Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Det behöver heller inte vara så att Christer G, Bengt N, Tore F etc var inblandade i Palmemordet. Jag tror inte att de var det. Men för att kunna kartlägga hela skeendet under mordkvällen måste man steg för steg försöka räta ut frågetecken. That´s what I mean. Jag har funnit saker (sorry maskat) som gör att jag behöver ställa dessa frågor.
Jag undrar lite hur det går med din grävning i Cosi fan tutte? Har du fått kläm på det där med lägenheten där Christer Granqvist och/eller Bengt Nylander eventuellt ska ha befunnit sig? Någonstans på Östermalm var det alltså, men har du någon aning om var lägenheten låg någonstans? Om inte exakt adress så i alla fall ungefär.
Här vill jag också påminna om att IB:s högkvarter "G24" låg på Grevgatan 24 på Östermalm. Både Birger Elmér och Bo Anstrin lär ha haft egna lägenheter i den fastigheten, i alla fall enligt Jan Leijonhielms bok. Visserligen är Östermalm ganska stort, men man vet ju aldrig.
Jag tog mig för nu alldeles nu att läsa om Jan Almängs artikel om Cosi fan tutte i Kvartal. Länk här:
https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
Det har gått ett par år sedan sist (när den kom ut) och då kan det vara värdefullt att påminna sig lite om vad som stod där för att se om det är något man missat vid första läsningen. Och så visar sig mycket riktigt vara fallet.
Dels har vi några identitetsfrågor som jag undrar om du kommit någon vart med. En gäller Rose S, som Almäng påstår vara en kvinna men som andra menar kan röra sig om CIA-killen Robert S Rose. Har du något på det? En annan oklar identitet handlar om "Lars-Erik N", som ska ha medverkat i Cosi fan tutte. Har du pillrat fram något efternamn på den killen? För här verkar det ju vara en kille i alla fall.
Annars tycker jag det är lite kul med att de visst förklätt sig med peruker och grejor, det vilar ju ganska mycket Mozart-opera över det och gör dessutom narr av alltihop. På ett plan verkar det som om det här underrättelsespelet mellan öst och väst mest handlat om att spöka ut sig för att kunna gå ut och dricka sprit på skattebetalarnas bekostnad.
Men skämt åsido. En knasig grej i artikeln var den där bildtexten, som lyder "Piketchefen Kjell Östling sände snabbt iväg fyra man i två patruller. De hämtade in en halv minut av mördarens försprång, men det räckte inte, mördaren kom undan."
Det här stämmer ju inte alls, utan istället var det just Östling som höll kvar mannarna i piketen i en hel minut innan de fick komma ut och inleda jakten. Det där berättar Klas Gedda om i förhör och säger även att en dam (Lisbeth Palme) kom fram och bankade på sidorutan på bussen.
Lite tragikomiskt är det väl ändå med Lisbeths bussbankning. Men om man betänker att hon sett mördaren stå kvar borta vid barackerna och glo mot mordplatsen så är det kanske inte så konstigt att hon vill få ut poliserna i rödaste rappet.
Den där minutlånga fördröjningen gjorde i alla fall att mördaren fick tillräckligt stort försprång för att komma undan. Det är alltså precis tvärtom mot vad bildtexten påstår. Då undrar man varför man skulle man förvränga den saken, och varför man lägger det i en bildtext och inte i själva artikeltexten?
Utöver de nämnda namnen så var det en mycket väsentlig detalj som undgått mig, enligt principen om att "det första man blir blind på är ögonen".
Så här skriver Almäng om Ulf Lingärdes tidigare avslöjande av övningen (men då utan namnet Cosi fan tutte):
« Lingärde skriver bland annat att Säpos ryssrotel under mordnatten planerade en operation i Stockholm. Operationen syftade till att gripa "en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med öst". ...
Lingärde verkar onekligen ha känt till att ryssroteln var ute under mordkvällen och hans uppgifter förtjänar av den anledningen att tas på allvar. Men samtidigt finns det skäl att betrakta hans uppgifter källkritiskt. »
Sedan talas det om Säpos radiooperatör som heter Tore Winberg, och som ska ha intervjuats av Juristkommissionen. Men om honom finns inget på Palmemordsarkivet, annat än en två år gammal post som fortfarande inte fyllts i med något dokument.
Då undrar jag om du begärt ut det materialet från polisen? För om informationen kommit till lägenheten inom en halvtimme så torde det ha skett via radion, och i så fall är ligger det ju nära till hands att det gått via just denne Tore Winberg.
