2023-12-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
De flesta akademiker kan räkna fram att bostaden idag är en förlustaffär. Varför skulle man köpa för dagens priser när man kan hyra billigare och få avkastning på börsen?

Men du kanske tillhör arbetsklassen som bara vet hur man investerar i bostaden? Då är det klart att du bara ser det alternativet.

Jag ser bostadsköp nu som hög risk med väldigt lite uppsida idag. Om man inte tillhör det övre segmentet som köper bostäder för lyxkonsumption, men då är det knappast din skitvilla i Stockholmsförorten de vill köpa heller.

Vi delar spekulationer. Vi kan sia om framtiden men vem som har rätt eller fel får vi avgöra när vi är ute ur läget vi är i idag. Lägg fram dina argument och spela dina kort.

Jaha man kan hyra billigare!?! Intressant. Berätta var? När jag kollade var det +20 års kötid till alla områden jag kan tänka mig bo i (iaf på de lgh som hade fördelaktigt låga hyror) Vilka villor kan man hyra billigt? När jag kollar på det som hyrs ut i bättre områden är det nära 30k kallhyra som gäller. Dessutom är det sällan mer än 1 år så man måste ta familjens pick och flytta varje år (börja ny skola, förskola etc). Ingen vill leva med en sådan bajsmacka

Att det kan vara fördelaktigt för de som bara funderar på att bo i lgh och har 30 års kötid att hyra något billigt är knappast new news. Det var fördelaktigt även när räntan var 1%.

Även om man har 30 års kötid och vill kliva av marknaden för att sedan kliva på igen är det idiotisk för man måste ju sedan ge upp lägenheten och vaskad därmed 30 års kötid
Senast redigerad av DaKittler 2023-12-16 kl. 10:55.
Citera
2023-12-16, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Du menar när den stigit från 6.5 till 6.6% i 2025 enligt arbetsförmedlingens prognos. Eller refererar du till KI modesta prognos?

Har riksbanksgangstern rent av en egen prognos för arbetslösheten som är mer markant än de officiella?
Det var en generös gissning av Arbetsförmedlingen, 0,1%. Det låter som om Arbetsförmedlingen räknar arbetslöshetssiffror med samma precision som när jag försöker träffa myggor med en vattenslang.

Siffror må vara siffror, men det är helheten som verkligen spelar roll. Låt Riksbanksgangstern förklara med sina exceptionella förklaringar.

Tänk på teknologins framfart. Vi pratar inte längre om robotar som tar över fabrikerna -nu handlar det om artificiell intelligens som äter sig in i kontorsjobben. -jobb som tidigare ansågs säkra börjar försvinna snabbare än vad du kan klicka på "uppdatera". Och politiken liknar mer en förvirrad teater än ledare med vägledande strategier, se bara på handelskrigen och de globala spänningarna. Ja, då kan du ju tänka dig att mina siffror sticker ut mer än en giraff som står i kö.

Företag vågar inte rekrytera när de inte vet vad morgondagen kommer att föra med sig. Tänk också på de djupare förändringarna i arbetsmönstret sedan eftermälet av Covid-19. Distansarbete blir alltmer normen, och företag som får problem att lokalisera sig, blir tvingade att ompröva sina personalstrukturer.

Sedan betraktar vi det nuvarande ekonomiska läget: Räntorna blåser omkull företag och tvingar dem att dra ner på personal för att klara av de ökade kostnaderna för att betala skulderna. De är ute på havet med en gummibåt, och hela havet stormar. Å andra sidan är inflationen som ett osynligt monster som smyger sig in i plånböckerna hos både företagen och konsumenterna. Priserna på varor och tjänster går genom taket, vilket leder till att konsumenternas köpkraft minskar. Företagen försöker kämpa emot dessa element, men tvingas skära ner på arbetskraften för att överleva.

