2023-12-15, 23:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Hur är det möjligt? Kan vi bryta med Kina också och göra vad som helst och arbetsmarknaden i Sverige kommer alltid vara historiskt stark?

Men fortsatt hög inflation gäller. Det blir jobbigare att bo och svenska folket fortsätter att vara självständiga nära noll. Men visst, raset väntar på sig fortfarande tydligen.
Det kom och inget ras. Inte ens ens med 5% ränta.
Det går inte att ropa vargen kommer hur länge som helst.
Citera
2023-12-15, 23:24
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Enligt färska länkar som publicerats i tråden är vi på år 2015-2016.
Eventuellt på väldigt enstaka håll. Annars hade jag tillexempel kunnat cashat liknande lägenhet jag sålde 2018.
Citera
2023-12-15, 23:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, inkomsten har bara varit en bas för hur mycket man fått belåna sig. Att man i dagsläget även måste betala för belåning bör väl börja sjunka in.

Marknaden är stöttad av överrullning i ankdammen, men vi får väl se om ångan tar slut och priserna konvergerar mot mer rimliga multiplar av inkomst istället för maxbelåning plus upparbetad marknadsvinst.

En höginkomsttagare (40k/mån netto) lägger 6x nettoårsinkomsten för en instegslägenhet (studio, 40kvm) i Stockholm kommun idag

Rimligtvis borde det faktum att Sverige, och jäkla massa andra länder, befinner sig i en recession tala för en avsvalnande redan iskall bostadsmarknad.Till råga på allt vräker Västvärlden in enorma resurser till Ukraina. Personligen ser jag inte inflationen som det största problemet längre utan betraktar snarare recessionen, såväl inhemsk som internationell, och den kommande ökande arbetslösheten som det största problemet.

En hög belåning samt en närmast ftotal oförmåga att kunna amortera ner belåningen till en hanterbar nivå och en tilltagande recession är oftast en mycket dålig kombination. Att inbilla sig att fastighetsmarknaden skall kunna ta sig igenom en djupare recession utan en större fastighetskrasch med fallande priser som resultat är sannolikt osannolikt.
Citera
2023-12-15, 23:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
1) 5-10% ränta varaktigt kan du glömma
2) Folk i Sverige tjänar generellt uselt
3) Man byter inte branch, man byter land för inkomst i nåt annat än i skräpvalutan seketas
4) Är verkligen marknaden igång igen? Har du fakta för det?
5) Priserna har redan realt gått ned mellan 30-50% i vettig valuta

Med det sagt så är nog korrigeringen över för denna gången, sen är det ju rimligt att priserna följer lönerna nu när kreditkranen inte kommer lättas fler gånger. Får nog gå en generation innan priserna åter byggs upp till en bubbla, likt 90-talet, 20-talet och näst 40-50-talet? Men det är kanske annorlunda denna gången.
Ja svenskar tjänar sämst i världen bla bla bla. Vi har det bra mycket bättre här än många andra länder. Medans en läkare i London inte ens har råd att bo i stan för att dom tjänar för lite tillexempel.

Men visst du tjänar bra i Norge och Schweiz. Men att vi skulle tjäna uselt som i Ungern Serbien Tjeckien Spanien Polen och är bara nono. För där tjänar man uselt och därför outsourcas tjänster till dom länderna från olika företag.
Senast redigerad av karlsoon 2023-12-15 kl. 23:39.
Citera
2023-12-15, 23:34
Medlem
Botten når vi i februari. Därefter vänder det.
Citera
2023-12-16, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det kom och inget ras. Inte ens ens med 5% ränta.
Det går inte att ropa vargen kommer hur länge som helst.

Du får vara superoptimisten hur mycket du vill. Jag var det inte för 20 år sedan och har aldrig ändrat mig. Finns ingen fundamenta att peka på nämligen. Räntan ska inte ned. Den ska upp. För annars kuvas inte inflationen.

