Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De sände inte hela natten men någon timme in på nya dygnet.

Det är rent praktiskt omöjligt eftersom Staffan Smith jobbade ensam i Radiohuset den aktuella natten, men enligt dig sprang han gatlopp mellan P1 och P2 studion!

13/1 -15 beslutades att P1 skulle börja sända dygnet runt!
1990 beslutades att P2 skulle sända vissa timmar under natten.

Jan Ström blir inringd för att läsa upp det meddelande som sändes 01: 10 och i en intervju senare berättar han att han utan problem kunde ta sig till Radiohuset , han hade förväntat sig bevakning efter det som hänt men inte en själ var synlig, men som vanligt hade någon klistrat upp ett meddelande om att "fähunden Palme måste tas om hand"
För Jan Ström var det inte ovanligt att såna meddelanden lämnades på entren till Radiohuset!
Citera
2024-02-29, 19:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Det är rent praktiskt omöjligt eftersom Staffan Smith jobbade ensam i Radiohuset den aktuella natten, men enligt dig sprang han gatlopp mellan P1 och P2 studion!

13/1 -15 beslutades att P1 skulle börja sända dygnet runt!
1990 beslutades att P2 skulle sända vissa timmar under natten.

Jan Ström blir inringd för att läsa upp det meddelande som sändes 01: 10 och i en intervju senare berättar han att han utan problem kunde ta sig till Radiohuset , han hade förväntat sig bevakning efter det som hänt men inte en själ var synlig, men som vanligt hade någon klistrat upp ett meddelande om att "fähunden Palme måste tas om hand"
För Jan Ström var det inte ovanligt att såna meddelanden lämnades på entren till Radiohuset!

Det var inte omöjligt att de olika radiokanalerna samsände efter midnatt på den tiden. Man kunde alltså höra P3 i både P1 och P2 under natten fram till klockan 06:00 på morgonen.
Citera
2024-02-29, 19:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
O, jag minns den dagen så ovanligt klart!

En vacker vinterdag, jobbade med städning
hela dagen på den nyrenoverade Sparbanken
i Vinslöv.

På kvällen tittade man på Aktuellt som
handlade om böndernas traktorblockad
av E4 , med bl a en skylt med nidbild på
Olof Palme och en annan som jämställde
åsnor med socialdemokrater!
( Finns på Youtube ! )

Kan ni tänka er att samma natt
tänkte jag faktiskt på att det skulle kunna hända Palme något!

Jag kunde inte sova, rotade i en låda med
gamla tidningar och hittade en SE - tidning
om Dag Hammarskjölds död i en flygkrasch.

Sedan låg socialdemokraternas valbroschyr
där också, med en bild på Olof Palme.

Jag tänkte " Olof Palme är egentligen vår
tids Dag Hammarskjöld - tänk om han skulle
omkomma eller bli mördad " ( med tanke på
den osäkerhet som råder beträffande hur
Hammarskjöld dog tänkte jag så ).

Klockan var tio i två på natten, och jag
tänkte gå ut i vardagsrummet och ta in radion
för att lyssna på nyheterna ( trodde att det var
nyheter dygnet runt på den tiden! ) men
brydde mig inte, utan lade mig...

Klev upp strax före 10:00 för att höra på
Go'morron Sveriges nyhetssammanfattning.
( " Är väl det gamla vanliga! " )

Det första jag hörde var Ingela Agardh säga
"...Ingvar Carlsson tillförordnad statsminister",
samtidigt som jag såg kameran svepa över
Sveavägen. Min första tanke var att det varit
en bilolycka.

Sedan hörde jag henne säga
" vad som hänt är alltså att Olof Palme mördades..." och då tänkte jag genast att
han måste kommit i bråk med ett fyllo och
blivit nedstucken med kniv.

Då jag sedan i nästa mening fick höra "...han sköts till döds..." reagerade jag
med att " det låter mer planerat! "

När de sa att mördaren inte gripits tänkte jag "honom får de aldrig tag på - han är redan över alla berg!"

Då jag släckt TVn ( efter någon timme ),
gjorde jag reflektionen " undras om det blir
samma röra av detta som Kennedymordet.?! "

Det var ännu en strålande vinterdag denna lördag - men allt hade ändrats kändes det
som..!
Tack för påminnelsen om traktorblockaden! Andra sammanfallande händelser var höjningen av marginalskatt för aktiehandel och raderandet av Harvardärendet på Länsrätten.

