Citat:
Ursprungligen postat av
Matipa
Det är nog många som tänker som du och står i samma bostadskö. Lika många sitter säkert och försöker sälja sin bostad i förhoppning att man hinner göra sin exit innan nästa smäll drar ner marknaden.
Jag tror personligen att de flesta inte betraktar boendet som en aktie, utan som något som man faktiskt behöver. Och har man inget behov av en bostad så säljer man det när det behövs oavsett marknadsläge. Att man inte kan få ut priserna som gällde för två år sedan tror jag inte hindrar de som vill lämna marknaden helt och varit inne länge. De har fortfarande gjort en jättebra affär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Matipa
Om allt ska gå tillbaka till normalt och vi snart ser uppgång till ATH igen. Varför har antal startade nyproduktioner kollapsat?
Det är inte så konstigt. Det finns inget behov i dagsläget av fler nya bostäder. Som det kommenterats i tråden kan man få en ny hyresrätt i Barkarbystaden med ganska kort kötid och det kostar samma eller mindre än om man köper samma lägenhet. De som behöver lgh och verkligen har ett behov av det har inte råd med nya lgh oavsett om det är hyres eller bostadsrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Matipa
Det tar ändå 2-3 år innan bostäderna är infyttningsklara, det är ändå då många här inne tror att vi är tillbaka på ATH igen?
Nej det tror inte jag. Vi är tillbaka på normala nivåer och pandemin ändrade folks preferenser vad gäller sin bostad. Dessa principer gäller inte längre eftersom folk inte längre prioriterar större bostäder på samma sätt som under pandemin.
Och jag tror personligen inte att det behövs så många nya bostäder, eftersom marknaden inte kan absorbera så många fler i dagsläget.