2023-12-13, 18:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ok, tack för upplysningen

Detta är också en felaktighet.

En mobil som stängs av loggar av , det gör mobiler när batteriet är slut o stänger av automatiskt och blir som manuell av.

En plötslig är inte samma utan försvinner helt plötsligt och kan synas i datalagring i många fall
Citera
2023-12-13, 19:06
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
...medan 0,00015% av Sveriges befolkning begår självmord varje år.

Låter alltså inte så troligt med självmord heller

Hur grindarna fungerade på Alimak har jag ingen aning om, det var mest en spekulation vilket jag också skrev.

Att påstå att inga allvarliga brott kan begås i Skellefteå är väl att ta i. Det sa man nog i Åmsele 1988 också, och där inträffade ett trippelmord!

Jag håller det för rätt uteslutet att han kommit hem från jobbet, gått upp i lägenheten, och senare på kvällen fått för sej att åka E4 till Piteå eller kanske Luleå eller ännu längre i det fruktansvärda väglaget och snöyran som rådde. Och om han mot all förmodan gjort det bör han ha snackat med nån kompis där att han skulle komma, eller att han senare åkte ifrån kompisen och hemåt. Då hade givetvis kompisen hört av sej för länge sen!

Jag har heller aldrig påstått att han blivit ihjälslagen. GM kan ju helt enkelt bara ha slagit ner honom, kastat ur honom ur bilen, och sen dragit iväg med bilen i likgiltighet och oförstånd, omedvetna om konsekvenserna.

Och återigen. Om han mått dåligt psykiskt på nåt sätt, borde de anhöriga fått nån hint om det. Och om han mot förmodan ville skada sej själv; Man dör inte av att åka bil. Inte ens i snöyra! Och om han stannat bilen efter vägen och tagit några "dödande piller" hade säkert polis och missing people hittat bilen vid det här laget.

Jag tror faktiskt att om bilen hittas kommer det nog vara i en helt annan stad, eller plats, än man antagit, och där rånarna lämnat den.

Det känns väldigt ologiskt med någon självmordsteori med dom omständigheter som finns i fallet.
Citera
2023-12-13, 19:15
Medlem
Jag undrar över vad Elliots telefon fanns mellan 16:30 och 21:21!
Elliot lämnar arbetet 16:30 svänger han då vänster eller höger? Han kan ju endera svänga höger mot bostaden i centrala Skellefteå, eller vänster och ta Gamla Kågevägen till Kåge för att där ta E4 norrut.
Om han åker hem till bostaden, hur länge stannar han? Kör han sedan därifrån närmaste vägen till E4 norrut eller gör han något annat?
Många frågor finns det kring dessa timmar och många av dessa borde mobilen kunna svara på!
Citera
2023-12-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Låter alltså inte så troligt med självmord heller

Hur grindarna fungerade på Alimak har jag ingen aning om, det var mest en spekulation vilket jag också skrev.

Att påstå att inga allvarliga brott kan begås i Skellefteå är väl att ta i. Det sa man nog i Åmsele 1988 också, och där inträffade ett trippelmord!

Jag håller det för rätt uteslutet att han kommit hem från jobbet, gått upp i lägenheten, och senare på kvällen fått för sej att åka E4 till Piteå eller kanske Luleå eller ännu längre i det fruktansvärda väglaget och snöyran som rådde. Och om han mot all förmodan gjort det bör han ha snackat med nån kompis där att han skulle komma, eller att han senare åkte ifrån kompisen och hemåt. Då hade givetvis kompisen hört av sej för länge sen!

Jag har heller aldrig påstått att han blivit ihjälslagen. GM kan ju helt enkelt bara ha slagit ner honom, kastat ur honom ur bilen, och sen dragit iväg med bilen i likgiltighet och oförstånd, omedvetna om konsekvenserna.

Och återigen. Om han mått dåligt psykiskt på nåt sätt, borde de anhöriga fått nån hint om det. Och om han mot förmodan ville skada sej själv; Man dör inte av att åka bil. Inte ens i snöyra! Och om han stannat bilen efter vägen och tagit några "dödande piller" hade säkert polis och missing people hittat bilen vid det här laget.

Jag tror faktiskt att om bilen hittas kommer det nog vara i en helt annan stad, eller plats, än man antagit, och där rånarna lämnat den.

Det känns väldigt ologiskt med någon självmordsteori med dom omständigheter som finns i fallet.

