2023-11-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är därför priserna måste, och kommer att fortsätta nedåt. Förstagångköparna har som regel någonstans att bo och de kan vänta ut de som säljer. På samma gång finns det i amdra änden av kedjan äldre som tvingas sälja, för att de dör eller inte klarar att hantera en stor bostad längre.

Alternativet, att de unga ska skuldsätta sig upp över öronen, är ju inte att hjälpa dem. Tvärtom. Då skapar man bara nya tragedier. En prisökning som är större än löneökningstakten är inte matematiskt hållbar i längden. Förr eller senare rasar det. Bättre nu än sen. De som hoppas på högre priser bryr sig inte om de unga. De bryr sig bara om sig själva.

Tror knappast 26 åringen som häckar i mammas källare håller med dig om att hen ”kan vänta ut de som säljer”. Om något visat sig de senaste 2 åren är det att de som ska sälja är de som kan sitta i åratal och vänta ut marknaden.

Samtidigt stendör nybyggande vilket är problematiskt vilket tydliggörs i länken. Befolkningen växer fortfarande. Vad tror du händer när de äldre i 8 msek bostäder med 1 msek i lån dör? Tror du staten får pengarna? Vi har ingen arvsskatt längre. Det blir barnen som får ärva och de kommer pynta in pengarna i nya bostäder.
Senast redigerad av flanders 2023-11-30 kl. 09:08.
Citera
2023-11-30, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbXl7x/trasig-bostadsmarknad-tvingar-allt-fler-unga-vuxna-att-bo-kvar-hemma

Unga förstagångsköpare är de stora förlorarna på läget nu, inte de som raljant kallas blt i tråden. Det är dessa ni sitter och hånar, inte de som är inne på marknaden.

Att priserna gått ned 10-15% samtidigt som räntorna stigit med 500% är knappast en välkommen cocktail. Det blir till att bo i morsans källare till 30.
Enligt tråden är ju räntans påverkan på bostadspriserna försumbar. Kvar blir då att priserna sjunker vilket väl borde gymma förstagångsköparna?
Citera
2023-11-30, 09:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det är väl inte så konstigt? En familj kan buda på flera objekt i ett område och köpa det dom tycker är mest prisvärt efter dom vunnit budgivningarna? Det är helt lagligt och inga bud är bindande så det är bara att köra på.
Det behöver inte vara konstigt. Det som är konstigt är om beteendet upprepas och förekommer oftare än normalt.

Citat:
Det jag tycker är konstigt är att mäklare inte redovisar bud med villkor. Villkor kan vara allt ifrån extrema inflyttningsdatum som säljaren ändå inte kan möta eller villkor för köprätten till sänkt pris vid slutbesiktning, köparen ska ha sålt sin lägenhet för ett pris, att möblerna ska ingå. Mäklaren redovisar ändå bara priset i budgivningen. Kommer någon på flera exempel?
Jag tycker att det är konstigt att vi har en modell med partiska mäklare som företräder säljaren till största del. I de flesta andra länder i länder finns det både köp och säljmäklare. En fördel med våra mäklare är att de åtminstone har en kortare utbildning, vilket inte krävs i andra länder. Men på tok för låg utbildning med avseende på byggteknik och konstruktion.

Citat:
Utan den informationen luras ovetande spekulanter att buda ännu högre i tron att dom gör en bra affär. Och sedan sitter man i en orenoverad villa man egentligen inte har råd med där inga bud funnits på den prisnivån.

Ja det stämmer. Det är ju inte samma typ av bud och det är ju trots allt säljaren som är chefen ifråga om vem som hen vill sälja till.
Citera
2023-11-30, 09:14
Medlem
Öppen fråga, varför finns det inte köpmäklare i Sverige?
Citera
2023-11-30, 09:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är nog många som tänker som du och står i samma bostadskö. Lika många sitter säkert och försöker sälja sin bostad i förhoppning att man hinner göra sin exit innan nästa smäll drar ner marknaden.
Jag tror personligen att de flesta inte betraktar boendet som en aktie, utan som något som man faktiskt behöver. Och har man inget behov av en bostad så säljer man det när det behövs oavsett marknadsläge. Att man inte kan få ut priserna som gällde för två år sedan tror jag inte hindrar de som vill lämna marknaden helt och varit inne länge. De har fortfarande gjort en jättebra affär.

