Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-22, 15:36
Medlem
csvenss avatar
[quote=Packetipiketen|86776637]Men kära du, man kan väl ändå inte mäta hastigheten för makarna Palme, för Olof var död och kunde inte provgå sträckan, och det kunde heller inte Lisbeth som inte var med vid rekonstruktionen. Vad man gjort är att man antagit en viss gånghastighet för paret Palme.

Självklart mättes inte hastigheten av LP, jag kanske uttryckte mig otydligt där, men det var väl fullt möjligt att mäta tiden med två andra personer som delvis gick i armkrok (vilket borde gjorts om det inte gjordes, men det står att den klockades till 52s i alla fall). Som jag skrev så var ju tiden för makarna Palme osäker och ett antagande eftersom vi inte kan veta om de stannade till eller hur länge de gick armkrok.

Det jag ville ha sagt är att hastigheten för NF har vi och det är den vi kan räkna på med ett hyfsat säkert sätt, även om vi inte vet exakt var han satte ner foten vid S56, ej heller om han gick lika fort morddagen som vid mätningen.

Ditt antagande om 6 km/h, eller 1,67 m/s är en rätt snabb gånghastighet, men fullt möjlig och inte på något sätt orimlig. 1,57 m/s (utifrån sträckan 150m) som jag hävdar känns mer rimlig, testa själv. Jag har mätt många hastigheter i mina dagar i alla fall.

Så för dom som vill hävda att NF precis hade passerat Adolf Fredrikskyrkogata ska räkna på en hastighet på ca 1,57 m/s för honom i mitt tycke för att komma rätt eller hur? Den kan man använda som en konstant.

I övrigt tycker jag att uppgifterna från NF har fått för stor betydelse, även om uppgifterna har associationsgrund. Vittnesuppgifter är generellt mycket opålitliga, även där vittnen säger sig helt helt säkra.
Citera
2023-12-22, 15:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men kära du, man kan väl ändå inte mäta hastigheten för makarna Palme, för Olof var död och kunde inte provgå sträckan, och det kunde heller inte Lisbeth som inte var med vid rekonstruktionen. Vad man gjort är att man antagit en viss gånghastighet för paret Palme.

Självklart mättes inte hastigheten av LP, jag kanske uttryckte mig otydligt där, men det var väl fullt möjligt att mäta tiden med två andra personer som delvis gick i armkrok (vilket borde gjorts om det inte gjordes, men det står att den klockades till 52s i alla fall). Som jag skrev så var ju tiden för makarna Palme osäker och ett antagande eftersom vi inte kan veta om de stannade till eller hur länge de gick armkrok.

Det jag ville ha sagt är att hastigheten för NF har vi och det är den vi kan räkna på med ett hyfsat säkert sätt, även om vi inte vet exakt var han satte ner foten vid S56, ej heller om han gick lika fort morddagen som vid mätningen.

Ditt antagande om 6 km/h, eller 1,67 m/s är en rätt snabb gånghastighet, men fullt möjlig och inte på något sätt orimlig. 1,57 m/s (utifrån sträckan 150m) som jag hävdar känns mer rimlig, testa själv. Jag har mätt många hastigheter i mina dagar i alla fall.

Så för dom som vill hävda att NF precis hade passerat Adolf Fredrikskyrkogata ska räkna på en hastighet på ca 1,57 m/s för honom i mitt tycke för att komma rätt eller hur? Den kan man använda som en konstant.

I övrigt tycker jag att uppgifterna från NF har fått för stor betydelse, även om uppgifterna har associationsgrund. Vittnesuppgifter är generellt mycket opålitliga, även där vittnen säger sig helt helt säkra.

Ett klokt resonemang!

Det är ändå intressant att NF minns mannen i skyltfönstret alldeles efter att han hade passerat LOP.

Detta eftersom mannen i skyltfönstret är bekräftad. En sån typ av detalj som man gärna ser.

Det var synd att utredningen inte gick in i kaklet vad gäller NF. Han kan vara nyckeln till gåtan.

Om "Tensonmannen" var över 180 cm lång, är SE med i bilden.
Citera
2023-12-22, 16:00
Medlem
Felpost.
Citera
2023-12-22, 16:19
Medlem
Citat:
Bra siffror. Det man egentligen gjorde vid rekonstruktionen med NF var att mäta hastigheterna för honom och makarna Palme.

De ungefärliga värdena man fick fram var ca 1,38 m/s, dvs ca 5 km/h för makarna Palme från mötesplatsen till mordplatsen. Det är en rimlig siffra. Möjligen en något lägre hastighet om dom gick mycket i armkrok. Kanske också ytterligare lägre om dom tillfälligt saktade in och småtittade i några skyltfönster.

NF höll en hastighet av ca 1,57 m/s, eller ca 5,6 km/h till S56. En hastighet i det övre segmentet av normal gångtakt. Den sträcka som gicks, stod han ju själv för. En bättre konstant och ett tidsankare än så, får man knappast i mordet på OP.

