2023-12-14, 16:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kommer det att bli offentligt exakt vilka personer det var som missade att skruva ihop hissen ordentligt?
Om det går till åtal, ja!
Citera
2023-12-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har rätt i att det finns mycket arrogans i tråden, men den är det inte jag som står för, det är ett som är säkert.

Jo, det har jag. För det har du tydligt visat med dina inlägg, särskilt vad du inte kan har framgått med pinsam tydlighet.

Jag har rätt och du har fel.

Se, du förstår inte ens skillnaden på arbetsmiljöverkets föreskrifter och maskindirektivet. Din okunskap är fullständigt. Åsså googlar du lite och tror du kan nåt, åsså blir det fel igen.

Om du istället hade läst punkt a), så hade du sett följande

Det som gäller i maskindirektivet framgår alltså även av AFS, i klartext, svart på vitt.

Alimak hade förutsett omständigheterna och den felaktiga användningen var förutsebar. Alltså har inte heller AFS följts.

Fattar du nu?
Suck, är du så här okunnig?

På arbetsmiljöverkets hemsida framgår följande:

eu:s maskindirektiv är idag överfört till svenska regler i arbetsmiljöverkets föreskrifter, maskiner, afs 2008:3

Kan inte bli tydligare. Har jag påstått att afs och maskindirektivet skiljer sig åt för närvarande? Du skapar halmgubbar och diskuterar mot.

Om du läser hela stycket jag nämnde, speciellt den fortsättning jag beskrev så framgår med all tydlighet att det är helt godkänt med kvarvarande risker om de beskrivs i instruktion.
Stycke a) är det allmänna kravet och i stycke b) hur det ska tolkas.

Hur ska man kunna diskutera med dig om du inte ens kan tolka vad som står i den text jag nämnde?
Citera
2023-12-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
https://cornucopia.se/2018/10/facket-inga-bygghissar-hos-oscar/

Hissar har vållat problem även förr i världen. Och nämnda bolag har
låtit sina kunder åka i sådana. Fast det fanns ju inga hissar enligt
artikeln ?

"Oscar Properties hävdar dock att det finns hissar, men dessa får alltså enligt arbetarna inte användas för bygget, utan är till för lägenhetsköpare och boende."

Ett och annat har sagts om Oscars genom åren, men här framstår de som ett rent
föredöme. Inga hissar åt arbetskraften !
Hissarna går sönder om de används av personalen, hantverkarna. Ibland klär de in hissarna i osb eller plywood för att skydda väggar och golv i hissen, men de slits väldigt under tiden som bygget pågår.
Många använder trapphusen på bygget.
Citera
2023-12-14, 16:13
Medlem
Raggarspinns avatar
Montörerna har själva åkt upp med hissen på den lösa sektionen för att lossgöra kranen från masten. Kan inte tänka mig att de låst hissen och lämnat den där eller åkt ner för att hämta skruv. De har inte varit medvetna om att masten med flera sektioner som de nyligen monterade saknade skruvar!
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Tillverkare av livsfarlig utrustning borde tvingas enligt lag att ha egna montörer , servicefolk o tom operatörer om så behövs och ta betalt för den tjänsten naturligtvis.Sen får de skylta hur mycket de vill med "världens bästa det ena o det andra"
Så om du köper en motorsåg så tycker du att tillverkaren ska skicka med en operatör?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det sista tror jag på
Menar du att nån annan brutit spärrarna?

Vi får se, men det låter som nåt någon skulle kunna skylla på för att slippa hitta nån ansvarig. Men visst, det är väl teoretiskt möjligt även det.
Citera
2023-12-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Så om du köper en motorsåg så tycker du att tillverkaren ska skicka med en operatör?
Man åker inte i eller på en motorsåg och den har massor med säkerhetsdetaljer typ stannar såfort man släpper gasen eller fäller skyddet
Citera
2023-12-14, 16:20
Medlem
Harry_s avatar
hur ser man ut efter en sån olycka?
Citera
2023-12-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
https://cornucopia.se/2018/10/facket-inga-bygghissar-hos-oscar/

Hissar har vållat problem även förr i världen. Och nämnda bolag har
låtit sina kunder åka i sådana. Fast det fanns ju inga hissar enligt
artikeln ?

"Oscar Properties hävdar dock att det finns hissar, men dessa får alltså enligt arbetarna inte användas för bygget, utan är till för lägenhetsköpare och boende."

Ett och annat har sagts om Oscars genom åren, men här framstår de som ett rent
föredöme. Inga hissar åt arbetskraften !

Ändå rimligt att fasta installationer hålls i nyskick tills huset tas i bruk. Som att köpa en Toyota en liten japan har kört hit, bilen är ju ny ju första ägaren ju.
Citera
2023-12-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Man åker inte i eller på en motorsåg och den har massor med säkerhetsdetaljer typ stannar såfort man släpper gasen eller fäller skyddet
Och man får den ihopmonterad från affären
Citera
2023-12-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Precis som Volvo har ett lagansvar att bygga säkra bilar, har Alimak ett ansvar att bygga säkra hissar.
Ansvaret innefattar att allvarliga risker inte får förekomma med endast en varningsnotis i manualen.
Risken med att inte montera de aktuella bultarna torde vara uppenbar för alla som ser konstruktionen - det är knappast en dold risk. Om det skulle vara otillåtet, är det då inte lite märkligt att det är en av de vanligast använda modellen av bygghissar sedan många år tillbaka?

Hissarna är typgodkända, de besiktas regelbundet och de ska underhållas regelbundet. Borde inte någon av alla de personer, företag och certifieringsinstitut som varit i kontakt med dessa hissar reagerat på en otillåten konstruktion?

Det finns för övrigt många andra sammanhang där maskiner eller andra konstruktioner monteras tillfälligt på olika platser, där det skulle orsaka stora skador eller dödsfall om man missade att montera bultar!
Citera
2023-12-14, 16:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det sista tror jag på

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Menar du att nån annan brutit spärrarna?

Vi får se, men det låter som nåt någon skulle kunna skylla på för att slippa hitta nån ansvarig. Men visst, det är väl teoretiskt möjligt även det.

Det är inte rimligt att montörer medvetet och på något godkänt vis kan ha lämnat hissen i 6 dagar i bruk (delvis i bruk) med medvetet lös mastsektion i toppen och något läge spärrat för den våningen.
Det finns inte på kartan.

Det säger sig självt nästan, att man inte får lov att lämna en 3 meter hög mast på lösen ovanför en bygghiss och bereda tillträde/användning.

Kan faktiskt säga att det är totalt uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in