Av alla osannolika händelser som sker vid ett sånt här försvinnande är nog suicid det allra mest troliga, du har en nästan exakt kopia på det här så sent som i våras: https://www.flashback.org/t3517522

Självklart KAN det hända, ingenting är omöjligt men det är extremt osannolikt..

Vi får väl se när masttömningen och internethistorik (om han hade platta/dator hemma) är klar, jag sätter det som väldigt troligt att han har varit hemma mellan jobbet och att han åkte till Jävre vid uppskattningsvis 20 tiden på kvällen.

Ja okej.. ihjälslagen = slagen så att han senare avled av skadorna.

Nej, det är inte det minsta konstigt. Väldigt många som tar sina liv har inte sagt ett ljud till någon innan dem genomför det. Du kan ju läsa några inlägg upp om brodern som gjorde ett självmordsförsök som en blixt på blå himmel. Det är inget konstigt överhuvudtaget utan snarare vanligt.

En suicidal hjärna tänker inte logiskt och rationellt överhuvudtaget, du kan läsa tråden jag länkar till och försöka förstå logiken i det. Där hon först kör till sitt nya jobb som ligger 4 mil hemifrån, stannar för att tanka i byn där arbetsplatsen ligger men dyker aldrig upp på jobbet. Istället hittas hon 25 mil i rak motsatt riktning långt senare, avliden utan misstanke om brott.
Citera
2023-12-13, 20:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammagamlavanliga
https://ibb.co/0m3N1PQ

https://ibb.co/z5RrRY8

Styvsyster bekräftar flera gånger i den stängda Facebook gruppen Pink Room

En möjlighet är att han upptäckt att han glömt ladda telefonen innan han gav sig av, och valt att stänga av den för att spara batteri. Det är inte säkert att han hade en laddare med i bilen

Man kan också fundera över om en avkörning/olycka kan leda till att mobilen kommer i kläm, eller får en smäll som råkar leda till att den stängs av på ett sätt som basstationen uppfattar som en medveten avstängning. Sannolikheten är kanske liten, men får inte uteslutas.
Citera
2023-12-13, 20:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Från mammans inlägg idag 13/12 Facebook:

//...
När Elliott försvann fanns det inget som tydde på att han inte tänkte komma tillbaka. När vi föräldrar åkte till hans lägenhet på torsdagskvällen för två veckor sedan, var allt lämnat som om han bara åkt iväg på jobbet eller till en kompis.

Vi har inte hittat något avskedsbrev.

Vi vet inte var han vart han var på väg när han åkte norrut i snöstormen, men vi som känner Elliott ser ingen förklaring till att han håller sig undan så här länge, även om det såklart inte kan uteslutas.
Det som verkar mest sannolikt är att det hänt en olycka eller att han utsatts för ett brott. För att få veta vad som hänt är det avgörande att hitta bilen.
//...

Ung, skötsam man med jobb försvinner med bil och allt under en längre biltur i snöstorm. Inget avskedsbrev, lägenheten ser ut som vanligt, inga konstiga tecken. Då är det absolut mest sannolikt att han råkat ut för en olycka. Varför krångla till det? Det är ändå väldigt ovanligt att en skötsam ung man med jobb blir kidnappad. I en snöstorm, dessutom. Utan indikationer eller brev låter inte självmord heller särskilt troligt. Möjligen kan han ha blivit utsatt för något brott, men det verkar inte finnas något som tyder på att han var kriminell.
Citera
2023-12-13, 21:20
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Är det bara jag som tycker familjen agerar väldigt skumt? Systerns instagram har glada bilder på hundträning. Mamman la upp något inspirerande citat med att dlätta taget och ked en fors.. dagen efter han förmodats försvunnen men innan någon vet. Föräldrarnas video är märklig, de ser inte ledsna ut utan mamman leg till och från. De läser direkt från ett skript. Jag vet att folk hanterar sorg olika men det känns som hela familje ör rätt avtrubbade.

Jag gissar också på självmord och stt familjen vet att han inte mådde bra alternativt inte riktigt är så emotionellt bundna. Det där är typ som min familj skulle pratat om jag försvunnit och det är inte ett gott tecken

Mamman visste ju vid det läget inte om att han är försvunnen. Forsen är för övrigt Storforsen i Älvsbyn.

Om man zoomar in bilderna från övervakningskameran då han lämnar jobbet tycker jag att det ser ut som blod på byxorna och hål i ena byxbenet. Han ska enligt uppgift ha lämnat arbetsplatsen sist. Undrar om det var vanligt att han var siste man ut, ansiktet ser vi inte heller på bilden.

