2023-12-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Det absolut mest sannolika är ändå en olycka, unga killar är ju överrepresenterade i olycksstatistiken. Tror inte att någon som är självmordsbenägen skulle ge sig ut i ett sådant ärende i det vädret eftersom sannolikheten är stor att han skulle fastna i snön/trafiken och inte kunna genomföra det. Han har nog haft en stark anan anledning.

Vädret är ingenting som har någon betydelse när någon verkligen har bestämt sig för att avsluta livet, det kan jag säga med 100% säkerhet. Det finns inte många saker som kan framkalla samma drivkraft som just det. Unga killar är även överrepresenterade i suicidstatistiken.

Totalt (kvinnor + män i alla åldrar) dog det 100 personer i en personbil 2022, varav 79 var förare.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/vagtrafikskador/2022/vagtrafikskador-2022.pdf

Under samma år (2022) dog 138 män (46 kvinnor) i åldern 15-29 av suicid, det totala antalet suicid var 1254 suicid + 315 osäkra suicid (tot: 1569).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/att-forebygga-suicid/statistik-om-suicid/

Det dör alltså 1 person per 3.5 dygn i en personbil, på samma tid dör det 15 personer i suicid.

Ska vi prata om sannolikhet så talar statistiken extremt starkt för suicid och inte olycka. Visst gör vädret att sannolikheten för olycka ökar, men att han stängde av telefonen gör att sannolikheten för suicid ökar ännu mer.
Citera
2023-12-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Vädret är ingenting som har någon betydelse när någon verkligen har bestämt sig för att avsluta livet, det kan jag säga med 100% säkerhet. Det finns inte många saker som kan framkalla samma drivkraft som just det. Unga killar är även överrepresenterade i suicidstatistiken.

Totalt (kvinnor + män i alla åldrar) dog det 100 personer i en personbil 2022, varav 79 var förare.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/vagtrafikskador/2022/vagtrafikskador-2022.pdf

Under samma år (2022) dog 138 män (46 kvinnor) i åldern 15-29 av suicid, det totala antalet suicid var 1254 suicid + 315 osäkra suicid (tot: 1569).
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/psykisk-halsa-och-suicidprevention/att-forebygga-suicid/statistik-om-suicid/

Det dör alltså 1 person per 3.5 dygn i en personbil, på samma tid dör det 15 personer i suicid.

Ska vi prata om sannolikhet så talar statistiken extremt starkt för suicid och inte olycka. Visst gör vädret att sannolikheten för olycka ökar, men att han stängde av telefonen gör att sannolikheten för suicid ökar ännu mer.
Ja det är sorgligt, men vi vet ju inte om han faktiskt var deprimerad, det är ju bara rykten. Mobilen kan han stängt av innan olyckan för att spara batteri.
Citera
2023-12-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ja det är sorgligt, men vi vet ju inte om han faktiskt var deprimerad, det är ju bara rykten. Mobilen kan han stängt av innan olyckan för att spara batteri.

Så är det! Vi vet egentligen ingenting, så det finns många möjligheter.
Men ska vi prata sannolikhet så säger statistiken suicid.
Citera
2023-12-27, 16:48
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Nej, det skulle inte förändra hans arbetsuppgifter.

Jag vet inte hur hårda just Alimak är, men på de industrier jag har varit så kör folk truck utan truckkort tills de har tagit kortet. Anledningen till att han behöver köra truck är med 99.9% säkerhet för att han svetsar i rätt stora bitar som inte går att flytta för hand. Han skulle alltså inte börja jobba på lager eller nåt sånt, utan bara kunna förflytta bitarna han jobbade med.

Industrin jag jobbade på "fick" jag köra alla möjliga truckar och även lite traktor fastän jag inte hade varken utbildning eller erfarenhet av det sen innan. Lyfte även delar som vägde 10tals ton med travers utan någon utbildning. Truckkortet handlar som sagt om att man ska lära sig säkerhetstänk så man minimerar risken för olyckor, inget annat. Farsan var över 60 när han tog sitt truckkort och han hade jobbat inom industrin sen han var 18 och kört truck under alla år, när det krävdes.

Byt ut ordet truckkort mot säkerhetsutbildning så får ni en bättre bild av vad det handlar om.
Då förstår jag bättre hur det ligger till med hans arbetsuppgifter. Då har inte kortet något med försvinnandet att göra. Tack för att du förklarade.
Citera
2023-12-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Då förstår jag bättre hur det ligger till med hans arbetsuppgifter. Då har inte kortet något med försvinnandet att göra. Tack för att du förklarade.

