2023-12-15, 17:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Men det krävs en gud för att ta bort ordet övernaturligt.

Om vi utgår ifrån vetenskapen och sånt som kan observeras så behöver vi inte använda ord som övernaturligt.

Om man däremot vill förlöjliga och fultolka andra så kan man ha nytta ordet övernaturlig.

Jag hoppar gärna över det.
Citera
2023-12-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om vi utgår ifrån vetenskapen och sånt som kan observeras så behöver vi inte använda ord som övernaturligt.

Om man däremot vill förlöjliga och fultolka andra så kan man ha nytta ordet övernaturlig.

Jag hoppar gärna över det.
Fast diskussionen handlar väl om moral bla, vilket inte kan förklaras av vetenskap eller observationer.
Citera
2023-12-15, 18:08
Medlem
Citat:
Vad barnslig du är. Inte en siffra rätt. Du ska nog inte "stealmanna" mig innan du förstått vad jag säger.
Jag utgår ifrån vetenskap och tror inte på "övernaturligt".

"Övernaturligt" pekar inte på något i verkligheten, men om man insisterar på att det pekar på Gud, och om Gud existerar under samma premisser som t ex andra abstrakta koncept som har mening, så får det till följd att även mänskliga rättigheter är något "övernaturligt".

Tack och lov så slipper man fastna i ordlekar om man kan analysera verkligheten, vilket är det enda jag utgår ifrån. Jag sitter inte och gissar hur saker fungerar.

"Objekt" använder jag för att det är en bra generalisering som omfattar alla kausala strukturer.
Men "processer" går bra, eller något annat.

Men för att kritisera något måste du först förstå vad det är du kritiserar. Och din desperata wall of text här är ju bara barnsligt pajkastande utan relevans till det jag säger.

Ta nu och ifrågasätt min definition av objekt på saklig grund är du snäll.
Är inte ett objekt en kausal struktur?

Kommer inte objekt till existens genom implementering av en kausal struktur?

Om du inte har några invändningar och kan hålla med om premissen för existensen av "objekt" så kan du ta det vidare till nästa nivå och se hur "abstrakta koncept" inte principiellt skiljer sig från detta utan faller under EXAKT samma definition varför vi har ett case för att kuna prata om både fysiska OCH "metafysiska" objekt som existerande i samma verklighet men på skilda abstraktionsplan. Det är nämligen så det ser ut.

Om du istället hellre vill prata om "övernaturliga" gubbar som på något märkligt sätt ändå är fysiska objekt, ja då säger jag lycka till med den teorin.

Att i nu för hundrade gången skriver ”att du utgår från vetenskap”, förändrar det faktum att du nu på 40 sidor inte klarat av att ens komma i närheten av att presentera någon forskning eller vetenskap som stödjer dina påståenden.

Så vi tar det igen Flammarion, som vi redan nu gjort ett antal gånger!

Formulera ett rationellt och logiskt argument för din tes med premisser och slutsats och redovisa den forskning och vetenskap som stödjer det.

Kommer det att hända den här gången? Knappast!
Citera
2023-12-15, 18:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Fast diskussionen handlar väl om moral bla, vilket inte kan förklaras av vetenskap eller observationer.

Jag hävdar att det går.
Citera
2023-12-15, 18:14
Medlem
Citat:
Jag hävdar att det går.
Även utan att blanda in någon gud?
Citera
2023-12-15, 18:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att i nu för hundrade gången skriver ”att du utgår från vetenskap”, förändrar det faktum att du nu på 40 sidor inte klarat av att ens komma i närheten av att presentera någon forskning eller vetenskap som stödjer dina påståenden.

Så vi tar det igen Flammarion, som vi redan nu gjort ett antal gånger!

Formulera ett rationellt och logiskt argument för din tes med premisser och slutsats och redovisa den forskning och vetenskap som stödjer det.

Kommer det att hända den här gången? Knappast!

Om vi redan fastnar vid "objekt" utan att komma vidare, så finns det ingen mening i att presentera flera sidor text som du ändå inte kommer att förstå. Det är omfattande, även de vetenskapliga källorna om jag ska sitta och samla ihop allt som ligger till grund för min sak.
Jag ska göra det för min egen skull vid senare tillfälle.

Du vill inte ens besvara mina frågor, så stör mig inte innan dess.
Citera
2023-12-15, 18:25
Medlem
Du vill inte ens besvara mina frågor, så stör mig inte innan dess.[/quote]
Citera
2023-12-15, 18:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Även utan att blanda in någon gud?

Utan att blanda in något övernaturligt såklart.
Citera
2023-12-15, 18:43
Medlem
Citat:
Utan att blanda in något övernaturligt såklart.
Är Gud övernaturlig?
Citera
2023-12-15, 19:01
Medlem
Citat:
Om vi redan fastnar vid "objekt" utan att komma vidare, så finns det ingen mening i att presentera flera sidor text som du ändå inte kommer att förstå. Det är omfattande, även de vetenskapliga källorna om jag ska sitta och samla ihop allt som ligger till grund för min sak.
Jag ska göra det för min egen skull vid senare tillfälle.

Du vill inte ens besvara mina frågor, så stör mig inte innan dess.
Kan du inte ens tänka dig att problemet med det du vill förmedla ligger på dig och hur du presenterar det, och inte på andra? Exempelvis att vi fastnar vid ”objekt” beror inte på att vi andra inte förstår, utan det beror på att du använder ord med mening som du själv tillskriver orden.
Citera
2023-12-15, 19:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Är Gud övernaturlig?

Det beror på vad du menar med Gud och vad du menar med övernaturlig.
Kontexten är viktig här. Det verkar som att Gud har varit synonymt med civilisation t ex.
Och det verkar som att människor har försökt att sätta ord på sånt som "ideologi" och "kollektivt medvetande som uppstår genom interaktioner mellan individer som sammarbetar under en gemensam princip" med mera med mera. Är ideologi övernaturligt? Inte så som vi moderna människor tänker på övernaturligt eftersom vi tänker på spöken etc då, men kanske man tänkte annorlunda på övernaturligt före upplysningen. Vad vet jag. På den tiden förstod man inte "ande" eller "spöket i maskinen" och tänkte kanske "övernaturligt", medan vi idag skulle kalla "ande" och "spöke" (i en maskin) för mjukvara.

Det viktiga är inte vad vi kallar saker utan att vi vet säkert vad vi pratar om, och då måste vi titta på kontexten.
Citera
2023-12-15, 19:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Kan du inte ens tänka dig att problemet med det du vill förmedla ligger på dig och hur du presenterar det, och inte på andra? Exempelvis att vi fastnar vid ”objekt” beror inte på att vi andra inte förstår, utan det beror på att du använder ord med mening som du själv tillskriver orden.

Nej, du missuppfattar.
Jag behöver inte använda ordet "objekt" sa jag, om du tycker att ett bättre ord är lämpligare.
Föreslå ett annat.

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in