2023-12-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är liknande metaller i katalysatorn på bensinbilar så det är inte ens specifikt för elbilar.

Men ja, det var riktigt löjlig rubriksättning. De hade nog inte skrivit så om det inte vore för konflikten, LO är ju delägare i Aftonbladet (9%)

Jag håller med dig om rubriksättningen.
Dock så ser jag ett jättestort problem med att X (på vad jag gissat är order av Elon Musk) lagt en varning om man klickar till länken till aftonbladets artikel dock inte till en likadan artikel som inte nämner Tesla.

Detta för mig ett bevis på att Elon Musk vill ha en tystnadskultur och det är jättefarligt oavsett anledning.
Citera
2023-12-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Har inte följt den här pajkastningen så noga. Tycker mest man hör facket säga att Tesla är dumma och att Tesla tycker LO är dumma etc. Men vad vill dom Teslaanstälda i Sverige? Har googlat lite snabbt utan resultat.

Dessvärre vägra Tesla svara på journalisters frågor oavsett om de är positiva eller negativa frågor, ännu mindre ge journalister tillgång att gå in och prata med anställda i verkstäderna.
Citera
2023-12-17, 19:20
Medlem
Wajis avatar
Hoppas Tesla håller i och att folk fortsätter gå ut facken. Finns ingen av mina anställda som står på Facken sida och ingen är facklig ansluten.
Bästa vore väl om Tesla hittar någon lucka och sparkar de få anställda som gått ut i Strejk. Det vore så underbart och se alla lättkränkta vänstermuppar gråta
Citera
2023-12-17, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hoppas Tesla håller i och att folk fortsätter gå ut facken. Finns ingen av mina anställda som står på Facken sida och ingen är facklig ansluten.
Bästa vore väl om Tesla hittar någon lucka och sparkar de få anställda som gått ut i Strejk. Det vore så underbart och se alla lättkränkta vänstermuppar gråta
Bra rutet. Då antar jag att ni inte har 5 veckors semester med lön, 40 timmars/5 dagars arbetsvecka, föräldraledigt samt sjuklön och andra saker som facket ligger bakom.
Citera
2023-12-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag178
Jag håller med dig om rubriksättningen.
Dock så ser jag ett jättestort problem med att X (på vad jag gissat är order av Elon Musk) lagt en varning om man klickar till länken till aftonbladets artikel dock inte till en likadan artikel som inte nämner Tesla.

Detta för mig ett bevis på att Elon Musk vill ha en tystnadskultur och det är jättefarligt oavsett anledning.

Jag ser inga som helst problem med det. Artikeln i fråga är ett direkt angrepp mot just Tesla och Elon där man endast använder problemet med barnslaveri osv som ett svepskäl. Dom borde med andra ord förvänta sig konsekvenser.
Citera
2023-12-17, 21:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Bra rutet. Då antar jag att ni inte har 5 veckors semester med lön, 40 timmars/5 dagars arbetsvecka, föräldraledigt samt sjuklön och andra saker som facket ligger bakom.

Stämmer. En del har 5 veckor men några har sex eller 7 veckors semester. Allt handlar om individuella förhandlingar där lägre lön och mer semester kan fås. Sedan har vi ca 38,5 arbetsvecka men en del jobbar mindre och en del mer. Ansvar under frihet och gör man sitt jobb så är det ingen stämpelklocka. Men sjuklön och föräldrarledigt existerar givetvis.

Det är så många arbetsplatser som exempelvis Tesla inte ska ha kollektivavtal för det är bara skit och är överreklamerat 2023. Varför ska två personer ha samma lön om de presterar olika eller vill förhandla enskilt.

Facken har spelat ut sin roll och det är just på företag och myndigheter med styrda avtal där det är mest personalomsättning. Så där av behövs mer företag som Tesla som står utanför kollektivavtal så vi får bättre arbetsplatser.
Citera
2023-12-17, 21:10
Medlem
Citat:

Sjuklön och föräldraledighet är lagstadgat. Maffiafacket vill det ska låta som att utan kollektivavtal så existerar det inte.
Citera
2023-12-17, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Sjuklön och föräldraledighet är lagstadgat. Maffiafacket vill det ska låta som att utan kollektivavtal så existerar det inte.
Du är verkligen sorgligt historielös. Att sjuklön och föräldraledighet är lagstadgat är socialdemokraterna och fackets förtjänst.

Visste du att det var facket som startade socialdemokraterna? Vilken tur du har som får lära dig så mycket här
Citera
2023-12-17, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Stämmer. En del har 5 veckor men några har sex eller 7 veckors semester. Allt handlar om individuella förhandlingar där lägre lön och mer semester kan fås. Sedan har vi ca 38,5 arbetsvecka men en del jobbar mindre och en del mer. Ansvar under frihet och gör man sitt jobb så är det ingen stämpelklocka. Men sjuklön och föräldrarledigt existerar givetvis.

Det är så många arbetsplatser som exempelvis Tesla inte ska ha kollektivavtal för det är bara skit och är överreklamerat 2023. Varför ska två personer ha samma lön om de presterar olika eller vill förhandla enskilt.

Facken har spelat ut sin roll och det är just på företag och myndigheter med styrda avtal där det är mest personalomsättning. Så där av behövs mer företag som Tesla som står utanför kollektivavtal så vi får bättre arbetsplatser.
Då tolkar jag det som att du egentligen tycker att kollektivavtal är bra eftersom du rakt av har kopierat det.
Citera
2023-12-17, 21:34
Medlem
Citat:
Du är verkligen sorgligt historielös. Att sjuklön och föräldraledighet är lagstadgat är socialdemokraterna och fackets förtjänst.

Visste du att det var facket som startade socialdemokraterna? Vilken tur du har som får lära dig så mycket här

Jag väntade mig det svaret och det visste jag redan. Det ändrar fortfarande inte på saken att maffiafacket vill påpeka att skriver ni inte kollektivavtal så får ni inte det även fast det står i lagen. Snacka om att du är hjärntvättad.
Citera
2023-12-17, 21:43
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Då tolkar jag det som att du egentligen tycker att kollektivavtal är bra eftersom du rakt av har kopierat det.

Kollektivavtal är skit och är ett frivilligt val. Man kan inte hävda att grundsaker som sjukersättningen och föräldraledighet är lika med kollektivavtal. Du har missuppfattat mycket och framför allt inte förstår grunden i vad tesla och vi som anser att maffiametoderna som facken kör med.

Idag 2023 behövs inga fack. Betala 600kr i månaden för ingenting är bara idiotiskt.
Citera
2023-12-17, 21:45
Medlem
Citat:

Vilken paragraf säger att det är individuella förhandlingar mellan arbetstagaren och individen? Du borde veta eftersom du påstår det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in