För övrigt intressant att Alimak haft anställda som dömts för narkotikabrott men som de erbjudit fortsatt anställning efter dom. Finns hovrätten för Övre Norrlands dom 22 dec 2021 mål nr 1070-21 där en person dömdes till 3 månaders fängelse för narkotikabrott avseende kokain. Han var då anställd på Alimak och har iaf i rätten enligt domen sagt att han skulle återfå sin anställning på Alimak efter att ha fått hjälp med missbruk.
Citera
2023-12-13, 21:36
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Mamman visste ju vid det läget inte om att han är försvunnen. Forsen är för övrigt Storforsen i Älvsbyn.

Om man zoomar in bilderna från övervakningskameran då han lämnar jobbet tycker jag att det ser ut som blod på byxorna och hål i ena byxbenet. Han ska enligt uppgift ha lämnat arbetsplatsen sist. Undrar om det var vanligt att han var siste man ut, ansiktet ser vi inte heller på bilden.

För övrigt intressant att Alimak haft anställda som dömts för narkotikabrott men som de erbjudit fortsatt anställning efter dom. Finns hovrätten för Övre Norrlands dom 22 dec 2021 mål nr 1070-21 där en person dömdes till 3 månaders fängelse för narkotikabrott avseende kokain. Han var då anställd på Alimak och har iaf i rätten enligt domen sagt att han skulle återfå sin anställning på Alimak efter att ha fått hjälp med missbruk.
Vilka bilder är det och var finns de att se?

Varifrån kommer uppgiften att han var sist att lämna arbetsplatsen? I tråden finns uppgifter om att det arbetas i skift på Alimak.
Citera
2023-12-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vilka bilder är det och var finns de att se?

Varifrån kommer uppgiften att han var sist att lämna arbetsplatsen? I tråden finns uppgifter om att det arbetas i skift på Alimak.

Här har du bilden: https://gofile.io/d/4Hk6ta
Det röda (troligen orangea) på bilden är med största sannolikhet en Alimak logga.

Gissar att hon menar sista för skiftet..
Men jag skulle också veta vart uppgiften kommer ifrån.
Citera
2023-12-13, 22:04
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Jag tror du övertolkar det.. men jag kan inte veta säkert.
Att de skriver "såhär länge" är nog bara ett konstaterande att det gått lång tid.

Om jag tänker generellt så skulle jag inte bli jätteförvånad om någon i min omgivning sagt att de åkt iväg 24h bara för att komma bort en stund. Det är ingenting jag tycker är jättekonstigt om någon gör, då man ibland bara blir less vardagen och behöver en paus. Men då brukar det väl i regel finnas någon de besöker eller kanske en stuga någonstans. Jag skulle inte ens bli jätteförvånad om någon som gör det väljer att stänga av sin telefon.

Men i det här fallet verkar det inte finnas någon som vet var han är eller att han skulle ha något i Norrbotten som han kan åka till, så som en stuga. Hans sökhistorik skulle eventuellt kunna lösa en sådan gåta, om han googlat på stugor att hyra eller liknande.

Jag tror hur som helst inte att mamman menar att han brukar försvinna kortare perioder med sitt uttalande.
jag lyssnade på videon av mamman innan inlägget kom med hennes text och reagerade på "såhär länge" och hur hon betonar ordet "länge" som om han har hållit sig undan tidigare.

Jag har jobbat med människor i hela mitt liv och har genom åren blivit uppmärksam på små nyanser i hur människor betonar vissa ord när de pratar som säger mer än de själva tänker på.

Men, det är säkert som du säger, jag övertolkar och ska inte lägga mer vikt vid det.
Citera
2023-12-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl

Det är inget konstigt alls, missbruk brukar klassas som sjukdom (åtminstone alkohol) och om man tar emot erbjuden vård och rehabilitering så brukar man få ha kvar sin anställning.

Du kan läsa om alkohol här, att arbetsgivare gör samma bedömning för andra sorters missbruk är inte alls konstigt.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/alkoholproblem-och-anstallningstrygghet
Citera
2023-12-13, 22:14
Medlem
olasvenssons avatar
Om man tänker utanför boxen. Vad gillade Elliot att göra? Han kanske gillade att isfiska och gick igenom isen? Han kanske gillade att åka längdskidor och sitter idag ihjälfrusen under en gran?

Isåfall skulle bilen kunna stå inne i skogen utan synhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in