Citat:
Om allt ska gå tillbaka till normalt och vi snart ser uppgång till ATH igen. Varför har antal startade nyproduktioner kollapsat?
Det är inte så konstigt. Det finns inget behov i dagsläget av fler nya bostäder. Som det kommenterats i tråden kan man få en ny hyresrätt i Barkarbystaden med ganska kort kötid och det kostar samma eller mindre än om man köper samma lägenhet. De som behöver lgh och verkligen har ett behov av det har inte råd med nya lgh oavsett om det är hyres eller bostadsrätter.

Citat:
Det tar ändå 2-3 år innan bostäderna är infyttningsklara, det är ändå då många här inne tror att vi är tillbaka på ATH igen?
Nej det tror inte jag. Vi är tillbaka på normala nivåer och pandemin ändrade folks preferenser vad gäller sin bostad. Dessa principer gäller inte längre eftersom folk inte längre prioriterar större bostäder på samma sätt som under pandemin.

Och jag tror personligen inte att det behövs så många nya bostäder, eftersom marknaden inte kan absorbera så många fler i dagsläget.
Citera
2023-11-30, 10:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Enligt tråden är ju räntans påverkan på bostadspriserna försumbar. Kvar blir då att priserna sjunker vilket väl borde gymma förstagångsköparna?

Räntan påverkar förstagångsköparna absolut mest, så det fungerar inte riktigt så. Förstagångsköparna är en så liten del av den totala marknaden att det uppenbarligen inte påverkar priserna så mycket som många trott inkl undertecknad.

Vad som är bra är att krav på amortering ställs på personer med stora bostadslån. Det har gjort situationen mer stabil när räntan stigit.

Det var många idiotiska politiker som ville ta bort amorteringskravet för unga förstagångsköpare. De har ett och annat att förklara idag hur de tänkte.
Citera
2023-11-30, 10:58
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Tror knappast 26 åringen som häckar i mammas källare håller med dig om att hen ”kan vänta ut de som säljer”. Om något visat sig de senaste 2 åren är det att de som ska sälja är de som kan sitta i åratal och vänta ut marknaden.

Samtidigt stendör nybyggande vilket är problematiskt vilket tydliggörs i länken. Befolkningen växer fortfarande. Vad tror du händer när de äldre i 8 msek bostäder med 1 msek i lån dör? Tror du staten får pengarna? Vi har ingen arvsskatt längre. Det blir barnen som får ärva och de kommer pynta in pengarna i nya bostäder.

De kommer, allt annat lika, att ärva mindre eftersom priserna kommer sjunka mer.

Det finns inget alternativ till att priserna sjunker. 26-åringen vill säkert inte bo i källaren, men att vara bankens slav resten av livet tycker de flesta nog är ännu värre.

Den som tror att lösningen på det här problemet är mer skulder är blind för verkligheten. Det går liksom inte att klämma ut mer pengar ur folk via skuldsättning nu. Det är ju skulderna som gör att vi har de problemen vi har nu, där Riksbanken måste hålla artificiellt låg ränta i relation till inflationen och att folk trots det har det tufft. Inte heller är mer skulder nyckeln till mer byggande. Den festen är också över. Sverige kan helt enkelt inte sparka burken framför sig på vägen längre.
Citera
2023-11-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
De kommer, allt annat lika, att ärva mindre eftersom priserna kommer sjunka mer.

Det finns inget alternativ till att priserna sjunker. 26-åringen vill säkert inte bo i källaren, men att vara bankens slav resten av livet tycker de flesta nog är ännu värre.

Den som tror att lösningen på det här problemet är mer skulder är blind för verkligheten. Det går liksom inte att klämma ut mer pengar ur folk via skuldsättning nu. Det är ju skulderna som gör att vi har de problemen vi har nu, där Riksbanken måste hålla artificiellt låg ränta i relation till inflationen och att folk trots det har det tufft. Inte heller är mer skulder nyckeln till mer byggande. Den festen är också över. Sverige kan helt enkelt inte sparka burken framför sig på vägen längre.

Så länge befolkningen fortsätter växa och bostadsbyggandet är långt under behovet ser jag inte hur priserna ska kunna fortsätta ned speciellt mycket nu när räntan sannolikt är toppad. Ekonomer bedömer att vi är tillbaka på inflationsmålet i slutet av våren och att vi riskerar att vara under detta i halvår 2 2024 och då kommer det krävas räntesänkningar vilket kommer stärka konjunkturen.

I samband med detta kommer regeringen vara tvungen att fullständigt gödsla med skattesänkningar för att ha en chans att behålla makten 2026. De sitter bara ivrigt och väntar på att inflationen ska ned för att göra detta. Skulle inte förvåna mig ett smack om de räknar upp brytpunkten för statlig skatt extra mycket nästa år, höjer rot/rut från 30-50% etc etc

Statsskulden är ruggigt låg så det finns massor av utrymme.

Så länge ingen oväntad extern faktor stökar till det hela förstås.
Citera
2023-11-30, 11:15
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vad yrar du om? Jag har aldrig påstått att det blivit billigare att renovera. Dock utgick jag ifrån faktabasen för 2023 om vad kostat enligt fast pris för Stockholm. Att det inte känns så i hela kroppen för vissa, får stå för er. Återkom med motstridig fakta istället får nån granne som blivit blåst av Flanders Bygg etc.

Fast jag presenterar fakta då jag är husägare sedan länge och jag har koll på vad erbjudanden inom renoveringar ligger på. Måhända personliga anekdoter men priserna och materialkostnader är i stort sett samma överallt. Du kommer med någon glädjekalkyl som inte är realistiskt samt kommer inte med någon källa öht. Inflationen har ju som känt är ökat tvåsiffrigt i procent samt att tjänster har ökat. Att då påstå att priserna ligger under detta är helt enkelt inte seriöst.
Citera
2023-11-30, 14:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fast jag presenterar fakta då jag är husägare sedan länge och jag har koll på vad erbjudanden inom renoveringar ligger på. Måhända personliga anekdoter men priserna och materialkostnader är i stort sett samma överallt. Du kommer med någon glädjekalkyl som inte är realistiskt samt kommer inte med någon källa öht. Inflationen har ju som känt är ökat tvåsiffrigt i procent samt att tjänster har ökat. Att då påstå att priserna ligger under detta är helt enkelt inte seriöst.

Du frågar efter källa men din egna källa är "trust me bro!"

Presentera en detaljerad kalkyl istället så kanske det kan bli nån diskussion, även om den kanske hör hemma i en annan tråd/forum.
Citera
2023-11-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du frågar efter källa men din egna källa är "trust me bro!"

Presentera en detaljerad kalkyl istället så kanske det kan bli nån diskussion, även om den kanske hör hemma i en annan tråd/forum.

Dryft har en rimligt sammanställning.

https://dryft.se/badrum/vad-kostar-badrumsrenovering/

220-260k efter rot om badrummet är 7-10kvm. Detta med standardmaterial. Notera att detta förutsätter att man inte ändrar storlek på rummet, flyttar brunnar, vattenledningar, sänker tak för spottar etc. Då blir det genast dyrare.

Att man ska få ett badrum för 170k som inte är plastmattor och det absolut billigaste materialet som finns tror ingen utom Niklas86 på.

Jämför man två likvärdiga hus där det ena har 30 år gamla våtrum i två badrum+TS och det andra nyrenoverat får man räkna med en diff på 600-700k i diff i pris.
Senast redigerad av flanders 2023-11-30 kl. 16:05.
Citera
2023-11-30, 16:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Dryft har en rimligt sammanställning.

https://dryft.se/badrum/vad-kostar-badrumsrenovering/

220-260k efter rot om badrummet är 7-10kvm. Detta med standardmaterial. Notera att detta förutsätter att man inte ändrar storlek på rummet, flyttar brunnar, vattenledningar, sänker tak för spottar etc. Då blir det genast dyrare.

Att man ska få ett badrum för 170k som inte är plastmattor och det absolut billigaste materialet som finns tror ingen utom Niklas86 på.

Jämför man två likvärdiga hus där det ena har 30 år gamla våtrum i två badrum+TS och det andra nyrenoverat får man räkna med en diff på 600-700k i diff i pris.

Samtidgt väldigt liten skillnad på vad de kallar "lyx" i pris, vilket kanske inte är så konstigt då stor del är arbetet. Finns även i din egna länk en budgetversion om 180k som inte är plastmatta och Wish-kakel så vad babblar du om?

För övrigt önskar jag att man avskaffade ROT så dessa gamla hus revs istället för att man sminkar upp liken. "Rivning" kan förvisso ersätta R:et. Tänk om man fick bidrag till att rostlaga sin gamla 740 utan katalysator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in