Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kollat på klipp under dagen med dockor.

Det är det jag är ute efter samt undersökningar på hur mycket hastigheten dras ner.

Men tack för den länken

Får nog ta tillbaka det där jag sa om smör, hittade en bra video med gel-kropp 357 "point blank'. Kulan gick inte igenom. Det behövs ett riktigt experment för att säga säkert. Gris-kadaver och en betong-vägg bakom kanske.

https://youtu.be/TmF8sxFoe78?si=km5REO3Yet_zZsNB

Obs, såg att han sköt med hollow point

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hollow-point_bullet

.. vilket mer eller mindre är till för att överföra all energi
inuti målet.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2023-12-28 kl. 00:42.
Citera
2023-12-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Stål-sossen!

Vet ingenting om vapen, men tyckte mig se nyss att en .38 har halva energin av en .357 ...

Stämmer det?
Jag är ute på djupt vatten här.

Ville poängtera att ingånghastigheten inte är relevant i förhållande till hur kulorna såg ut.

Jag litar på Sonny Björk och det han säger i palmemordspodden.

Ca-förespråkare har nog satt sig in i detta mer.

Så jag litar på roerlig också, även om han inte har några källor.
Citera
2023-12-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Får nog ta tillbaka det där jag sa om smör, hittade en bra video med gel-kropp 357 "point blank'. Kulan gick inte igenom. Det behövs ett riktigt experment för att säga säkert. Gris-kadaver och en betong-vägg bakom kanske.

https://youtu.be/TmF8sxFoe78?si=km5REO3Yet_zZsNB

Obs, såg att han sköt med hollow point

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hollow-point_bullet

.. vilket mer eller mindre är till för att överföra all energi
inuti målet.
Det var en bra video.

Känns som det är möjligt att det är det riktiga kulorna utifrån utgångshastighet, läder ytterrock, wobbla mot ben i OP.

Eller vad säger du?

Vore intressant om nån provade med lite olika vapen med rätt ammunition.
Citera
2023-12-28, 01:20
Medlem
Citat:
Det var en bra video.

Känns som det är möjligt att det är det riktiga kulorna utifrån utgångshastighet, läder ytterrock, wobbla mot ben i OP.

Eller vad säger du?

Vore intressant om nån provade med lite olika vapen med rätt ammunition.

Man måste göra experiment på ett representativt objekt, en realistsk gel-kropp och med rätt ammunition och lämpligt vapen samt mäta utgångshastighet och låta kulan gå mot en vägg bakom objektet. Efter att ha sett några få tester så är det inte glasklart. Men Lisbeth-kulan är för svår att acceptera, den officiella versionen faller på det.
Citera
2023-12-28, 01:26
Medlem
Citat:
Man måste göra experiment på ett representativt objekt, en realistsk gel-kropp och med rätt ammunition och lämpligt vapen samt mäta utgångshastighet och låta kulan gå mot en vägg bakom objektet. Efter att ha sett några få tester så är det inte glasklart. Men Lisbeth-kulan är för svår att acceptera, den officiella versionen faller på det.
Vad kan ha stoppat upp hennes kula?
Citera
2023-12-28, 01:30
Medlem
Citat:
Vad kan ha stoppat upp hennes kula?

Det är två hål i OP:s slips, det är min enda förklaring. Han tog båda kulorna. Men det är ju nu man kliver över gränsen till konspirationen.
Citera
2023-12-28, 03:27
Medlem
Citat:
Det är två hål i OP:s slips, det är min enda förklaring. Han tog båda kulorna. Men det är ju nu man kliver över gränsen till konspirationen.
Det var vad jag förstått ett benfragment som slets loss när kulan träffade ryggraden.

Men om vi leker med tanken att ett skott gick genom LP jacka när hon var böjd framåt och dragits ner av Op fall.

Vad kan ha gjort att kulan saktade ner då?

