2023-12-14, 14:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Alimak förnekade ingår.att nån sån olycka hänt tidigare och hävdade att det stod fel i manualen rörande detta.

Men redan innan dess har en person i tråden vittnat om en sådan olycka i Norge där denne var verksam inom branschen.
Citera
2023-12-14, 14:59
Medlem
drmaximusens avatar
ännu tydligare i denna instruktions video

https://youtu.be/E3SGIHT622A?si=sby77Dsdsrjwdcx9
Citera
2023-12-14, 14:59
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
"andersson company" typiskt svenne-hitte på namn.

Endast svenskklingande namn i styrelsen, men visst, det säger inte allt om ägarstrukturen.
Citera
2023-12-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Nyckeltal inom arbetsmiljö kan vara missvisande, för mycket är underrapporterat. Ganska reaktivt arbetssätt med eftersom man mäter bara det som har hänt förut.

Sällanhändelser som bara inträffar då och då är svårt om, om inte omöjligt, att försöka förutspå.

Många problem löser man på plats. En skruv som fattades? Dra åt den. En del som fattades? Sätt dit den. Kranen sjönk ner lite i marken? Kör ner stödbenet lite till.

Många gånger går det bra, trots bristen. Sen den gången samma brist uppstår men med lite mer ogynnsamma förhållanden, så inträffar olyckan.
Och det är just problemet. Är inte de som arbetar intresserade av sin säkerhet blir det aldrig bättre.

Det betyder alltså att inga tillbud återförs till nån instans och vidare till tillverkare och kravställare?

Problem försöker man ju förekomma men inträffade händelser ska ju bedömas. Hur annars förbättra förebyggande arbete?

Var kan man hitta tillbud med ex bygghissar?
Citera
2023-12-14, 15:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Märkligt resonemang.

I sin analys hänvisar risken för viss skada till lagkrav och sedan uppfyller de det.

I sista punkten misstolkar du mig å det grövsta. Avsiktligt eller ej? Bryr mig inte med du drar fel slutsats.

Det är lagkrav på bälte alltså ska en lösning med bälte designas och kontrolleras. Oavsett vad de tycker kan den inte tas bort och sättas med nåt annat. Dina slutsatser går tvärsemot vad du själv försöker säga.

Du har nåt personligt mot alimak som gör att dina resonemang blir extremt krystade.
Det stora problemet här är att monteringen inte skett enligt alimaks instruktion. Som inte ens är svårtolkad.

Det stora problemet är bristen på eftertanke och säkerhetsorganisation hos byggarna. Exempel:

https://www.byggnadsarbetaren.se/dodsfaror-pa-grannbygget-nara-hissolyckan-jag-var-radd-hela-dagarna/

En annan artikel:

https://www.byggnadsarbetaren.se/flera-experter-eniga-hissen-var-felmonterad/

”Hissmontörer: Så har det gått till
Byggnadsarbetaren har varit i kontakt med tre olika hissmontörer angående olyckan, och vad som skulle kunna ligga bakom att den inträffade. Alla har en samstämmig bild: Vid den sista höjningen av hissen har det slarvats.
Hissmontör 1:
– Jag har monterat hissar på byggen i över 20 år och är 99 procent säker på varför olyckan inträffade efter att ha analyserat bilderna från olycksplatsen. Vid den sista mastsektionen, alltså den mellan 27 till 30 meter, har man slarvat med bultarna.
Hissmontör 2:
– Jag har arbetat med hissar på byggen sedan 2001 och har aldrig varit med eller hört om något liknande. Men vi på firman är helt hundra, det är någon som har missat bultarna. Den sista mastsektionen var lös. Ett jävla haveri.
Hissmontör 3:
– Det är omöjligt att det var fel på själva hissen, det är branschens mest stabila hiss. Den mänskliga faktorn är inblandad. De missade att färdigställa höjningen. Masterna sitter inte ihop. När hissen åker upp på den sista delen av masten faller hissen och den lösa mastdelen ner, det är den enda slutsatsen man dra. Jag har hållit på med det här i över 25 år och jag vet vad jag snackar om.”

Jag hade rätt från början, du har fortfarande inte förstått.

Precis som Volvo har ett lagansvar att bygga säkra bilar, har Alimak ett ansvar att bygga säkra hissar.
Ansvaret innefattar att allvarliga risker inte får förekomma med endast en varningsnotis i manualen.

Om du inte förstår eller bara låtsas inte förstå är egalt, det jag skriver är ett faktum, oavsett om du fattar eller inte vill fatta.
Citera
2023-12-14, 15:04
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
"andersson company" typiskt svenne-hitte på namn.
Svenska ägare.
Citera
2023-12-14, 15:05
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men redan innan dess har en person i tråden vittnat om en sådan olycka i Norge där denne var verksam inom branschen.
Det som skedde kallas för tillbud.
Citera
2023-12-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Svenska ägare.
Angående underleverantörerna till AC som var på bygget så misstänker jag att Totalbygg Stockholm AB var en av dom.
Citera
2023-12-14, 15:07
Medlem
Man skall ju komma ihåg ett på alla såna här byggen är det accord som gäller.. En strid på kniven hela tiden. tror tillåmed hissmontörernas hade en viss tid på sig.. Alla yrkesgrupper skiter fullständigt i de andra yrkesgrupperna.. Alla vill fram först. å då brister säkerheten såklart. accordet på byggen handlar om mycket pengar å facket tycker detta är helt ok. jag själv har varit utlånad till storbyggen ibland på timpeng vid tex köksmontering för det klarar inte de andra av... ni som jobbar på kontor nu skulle ta ett studiebesök å se vilken djävla stress det är på ett bygge.. Allt handlar om pengar.
Citera
2023-12-14, 15:10
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Kommer det att bli offentligt exakt vilka personer det var som missade att skruva ihop hissen ordentligt?
Citera
2023-12-14, 15:11
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tror inte, jag vet.

Fordon, som för övrigt inte alls är ämnade enbart för konsumenter, omfattas av ett mycket omfattande regelverk och fordonstillverkare har hela avdelningar med folk som enbart jobbar med homologering (du får själv googla ordets betydelse i fordonsbranschen för du har helt säkert noll koll).

På samma vis är det med maskiner och hissar, där har vi bland annat maskindirektivet.

Poängen är att ett fordon inte får säljas om designen inte klarar kraven och därför godkänts.
Skulle din jämförelse vara gångbar så är hisskonstruktionen inte tillåten att säljas inom Sverige eller EU.
Citera
2023-12-14, 15:13
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
ännu tydligare i denna instruktions video

https://youtu.be/E3SGIHT622A?si=sby77Dsdsrjwdcx9

Bultarna sitter ju fel!

De ska träs på underifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera