2023-12-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nej, du missuppfattar.
Jag behöver inte använda ordet "objekt" sa jag, om du tycker att ett bättre ord är lämpligare.
Föreslå ett annat.

?
Jag missuppfattade inget. Du gjorde som vanligt och vände taggarna utåt för minsta lilla ifrågasättande. Sluta med det.

Svara på frågan istället.
Citera
2023-12-15, 19:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det beror på vad du menar med Gud och vad du menar med övernaturlig.
Kontexten är viktig här. Det verkar som att Gud har varit synonymt med civilisation t ex.
Och det verkar som att människor har försökt att sätta ord på sånt som "ideologi" och "kollektivt medvetande som uppstår genom interaktioner mellan individer som sammarbetar under en gemensam princip" med mera med mera. Är ideologi övernaturligt? Inte så som vi moderna människor tänker på övernaturligt eftersom vi tänker på spöken etc då, men kanske man tänkte annorlunda på övernaturligt före upplysningen. Vad vet jag. På den tiden förstod man inte "ande" eller "spöket i maskinen" och tänkte kanske "övernaturligt", medan vi idag skulle kalla "ande" och "spöke" (i en maskin) för mjukvara.

Det viktiga är inte vad vi kallar saker utan att vi vet säkert vad vi pratar om, och då måste vi titta på kontexten.

Nu är du där med dina dumheter igen:
"Det verkar som att Gud har varit synonymt med civilisation t ex."

Nej, det är något som det definitivt bara verkar som i ditt huvud. Det går inte att säga att "Gud har varit synonymt med civilisation" eftersom det inte går att påstå att det varit samma Gud i alla civilisationer, och det särskilt inte eftersom det ju i civilisationernas början oftast varit en fråga om att de trodde på flera gudar och absolut inte enbart en Gud. Och har det inte varit samma Gud i alla civilisationer så kan det inte påstås vara så att "Gud har varit synonymt med civilisation". Det kan visserligen vara så att du med "Gud" egentligen bara menar en "föreställning om att övernaturliga skulle kunna påverkas genom bön eller ritualer", men i så fall så argumenterar du inte för någon existerande Gud, utan bara om att tro på övernaturliga krafter (plural) skulle ha hjälpt till att forma civilisationer och ligga till grund för moral genom att de tidigaste människorna tänkte att de behövde uppföra sig på ett visst sätt för att inte förarga bergsguden så att bergsguden inte spydde ut eld och rök eller inte gjorde att marken skakade när bergsguden blivit arg.

Och om du med människor har försökt att sätta ord på sånt som "ideologi" och "kollektivt medvetande som uppstår genom interaktioner mellan individer som samarbetar under en gemensam princip" menar att de4t också skulle kopplas till gudsbegreppet på något sätt så menar du alltså att Gud är något som uppstått bland människor och inte att Gud skulle vara något annat än en tankeföreställning bland människor och då alltså egentligen inte existera alls annat än i sinnet.

Om du egentligen menar något annat så får du gärna förklara tydligare.
Citera
2023-12-15, 20:17
Medlem
Citat:
Om vi redan fastnar vid "objekt" utan att komma vidare, så finns det ingen mening i att presentera flera sidor text som du ändå inte kommer att förstå. Det är omfattande, även de vetenskapliga källorna om jag ska sitta och samla ihop allt som ligger till grund för min sak.
Jag ska göra det för min egen skull vid senare tillfälle.

Du vill inte ens besvara mina frågor, så stör mig inte innan dess.

”Do not disturb. Genius at work”?

Det låter som något man hittar på utsidan av dörren hos en 11-åring 😂🤡

Om min skalle skulle explodera när mina synapser inte klarar av att hantera den komplexa allsmäktiga information du har tillgång till, så intygar jag här skriftligt att du inte har någon ansvar i detta. Så oroa dig inte. Kör på grabben!

I annat fall så tycker jag att det vore bättre om du istället slutade att störa alla andra, till dess att du faktiskt har något relevant av substans att backa upp dina vilda och tramsiga fantasier med.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-12-15 kl. 20:21.
Citera
2023-12-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Evolution selekterar arvsmassa. Fysiska egenskaper.

Arvsmassa styr beteende
Citera
2023-12-16, 10:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jag missuppfattade inget. Du gjorde som vanligt och vände taggarna utåt för minsta lilla ifrågasättande. Sluta med det.

Svara på frågan istället.

Jag erbjöd dig möjligheten att själv välja ett bättre ord än "objekt" för att beskriva saken.
Är ödmjukhet att "vända taggarna utåt" nu också? Det håller jag inte med om.

Det är inte orden i sig jag är ute efter, som jag har påpekat flera gånger, utan att försöka beskriva verkligheten så som den är.
Citera
2023-12-16, 10:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nu är du där med dina dumheter igen:
"Det verkar som att Gud har varit synonymt med civilisation t ex."

