2023-12-16, 09:23
Medlem
Ändå underhållande med alla dysterkvistar som väntar på den stora kraschen år efter år!

Undrar vad alla dysterkvistar jobbar med? Det krävs ändå en speciell sorts uthållighet för att hålla fast vid en teori när man ser motsatsen omkring sig hela tiden.

Jag kan tänka mig att det majoriteten av dysterkvistarna jobbat inom industrin, det krävs åratal av träning vid rullbandet för att så ihärdigt orka hålla fast vid samma tanke i flera år.

Det gör inte akademiker, nej ,nej, nej, de har inte alls den ihärdigheten, när vi inser att de
har helt uppenbart fel så överger de den felaktiga teorin.
Citera
2023-12-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Absolut, du slår huvudet på spiken här. Att tro att marknaden kommer undan en krasch mitt i en lågkonjuktur är som att hoppas på att en gummibåt kan motstå en hajattack –naivt och farligt. När recessionen får fäste, och arbetslösheten stiger, kommer det att bli tydligare.

Du menar när den stigit från 6.5 till 6.6% i 2025 enligt arbetsförmedlingens prognos. Eller refererar du till KI modesta prognos?

Har riksbanksgangstern rent av en egen prognos för arbetslösheten som är mer markant än de officiella?
Citera
2023-12-16, 10:10
Medlem
Kaenkelberries avatar
Som trogen Dagens Industriprenumerant så läser jag dagens aktietips vilket är en aktör med hyresfastigheter mestadels privata bostäder där ett kvm-pris om 40K för en hyresrätt är i lägsta laget. När räntorna nu sänks så är upppsidan 60K kvm på kort-medel långsikt.
Detta bidrar ju rimligen till att främst BR kommer öka i pris framöver kombinerat med få nystarter av nya bostäder främst i våra storstäder.
Jag själv äger aktier i bland annat Balder som har ett stort hyresbestånd. Dessa aktierna har ökat rejält på sistone nu när inflationen rasar och räntorna börjar gå neråt igen i rask takt. Kontentan är att hyrestorskarna kommer få ökade kostnader medans vi som äger blir vinnare igen över tid.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-12-16 kl. 10:12.
Citera
2023-12-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Läs officiell statistik och prognoser så ser du att arbetslöheten knappt ökat och bedöms öka väldigt måttligt. Att fråga användare på FB blir bara parodiskt

Du missuppfattar vad jag menar. Jag har inte frågat användare utan påpekat något som är uppenbart för folk som jobbar i industrin.

Jag har varit med om lågkonjukturer tidigare, och man känner igen samma mönster.

Det börjar med eufori, allt ska köpas. Oftast pga något spekulativt. Sedan kyls marknaden av. Det följs av en mindre uppgång (Oftast pga spekulation) och sedan rasar något.
Citera
2023-12-16, 10:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du missuppfattar vad jag menar. Jag har inte frågat användare utan påpekat något som är uppenbart för folk som jobbar i industrin.

Jag har varit med om lågkonjukturer tidigare, och man känner igen samma mönster.

Det börjar med eufori, allt ska köpas. Oftast pga något spekulativt. Sedan kyls marknaden av. Det följs av en mindre uppgång (Oftast pga spekulation) och sedan rasar något.

Jag jobbar med industrin sedan många år det går väldigt bra. Jag skrev i föregående att se på Atlas Copco, Volvo AB , Scania , Epiroc och ett stort antal andra bolag att dessa har fullt upp med orders och har också dragit stor nytta av den svenska kronan.
Det som är krisartat är byggbranchen framförallt för bostadsutvecklare och arkitekter.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-12-16 kl. 10:21.
Citera
2023-12-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ändå underhållande med alla dysterkvistar som väntar på den stora kraschen år efter år!

Undrar vad alla dysterkvistar jobbar med? Det krävs ändå en speciell sorts uthållighet för att hålla fast vid en teori när man ser motsatsen omkring sig hela tiden.

Jag kan tänka mig att det majoriteten av dysterkvistarna jobbat inom industrin, det krävs åratal av träning vid rullbandet för att så ihärdigt orka hålla fast vid samma tanke i flera år.

Det gör inte akademiker, nej ,nej, nej, de har inte alls den ihärdigheten, när vi inser att de
har helt uppenbart fel så överger de den felaktiga teorin.

De flesta akademiker kan räkna fram att bostaden idag är en förlustaffär. Varför skulle man köpa för dagens priser när man kan hyra billigare och få avkastning på börsen?

Men du kanske tillhör arbetsklassen som bara vet hur man investerar i bostaden? Då är det klart att du bara ser det alternativet.

Jag ser bostadsköp nu som hög risk med väldigt lite uppsida idag. Om man inte tillhör det övre segmentet som köper bostäder för lyxkonsumption, men då är det knappast din skitvilla i Stockholmsförorten de vill köpa heller.

Vi delar spekulationer. Vi kan sia om framtiden men vem som har rätt eller fel får vi avgöra när vi är ute ur läget vi är i idag. Lägg fram dina argument och spela dina kort.
Citera
2023-12-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag jobbar med industrin sedan många år det går väldigt bra. Jag skrev i föregående att se på Atlas Copco, Volvo AB , Scania , Epiroc och ett stort antal andra bolag att dessa har fullt upp med orders och har också dragit stor nytta av den svenska kronan.
Det som är krisartat är byggbranchen framförallt för bostadsutvecklare och arkitekter.

Jag hör annat. Men vi kanske pratar med olika folk.

Lycka till, jag har alltid gillat Göteborg som stad.
Citera
2023-12-16, 10:26
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Jag hör annat. Men vi kanske pratar med olika folk.

Lycka till, jag har alltid gillat Göteborg som stad.

Du hör annat ? Du vet alltså baserat på hörsägen att det går dåligt ? Så bolagens rapporter och ledningar ljuger och förskönar alltså? Vilka industribolag i Sverige som är publika och av storlek går dåligt ? Jag är genuint intresserad utav att veta det. Volvo ABB Atlas Copco Sandvik Scania Epiroc Alfa med mera mera. Vad går det dåligt nånstans?
Citera
2023-12-16, 10:28
Medlem
Citat:
Du hör annat ? Du vet alltså baserat på hörsägen att det går dåligt ? Så bolagens rapporter och ledningar ljuger och förskönar alltså? Vilka industribolag i Sverige som är publika och av storlek går dåligt ? Jag är genuint intresserad utav att veta det. Volvo ABB Atlas Copco Sandvik Scania Epiroc Alfa med mera mera. Vad går det dåligt nånstans?

Varför är du så arg? Mår du inte bra i din köpta 2a som du fallit i pris? Ta det lungt, du ska inte flytta nu så sitt still. Du får säkert igen dina pengar om 5 år.
Citera
2023-12-16, 10:31
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Varför är du så arg? Mår du inte bra i din köpta 2a som du fallit i pris? Ta det lungt, du ska inte flytta nu så sitt still. Du får säkert igen dina pengar om 5 år.

Svara på dina uttalanden istället för att svamla.
Jag kan väl också milt sagt säga att du har fel i dina antaganden om mig. Svara och för en seriös dialog istället för att angripa mig.
Citera
2023-12-16, 10:41
Medlem
Citat:
Svara på dina uttalanden istället för att svamla.
Jag kan väl också milt sagt säga att du har fel i dina antaganden om mig. Svara och för en seriös dialog istället för att angripa mig.

Vill du att jag svarat på mina egna uttalanden?

Du menar att jag ska svara på ditt uttalande baserat på börssiffror på utvalda företag som inte är konjunkturkänsliga?

Det är uppenbart att du jobbar som mäklare. Desperat försök att lura in någon i sitt livs sämsta affär genom FOMO för att du ska tjäna en hacka
Citera
2023-12-16, 10:44
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Vill du att jag svarat på mina egna uttalanden?

Du menar att jag ska svara på ditt uttalande baserat på börssiffror på utvalda företag som inte är konjunkturkänsliga?

Det är uppenbart att du jobbar som mäklare. Desperat försök att lura in någon i sitt livs sämsta affär genom FOMO för att du ska tjäna en hacka

Kan du med FAKTA komma med vilka svenska stora och medelstora företag som går dåligt och kommer gå dåligt närmaste 1-3 åren. Svara på frågan . Jag har svarat med FAKTA och kommit med ordentliga källor. Varför förstår du inte för? De som arbetar på sådana bolag är i många fall bostadsköpare så det är relevant att du svarar på detta. Vad har du för fakta utöver din egen hörsägen? Jag vill VETA ..! Upplys mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in