En snöhög?
Citera
2023-12-28, 03:43
Medlem
Citat:
Det var vad jag förstått ett benfragment som slets loss när kulan träffade ryggraden.

Men om vi leker med tanken att ett skott gick genom LP jacka när hon var böjd framåt och dragits ner av Op fall.

Vad kan ha gjort att kulan saktade ner då?

En snöhög?

Det är ett så pass osannolikt scenario, totalt verklighetsfrånvänt, och därför helt avfärdat. Hon får en rispa efter skottet. In- och utgångshål. Var hennes rygg helt platt i perfekt vinkel? Fanns för övrigt inga snöhögar tjocka nog att bromsa upp en sådan kula där ikring.
Citera
2023-12-28, 04:07
Medlem
Citat:
Det är ett så pass osannolikt scenario, totalt verklighetsfrånvänt, och därför helt avfärdat. Hon får en rispa efter skottet. In- och utgångshål. Var hennes rygg helt platt i perfekt vinkel? Fanns för övrigt inga snöhögar tjocka nog att bromsa upp en sådan kula där ikring.
Rispa den henne så gjorde den det och då finns det in och utgångshål. Ser inte problemet med det.
Är klädesplagget vikt något så ser jag inget problem med det.

Hitta snöhög, som är packad möjligen.

Samt en tänkt vinkel.

Den kan väll saktat ner skottet?

En låg vinkel är bra om det ska saktas ner och inte få några större skador ?

https://imgur.com/a/5FLIypp
Citera
2023-12-28, 04:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
När jag började mitt intresse verkade man bara vilja placera honom rätt upp och ner utanför Götabanken alt att han är Tensonmannen.

Jag håller också positionen vid trottoarkanten utanför reklampelaren.

Där är han hyfsat lätt att missa samt att man inte gör några vandringar med honom och man håller sig närmast hans vittnesmål.

Jag har testat dom andra alternativen och håller denna högst även om man inte kan utesluta de andra positionerna.

Positionen har en liten klurighet som man bör ta i beaktande.

Hur kommer han från den positionen till den han minns att han stod när han såg GM lägga handen på axeln?

Håller helt med dig.

Här har vi delar av en animation jag gjort.

Jag har redovisat i procent hur mycket stöd det finns för rörelserna.

Mordet sett från IM position.

Premiss: AB är dekorimamannen.

Procenten anger hur nära sanningen just den animationen ligger relativt vad som framkommit i förhör osv.
Syftet med detta är att vara transparent.

1. NF (95 %)
2. EE och AnB (95 %)
3. AB (57 %)
4. Maria och Katarina (35 %)
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17840-00

5. AL och IÅ (10%)

Mycket spekulation. Det ska passerat och stannat på MP runt 23:17 här stannar dom knappt och tiden är 23:20.

6. UR och SK (95 %)
http://www.itdemokrati.nu/page36ai.html

http://www.itdemokrati.nu/page36aj.html

7. SL och PC ( 95 %)
8. LOP (95 %)
9. Gm (64 %)
10. IM (90 %)

Har ni feedback. Rock on.

Tilllägg 230611:

M. Rytterstål saknas tillsammans med UR och SK.

https://imgur.com/a/LVgILHB

Den visar versionen när AB står i öppningen av Dekorima när LOP och GM passerar.

Som jag skrev innan har jag ändrat mig på den punkten.

Kul! Ska kolla närmare i morgon. Du är skicklig på att göra animationer. Gick igång lite på detta själv ikväll. Om jag uppfattar rätt är det endast följande vittnen som ser delar av skeendet på östra trottoaren från reklampelaren till mpl innan skotten. Dvs under de cirka 20 sek vi talar om.

IM
AD
AB
Cecilia A ( 2 år senare, jag vet)
Kvinnan från Vagnhärad i bilen (jag vet, sent inkommet)

En misstanke som väckts hos mig efter studier av detta skeende är att vi talar om 2 personer förutom AB och LOP.

