Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Det kan ha förekommit någon väldigt kort kontakt mellan OP och GM precis innan skotten. Men något längre möte på 30-60 sekunder tror jag absolut inte på. Ett möte som då förutsätter att LP drabbats av minnesförlust eller av någon okänd anledning inte berättat om det. Då kommer man in på långsökta konspirationsteorier.
IM ser LOP gå i armkrok fram mot Dekorima. När GM går upp bakom OP så släpper LP armkroken och går något steg före OP. GM fick troligtvis OP att sakta in. Om han nu sa något till OP då eller tog tag i honom bakifrån. LP som gick något steg före kunde i detta fall inte notera något av detta "möte".
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Du har AB och IM's uppgifter från sekunderna innan skotten också. Där ges inget utrymme för att paret Palme och GM stått ansikte mot ansikte.
AB uppfattar förvisso att de tre framför honom är ett sällskap.
Vi har även A-C Homgren som uppfattar positionerna omvänt. GM står bakom paret, men dom tittar alla norr ut. Den uppgiften bör nog gå helt bort utifrån övriga vittnens uppgifter?
Här är vittnesmålet från Elisabeth J. om ögonblicket innan skotten faller:
Citat:
Då tittade jag och då får man det intrycket att det är några som står och bråkar, jag vet inte om, det är svårt, det var som om två stod och höll i varandra som man står så här och håller i kragen.
Jag hakar kanske upp mig, men jag har svårt att ignorera det IM säger om att han får en underlig känsla att något ska hända, en känsla som han tom uttrycker till andra i bilen. Vad är det som ger upphov till denna känsla? Det kan ju vara att Dekorima-mannen stegar ut från porten på ett speciellt "slaktaraktigt" vis.. men i IM's skalle är det samtidigt ett ungdomsgäng om typ 7 personer alldeles i närheten. Borde inte det tala emot att något ska hända?
Vad är det som får LP att hamna något steg före, alldeles vid skottögonblicket? Som om hon försöker dra Palme med sig? Det kanske är som HAARP skriver att någon tilltalar Olof och han saktar ner eftersom han tilltalar den här personen tillbaka. Om mördaren har armen runt Olofs axel så saktar även det ner gånghastigheten. Men samtidigt går väl makarna i armkrok?
Om man.. leker med tanken.. att AB, som verkar ha frustrerande svårt att minnas upprinnelsen till mordet (i hypnosförhören berättar han hur "allting stannar") och alkoholpåverkan som enligt honom själv gör att han minns enstaka minnesbilder klart men har svårt att minnas sammanhanget.. kan AB ha missat det som utspelar sig precis innan mordet? Det är inte omöjligt? Han säger sig inte se när skotten avlossas, ser inte vapnet, ser bara rökmolnen efter kulorna?
Kan även IM, som kanske vänder sig halvt när han säger att "nu händer det nåt", ha missat det mindre handgemäng som eventuellt kan ha uppstått?
Det här: att GM försöker styra in paret Palme på Tunnelgatan (det stämmer in på Sigges vittnesmål om den stora aktiviteten på Luntmakargatan), paret Palme vill inte gå in, GM som har (höger)handen på Olofs axel försöker förmå honom ändå varpå Olof vänder sig om för att slita sig loss från GM's grepp på axeln och i samband med det här bränner första skottet av, som missar. Lisbeth drar nu Olof framåt och Palme hamnar med ryggen åt GM som nu avlossar det andra skottet.
Det är handgemänget som utspelar sig innan skotten som Elisabeth ser och som hos IM ger upphov till den "underliga" känslan att någonting håller på att hända. Men eftersom det går så snabbt och han blir distraherad över att vända sig om så ser han inte hela förloppet. Det är också det handgemänget som får Lisbeth att hamna något steg före Olof.
Det här är väldigt spekulativt, det säger sig självt, men det skulle få ihop vittnesmålen från mordplatsen lite bättre.