlem
nordanvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Det är ganska komiskt hur ni så passionerat argumenterar för något som faktiskt är omöjligt. Det är som att argumentera för att en sten flyter i vatten och "bevisa" detta genom att peka på att en träbit gör det eller att en sten kan ligga på en frusen sjö. Och sen bli upprörd när någon påpekar att det inte bevisar att en sten flyter. Så dumt är det faktiskt.

Ska du inte istället försöka att svara på frågan?
__________________
Senast redigerad av nordanvind 2022-07-10 kl. 09:33. Anledning: Skickade för tidigt
Citera
2022-07-10, 12:39
  #1274
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Patrix, kan du hålla med om att vid en explosion sprids krutgasens molekyler i alla riktningar?

Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Naturligtvis

Jättebra! Då vet vi att du håller med om detta faktum! Jag gillar inte hur folk hoppar på dig, det är naturligt att det triggar en försvarsreaktion hos dig.

Jag är säker på att du är intellektuellt hederlig, Patrixx. Du sätter nog precis som många andra här sanning framför prestige.

Därmed har du integritet nog att kunna erkänna om du har haft fel(alternativt att vi som tror på framdrift erkänner att vi har haft fel, vi tar det långsamt och metodiskt, så får vi se var vi hamnar).

Jag tänker att vi tar allt i små steg, med ödmjukhet och förståelse kommer vi långt, och snart tror jag vi alla är överens.

För tillfället är vi överens om att molekylerna sprids i alla riktningar, gott så. Nästa lilla steg blir frågeställningen: Håller du med om att dessa molekyler har en massa?

Citat:
A vacuum is empty space, there is no mass and nothing to measure. But mass is not weight; it is like inertia, measured by its ability to resist an acceleration force. But regardless of where mass of an object is measured, it is the same, in ‘weightless’ space, in air or underwater.

Håller du med om detta också Patrixx, dvs att molekylerna har en massa?

I så fall har vi kommit en bra bit på vägen. Det skulle innebära att vi är överens om följande 3 kriterier..

1. Molekylerna sprids i alla riktningar
2. Molekylerna har en massa(även i rymden).
3. Farkosten har en massa(även i rymden).

Säg till om jag går för fort fram och om det är något du inte håller med om. Om inte, är vi överens om dessa tre kriterier som redovisas ovan?

Med vänlig hälsning,
/Tupo
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-07-10 kl. 13:16.
Citera
2022-07-10, 14:23
  #1275
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Du har inte lyssnat alls på Cui Bono verkar det som. Svaret är ja. Ofattbart nog är det så de faktiskt tror.

Jag har lyssnat på nästan alla RCB-avsnitt, jo jag vet, därför jag ställde frågan ang. ISS.
Citera
2022-07-10, 18:51
  #1276
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Klart den gör. Den ORANGE gasen trycker på insidan av den BLÅA raketen, sålunda trycker den på raketen och utför arbete.

En Kurt Ohlsson teckning bevisar något vetenskapligt lika lite som en film.

För att gasexpansionens energi ska kunna omvandlas till en kraft som flyttar raketen så är det som är intressant vad som händer utanför raketen. Om så vi bränner av en bomb inne i raketen så flyttar den sig inte om den resulterande gasexpansionen sedan expanderar fritt utanför raketen.
Citera
2022-07-10, 18:57
  #1277
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvind
Ska du inte istället försöka att svara på frågan?

Jag har svarat på denna typ av frågor in absurdum. Ingen kraft som flyttar raketen uppstår "självklart" i det beskrivna scenariot eftersom bekräftad fysisk visar det.
Citera
2022-07-10, 22:49
  #1278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
En Kurt Ohlsson teckning bevisar något vetenskapligt lika lite som en film.

För att gasexpansionens energi ska kunna omvandlas till en kraft som flyttar raketen så är det som är intressant vad som händer utanför raketen. Om så vi bränner av en bomb inne i raketen så flyttar den sig inte om den resulterande gasexpansionen sedan expanderar fritt utanför raketen.

Vad menar du egentligen? Det du kallar för gasexpansion påbörjas inuti bränslekammaren och fortsätter i samtliga riktningar. De molekyler som sprids mot raketens framriktning påverkar så klart raketen med en stor kraft, vad skulle annars hända tänker du?

Vi kan helt bortse från molekyler som sprids direkt ut i "tomma" rymden efter explosionen för dessa har inte med raketens framdrivning att göra.