Så, om någon tror att arbetslösheten bara kommer att öka med 0,1%, så har de nog sett enhörningar göra kullerbyttor på en regnbåge. Det är nog lika sannolikt som att deras 0,1% prognos kommer att hålla.
Citera
2023-12-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det var en generös gissning av Arbetsförmedlingen, 0,1%. Det låter som om Arbetsförmedlingen räknar arbetslöshetssiffror med samma precision som när jag försöker träffa myggor med en vattenslang.

Siffror må vara siffror, men det är helheten som verkligen spelar roll. Låt Riksbanksgangstern förklara med sina exceptionella förklaringar.

Tänk på teknologins framfart. Vi pratar inte längre om robotar som tar över fabrikerna -nu handlar det om artificiell intelligens som äter sig in i kontorsjobben. -jobb som tidigare ansågs säkra börjar försvinna snabbare än vad du kan klicka på "uppdatera". Och politiken liknar mer en förvirrad teater än ledare med vägledande strategier, se bara på handelskrigen och de globala spänningarna. Ja, då kan du ju tänka dig att mina siffror sticker ut mer än en giraff som står i kö.

Företag vågar inte rekrytera när de inte vet vad morgondagen kommer att föra med sig. Tänk också på de djupare förändringarna i arbetsmönstret sedan eftermälet av Covid-19. Distansarbete blir alltmer normen, och företag som får problem att lokalisera sig, blir tvingade att ompröva sina personalstrukturer.

Sedan betraktar vi det nuvarande ekonomiska läget: Räntorna blåser omkull företag och tvingar dem att dra ner på personal för att klara av de ökade kostnaderna för att betala skulderna. De är ute på havet med en gummibåt, och hela havet stormar. Å andra sidan är inflationen som ett osynligt monster som smyger sig in i plånböckerna hos både företagen och konsumenterna. Priserna på varor och tjänster går genom taket, vilket leder till att konsumenternas köpkraft minskar. Företagen försöker kämpa emot dessa element, men tvingas skära ner på arbetskraften för att överleva.

Så, om någon tror att arbetslösheten bara kommer att öka med 0,1%, så har de nog sett enhörningar göra kullerbyttor på en regnbåge. Det är nog lika sannolikt som att deras 0,1% prognos kommer att hålla.

Mycket text. Lite substans. Du är bara en av många domedagsprofeter på FB som låter som en gammal skiva som hakat upp sig. År efter år kommer du sitta här och säga samma sak utan att något händer. Hur mycket arbetskraft har skurits? Hur många bolag har gått omkull? Marginellt!

Bara att kämpa på. Någon gång i livet får du nog rätt.

Min prognos är att det kommet regna igen någon dag.
Senast redigerad av DaKittler 2023-12-16 kl. 12:04.
Citera
2023-12-16, 12:17
Bannlyst
Citat:
Mycket text. Lite substans. Du är bara en av många domedagsprofeter på FB som låter som en gammal skiva som hakat upp sig. År efter år kommer du sitta här och säga samma sak utan att något händer. Hur mycket arbetskraft har skurits? Hur många bolag har gått omkull? Marginellt!

Bara att kämpa på. Någon gång i livet får du nog rätt.

Min prognos är att det kommet regna igen någon dag.
Jag förstår din frustration och jag delar din önskan om en ljusare framtid. Men när det gäller ekonomiska analyser, är det viktigt att skilja mellan förhoppningar och förväntningar baserade på aktuell data och underliggande trender. Det är viktigt att förhålla sig till verkligheten och erbjuda en objektiv bedömning av den ekonomiska situationen, och inte bara tro att man har en magisk häst som kan skita guld och kissa regnbågar.
Citera
2023-12-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Jag förstår din frustration och jag delar din önskan om en ljusare framtid. Men när det gäller ekonomiska analyser, är det viktigt att skilja mellan förhoppningar och förväntningar baserade på aktuell data och underliggande trender. Det är viktigt att förhålla sig till verkligheten och erbjuda en objektiv bedömning av den ekonomiska situationen, och inte bara tro att man har en magisk häst som kan skita guld och kissa regnbågar.

