Citat:
Ursprungligen postat av
Solstol28
Sista mobil ping från Jävre, ingen nyhet. Men var var pingen före det, hur vet vi med säkerhet att han var på väg norrut? Hur ofta pingar en mobil mot basstationen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rudan88
Det är bara polisen och eventuellt familjen som vet det.. allmänheten får fortsätta famla i blindo samtidigt som dom hoppas att vi ska kunna lösa gåtan.
Pingar sparas väl inte, utan endast vilka master som använts vid samtal, sms samt vid på- och avstängningar, om jag minns rätt. När polisen sade att masttömningen inte gav något mer så betyder det sannolikt att han inte ringt eller sms-at någon efter jobbet.
Är mobilen påslagen kan man se vilken mast den är uppkopplad mot, och i bästa fall få fram en trolig area där den befinner sig, genom att jämföra pingresultaten från flera master.
Jag ser det inte som självklart att någon faktiskt tryckte på en knapp för att stänga av mobilen i Jävre. Uppgiften kommer från en familjemedlem. Men en annan familjemedlem hävdar att mobilmasten i Jävre har en räckvidd om tio mil när den bara är en tiondel. Det uppstår lätt missförstånd.
(Som sagt, med all reservation för att det var en del år sedan jag var litet insatt i dessa frågor.)