(Plus mängder av konstigheter med WT-män i Skandiahuset vid lunchtid, på Tunnelgatan tidigt på kvällen och Barbrogruppen som delade ut flygblad i Kungsträdgården strax efter mordet).
Citera
2024-03-01, 07:36
Medlem
MOPspanarens avatar
TV och radio-tablån för 1986-02-28
https://imgur.com/a/3YjpY6H
Citera
2024-03-01, 07:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Då får jag ge mig, jag måste ha lystnat till P3 och stjärnornas musik, men jag är helt säker på att jag inte fick veta något om dödsorsaken först eftersom jag tänkte att han kanske hade dött i en hjärtattack.
Senast redigerad av iesho 2024-03-01 kl. 07:55.
Citera
2024-03-01, 07:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Tack! Det vekar som om samsändningarna nattetid var något som dröjde ett par tre år.
Citera
2024-03-01, 09:12
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen om traktorblockaden! Andra sammanfallande händelser var höjningen av marginalskatt för aktiehandel och raderandet av Harvardärendet på Länsrätten.

(Plus mängder av konstigheter med WT-män i Skandiahuset vid lunchtid, på Tunnelgatan tidigt på kvällen och Barbrogruppen som delade ut flygblad i Kungsträdgården strax efter mordet).

Det var fördubblade omsättningsskatt på aktier från 1 till 2 procent som var på tapeten,och som lett fram till den s.k Svarta Torsdagen den 27 Februari med påföljande stora rubriker i tidningarna den 28 Februari.
Tidpunkten ifråga upplevdes icke som en höjdare för den som aktiespekulerade.
Citera
2024-03-01, 09:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det var fördubblade omsättningsskatt på aktier från 1 till 2 procent som var på tapeten,och som lett fram till den s.k Svarta Torsdagen den 27 Februari med påföljande stora rubriker i tidningarna den 28 Februari.
Så var det ja! Och det var mycket annat som hände den veckan som också hade bäring på mordet.
Citera
2024-03-01, 09:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Ja ni undviker det ni kämpar för eller så är ni inte serjösa I dessa grupper.
Det jag grubblar på är hur man går vidare om man vet vem som planerade det hela.
Och vilka som var med den natten jag vet.
Grubbla på det ni...Ska de sättas dit eller ska de ha medaljer?...
Ta lagen i egna händer?
Vilka är intreserade av att de ställs inför rätta någon här?

Mvh Ynglingen
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag är intresserad, kläck ur dig vad som hände i dag för trettioåtta år sedan, samt vilka som låg bakom och vilka som befann sig på och omkring Sveavägen. Kör så det ryker, och uppvisa lite seriositet.
Jag är också intresserad. Särskilt av berättelser som är i samklang med vad som måste betraktas som känt.

Mötescenariot måste t.ex kunna förklara varför OP ville att alla fyra skulle gå och dricka te:

https://2.bp.blogspot.com/-axEk4tQ5rjg/Wr4vpCV1HrI/AAAAAAAAA2w/9y-FJQy9foEOfrkoj3QQYovZctPKvfR3wCLcBGAs/s1600/Grand%2BKlering%2Bredigerade%2B3.png
Senast redigerad av iesho 2024-03-01 kl. 09:38.
Citera
2024-03-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det var också oron på Stockholmsbörsen som toppade Rapports sändning på kvällen den 28 februari:
https://www.youtube.com/watch?v=vZY0eH2d-ec
Citera
2024-03-01, 19:05
Medlem
Citat:
Mötescenariot måste t.ex kunna förklara varför OP ville att alla fyra skulle gå och dricka te:

https://2.bp.blogspot.com/-axEk4tQ5rjg/Wr4vpCV1HrI/AAAAAAAAA2w/9y-FJQy9foEOfrkoj3QQYovZctPKvfR3wCLcBGAs/s1600/Grand%2BKlering%2Bredigerade%2B3.png

Jag har grunnat en del över sällskapet Palmes förmenta tédiskussion vid Bokcirkeln. Den förs på tal av Lisbeth Palme i hennes "samtal" med Hans Holmér den 25/3 1986. Så här låter det i Holmér egna anteckningar (se sid 5 i pdf:en):

Efter föreställningens slut pratade de med ungdomarna en stund ute på gatan. Mårten är en kvällsmänniska och ville gärna dricka te efter föreställningen, men det blev inte så. Lisbet och Olof bestämde sig för att promenera till bostaden.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view?resourcekey=0-mQiINRZYzrxHTE9XRRBGww

