Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
Objektiv godhet, i sin naiva och begränsade form, kräver någon form av moralisk gudom. Så ja, utan detta eller denne så existerat inget egentligt "gott" eller "ont".
Det är väl vad man kallar den nihilistiska insikten och som kännetecknar alla icke-religiösa seriösa tänkare. Grunden till postmodernism, absurdism och existentialism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tubbo
Jag har nu läst lite noggrannare. Vi hade egentligen behövt gå tillbaka några steg, för av någon anledning hamnade vi i en för mig avancerad diskussion om tankars beskaffenhet i förhållande till Gud m.m.
Jag har kortat av ditt inlägg och återgår till din ursprungliga fråga om citatet "Om Gud inte finns så är allt tillåtet." stämmer.
Ifall det är så som du säger - om det är ett axiom för livet självt att maximera överlevnad och fortplantning - ja, då är omoral (att förföra, ljuga och bedra) självklart bättre. Ja, naturligtvis kommer många ärliga, trogna och moraliska människor träffas och fortplanta sig. Men den som har några älskare/älskarinnor vid sidan av sin moraliska och trogna partner har möjlighet att fortplanta sig ännu mer. Och vem kan hävda att det inte är tillåtet? Ingen. Eller? Missförstår vi varandra helt?
Så ja, jag anser att citatet stämmer
Istället för att svara med formellt och filosofiskt språk så ska jag formulera mig på följande vis, för att försöka visa er ett fall där bibelns budskap faktiskt blir motsatsen till moraliskt - även OM bibelns ord är moralens objektiva källa. Enligt bibeln kommer varelser styrda av antikrists ande återkomma till jorden, och de har gjort det sedan åtminstone Jesu tid (1 Johannes 4:3). Det främsta kännetecknet för antikristna är att de förnekar Jesu gudomlighet och återuppståndelse - och de förnekar det med hånfullhet (2 Johannes 1:7, 1 Johannes 2:22). Utöver detta kännetecken så kommer de även uppvisa slughet och attraktionskraft, och - än viktigare - de kommer använda
bibeln för att omvända de "goda rättrogna kristna" till ondskans dogmatiska redskap (2 Korintierbreven 13-15). Deras dogmatiska godtrogenhet, deras
moral , kommer bli deras fall - för ju starkare de tror på moralen, desto starkare kommer antikrist kunna utnyttja dem. Antikrist kommer använda smicker för att uppnå makt.
En person som utvärderar antikrists
resultat kommer inte vara lättlurad. Han kommer inse att, även om denne lögnare lyckas övertyga folket med retorik, fina känslor och besmyckade ord, så är frukten av hans lära
rutten (Matteus 7:15-20).
Det här är den teologiska beskrivningen. Den politiska beskrivningen är att politiker på ett skadligt och manipulativt sätt utnyttjar idén om moral, i form av
egalitarianism, vilket innebär "allas lika värde", som i sin tur är en vantolkning av dogmatiska, religiösa idén att "alla är skapta lika inför Gud". I bibeln står det aldrig att vi är "lika". Det står att vi är "ett hos kristus" och att vi är skapta i Guds avbild. Egentligen är egalitarianismen en vantolkning, av en vantolkning, av en vantolkning. I USA:s självständighetsdeklaration, som skrev av deister för övrigt, så sägs det att "alla människor är
skapta lika och att de är givna rättigheter av en
Skapare". Detta, trots att det möjligen är en vantolkning, är mer överensstämmande med bibeln än det groteska "alla
är lika värda", men det är inte perfekt överensstämmande. Vi är SKAPTA lika i värde inför Gud. Men våra handlingar och deras konsekvenser avgör våra liv.
Så egalitarianism är en skadlig dogmatism som kan användas för att manipulera folk till att ta politiska och personliga beslut som missgynnar dem. Moral är det perfekta vapnet för manipulatören
just för att de moraliska människorna är beredda på att agera på ett sätt som de rationellt vet leder till dåliga konsekvenser , endast för att de är dogmatiskt övertygade om att handlingarna har ett värde i sig.
Nåväl, handlingar
har värde eftersom man behöver regler för att lyfta ohanterlig kognitiv börda. Men regler kan användas för skadliga syften, och för att motverka det behöver man döma läran för dess frukter.