Citat:
Ursprungligen postat av
Lättöl
När brevbäraren analyserar adressen och agerar utifrån detta.
Så brottstidpunkten är alltså när brevbäraren bestämmer sig för vad han ska göra med brevet? Nu är din uppfattning visserligen helt vansinnigt av flera andra skäl, men om vi ändå ska roa oss med att ta dina vanföreställningar på allvar.
Du menar alltså att brottet fullbordas efter att den kriminaliserade gärningen (olovligt beredande) genomförs..?
Nu ska jag väl inte påstå att jag är någon expert på straffrättsteori. Men jag är trots allt utbildad jurist och läste just straffrättslig teori som fördjupning under utbildningen. Mot denna bakgrund kan jag förklara för dig att så fungerar det inte. Men det tror jag nog du också egentligen förstår, men du verkar lida av något tillstånd där du rent psykiskt inte tillåter dig själv att erkänna när du har fel.
Förtydligande: Normalfallet är alltså att brottet fullbordas vid brottstidpunkten, när det övergår från försök till fullbordat brott. Detta är alltså när brottet begås, men du tycks vara av uppfattningen att tidpunkten för brottet uppstår först när brevbäraren bestämmer vad han ska göra med informationen, inte (som paragrafen säger) när han tar del av den. Så fungerar det inte…