Nej, det är något som det definitivt bara verkar som i ditt huvud. Det går inte att säga att "Gud har varit synonymt med civilisation" eftersom det inte går att påstå att det varit samma Gud i alla civilisationer, och det särskilt inte eftersom det ju i civilisationernas början oftast varit en fråga om att de trodde på flera gudar och absolut inte enbart en Gud. Och har det inte varit samma Gud i alla civilisationer så kan det inte påstås vara så att "Gud har varit synonymt med civilisation". Det kan visserligen vara så att du med "Gud" egentligen bara menar en "föreställning om att övernaturliga skulle kunna påverkas genom bön eller ritualer", men i så fall så argumenterar du inte för någon existerande Gud, utan bara om att tro på övernaturliga krafter (plural) skulle ha hjälpt till att forma civilisationer och ligga till grund för moral genom att de tidigaste människorna tänkte att de behövde uppföra sig på ett visst sätt för att inte förarga bergsguden så att bergsguden inte spydde ut eld och rök eller inte gjorde att marken skakade när bergsguden blivit arg.

Och om du med människor har försökt att sätta ord på sånt som "ideologi" och "kollektivt medvetande som uppstår genom interaktioner mellan individer som samarbetar under en gemensam princip" menar att de4t också skulle kopplas till gudsbegreppet på något sätt så menar du alltså att Gud är något som uppstått bland människor och inte att Gud skulle vara något annat än en tankeföreställning bland människor och då alltså egentligen inte existera alls annat än i sinnet.

Om du egentligen menar något annat så får du gärna förklara tydligare.

Börja med att stryka "övernaturligt" helt och hållet från min ekvation.

Sedan, ja Gud har betytt lite olika saker under historien och det finns därför inte EN entydig definition.
Och därför utesluter det inte, när man tittar på hur begreppet har används i historien, att det har använts så som jag föreslår. Civilisationsbygge och gudar hänger väldigt intimt samman och går inte att separera om du läser på i ämnet.
När jag skriver Gud syftar jag specifikt på den monoteistiske abrahamitiske Gud.

Och slutligen, nej Gud är inte begränsat till en idé enbart eftersom idéer leder till handling.
Civilisationen är således att betrakta som en materialisering av människans idévärld.

Värt att känna till är att när civilisationer möttes och ingick samarbete så var man intresserad av varandras gudar och slog ibland samman dem till gemensamma. Det ser mer ut som att gudar i detta avseende fungerade som varumärken i vilka den gemensamma värdegrunden projicerats. Som vilket modernt företag som helst alltså.
Att då prata om "vidskepelse" och "övernaturligt" känns märkligt.

Civilisationer är väldigt verkliga företeelser och uppenbarligen var gudar också det, men som abstraktioner enligt samma principer som vi använder än idag, när vi pratar om värden och rättigheter etc. Det är bara språket som är annorlunda, och det verkar ha blivit fel i översättningen nånstans om abstraktioner har kommit att bli synonymt med övernaturligt.
Det ser ju inte ut att stämma när man granskar fakta. Det är bara det att ingen bryr sig om att göra det eftersom alla tar för givet att upplysningsparadigmets uppfattning om religionen är den rätta.

Problemet är att upplysningens världsbild baserades på föreställningen att världen var mekanisk, medan världen snarare är dynamisk. Abstrakta begrepp har ingen plats i ett mekaniskt urverk, men i ett dynamiskt system. Gudar, medvetande, fri vilja, mening kan endast uppträda i dynamiska system.
Detta kände man inte till under upplysningen. Men religionen kände till detta om än underförstått och iklätt ett poetiskt bildspråk.
Citera
2023-12-16, 10:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Även om jag kan sträcka mig till att det inte nödvändigtvis måste vara ett fysiskt objekt så är ett objekt och en varelse aldrig samma sak. Icke kompatibelt. Om man inte som du konstant omdefinierar ord så att dom passar dig.

Rent vetenskapligt så har du fel, och sannolikt för att du tänker som de flesta människor gör.
Du använder ditt "operativsystem" som kör dina "trosföreställningar" om hur världen är beskaffad.

Ord som "objekt" och "varelse" är kompatibla om du släpper dina "trosföreställlningar" en stund och analyserar vad dessa ord pekar på.

När vi säger "varelse" så pratar vi (utan att tänka på det) om ett dynamiskt system.
När vi säger "objekt" så är det en generalisering (utan att vi tänker på det) av ett system.

Detta är i enlighet med vetenskapen.
Om du kan köpa detta är du ett litet steg närmare att förstå hur jag tänker på världen.
Citera
2023-12-16, 10:51
Medlem
Citat:
Jag erbjöd dig möjligheten att själv välja ett bättre ord än "objekt" för att beskriva saken.