Nej det lär inte ha något alls med försvinnandet att göra.
OM han mådde jättedåligt så kan det såklart varit en trigger, men knappast en orsak.
Citera
2023-12-27, 17:30
Avslutad
Här är trackern för polishelikoptern som jag tror är den som använts.

https://nordicrotors.com/aircraft/se-jpy/1208

https://www.bildtagg.se/bild/vevr8nqf2i8ozmp69m6jz4q

Kanske det är någon speciell dag som ni tror/ eller vet att helikoptern letat efter Elliott. Jag kanske kan vara behjälplig att länka till just den rutten. Behöver inte vara fel att lokalisera var helikoptern har varit och sökt.
Senast redigerad av sherlocksnake 2023-12-27 kl. 17:34.
Citera
2023-12-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenburg
Vadå? Är det mamman som trollat bort Elliot, eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Ja vi vet så lite om honom som person...var han en grubblare? Fick 21:21 en specifik innebörd för honom ?
Det står bokhandel under hans instagramfoto. Svetsare skulle väl ha varit rimligt om han var stolt över sitt yrke
Allt blir allt mer märkligt och obegripligt
Bokhandel så obegripligt men dom som känner han vet väl vad som menas med det Förstår inte att allt är så hemligt om han
Citera
2023-12-27, 18:43
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Bokhandel så obegripligt men dom som känner han vet väl vad som menas med det Förstår inte att allt är så hemligt om han
Han kanske inte trivdes med jobbet som svetsare och ville inte att det skulle stå på Instagram och skrev Bokhandel i brist på fantasi, ja någonting står det för. Han kanske hade en dröm om att jobba med böcker och som säljare i en bokhandel - hade sökt sådana jobb men inte fått något och kom in och gick på en svetsarkurs och utbildade sig till det istället. Kan ha gått en kurs genom Arbetsförmedlingen...
Citera
2023-12-27, 18:58
Medlem
Solstol28s avatar
Sista mobil ping från Jävre, ingen nyhet. Men var var pingen före det, hur vet vi med säkerhet att han var på väg norrut? Hur ofta pingar en mobil mot basstationen?
Citera
2023-12-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Sista mobil ping från Jävre, ingen nyhet. Men var var pingen före det, hur vet vi med säkerhet att han var på väg norrut? Hur ofta pingar en mobil mot basstationen?

Det är bara polisen och eventuellt familjen som vet det.. allmänheten får fortsätta famla i blindo samtidigt som dom hoppas att vi ska kunna lösa gåtan.
Citera
2023-12-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Här är trackern för polishelikoptern som jag tror är den som använts.

https://nordicrotors.com/aircraft/se-jpy/1208

https://www.bildtagg.se/bild/vevr8nqf2i8ozmp69m6jz4q

Kanske det är någon speciell dag som ni tror/ eller vet att helikoptern letat efter Elliott. Jag kanske kan vara behjälplig att länka till just den rutten. Behöver inte vara fel att lokalisera var helikoptern har varit och sökt.

Lördagen den 23/12 var då en polishelikopter och snurrade vid jävre
Citera
2023-12-27, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Mamman skrev på Facebook dagen efter samlingen (i fredags) att hon är övertygad om att hans plan var att ta truckkortet på fredagen den 1 december, det har hon inte nämnt tidigare. Varför hon skriver det dagen efter måste bero på att hon fick veta det av en vän, kanske jobbarkompis som var där och visste om det eller hört det av Elliott. Hon skriver vidare att det var så märkligt att han inte hörde av sig på fredagen till sina vänner eller jobbarkompisar som var så viktiga för honom.

Jag börjar nästan ana att det är så enkelt att hans försvinnande har med jobbet att göra. Var det han själv som hade bestämt att han skulle ta truckkortet eller var det hans chef? Han kanske kände pressen att klara av kortet men visste att han inte skulle greja det och för att slippa sticker han iväg på tisdagskvällen.

Hellre sticka iväg än att tappa masken inför alla jobbarkompisar som kanske redan hade truckkort och han var den enda som inte hade det och kanske är yngst av alla. Det här var något som störde honom och gjorde honom orolig.

Han har väl haft jobbet ganska länge så varför tar han bilen och försvinner just denna vecka i värsta snöstormen.

Men hur menar du? Att en så pass ung kille skulle dra iväg och skita i allt pga av ett truckkort? Eller ännu värre? Låter väl lite väl det, du..

Han har ju all tid i världen att ändra inriktning i sitt liv. Måste ju bero på något mer än så..

Men visst. Skulle kunnat varit droppen som fick bägaren att rinna över om man fann det mesta jobbigt eller hopplöst.

Mest troligt är kanske dock att det var en slump att han försvann i samma veva?

Gissar ju dock bara precis som du, såklart..

Glömde att uppdatera sidan då man hade tråden liggande under en flik. Flera har redan nämnt detta. Ber om ursäkt för upprepade.
Senast redigerad av WitchcultToday 2023-12-27 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in