2023-12-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Grejen är att dina kommentarer också är substanslösa.

Har du något konkret exempel som du tänker på?

Eller vill du bara ställa in dig i raden av personer i tråden som kastar ur sig påståenden kors och tvärs, men som inte kan motivera eller backa upp dem?
Citera
2023-12-18, 12:15
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Hur vet du med säkerhet det fetade?
Saul var på väg till Damaskus för att tillfångata kristna. Han var en farisé som var väldigt ivrig att förfölja den kristna minoriteten. Det är extremt osannolikt att han plötsligt skulle ändra sin uppfattning 180 grader från tomma intet.
Citera
2023-12-18, 12:26
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Är det överhuvudtaget ens möjligt att bevisa någons eller någots verkliga existens genom enbart ett filosofiskt argument?
Det ontologiska gudsbeviset bekräftar ju just detta. Gud, per definition, måste existera, eftersom alternativet att Gud inte existerar, är en motsägelse. Det som inte existerar har inget verkligt värde utan är endast en fantasi.
Citera
2023-12-18, 12:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Ditt ”erbjudande” är fegt och oärligt. Det är inte vi andra som ska sitta och hålla dig i handen medan du försöker formulera ett begripligt argument. Det är inte vi andra som ska göra läxan åt dig.

Är du en vuxen människa så får du klara att formulera dina argument på egen hand. Att du inte klarar att ”beskriva verkligheten så som den är” visar enbart på bristen i ditt resonemang.

Det är ju du som riktar kritik och därmed åligger det dig att formulera kritiken så att jag kan ta ställning till den.
Så om du då hävdar att jag är "feg", "oärlig" mm för att jag försöker ändra betydelsen i ord, eller vad du nu menar, så är det på sin plats att du belägger det med något exempel.

I annat fall så sitter du enbart och kastar paj på mig medan jag inte har någon chans alls att försvara mig. Att under såna förhållanden kalla mig "feg" kan liknas vid att du spottar i motvind.
Citera
2023-12-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är ju du som riktar kritik och därmed åligger det dig att formulera kritiken så att jag kan ta ställning till den.
Så om du då hävdar att jag är "feg", "oärlig" mm för att jag försöker ändra betydelsen i ord, eller vad du nu menar, så är det på sin plats att du belägger det med något exempel.

I annat fall så sitter du enbart och kastar paj på mig medan jag inte har någon chans alls att försvara mig. Att under såna förhållanden kalla mig "feg" kan liknas vid att du spottar i motvind.

Att "ändra betydelsen i ord" behöver dessutom inte vara ett problem. Syftet med en diskussion är väl att tala om det man vill tala om, inte om det ordboken vill tala om?
Citera
2023-12-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Det ontologiska gudsbeviset bekräftar ju just detta. Gud, per definition, måste existera, eftersom alternativet att Gud inte existerar, är en motsägelse. Det som inte existerar har inget verkligt värde utan är endast en fantasi.

Men snälla nån? Till att börja med så måste du specificera vilket ontologiskt argument du menar?

Du verkar dessvärre vara så dåligt påläst att du bara tror att det finns ett? Så om du nu ändå envisas med att ha den här tröttsamma konversationen om något som redan är utrett i tråden, så måste du allltså börja med att exakt skriva vilket ontologiskt argument det är som du menar och skriva du ut det ordagrant i nästa post.

För det andra! Så måste då även utan läsa på och förstå varför priori-argument är helt meningslösa när det kommer till att bevisa någon eller någots verkliga existens. För du menar väl inte nu att du inte bara är dåligt påläst om det ontoligiska argumentet? Utan att du inte heller har en blekaste jäkla aning om den helt fundamenatala skillnaden mellan priori-argument och posteriori-argument?
Citera
2023-12-18, 13:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, så du bara svamlar.

Eller inte, ifall det jag beskriver stämmer överens med verkligheten.

Citat:
Du borde själv kunna inse att något som du påstår "betytt lite olika saker under historien" alltså inte kan vara "synonymt med civilisation" eftersom det ju i så fall skulle betyda att även "civilisation" skulle ha "betytt lite olika saker under historien".

Dels gör du ett logiskt felslut här;
Bara för att "civilisation kan vara synonymt med Gud" så betyder det inte att alla definitioner av Gud är synonyma med civilisation.

Sedan tror jag att du har fel i sak om du tror att civilisation "inte har betytt lite olika saker genom historien". Det finns nog ingen entydig eller universell definition av vad en civilisation är, utan olika kulturer, epoker och discipliner har haft olika synsätt på frågan.