Min åsikt är dock att man måste vara oerhört försiktig med att bestämma var NF och Palme möttes, samt var NF hörde skotten.
Var han mötte LOP känns väldigt säkert för mig.

Det som blir avgörande för mig i frågan är att han kopplar minnesbilden till Lennart som påskskyltar på samma plats dom mötet sker.

2 st 2500 W lampor som lyser upp trottoaren och precis där kliver Sveriges Statsminister in i strålkastarljuset.

Var NF befann sig i skottögonblicket är av större osäkerhet.

Man får ställas sig frågan:

Ljuger LP om ett längre stopp eller tar NF fel på vilken gata han precis passerat när han hörde skotten.

Jag tror på att han precis passerat Adolf Fredriks Kyrkogata med ett eventuellt kortare stopp för trafik.
Citera
2023-12-22, 16:21
Medlem
[quote=csvens|86777309]
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

Det är Jan Länninge som klockar sin egen "kustjägartakt" till 52 sekunder inte Lisbeth Palmes "psykologtakt" som klockats.

Självfallet väljer Jan Länninge den takt/tid som passar det hmm "rådande scenariot"

Kort sammanfattning E13-01-A
Vallningsförhör 1986-03-25 på brottsplatsen
Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs makarna Palmes väg klockas till 52 sekunder i promenadtakt.

(dvs när Jan Länninge går och klockar sin egna gånghastighet se A1969-00 sid.9)
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-25_E13-01-A_Mordplatsvittne-Fauzzi-Nicola-VallningsFörhör.pdf/1
TIDSSCHEMA
Vittnet Nicola Fauzzi mötte makarna Palme 10 meter norr om Sveavägen 44. Han fortsatte till Sveavägen 56, där han hörde skotten.

Fauzzi provgår i egen takt Sveavägen norrut.Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder

Krkom Jan Länninge promenerar sträckan mötesplatsen till brottsplatsen vid Tunnelgatan. Tiden klockas till 52 sekunder. E13-01-A
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9
Senast redigerad av Utredaren 2023-12-22 kl. 16:26.
Citera
2023-12-22, 16:22
Medlem
Citat:

Okej tack. Jag promenerar rätt mycket och gärna själv, och brukar inte ha så jättebråttom utan ligger kring 5,5 km/h på väl intrampade favoritsträckor. Då blir jag omkörd lite titt som tätt – och av fruntimmer till mitt stora förtret! – så tänker att 6 km/h inte ligger så fel.

Sedan hänger promenadtakten naturligtvis på en rad faktorer inklusive miljön och vädret. Det är ju en sak att glassa i Kungsan en varm sommardag och en helt annan att gå en längre sträcka i sexgradig kyla. Även om de gjorde sig ett ärende till Dekorima så var det ju hem de skulle, och då tycker jag att det är rimligt att de pinnat på lite för att hålla värmen.

Samma med Fauzzi, som dessutom lär ha gått den här biten ganska många gånger. Han kom ju från jobbet och det lär inte vara första gången. Då känner han igen miljön och fastigheterna längs vägen, vilket ökar precisionen i hans uppgifter.

Nu plockade jag fram dosan och räknade fram att dina beräkningar av Fauzzis gånghastighet bygger på cirka 150 meters avstånd mellan mötespunkten och 56:an. Stämmer det? Hur har du fått fram den avståndsuppgiften? Är det bara en ungefärlig skattning eller har du mätt upp den på någon karta?

Skälet till att jag frågar är att det vore bra att få det där avklarat också, nu när jag ändå tog mig för att plocka fram ritningarna på Skandiahuset och kunde bestämma mötespunkten ("strecket") till 67 meter upp från södra änden. Frågan blir då om du också räknat från "strecket" eller om du tagit någon annan punkt för mötespunkt. Jag har aldrig själv tagit mig för att reda ut avståndet upp till Bonnierhuset.

Sedan är det som sagt plus/minus typ 15 meter däruppe kring 56:an. Om han stannat utanför porten som den svartvita bilden underförstår så har han ju hört skotten vid redan 54:an ungefär. Men om han hört skotten precis när han passerar 56:ans port så skulle han vara uppe vid 58:an när han stannar. Just därför blir det lite vanskligt att bestämma hans promenadtakt på det viset, för felmarginelerna blir i vidaste laget.

Hursomhelst så gäller i alla fall, att hur man än vänder och vrider på den här saken så går det inte att komma runt de "43 sekunderna". Att Fauzzis vittnesuppgifter skulle vara otillförlitliga tror jag inte ett ögonblick på, utan de bekräftas inte bara av Enocksson & Blomkvists läge på västra sidan utan även av Delsborns uppgift om att paret Palme stod och samtalade med en tredje man utanför Dekorima.

