Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Du har AB och IM's uppgifter från sekunderna innan skotten också. Där ges inget utrymme för att paret Palme och GM stått ansikte mot ansikte.
AB uppfattar förvisso att de tre framför honom är ett sällskap.
Vi har även A-C Homgren som uppfattar positionerna omvänt. GM står bakom paret, men dom tittar alla norr ut. Den uppgiften bör nog gå helt bort utifrån övriga vittnens uppgifter?
Det kan vara så att de olika vittnena vid mordplatsen såg olika sekvenser av skeendet men ingen såg hela skeendet från reklampelaren till skotten.
Utan att nu fritt ur minnet försöka pricka in alla detaljer vill jag ändå lyfta in den tanken i resonemanget. Den spretighet/förvirring vi upplever kan bero på just detta. Tror man ska försöka finna en logisk följd genom att studera uppgifterna från främst
Christina V - står som i en triangel vända mot varandra
Anna H - klunga, två kommer gående från norr
Anders B- tre i sällskap går i bredd, lägger handen på axeln, ser inget vapen, rökpuffar, ser endast GM när han går två steg in i gränden
Inge M - står vi skyltfönstret, LOP passerar, går upp bakom, lägger handen på axeln, det är nåt med reklampelaren
Anders D - tre står och pratar, mannen har grå rock (tidslucka för bilkörning) GM skjuter i bröstet
AC Holmgren - GM står i söder vänd norrut mot LOP och skjuter
Åke L - fyllisar står och bråkar och en slår till den andra
Och säkert fler intressanta vittnen som jag glömmer just nu. Namnen uppräknade utan inbördes ordning. På det här sättet bör man kunna ställa samman ett trovärdigt skeende. Det är dock en krävande arbetsuppgift. Saker man tagit för givet kanske inte stämmer?
Bara ett förslag.
Till sist en fråga. En vän till mig som kan vapen säger att kulhålen i Palmes kläder är för små. Det kan inte ha varit kaliber .357 utan någon mindre kaliber. Jag kan själv nästan inget om vapen. Ja?