I Roland Ståhls version heter det så här (se sid 8):

Efter filmen talade Lisbeth och Olof Palme och Mårten Palme om att dricka te någonstans. Samtalet mynnade ut i att paret Palme bestämde sig för att promenera hem utan att dricka te.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view?resourcekey=0-mQiINRZYzrxHTE9XRRBGww

Här finns ingenting som tyder på att Olof Palme ville dricka té. Vad "ungdomarna" beträffar så förs tédiskussionen på tal av Mårten Palme i vallningsförhöret den 18/4 1986 (se sid 6 i pdf:en):

Samtliga fyra gick ut och ställde sig ungefär mitt på trottoaren. Mårten och hans flickvän stod vänd med ryggen mot biografen och Olof och Lisbeth stod vända mot dem. Mårten kom därvid med förslaget att de skulle kunna gå hem till Västerlånggatan och dricka the. Mamma Lisbeth avrådde dock till detta då klockan blivit mycket. De bestämde sig nu för att gå var och en till sitt. Man diskuterade hur föräldrarna skulle åka hem till Gamla Stan, om de skulle ta tunnelbanan eller åka taxi. Olof bestämde sig dock för att de skulle promenera hem till Gamla Stan. Hela samtalet utanför bokhandeln varade 2-3 minuter enl Mårtens bedömning.
https://drive.google.com/file/d/1VECpciOyFZtGqv_73F-jYmkwnNjQ-Nq2/view

Sist i raden kommer då Ingrid Klerings version, som ges först den 24/4 1986. I förhöret kallas hon Helen som är hennes mellannamn, och excepten är tagen från sid 3 i pdf:en:

Samtliga fyra gick sedan, en bit söder ut på trottoaren i riktning mot Gamla Stan, då Helen stannade och sade att hon var trött och hellre ville gå direkt hem. Fästmannen ville dock gärna gå och dricka te liksom Olof. Då Lisbeth också sa att hon var trött avgjorde detta saken. Man kom överens om att gå åt varsitt håll och fästmannen hade då frågat hur de skulle åka hem. Helen tyckte att man kunde gå, då vädret var så pass bra och Helen och fästmannen skulle gå mot bostaden.
https://drive.google.com/file/d/1P6r_DGCTb2sA_xKTjEzi4Ze9raMzNuyK/view

Det är inte bara i téfrågan som Ingrids uppgifter skiljer sig något från Lisbeths och Mårtens. Även frågan om hur man skulle ta sig hem beskriver hon som en diskussion mellan Mårten och sig själv istället för en diskussion där även Lisbeth & Olof Palme finns med. Vidare framgår av Ingrids version att hon själv var trött och ville gå hem, vilket torde betyda att hon inte var särskilt sugen på att dricka té.

Att Olof Palme skulle vara i tédrickartagen håller jag för osannolikt med tanke på vad Mårten sagt om hur fadern hade suttit hela dagen och ville sträcka på benen. Det låter ju inte som om han velat sätta sig en timme till eller två med ungdomarna för att dricka té. Att Ingrid uppfattat det som att Olof Palme ändå varit positivt inställd till att dricka té kan nog ha sin enkla förklaring i att denne överlät till Lisbeth att hålla i yxan, så att säga.

Det sammanvägda totalintrycket är att båda damerna var trötta och ville gå hem, och när så är fallet så blir det naturligtvis så. Det är tvivelsutan Mårten som fört téfrågan på tal, men den har inte fallit i god jord. Kanske pappa Olof bara ville verka hygglig och positiv gentemot sonen, i trygg förvissning om att ändå inte skulle bli något. Situationen påminner lite om den diskussion som inleds inne i biosalongen mellan Olof Palme och Björn Rosengren, men som Lisbeth tvärt sätter stopp för genom att säga till dem att de inte ska prata jobb.

Så läser i alla jag den här interaktionen. Frågan du för på tal är visserligen befogad, men när man går igenom detaljerna så tycker jag inte att tédiskussionen lägger några hinder ivägen för ett mötesscenario. Som du mycket riktigt påpekar så är det den centrala frågan här, och just därför ville jag passa på att lägga ut lite om den.
Citera
2024-03-01, 19:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag har grunnat en del över sällskapet Palmes förmenta tédiskussion vid Bokcirkeln. Den förs på tal av Lisbeth Palme i hennes "samtal" med Hans Holmér den 25/3 1986. Så här låter det i Holmér egna anteckningar (se sid 5 i pdf:en):

Efter föreställningens slut pratade de med ungdomarna en stund ute på gatan. Mårten är en kvällsmänniska och ville gärna dricka te efter föreställningen, men det blev inte så. Lisbet och Olof bestämde sig för att promenera till bostaden.