Det är inte orden i sig jag är ute efter, som jag har påpekat flera gånger, utan att försöka beskriva verkligheten så som den är.
Ditt ”erbjudande” är fegt och oärligt. Det är inte vi andra som ska sitta och hålla dig i handen medan du försöker formulera ett begripligt argument. Det är inte vi andra som ska göra läxan åt dig.

Är du en vuxen människa så får du klara att formulera dina argument på egen hand. Att du inte klarar att ”beskriva verkligheten så som den är” visar enbart på bristen i ditt resonemang.
Citera
2023-12-16, 10:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Börja med att stryka "övernaturligt" helt och hållet från min ekvation.

Sedan, ja Gud har betytt lite olika saker under historien och det finns därför inte EN entydig definition.
Och därför utesluter det inte, när man tittar på hur begreppet har används i historien, att det har använts så som jag föreslår. Civilisationsbygge och gudar hänger väldigt intimt samman och går inte att separera om du läser på i ämnet.
När jag skriver Gud syftar jag specifikt på den monoteistiske abrahamitiske Gud.

Och slutligen, nej Gud är inte begränsat till en idé enbart eftersom idéer leder till handling.
Civilisationen är således att betrakta som en materialisering av människans idévärld.

Värt att känna till är att när civilisationer möttes och ingick samarbete så var man intresserad av varandras gudar och slog ibland samman dem till gemensamma. Det ser mer ut som att gudar i detta avseende fungerade som varumärken i vilka den gemensamma värdegrunden projicerats. Som vilket modernt företag som helst alltså.
Att då prata om "vidskepelse" och "övernaturligt" känns märkligt.

Civilisationer är väldigt verkliga företeelser och uppenbarligen var gudar också det, men som abstraktioner enligt samma principer som vi använder än idag, när vi pratar om värden och rättigheter etc. Det är bara språket som är annorlunda, och det verkar ha blivit fel i översättningen nånstans om abstraktioner har kommit att bli synonymt med övernaturligt.
Det ser ju inte ut att stämma när man granskar fakta. Det är bara det att ingen bryr sig om att göra det eftersom alla tar för givet att upplysningsparadigmets uppfattning om religionen är den rätta.

Problemet är att upplysningens världsbild baserades på föreställningen att världen var mekanisk, medan världen snarare är dynamisk. Abstrakta begrepp har ingen plats i ett mekaniskt urverk, men i ett dynamiskt system. Gudar, medvetande, fri vilja, mening kan endast uppträda i dynamiska system.
Detta kände man inte till under upplysningen. Men religionen kände till detta om än underförstått och iklätt ett poetiskt bildspråk.

Okej, så du bara svamlar.
Du borde själv kunna inse att något som du påstår "betytt lite olika saker under historien" alltså inte kan vara "synonymt med civilisation" eftersom det ju i så fall skulle betyda att även "civilisation" skulle ha "betytt lite olika saker under historien".

Då faller hela argumentet att Gud skulle kunna ha varit synonymt med civilisation eftersom det ju i så fall skulle bero på vad man menar med "Gud", och du är helt tydligt villig att mena vad som helst utom vad de folk som skapade dessa civilisationer faktiskt trodde. Och om de inte trodde vad du vill att "Gud" ska vara så är ditt argument att "Gud skulle ha varit synonymt med civilisation" helt felaktigt eftersom det ju då inte var din betydelse av "Gud" som drev dem som skapade civilisationerna.

QED
Citera
2023-12-16, 11:12
Avslutad
Om du är Gud är allt tillåtet. Detta är korrekt.

Men du är inte den enda guden på plan så att säga. En liten Gud bland andra. Respect house rules osv.

Jag tror att grunden till den här typen av moraliska dilemman är 2000 år av religious conditioning i väst.

Ryssland specifikt har en historia av att ligga avsides och inte så roligt att vara filosof vid ett så intrigant hov och sen sköt de sin intellektuella klass. Jag skulle inte bekymra mig så mycket om vad en ryss hade att säga om Gud.
Citera
2023-12-16, 21:20
Medlem
Citat:

Ditt problem är ju bara att du för det första inte klarar av att ens definiera vilken ”verklighet” du menar. Och för det andra att presentera några belägg för det du påstår.

Längre än till pretentiöst orbajsande kommer du ju inte i din argumentation. Och att ägna 30 sidor tråd åt att inte säga ett endaste dugg av substans är nära på rekord måste jag säga!
Citera
2023-12-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ditt problem är ju bara att du för det första inte klarar av att ens definiera vilken ”verklighet” du menar. Och för det andra att presentera några belägg för det du påstår.

Längre än till pretentiöst orbajsande kommer du ju inte i din argumentation. Och att ägna 30 sidor tråd åt att inte säga ett endaste dugg av substans är nära på rekord måste jag säga!
Grejen är att dina kommentarer också är substanslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in