Citat:
Då faller hela argumentet att Gud skulle kunna ha varit synonymt med civilisation eftersom det ju i så fall skulle bero på vad man menar med "Gud",

Självklart faller argumentet om Gud t ex betyder "gubbe på ett moln" vilket är en ateistisk halmgubbe enligt mig.

Citat:
och du är helt tydligt villig att mena vad som helst utom vad de folk som skapade dessa civilisationer faktiskt trodde.

Nej, det är ett falskt påstående.
Jag är villig att acceptera alla förklaringar som sammanfaller med verkligheten.

Så till exempel; "gubbe på ett moln" kan jag inte acceptera då det inte ser ut att sammanfalla med verkligheten, annat än som en konstnärlig gestaltning av ett abstrakt begrepp.

Citat:
Och om de inte trodde vad du vill att "Gud" ska vara så är ditt argument att "Gud skulle ha varit synonymt med civilisation" helt felaktigt eftersom det ju då inte var din betydelse av "Gud" som drev dem som skapade civilisationerna.

Du verkar ha missuppfattat.
Vad de trodde kan vi inte säkert veta, så det spelar ingen roll här.
Det som däremot är svårt att argumentera emot är att Gud har haft en så central roll i civilisationens historia att det är svårt att separera Gud från den struktur som utgör själva civilisationen, och dessutom reducera Gud till något "övernturligt" i meningen "vidskepligt".
Är det det du försöker göra? Bara så att jag får en uppfattning om var vi är oense.
Citera
2023-12-18, 14:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Att "ändra betydelsen i ord" behöver dessutom inte vara ett problem. Syftet med en diskussion är väl att tala om det man vill tala om, inte om det ordboken vill tala om?

Precis, man ändar inget egentligen, när man söker efter sanningen.
Man lägger bara ytterligare lager kunskap till det redan existerande så att man får en ny förklaring som förklarar mer än den första.
Ordboken säger en del, men inte allt som finns att säga.

Även om jag lägger till ny kunskap om verkligheten som ett ord pekar på, så kommer jag fortfarande att vara överens med andra om ordens pragmatiska betydelse.

Så om jag pratar med ett barn så kan vi kommunicera med varandra utan problem om att det gör ont att falla från trädet. Samtidigt kan jag förstå den gravitationella krökningen av rumtiden som en gång gav upphov till den mänskliga föreställningen om "saker som faller".
Det betyder ju inte att jag ändrat betydelsen i ordet faller.

Barnets "definition" är vad kritikerna här brukar kalla "den vanliga definitionen" i meningen den "rätta" och ställs i kontrast mot den utvidgade som brukar klassas som "lögn" och "hittepå" utan att först göra läxan och jämföra den med den observerbara verkligheten.

Ateistens Gud är barnets Gud. Utvidgar du definitionen av Gud så blir du automatiskt kallad lögnare.
Logiskt eftersom det är ateistens världsbild som blir hotad.
Citera
2023-12-18, 14:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ditt problem är ju bara att du för det första inte klarar av att ens definiera vilken ”verklighet” du menar. Och för det andra att presentera några belägg för det du påstår.

Längre än till pretentiöst orbajsande kommer du ju inte i din argumentation. Och att ägna 30 sidor tråd åt att inte säga ett endaste dugg av substans är nära på rekord måste jag säga!

När jag skriver verkligheten så är det underförstått att det bara finns en objektiv verklighet.
Och när jag beskriver denna verklighet så kan jag antingen sitta och dra random lögner ur röven, alternativt säga saker som sammanfaller med verkligheten.

Vilket det är, kan den som ärligt och uppriktigt söker efter sanningen själv avgöra genom att jämföra mina utsagor med verkligheten, vilket är vad jag rekommenderar alla att göra.

Och eftersom du verkar vara en snäll och ärlig person så utgår jag ifrån att du redan har ägnat dessa mina "30" sidor text ett uppriktigt och genuint intresse på det att du rättvist jämfört mina argument med verkligheten, ställt sakliga frågor etc, och sedan kommit fram till slutsatsen att jag ljuger och fantiserar. Visst är det så?
Citera
2023-12-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Saul var på väg till Damaskus för att tillfångata kristna. Han var en farisé som var väldigt ivrig att förfölja den kristna minoriteten. Det är extremt osannolikt att han plötsligt skulle ändra sin uppfattning 180 grader från tomma intet.
Du vet alltså inte.
Citera
2023-12-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Både jag och Moscow-mule har ett flertal gånger visat belägg för kritiken. Jag har ingen avsikt att upprepa mig. Du får helt enkelt, som omväxling, läsa det som skrivits.
Citera
2023-12-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Att ändra ord urvattnar dess mening och gör beskrivningar bara relativa. Vem som helst kan dra saker ut röven, men det följer inget konstruktivt av att diskutera under sådana premisser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in