Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Okej, så du bara svamlar.
Eller inte, ifall det jag beskriver stämmer överens med verkligheten.
Citat:
Du borde själv kunna inse att något som du påstår "betytt lite olika saker under historien" alltså inte kan vara "synonymt med civilisation" eftersom det ju i så fall skulle betyda att även "civilisation" skulle ha "betytt lite olika saker under historien".
Dels gör du ett logiskt felslut här;
Bara för att "
civilisation kan vara synonymt med
Gud" så betyder det inte att alla definitioner av
Gud är synonyma med
civilisation.
Sedan tror jag att du har fel i sak om du tror att civilisation "inte har betytt lite olika saker genom historien". Det finns nog ingen entydig eller universell definition av vad en civilisation är, utan olika kulturer, epoker och discipliner har haft olika synsätt på frågan.
Citat:
Då faller hela argumentet att Gud skulle kunna ha varit synonymt med civilisation eftersom det ju i så fall skulle bero på vad man menar med "Gud",
Självklart faller argumentet om Gud t ex betyder "gubbe på ett moln" vilket är en ateistisk halmgubbe enligt mig.
Citat:
och du är helt tydligt villig att mena vad som helst utom vad de folk som skapade dessa civilisationer faktiskt trodde.
Nej, det är ett falskt påstående.
Jag är villig att acceptera alla förklaringar som sammanfaller med verkligheten.
Så till exempel; "gubbe på ett moln" kan jag inte acceptera då det inte ser ut att sammanfalla med verkligheten, annat än som en konstnärlig gestaltning av ett abstrakt begrepp.
Citat:
Och om de inte trodde vad du vill att "Gud" ska vara så är ditt argument att "Gud skulle ha varit synonymt med civilisation" helt felaktigt eftersom det ju då inte var din betydelse av "Gud" som drev dem som skapade civilisationerna.
Du verkar ha missuppfattat.
Vad de
trodde kan vi inte säkert veta, så det spelar ingen roll här.
Det som däremot är svårt att argumentera emot är att Gud har haft en så central roll i civilisationens historia att det är svårt att separera Gud från den struktur som utgör själva civilisationen, och dessutom reducera Gud till något "övernturligt" i meningen "vidskepligt".
Är det det du försöker göra? Bara så att jag får en uppfattning om var vi är oense.