Då går det inte att hävda att de inte stannat på vägen, och tidsuppgifterna ger vid handen att stoppet ligger på hela 45-60 sekunder – så det är inte småpotatis heller som går att sopa bort genom att trixa med gånghastigheter och sådant.
Citera
2023-12-22, 16:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ett klokt resonemang!

Det är ändå intressant att NF minns mannen i skyltfönstret alldeles efter att han hade passerat LOP.

Detta eftersom mannen i skyltfönstret är bekräftad. En sån typ av detalj som man gärna ser.

Det var synd att utredningen inte gick in i kaklet vad gäller NF. Han kan vara nyckeln till gåtan.

Om "Tensonmannen" var över 180 cm lång, är SE med i bilden.

Ja, håller med, NF är högintressant och visst såg han makarna Palme med en man bakom och säkert mannen i skyltfönstret. Frågan är bara när i förhållande till varandra?

Att NF t ex såg en Tensonjacka på mannen bakom Palme är dock inte 100% säkert skulle jag vilja påstå. Det är en tolkning han gör vid någon tidpunkt, oklart när. Är det direkt, eller efter han såg AB i porten, eller senare ändå?

Oavsett så lägger man normalt sett inte märke till vad folk har för klädsel när man går hem från jobbet.

Ett exempel som illustrerar är att ett av de vittnen som stått närmast Anna Lindhs mördare nämnde att mannen haft en kamouflagemönstrad arméjacka på sig. I verkligheten hade han en vit munkjacka.
Senast redigerad av csvens 2023-12-22 kl. 16:41.
Citera
2023-12-22, 16:42
Medlem
[quote=Utredaren|86777695]
Citat:

Det är Jan Länninge som klockar sin egen "kustjägartakt" till 52 sekunder inte Lisbeth Palmes "psykologtakt" som klockats.

Självfallet väljer Jan Länninge den takt/tid som passar det hmm "rådande scenariot"

Kort sammanfattning E13-01-A
Vallningsförhör 1986-03-25 på brottsplatsen
Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs makarna Palmes väg klockas till 52 sekunder i promenadtakt.

(dvs när Jan Länninge går och klockar sin egna gånghastighet se A1969-00 sid.9)
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-25_E13-01-A_Mordplatsvittne-Fauzzi-Nicola-VallningsFörhör.pdf/1
TIDSSCHEMA
Vittnet Nicola Fauzzi mötte makarna Palme 10 meter norr om Sveavägen 44. Han fortsatte till Sveavägen 56, där han hörde skotten.

Fauzzi provgår i egen takt Sveavägen norrut.Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder

Krkom Jan Länninge promenerar sträckan mötesplatsen till brottsplatsen vid Tunnelgatan. Tiden klockas till 52 sekunder. E13-01-A
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9

Av det sluter jag mig till att kustjägarna inte har särskilt bråttom. Men skämt åsido, var exakt framgår det att Länninge är den som provgår sträckan? Du påstår det men jag har inte sett det. De har ju figuranter med på vallningen som representerar paret Palme. Vad är det som säger att det är Länninge själv och inte figuranterna som provgår paret Palmes sträcka?
Citera
2023-12-22, 16:53
Medlem
[quote=Packetipiketen|86777857]
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Av det sluter jag mig till att kustjägarna inte har särskilt bråttom. Men skämt åsido, var exakt framgår det att Länninge är den som provgår sträckan? Du påstår det men jag har inte sett det. De har ju figuranter med på vallningen som representerar paret Palme. Vad är det som säger att det är Länninge själv och inte figuranterna som provgår paret Palmes sträcka?

Och jag som tyckte att jag var så duktig som länkade till uppslaget där Jan Länninge som upprättade uppslaget skrev att det var han själv som provgick.

Men här kommer länken i repris.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9

Så det är från hästens egen mun så att säga.
Citera
2023-12-22, 16:55
Medlem
Felpost.
Citera
2023-12-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Och jag som tyckte att jag var så duktig som länkade till uppslaget där Jan Länninge som upprättade uppslaget skrev att det var han själv som provgick.

Men här kommer länken i repris.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9

Så det är från hästens egen mun så att säga.

Du är duktig på att lägga in fellänkar också. Men nu såg jag det där med Länninge, tack för det. Han har sölat rejält för gångtiden är helt klart överdriven för paret Palme.
Citera
2023-12-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du är duktig på att lägga in fellänkar också. Men nu såg jag det där med Länninge, tack för det. Han har sölat rejält för gångtiden är helt klart överdriven för paret Palme.

Mja, den skall ju passa med att LOP lämnade Grand, obestämt exakt var, cirka 23:15 och komma till Dekorima 23:21:30 officiell mordtidpunkt enligt scenariot ensamagerande gärningsman som helt oplanerat skjuter Sveriges statsminister.

Så man måste nog vara kriminalkommissarie för att sy ihop det till åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in