Men om vi återvänder till vad Lingärde skriver så är ju en del bekräftad, nämligen att han känt till att ryssroteln var ute på övning. Den andra delen, om att gripa en mycket hög militär på bar gärning, den förblir obekräftad.
Lingärdes trovärdighet är visserligen hyfsat hög överlag, men ändå har det visat sig att han är lite ojämn och fyller i luckor med egna påhitt utan att fördenskull markera när han gör det eller ens att han gör sådant. Det är ett suspekt beteende och därför måste man se upp lite där.
Men om vi skulle utgå från att den här uppgiften från Lingärde – om den höge militären vill säga – ändå är riktig, vad betyder då det? Det slog mig vid läsningen att om det är riktigt så har vi den där eftersökta kontaktpunkten mellan Cosi fan tutte och Palmemordet precis där.
Nu vet jag inte om du gitter läsa mina inlägg, men om du gjort det så vet du att jag menar att Olof Palme gick till Dekorima för att hämta post från östsidan. Men sedan gick någonting alltså snett med posthämtningen och istället för en försändelse i näven fick han en kula i ryggen.
Med sig vid posthämtningen hade Palme en man som han "känner men inte känner", och som av palmeriet fått beteckningen Grandmannen tillika Tensonmannen. Det är den mannen som stannar och pratar med Palme på Dekorimahörnan alldeles innan transaktionen ska äga rum.
Då menar jag att man medelst uteslutningsmetoden kan inringa den mannen, och att den ende rimlige kandidaten till rollen som Grandman och Tensonman, det är Birger Elmér. Olof Palme är statsminister, så om Lingärdes påstående är riktigt så är det alltså inte Palme som Säpo är ute efter med Cosi fan tutte, utan det är en hög svensk militär.
Hur många höga svenska militärer är ute och hämtar post från östsidan på fredagskvällen den 28 februari 1986? Det är nog inte så många, utan det enda rimliga svaret är att det är just Palmes kompis det handlar om, vilket alltså enligt min arbetshypotes skulle kunna vara Birger Elmér.
Teorin blir alltså, att det inte är Palme som Säpo är ute efter att sätta dit, utan det är Elmér. De två går "tillsammans" till Dekorima (fast med tio meters mellanrum på vägen), och då har jag hela tiden tänkt att det var Elmér som vallade Palme dit. Men om Lingärde har rätt så betyder det att Palme i själva verket släpat dit Elmér, för att denne ska kunna sättas dit för kontakterna med öst. Palme själv är alltså Säpos lockbete för att då dit Elmér – enligt den här modellen då.
Ska man plocka Elmér så måste man nog även se till att filma det hela, och då ligger det ju nära till hands att man riggat filmkamerorna i byggbarackerna, vilket i så fall förklarar varför det varit aktivitet därinne ända fram till sista stund. Om detta är riktigt så betyder det alltså, att Palmemordet finns på film precis som alla de där envisa men till synes knasiga ryktena hävdat genom åren.
Det var då min intuitiva tankegång efter omläsningen av Almängs artikel. Alltihop hänger naturligtvis på om Lingärdes gamla uppgift om den höge militären är riktig, så det hela är i nuläget hypotetiskt i den meningen. Men i alla fall skulle det ge oss en möjlig kontaktpunkt mellan Cosi fan tutte och Palmemordet, vilket tidigare saknats.
Visserligen är det intressant med de "efterhandsfrågor" du tagit upp om hur Säpofolket fick reda på mordet. Men för att bevisa något egentligt samband måste man ju i så fall påvisa att de fått reda på det "för tidigt" och helst av allt före själva mordet. För om de haft förhandskunskap om det så är ju bevisvärdet högt i det.
Därför hade jag tänkt att det där blir väldigt svårframkomligt och att man kanske borde titta på andra möjliga kontaktytor mellan Cosi fan tutte och Palmemordet. Lingärdes grej är kanske inte heller så lättframkomlig men den blir i alla fall väldigt konkret – för att inte säga påtaglig.
Vi har i så fall en operation för att sätta dit Elmér och där Palme utgör lockbetet som släpar dit Elmér. Men någonting har gått snett och istället blir det Palme som själv faller i den grop han grävt åt Elmér. Vilken story, eller hur! Undra på att locket åkt på det hela när samtliga parter har fingrarna så pass långt nere i syltburken. Men knäckfrågan är alltså om Lingärdes uppgift är riktig.