I Roland Ståhls version heter det så här (se sid 8):

Efter filmen talade Lisbeth och Olof Palme och Mårten Palme om att dricka te någonstans. Samtalet mynnade ut i att paret Palme bestämde sig för att promenera hem utan att dricka te.

Här finns ingenting som tyder på att Olof Palme ville dricka té. Vad "ungdomarna" beträffar så förs tédiskussionen på tal av Mårten Palme i vallningsförhöret den 18/4 1986 (se sid 6 i pdf:en):

Samtliga fyra gick ut och ställde sig ungefär mitt på trottoaren. Mårten och hans flickvän stod vänd med ryggen mot biografen och Olof och Lisbeth stod vända mot dem. Mårten kom därvid med förslaget att de skulle kunna gå hem till Västerlånggatan och dricka the. Mamma Lisbeth avrådde dock till detta då klockan blivit mycket. De bestämde sig nu för att gå var och en till sitt. Man diskuterade hur föräldrarna skulle åka hem till Gamla Stan, om de skulle ta tunnelbanan eller åka taxi. Olof bestämde sig dock för att de skulle promenera hem till Gamla Stan. Hela samtalet utanför bokhandeln varade 2-3 minuter enl Mårtens bedömning.
https://drive.google.com/file/d/1VECpciOyFZtGqv_73F-jYmkwnNjQ-Nq2/view

Sist i raden kommer då Ingrid Klerings version, som ges först den 24/4 1986. I förhöret kallas hon Helen som är hennes mellannamn, och excepten är tagen från sid 3 i pdf:en:

Samtliga fyra gick sedan, en bit söder ut på trottoaren i riktning mot Gamla Stan, då Helen stannade och sade att hon var trött och hellre ville gå direkt hem. Fästmannen ville dock gärna gå och dricka te liksom Olof. Då Lisbeth också sa att hon var trött avgjorde detta saken. Man kom överens om att gå åt varsitt håll och fästmannen hade då frågat hur de skulle åka hem. Helen tyckte att man kunde gå, då vädret var så pass bra och Helen och fästmannen skulle gå mot bostaden.
https://drive.google.com/file/d/1P6r_DGCTb2sA_xKTjEzi4Ze9raMzNuyK/view

Det är inte bara i téfrågan som Ingrids uppgifter skiljer sig något från Lisbeths och Mårtens. Även frågan om hur man skulle ta sig hem beskriver hon som en diskussion mellan Mårten och sig själv istället för en diskussion där även Lisbeth & Olof Palme finns med. Vidare framgår av Ingrids version att hon själv var trött och ville gå hem, vilket torde betyda att hon inte var särskilt sugen på att dricka té.

Att Olof Palme skulle vara i tédrickartagen håller jag för osannolikt med tanke på vad Mårten sagt om hur fadern hade suttit hela dagen och ville sträcka på benen. Det låter ju inte som om han velat sätta sig en timme till eller två med ungdomarna för att dricka té. Att Ingrid uppfattat det som att Olof Palme ändå varit positivt inställd till att dricka té kan nog ha sin enkla förklaring i att denne överlät till Lisbeth att hålla i yxan, så att säga.

Det sammanvägda totalintrycket är att båda damerna var trötta och ville gå hem, och när så är fallet så blir det naturligtvis så. Det är tvivelsutan Mårten som fört téfrågan på tal, men den har inte fallit i god jord. Kanske pappa Olof bara ville verka hygglig och positiv gentemot sonen, i trygg förvissning om att ändå inte skulle bli något. Situationen påminner lite om den diskussion som inleds inne i biosalongen mellan Olof Palme och Björn Rosengren, men som Lisbeth tvärt sätter stopp för genom att säga till dem att de inte ska prata jobb.

Så läser i alla jag den här interaktionen. Frågan du för på tal är visserligen befogad, men när man går igenom detaljerna så tycker jag inte att tédiskussionen lägger några hinder ivägen för ett mötesscenario. Som du mycket riktigt påpekar så är det den centrala frågan här, och just därför ville jag passa på att lägga ut lite om den.
Sedan var det Lisbet, enligt egen utsaga, som ville korsa Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata.

En teori som kan förklara varför Olof och Lisbet började promenera hem istället för att ta tunnelbanan:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in