2023-12-27, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sm340
Lördagen den 23/12 var då en polishelikopter och snurrade vid jävre
När det gäller aktuell helikopter får jag fram denna rutt 23/12. (tryck replay på kartan för att se rörelser).

https://www.flightaware.com/live/flight/POL5410/history/20231223/1246Z/ESNZ/ESNZ

Jag misstänker att även Boden kan ha en helikopter så det är även möjligt att samma sök och tracking behövs för att se om även den kan ha varit aktuell samma datum och då flugit över Jävre.
Citera
2023-12-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Bokhandel så obegripligt men dom som känner han vet väl vad som menas med det Förstår inte att allt är så hemligt om han
Han kanske hade jobbat extra i en bokhandel tidigare?
Citera
2023-12-27, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
När det gäller aktuell helikopter får jag fram denna rutt 23/12. (tryck replay på kartan för att se rörelser).

https://www.flightaware.com/live/flight/POL5410/history/20231223/1246Z/ESNZ/ESNZ

Jag misstänker att även Boden kan ha en helikopter så det är även möjligt att samma sök och tracking behövs för att se om även den kan ha varit aktuell samma datum och då flugit över Jävre.

Är jag bara okunnig eller? Jag kan bara se rörelse på kartan i närheten av Östersund när jag trycker på replay.?
Citera
2023-12-27, 20:56
Medlem
Citat:

Den där flygturen är ju typ 40mil från Jävre så knappast relevant.

Det finns en helikopter i Boden märkt "SE-JPV" och "171-5450" men jag hittar den inte på varken din sida eller Flightradar24, det finns inte heller något flyg över Jävre den 23/12 på den sistnämnda.
Citera
2023-12-27, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Den där flygturen är ju typ 40mil från Jävre så knappast relevant.

Det finns en helikopter i Boden märkt "SE-JPV" och "171-5450" men jag hittar den inte på varken din sida eller Flightradar24, det finns inte heller något flyg över Jävre den 23/12 på den sistnämnda.
Ja nu är jag absolut ingen expert på dessa rutter. Det finns dom som är mycket bättre än jag på det. Det är mera att jag kanske sått ett litet frö till att någon kanske kan bidra till mer exakta uppgifter.

Inte minst tror jag att man behöver ett abonnemang på sidorna för att få fram full info.
Senast redigerad av sherlocksnake 2023-12-27 kl. 21:04.
Citera
2023-12-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ja nu är jag absolut ingen expert på dessa rutter. Det finns dom som är mycket bättre än jag på det. Det är mera att jag kanske sått ett litet frö till att någon kanske kan bidra till mer exakta uppgifter.

Vi får väl se vad som framkommer, men i vilket fall så är Jävre inte så stort och helikoptern lär inte se nånting överhuvudtaget med tanke på snön som kommit senaste veckan. Uppifrån är allting bara vitt nu.
Citera
2023-12-27, 21:11
Avslutad
Citat:
Vi får väl se vad som framkommer, men i vilket fall så är Jävre inte så stort och helikoptern lär inte se nånting överhuvudtaget med tanke på snön som kommit senaste veckan. Uppifrån är allting bara vitt nu.
Nej det är möjligt. Men kanske piloten trots allt gjort sök på troliga platser med info från polis.
Citera
2023-12-27, 21:14
Avslutad
Citat:

Något som jag upplevt senaste dagarna när bilen stått är att det blivit mycket frost, på familjens bil har det inte snöat, men hela bilen var täckt av ett tjockt frostlager. Om det är så även där Elliotts bil befinner sig så kan den vara i princip osynlig nu. I vanliga fall kan man se baklyktor, eller att det reflekteras i rutorna, men är bilen frostbiten så är den ju helt kamouflerad.
Citera
2023-12-27, 21:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Sista mobil ping från Jävre, ingen nyhet. Men var var pingen före det, hur vet vi med säkerhet att han var på väg norrut? Hur ofta pingar en mobil mot basstationen?

Citat:
Det är bara polisen och eventuellt familjen som vet det.. allmänheten får fortsätta famla i blindo samtidigt som dom hoppas att vi ska kunna lösa gåtan.

Pingar sparas väl inte, utan endast vilka master som använts vid samtal, sms samt vid på- och avstängningar, om jag minns rätt. När polisen sade att masttömningen inte gav något mer så betyder det sannolikt att han inte ringt eller sms-at någon efter jobbet.

Är mobilen påslagen kan man se vilken mast den är uppkopplad mot, och i bästa fall få fram en trolig area där den befinner sig, genom att jämföra pingresultaten från flera master.

Jag ser det inte som självklart att någon faktiskt tryckte på en knapp för att stänga av mobilen i Jävre. Uppgiften kommer från en familjemedlem. Men en annan familjemedlem hävdar att mobilmasten i Jävre har en räckvidd om tio mil när den bara är en tiondel. Det uppstår lätt missförstånd.

(Som sagt, med all reservation för att det var en del år sedan jag var litet insatt i dessa frågor.)
Citera
2023-12-27, 21:56
Medlem
Citat:
Så är det! Vi vet egentligen ingenting, så det finns många möjligheter.
Men ska vi prata sannolikhet så säger statistiken suicid.
Ja, men det beror på om han var deprimerad eller inte om det är sannolikt i just det här fallet.
Citera
2023-12-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ja, men det beror på om han var deprimerad eller inte om det är sannolikt i just det här fallet.

På samma sätt som det beror hur bra förare han är om det är sannolikt att han hamnat i en olycka eller inte. Det går inte att gå in på såna detaljer när vi ingenting vet. Det finns egentligen 4 olika saker som kan ligga bakom hans försvinnande..

1. Olycka
2. Suicid
3. Håller sig gömd
4. Brott

Statistiken:

1. 79 personbilsförare omkom 2022
2. 1254 människor dog av suicid 2022
3. 11 personer saknas från 2022 (MP)
4. 2 mord/dråp norr om Umeå 2022

Sannolikheten:

1. 0,059%
2. 0,932%
3. 0,008%
4. 0,001%

Siffrorna kan såklart ändras snabbt om det kommer in nya uppgifter, men utifrån det lilla vi vet i nuläget så är det ungefär såhär statistik och sannolikhet säger. Med andra ord i särklass högst sannolikhet att han avslutat livet, nästan 16ggr så stor sannolikhet som en dödsolycka.
Citera
2023-12-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Pingar sparas väl inte, utan endast vilka master som använts vid samtal, sms samt vid på- och avstängningar, om jag minns rätt. När polisen sade att masttömningen inte gav något mer så betyder det sannolikt att han inte ringt eller sms-at någon efter jobbet.

Är mobilen påslagen kan man se vilken mast den är uppkopplad mot, och i bästa fall få fram en trolig area där den befinner sig, genom att jämföra pingresultaten från flera master.

Jag ser det inte som självklart att någon faktiskt tryckte på en knapp för att stänga av mobilen i Jävre. Uppgiften kommer från en familjemedlem. Men en annan familjemedlem hävdar att mobilmasten i Jävre har en räckvidd om tio mil när den bara är en tiondel. Det uppstår lätt missförstånd.

(Som sagt, med all reservation för att det var en del år sedan jag var litet insatt i dessa frågor.)

Jag vet inte men har svårt att tro att man inte kan se historik för vilka nummer/simkort som varit uppkopplade mot masterna? Visst måste väl operatören/mastägaren kunna se vilka som har varit uppkopplade mot deras mast historiskt i en logg?

Systern var ju extremt övertygad om att mobilen blev avstängd och inte har dött av batteri eller liknande. Mamman upprepar bara det polis och MP har uttalat sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in