Är du rik? Verkligen? Rika gillar nämligen inflation.
Citera
2023-12-16, 02:05
Medlem
Citat:
Du får vara superoptimisten hur mycket du vill. Jag var det inte för 20 år sedan och har aldrig ändrat mig. Finns ingen fundamenta att peka på nämligen. Räntan ska inte ned. Den ska upp. För annars kuvas inte inflationen.

Du menar nog företagare?
Citera
2023-12-16, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Du menar nog företagare?

Jag menar rika människor som är rika för att de sitter på inflationsskyddade tillgångar. Mark, bostäder, guld. När det är inflation drar de hela tiden iväg. Klyftorna ökar och de vill gärna ha det så.

Det är en av anledningarna till varför jag gillar deflation. Jag är nämligen en fattiglapp.
Citera
2023-12-16, 07:38
Medlem
DaveMirras avatar
Citat:

Du måste ju vara lite lätt utvecklingsstörd?

Effekterna utav räntehöjningarna släpar. Inflationen faller, kraftigt just nu.

Inga fler höjningar kommer göras.

Du gör nog bättre i att sitta och dregla med en godisklubba bland downarbarnen, än att sitta och häva ur dig massa spådomar om nationalekonomi. Det reder du inte ut.

Du reder inte ut att knyta ett par skor. Sätt dig ner, ta på dig din lilla cp-hjälm och håll tyst.
Citera
2023-12-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
För oss som följt tråden så svänger det alltid mellan glädje och gråt.

Vi har inte ens sett effekterna av räntehöjningarna och hur det kommer påverka arbetsmarknaden.

För er som jobbar i industrin, hur ser det ut på era arbetsplatser? Anställningsstopp kan jag tänka mig? Kanske att konsulter slutar för att "testa något annat"?

Ja, så brukar det vara. Jag hoppas på bättre tider, för oss alla.

Läs officiell statistik och prognoser så ser du att arbetslöheten knappt ökat och bedöms öka väldigt måttligt. Att fråga användare på FB blir bara parodiskt
Citera
2023-12-16, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Rimligtvis borde det faktum att Sverige, och jäkla massa andra länder, befinner sig i en recession tala för en avsvalnande redan iskall bostadsmarknad.Till råga på allt vräker Västvärlden in enorma resurser till Ukraina. Personligen ser jag inte inflationen som det största problemet längre utan betraktar snarare recessionen, såväl inhemsk som internationell, och den kommande ökande arbetslösheten som det största problemet.

En hög belåning samt en närmast ftotal oförmåga att kunna amortera ner belåningen till en hanterbar nivå och en tilltagande recession är oftast en mycket dålig kombination. Att inbilla sig att fastighetsmarknaden skall kunna ta sig igenom en djupare recession utan en större fastighetskrasch med fallande priser som resultat är sannolikt osannolikt.
Absolut, du slår huvudet på spiken här. Att tro att marknaden kommer undan en krasch mitt i en lågkonjuktur är som att hoppas på att en gummibåt kan motstå en hajattack –naivt och farligt. När recessionen får fäste, och arbetslösheten stiger, kommer det att bli tydligare.
Citera
2023-12-16, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det blir lite av ett gift det där. Har bekanta som flyttar minst vart femte år för att hitta det "perfekta". Det kostar ju att sälja och köpa också, sen kostar själva flytten. Så det gäller ju att ha bra timing med prisutvecklingen. Det är klart, går det bara uppåt hela tiden är det ju inte så svårt... men själv tycker jag det låter lite jobbigt, man vill ju rota sig någonstans till slut ändå?

Bor man i Sthlm är det otroligt svårt att ha råd med något bra när man är 27 och i början av karriären. När karriären utvecklas för paren öppnar det successivt dörrar för bättre boende. Två löner på 35k eller två löner på 70k gör en enorm skillnad.

Visst hade nog de flesta velat köpa det perfekta boendet vid 27 om de kunde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in