Person 1 är den som AB (sällskap), AD (samtalar), Vagnhärad (går några steg bakom) och Cecilia A (går några steg bakom) och ev IM ser lite norr om Dekorima. "Det är nåt med reklampelaren ". Person 1 har ljusare rock och är ungefär lika lång som LOP. Det är person 1 som gör den avvärjande gesten när LP vill ha hjälp. Han har stannat lite norr om Dekorima och låter LOP fortsätta ensamma fram till GM.

Person 2 är GM som IM ser stående vid skyltfönstret. Han som AB inte ser när skotten faller utan först efteråt då GM stegar in på Tunnelgatan.

Se det som ett diskussionsunderlag. 😊
Citera
2023-12-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Bevisningen för korrigeringen är helt överväldigande, det finns inte en skugga av en chans att mordet skulle ha begåtts vid 23.21.30 som Granskningskommissionen påstår.

Om Björkmans eventuella exkursion så har jag redan sagt vad som behöver sägas, nämligen att den måste avfärdas. Samma gäller alla idéer om att Stig Engström kommer ut och gör en vända norrut. Det har inte bara med Najics gubbe att göra utan det är ju ett antal grejor. Du måste även komma ihåg att vi har familjen Schaeffer södergående nedför kvarteret. De möter Fauzzi men ingen Björkman. Så det där med "exkursionen" kan du glömma, för det funkar inte. Man måste kunna släppa dåliga idéer, vilket jag gjort för länge sedan.

Bankomattiderna för uttagen vid Götabanken inleds vid 23.15.39 och avslutas 23.16.49. Då räknar vi i Götabankens egen bankomattid, vilken ligger 3.00 minuter efter svensk normaltid. När de kommer ut från banken är alltså verklighetens Fröken Ur (till skillnad från den manipulerade Fröken Ur som finns inspelad på LAC-bandet) kring 23.20.15. Det är 1.15 minuter efter skotten, som avfyras vid 23.19.00 i svensk normaltid räknat och 23.16.00 i Götabankens bankomattid räknat. Med andra ord avfyras skotten ungefär halvvägs in på bankomatbesöket.

Din iakttagelse om att Björkman halkar efter och ropar är utmärkt, men det handlar om innan de kommer fram till banken. Vad det verkar hade de någon slags diskussion också, vilken torde ligga innan de går in på banken. Så det där scenariot att de hinner slinka in på banken innan Björkman hinner fram så att han istället möter stängda glasdörrar, det stämmer nog inte. Utan glasdörrarna vill stänga medan han står där, det säger han i förhör och även under hypnos. Så det tror jag är riktigt, men då är diskussionen redan avklarad. Antagligen har de växlat några ord precis där i dörren och då har han sagt att han tänker gå och kolla efter det bakre gänget. Eller gå hem rentav.

Om klockslagen så blir det en annan diskussion, men kvinnan som ska in på Bohemia säger att hennes klocka går några minuter före. Så den är inte alls 23.20 när de är där utan snarare kring 23.15. Tanten Nordström har ju också en tidsangivelse, men hennes uppgifter går inte att ta riktigt på allvar. Hon har läst i tidningarna och sedan vill hon "hjälpa polisen" genom att upprepa vad hon läst där. Gunnar Wall går igenom det här i nya boken och då stämmer han av hennes tidsuppgift mot tv-tablån för den kvällen och kan påvisa att hon pratar i nattmössan. Så den uppgiften kan du ta med en nypa salt.

Otto hade en video precis nu vid jul där han går igenom ett flyktscenario ner till Snickarbacken. Han får inte riktigt ihop det, men den är ändå värd att kolla in. För Gedda & Wikström blev vallade och klockade och då tog det 5.30 minuter att springa från piketen på mordplatsen över åsen via kyrkogården och ner till Snickarbacken. När de kom fram såg Hans Hongelin dem där, och han gjorde sedan en noggrann undersökning av tiden för sin iakttagelse. Klockan var 23.27 när de kom fram dit. Då ser du, att mördarjakten till fots måste ha inletts vid 23.21.30 för att de ska komma till Snickarbacken vid 23.27.00. Vi vet att mannarna fick sitta kvar i bussen en minut innan de fick sina order och kunde inleda jakten. Då måste piketen vara på mordplatsen 23.20.30 dvs en minut före den officiella mordtiden. Det är vad jag kallar förutseende!

Det här är bara ett exempel, men det ser likadant ut över hela brädet. Den korrekta mordtiden i svensk normaltid räknat heter 23.19.00 och inget annat. Då stämmer det perfekt med Gedda & Wikström och Hongelin, men även på alla andra håll och kanter. Vi kan inte ta allt nu, utan jag tycker du kan ta och börja lita på vad man säger också. Kan du finna en enda punkt där jag försökt dra dig vid näsan? Det kan du inte, men däremot finns det gott om andra filurer här i tråden som försöker det hela tiden.

Boforsarna måste antingen ligga före Fauzzi på vägen norrut eller så måste de finnas kvar inne på banken när skotten avfyras. Skälet till det är dels att de själva inte hör några skott men framför allt att det inte finns någon på sträckan mellan Fauzzi och mordplatsen som skymmer sikten för honom. Om Boforsarna (eller någon annan typ Engström för den delen) hade gått där så hade Fauzzi inte kunnat göra de iakttagelser han gjort. Så antingen är de före Fauzzi eller så är de inne på banken när det smäller – något mellanting finns inte.

För att de ska ligga före Fauzzi måste de ut ur banken tre minuter innan det smäller, annars ligger de inte tillräckligt långt upp. Hela den tiden måste Björkman stå ute på trottoaren och göra ingenting. Men inte bara det, utan han måste först stå där de två minuter det tar för kamraterna inne på banken. Det blir fem minuter inalles för Björkman på trottoaren. Under de fem minuterna passerar uppemot dussinet personer förbi platsen men ingen har sett röken av Björkman. Var finns han i så fall?

Sedan har du Morelius' ungdomsgäng som han säger passerar mordplatsen i riktning norrut bara typ 15 sekunder före skotten. Det är naturligtvis för snävt tidsmässigt men om man höjer det till en minut så går det fint att få in dem på banken och sedan få ut Björkman till annonspelaren där han rentav hinner stå en halvminut innan han får börja traska "hemåt" och då knatar rätt in i mordet.

Om Boforsarna är inne på banken när det smäller så förklarar det alltså Morelius' ungdomsgäng. Men om Boforsarna redan stuckit för tre minuter sedan och alltså befinner sig före Fauzzi på vägen norrut, då måste man gaslighta Morelius och säga att det där ungdomsgänget, det är bara ett hjärnspöke som han haft men som inte finns i verkligheten. Av de två alternativen föredrar jag definitivt Boforsarna på banken.

Vad är svensk normaltid? Finns det en svensk o-normaltid och vad är isf den?

Det känns som du skarvar för att allt ska passa ihop med ditt upplägg, jag tror det är undermedvetet. Vi gör nog alla så, kanske mest av allt vittnena vars uppmärksamhet svek dem från att bli hjältar i århundradets brottsfall.

Exempel: "Om Boforsarna är inne på banken när det smäller så förklarar det alltså Morelius' ungdomsgäng."

Det gör det ju inte? IM är klar med att det var minst fem stycken, men snarare fler än fem (fem till sju stycken, och jag får intrycket av att IM menar att de var snarare sju än fem, men det är bara ett subjektivt intryck). Boforsarna + AB är fyra till antalet. Däremot hade bankomatgänget + eftersläntrarna + AB varit just sju, men det blir för mycket skarvning för att torgföra en sådan teori.

IM säger också om gänget som passerar förbi strax innan att de är "10 till 15 meter" norr om mordplatsen, det är en uppskattning från hans sida.. men det stämmer fortfarande inte med din teori att de skulle hunnit in på Götabanken. Inte ens enligt dina egna skarvningar går det ihop? För även om Götabankens tid skulle ligga 3 minuter för "svensk normaltid" och första bankomatuttaget är 23:15:39 enligt Götabankens tid (alltså 23:18:39) så kan man anta att de stegar in på banken typ 23:18:00, de ska dra kort för att komma in i foajén, sen trycka in kod osv innan uttaget loggas.. så tror tom tidigare än 23:18:00 men låt gå för det.. då går de förbi mordplatsen säg 23:17:40? Det är långt mer än en minut innan mordtiden i din hypotes, och IM's vittnesmål spricker eftersom han i princip kopplar samman ungdomsgängets passerande med att paret Palme träder in i hans blickfång.

Dessutom, vad får dig att tro att Götabankens tid går tre minuter fel? Bortsett från mordet. Är det ett antagande från dig utifrån att ditt scenario annars inte går ihop tidsmässigt? (Om du redan har besvarat det får du väl strunta i det eller hänvisa till något av dina hundratals inlägg som du redan gjort om den och den detaljen, kommer inte tröska igenom dem på måfå.)

För jag har läst (men vet inte var, någon annan vet säkert) att det skickas ut ett larm om att tidskorrigering krävs om klockan på bankomaten går mer än 2 minuter fel. Stämmer det ej? Annars borde ett sådant larm ha skickats ut och registrerats?

Dessutom #2: hur förklarar du att LJ, som lyfter sin biltelefon redan innan han påbörjar U-svängen, inte når fram med sitt samtal förrän efter drygt 3 minuter, enligt ditt scenario? Alltså två minuter innan Gedda och Wikström kommer till platsen? Och de är ju inte ens första poliser på plats. Som det är nu, och som bekräftas av LJ's passagerare, så tar det ungefär 40 sekunder för honom att slå numret (pga slår det två ggr).. hans samtal loggas kl 23:22:07. Då bör det ha gått nästan två minuter sedan piket 3230 kom till mordplatsen och typ två minuter sedan Söderström kommit (eftersom Söderström ju kom innan). Varför ska LJ ringa polisen när en piket och en radiobil redan kommit till platsen?

Du refererar till samma hypnosförhör som Björkman säger att vännerna lämnar bankomaten, han ser deras ryggar, "sen står jag bara där, sen stannar allt". Är det inte ohederligt att plocka ut vissa russin för att stödja din teori men lämna ute de delar som vederlägger den? Så här säger Björkman också i samma förhör, på frågan vad som händer efter att vännerna tagit ut pengar: "Jag vet inte om jag ska gå efter dom eller inte. Nej. Tror Claes vänder sig om och tittar, sen går dom igen. Nej, jag vänder." Det är alltså innan morden, enligt den hypnotiserade Björkman.

Kanske lite väl petigt, men Björkman uttrycker inte att han "vänder sig om" utan att han "vänder". Det hade man snarare kunnat tolka åt att han följt efter dem ett tag än att han inte gjort det. Om man skulle vara sån.. och tex bygga upp ett anti-scenario till det du själv snickrat ihop.
Citera
2023-12-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Yes, tanten Nordström ljuger! Finns ingen människa i världen som tittar på klockan spontant och minns exakt tid på det viset. Och hade AB haft minnesluckor hade han varit medveten om det och yttrat sig om det. Han beskriver ju att går mer eller mindre in i makarna Palme och GM. Det är inte ett vittne med minnesluckor som beskriver det så. Det blir, för att använda ett av dina favorituttryck, att gaslighta honom och tro att han haft minnesluckor.

Är inte själva definitionen av minneslucka att man inte minns dem? Björkman säger sig själv endast minnas fragmentariska minnesbilder. Det borde gå att tolka som att ytorna dessa minnesbilder emellan är höljd i glömska?

För att ta ett exempel, Björkman vet inte ens om han stod stilla eller gick när skotten föll.. så där finns åtminstone en minneslucka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in