Märkligt resonemang.
I sin analys hänvisar risken för viss skada till lagkrav och sedan uppfyller de det.
I sista punkten misstolkar du mig å det grövsta. Avsiktligt eller ej? Bryr mig inte med du drar fel slutsats.
Det är lagkrav på bälte alltså ska en lösning med bälte designas och kontrolleras. Oavsett vad de tycker kan den inte tas bort och sättas med nåt annat. Dina slutsatser går tvärsemot vad du själv försöker säga.
Du har nåt personligt mot alimak som gör att dina resonemang blir extremt krystade.
Det stora problemet här är att monteringen inte skett enligt alimaks instruktion. Som inte ens är svårtolkad.
Det stora problemet är bristen på eftertanke och säkerhetsorganisation hos byggarna. Exempel:
https://www.byggnadsarbetaren.se/dodsfaror-pa-grannbygget-nara-hissolyckan-jag-var-radd-hela-dagarna/
En annan artikel:
https://www.byggnadsarbetaren.se/flera-experter-eniga-hissen-var-felmonterad/
”Hissmontörer: Så har det gått till
Byggnadsarbetaren har varit i kontakt med tre olika hissmontörer angående olyckan, och vad som skulle kunna ligga bakom att den inträffade. Alla har en samstämmig bild: Vid den sista höjningen av hissen har det slarvats.
Hissmontör 1:
– Jag har monterat hissar på byggen i över 20 år och är 99 procent säker på varför olyckan inträffade efter att ha analyserat bilderna från olycksplatsen. Vid den sista mastsektionen, alltså den mellan 27 till 30 meter, har man slarvat med bultarna.
Hissmontör 2:
– Jag har arbetat med hissar på byggen sedan 2001 och har aldrig varit med eller hört om något liknande. Men vi på firman är helt hundra, det är någon som har missat bultarna. Den sista mastsektionen var lös. Ett jävla haveri.
Hissmontör 3:
– Det är omöjligt att det var fel på själva hissen, det är branschens mest stabila hiss. Den mänskliga faktorn är inblandad. De missade att färdigställa höjningen. Masterna sitter inte ihop. När hissen åker upp på den sista delen av masten faller hissen och den lösa mastdelen ner, det är den enda slutsatsen man dra. Jag har hållit på med det här i över 25 år och jag vet vad jag snackar om.”