Är du med eller har du några seriösa invändningar mot detta?
Citera
2022-07-12, 12:40
  #1279
Medlem
Nu har jag lyssnat på en del avsnitt, främst intervjuer, Johan Andersson, "erik Johansson", De Geer, Ahmed Rami m fl. Klart godkänt och intressant. Bästa avsnittet var nog det om propaganda som fick mig att köpa boken, vilken jag läser nu. På minussidan är att ni hela tiden vill leda intervjun in på era teorier om främst 9/11. Inte för att de är helt ointressanta men det tjatas lite väl ofta om det.

I det jag lyssnat på hittills är min största meningsskiljaktighet med er det att ni verkar tro att många "katastrofer", t.ex: 9/11 är inspelade eller rent av påhittade. Min logik säger mig dels att det är mycket lättare att sänka (alt. mörklägga oegentligheter med förlisningen av) MS Estonia, samt att manipulera individer att flyga in I WTC (samt spränga tornen för maximal dramatisk effekt) etc än att riskera en oblodig och komplicerad teaterföreställning för att spara liv. Ibland får jag känslan att ni söker efter alternativa scenarion där många människoliv cyniskt offras i propagandasyfte.
Citera
2022-07-13, 13:46
  #1280
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
En Kurt Ohlsson teckning bevisar något vetenskapligt lika lite som en film.
1) För att gasexpansionens energi ska kunna omvandlas till en kraft som flyttar raketen så är det som är intressant vad som händer utanför raketen.
2)Om så vi bränner av en bomb inne i raketen så flyttar den sig inte om den resulterande gasexpansionen sedan expanderar fritt utanför raketen.
1) Nej, innanför
2) enligt din uppfattning om verkligheten kan vi alltså lägga en avlång kaffeburk på marken. Lägga en smällare, alt en raket, modell större inuti burken. Tända på. Och vid explosion kommer inte burken röra sig?
Det var inte vad som hände när jag lekte med klorex och socker i kopparrör när jag var fem å ett halvt.
Citera
2022-07-16, 18:54
  #1281
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Nu har jag lyssnat på en del avsnitt, främst intervjuer, Johan Andersson, "erik Johansson", De Geer, Ahmed Rami m fl. Klart godkänt och intressant. Bästa avsnittet var nog det om propaganda som fick mig att köpa boken, vilken jag läser nu. På minussidan är att ni hela tiden vill leda intervjun in på era teorier om främst 9/11. Inte för att de är helt ointressanta men det tjatas lite väl ofta om det.

I det jag lyssnat på hittills är min största meningsskiljaktighet med er det att ni verkar tro att många "katastrofer", t.ex: 9/11 är inspelade eller rent av påhittade. Min logik säger mig dels att det är mycket lättare att sänka (alt. mörklägga oegentligheter med förlisningen av) MS Estonia, samt att manipulera individer att flyga in I WTC (samt spränga tornen för maximal dramatisk effekt) etc än att riskera en oblodig och komplicerad teaterföreställning för att spara liv. Ibland får jag känslan att ni söker efter alternativa scenarion där många människoliv cyniskt offras i propagandasyfte.

Hej och tack för feedback. Ja vi upprepar oss, och dina och andras reflektioner bekräftar att det behövs då folktro tar tid att slå hål på. Hade man på landsbygden på 1700-talet sagt att det inte finns några belägg för vettar och mylingar eller att man blir sjuk av att sovande liggande så hade man blivit utskrattad/utskälld. Samma sak nu fast gällande andra saker.
__________________
Senast redigerad av patrixx 2022-07-16 kl. 18:57.
Citera
2022-07-17, 16:40
  #1282
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Hej och tack för feedback. Ja vi upprepar oss, och dina och andras reflektioner bekräftar att det behövs då folktro tar tid att slå hål på. Hade man på landsbygden på 1700-talet sagt att det inte finns några belägg för vettar och mylingar eller att man blir sjuk av att sovande liggande så hade man blivit utskrattad/utskälld. Samma sak nu fast gällande andra saker.
) enligt din uppfattning om verkligheten kan vi alltså lägga en avlång kaffeburk på marken. Lägga en smällare, alt en raket, modell större inuti burken. Tända på. Och vid explosion kommer inte burken röra sig?
Citera
2022-07-22, 22:39
  #1283
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
....
hallå?
Citera
2022-07-31, 20:53
  #1284
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Ingen av våra gäster har begärt eller fått någon ersättning vill jag bara förtydliga efter den senaste apelsinfantasin.
Kan Patrik Engelau vara ett bra tips på nästa inbjudne talare? https://detgodasamhallet.com/category/patrik-engellau/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback