Citat:
Då har ju makarna passerat mötesplatsen utan att gå in där. Och mordplatsen förblir mycket suboptimal.
Citat:
Sedan håller jag med om att det borde ha varit lite mer professionellt gällande mordvapen osv. Men just det här mordet är ju en av få där onödigt komplicerat och väldigt konspiratoriskt faktiskt är en reell möjlighet.
Tex kulorna diskuteras ju om de är ditplacerade. Ljudbilden som beskrivs stämmer ju dåligt in på en revolver, dock bättre med ett mer professionellt vapen. Och mannen som tog hand om kulorna är ju en del av Stockholms försvarskytteförening slumpmässigt nog. Det är är iofs alla som begår märkliga fel i utredningen, slumpmässigt nog.
Tex kulorna diskuteras ju om de är ditplacerade. Ljudbilden som beskrivs stämmer ju dåligt in på en revolver, dock bättre med ett mer professionellt vapen. Och mannen som tog hand om kulorna är ju en del av Stockholms försvarskytteförening slumpmässigt nog. Det är är iofs alla som begår märkliga fel i utredningen, slumpmässigt nog.
Ja, det är klart att de tänkbara möjligheterna är så många fler vid ett statsministermord än vid ett fylledråp. Det är en faktor som gör fallet så svårlöst.
Jag tror dock att MOP erbjuder goda möjligheter att snäva in antalet rimliga möjligheter genom att utgå från omständigheterna, vara återhållsam med antaganden och föredra den enkla förklaringen.
Blyfragment och andra partiklar på makarnas kläder ska ju överensstämma med mordkulorna. Och bytet av kulor förutsätter många krångliga antaganden. Dessutom verkar den rättsmedicinska bedömningen överensstämma med en kraftig laddning.
Angående ljudnivå, så verkar folk ha lite sned bild av hur mycket ett vapen låter. Bara som en smällare, tycker man. Smällare är ju dock gjorda för att låta, vilket ett vapen inte är.
Citat:
Men visst pekar utredningsamterialet på det du säger. Det kan man inte orda om. Frågan är bara hur mycket man kan lita på sådant i ett så känsligt politiskt fall som detta.
Jag är på linjen att lita på det, som du förstår. Även om oavsiktliga misstag såklart finns.