Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Först, jag har min PM-funktion avstängd.
Jag menade LOP och tänkte lite som att om du tidigarelägger mordtidpunkten så får du en högre medelhastighet för LOP samtidigt som andras tider Fauzzi och bankomatgängets tider etc skall harmoniera.
Jag har räknat på det väg längesen och kommit fram till att Jan Länninges uppslag inte är tillförlitliga.
Nej, du behöver inte avsätta tid för mig under dina bestyr men tack för erbjudandet
Okej då förstår jag i alla fall lite vad du far efter. Hela den här apparaten har jag redan rett ut så det är inga problem utan det kan jag redogöra för på rak arm.
Det är ju inte bara gånghastigheten som är ingår i problemet utan även avgångstiden från Bokcirkeln. Fast när man beger sig iväg en bit från mordplatsen blir det svårt att hålla 15-sekunders precision utan då talar vi i bästa fall 30-sekunders annars minutprecision.
I alla fall kommer Boforsarna till banken vid 23.18.15 och är inne på banken när skotten avfyras 23.19.00. Sedan kommer de ut igen vid 23.20.15, och då har även Stig Engström passerat banken på vägen till mordplatsen. Han kommer ner dit ungefär samtidigt som Boforsarna kommer ut från banken.
Fauzzi har passerat platsen redan tidigare, ungefär vid 23.17.00, och han möter då paret Palme vid 23.17.30. Sedan fortsätter han ytterligare 1.30 minuter norrut och hör skotten vid Bonnierhuset kl 23.19.00.
Paret Palme möter alltså Fauzzi vid 23.17.30 och sedan gör de ett uppehåll på vägen mellan Skandias entré och Götabanken, vilket varar tills Boforsarna försvunnit in på banken (kl 23.18.15), sedan fortsätter de sista biten ner till Dekorima för ett andra kort uppehåll där. De är alltså vid Dekorima kl 23.18.45 och börjar röra sig söderut vid 23.19.00 när Palme blir skjuten.
Några andra ekipage tror jag inte finns med i bilden här, i alla fall inga mötande sådana. Utan om det är något mer så handlar det om förloppet på västra trottoaren. Där har vi Enocksson & Blomkvist direkt framför paret Palme vid korvkiosken, och som alltså hinner ner till Monte Carlo innan det smäller.
Ryttestål & Karlsson lämnar kiosken först efter att paret Palme passerat, och då kommer även Lindgren & Pettersson norrifrån bakom dem. Men glappet mellan Enocksson & Blomkvist och Ryttestål & Karlsson är så pass stort att Najic ser dem gå ensamma en bit ner på västra sidan en halvminut efter att paret Palme passerat. Med andra ord ligger de andra ekipagen 45-60 sekunder efter.
I övrigt är det väl bara bilarna, med Morelius i spetsen då. De tiderna är enkla att reda ut eftersom de alla är avhängiga Postens bankomat, som går 15 sekunder efter svensk normaltid. Då är det bara att lägga till 15 sekunder på de tiderna. Vad Boforsarnas tider beträffar så går Götabankens bankomat 3.00 minuter efter svensk normaltid, så det är bara att lägga till tre minuter på de tiderna.
Så ser förloppen ut. Hela scenariot är faktiskt inte så särdeles komplext när man väl tröskat igenom det och fått bukt med det. Sedan kan man förstås gå vidare med ytterligare analys av polis, ambulans, och även hur bilarna med vittnen som kommer till mordplatsen ligger tidsmässigt. Efter skotten kan man studera förloppen uppe på åsen med allt vad det innebär. Men det var ju inte frågan här utan det lämnar vi åt sidan nu, tycker jag.
Hoppas nu att det här bringar klarhet i hur förloppen ser ut enligt min analys. Om något ter sig oklart är det bara att fråga så ska jag göra mitt bästa för att reda ut det. Om inte får jag helt enkelt tacka och önska God Jul!