Och det gör såklart du och inte några av bankernas ekonomer, arbetsförmedlingen, konjunkturinstitutet etc. Det är riksbanksgangstern på FB som har koll på datan.

Du måste ju vara mångmiljardär iom att du vet allt experterna inte vet. Kul för dig! Märkligt bara att dina förutsägelser jag läst i tråden varit direkta kontraindikatorer på utfallen i verkligheten
Citera
2023-12-16, 12:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Och det gör såklart du och inte några av bankernas ekonomer, arbetsförmedlingen, konjunkturinstitutet etc. Det är riksbanksgangstern på FB som har koll på datan.

Du måste ju vara mångmiljardär iom att du vet allt experterna inte vet. Kul för dig! Märkligt bara att dina förutsägelser jag läst i tråden varit direkta kontraindikatorer på utfallen i verkligheten

KI har arbetslösheten på 8.2% för 2024 enligt senaste prognosen, upp från 7.5%. 10% fler arbetslösa låter inte så hemskt, men vad snackar arbetsförmedlingen om?

Det är oavsett inget positivt för bostadsmarknaden att fler blir arbetslösa.
Citera
2023-12-16, 13:00
Medlem
Citat:

ha ha så nu har myndigheterna blivit auktoriteter för FB BLTs.
Citera
2023-12-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
KI har arbetslösheten på 8.2% för 2024 enligt senaste prognosen, upp från 7.5%. 10% fler arbetslösa låter inte så hemskt, men vad snackar arbetsförmedlingen om?

Det är oavsett inget positivt för bostadsmarknaden att fler blir arbetslösa.

Den grupp som kommer drabbas är enligt KI de som saknar gymnasiekompetens och svenska språket. Knappast de som gör skillnad på bostadspriserna
Citera
2023-12-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
ha ha så nu har myndigheterna blivit auktoriteter för FB BLTs.

Mer så än tomtar på FB som alltid har 100% fel i allt de förutspår
Citera
2023-12-16, 15:27
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Var får KI siffran 7.5% arbetslöshet ifrån?

AF själva visar 6.5%
https://arbetsformedlingen.se/statistik/tableView/cqWduJ/line
Citera
2023-12-16, 15:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Var får KI siffran 7.5% arbetslöshet ifrån?

AF själva visar 6.5%
https://arbetsformedlingen.se/statistik/tableView/cqWduJ/line

Antagligen är skillnaden de som är arbetslösa utan att vara inskrivna hos AF.

"Inskrivna arbetslösa i procent: 6.5%"
Citera
2023-12-16, 17:06
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ändå underhållande med alla dysterkvistar som väntar på den stora kraschen år efter år!

Undrar vad alla dysterkvistar jobbar med? Det krävs ändå en speciell sorts uthållighet för att hålla fast vid en teori när man ser motsatsen omkring sig hela tiden.

Jag kan tänka mig att det majoriteten av dysterkvistarna jobbat inom industrin, det krävs åratal av träning vid rullbandet för att så ihärdigt orka hålla fast vid samma tanke i flera år.

Det gör inte akademiker, nej ,nej, nej, de har inte alls den ihärdigheten, när vi inser att de
har helt uppenbart fel så överger de den felaktiga teorin.

Det jag tror att du missar är att om man sysslar med finansiell forskning så är 10 eller 15 år nästan ingen tid alls. Att tro på bostadskrasch 2012 och sen överger teorin 2023 är inte något man kan göra. Det finns ingen signal i en sån här kort tidshorisont.

Jag säger inte att jag nödvändigtvis tror på en bostadsbubbla. Men, om jag hade gjort det så hade jag inte ändrat ståndpunkt för att jag haft fel i tio år. Det finns ingen anledning att göra något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in