2023-12-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Allt som göms i snö, kommer upp i tö.
Någon sekunds bristande uppmärksamhet och lite för hög fart. Då är det lätt att hamna ute i terrängen. I synnerhet vintertid när det vid sidan av vägen finns en snövall som man kan volta/slungas över ett staket. Med ett par decimeter nysnö över så blir bilen svår att upptäcka.
Citera
2023-12-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Jo det fick han, men han dök aldrig upp på avtalad tid.
Han drog dessutom från sjukhuset efter att han vaknade upp, innan läkaren ens hann avsluta ronden.
Så han fick remiss hem till psykiatri/samtal men som sagt- han gick inte dit.

Ja hoppas de kan få hem honom och väldigt snart.

Naturligtvis så försöker man ju hålla hoppet uppe och tänker ”tänk om han lever” precis som familjen men är enklare att vara objektiv som utomstående och se faktan.

Vi får se vad masttömningen visar 👍

Starkt jobbat av psykiatrin i vanlig ordning som såg till att han fick den hjälp han behövde det låter verkligen inte bra att han har stängt in allt det där inom sig.. förstår eran oro!

Självklart är det lättare för oss att konstatera fakta utifrån statistik och rimlighet i Elliots fall, det är för mycket som talar emot att det hela skulle vara en olyckshändelse.

Masttömningen är helt klart intressant!
Citera
2023-12-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Nån som vet var han bodde?
Och nån som vet var han jobbade?

Verkar faktiskt som om han utsatts för brott. Rånaren eller rånarna befann sej på någon parkering för att sno en bil. Då kommer Elliot från jobbet för att hämta sin egen. Han blir överfallen och tvingad att köra dom till t.ex Piteå som ligger norrut. På vägen dit blir han nerslagen, rånad och utslängd i kylan. Fryser ihjäl.
De kör vidare till Piteå, och på vägen hem senare på kvällen, eller i Piteå, stänger man av mobilen.

Bara en gissning. Man hade förstås kunnat kasta ut honom direkt på P-platsen, men det blev tydligen inte så.

Det framkommer i tråden om du läser..

Du har då livlig fantasi så det räcker.. när hände någonting sådant norr om Umeå senast?

Han bor relativt centralt i Skellefteå, lite av en "bakgata" ca 1km från centrum fågelvägen och arbetar på Alimak. Hans arbetsplats ligger några kilometer utanför stan i närhet av villor och radhus, inget område som är känt för problem. Dessutom är parkeringen innanför företagets staket. Han bor inte heller på något ställe som det talas om när det gäller kriminalitet i Skellefteå och ingenting annat än ett löst rykte talar för att Elliot skulle röra sig i några kriminella kretsar.

Det är väldigt ovanligt att det händer nånting annat än rattfylla, droginnehav, stöld i butik och liknande brott i Skellefteå.
Citera
2023-12-13, 15:19
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Det framkommer i tråden om du läser..

Du har då livlig fantasi så det räcker.. när hände någonting sådant norr om Umeå senast?

Han bor relativt centralt i Skellefteå, lite av en "bakgata" ca 1km från centrum fågelvägen och arbetar på Alimak. Hans arbetsplats ligger några kilometer utanför stan i närhet av villor och radhus, inget område som är känt för problem. Dessutom är parkeringen innanför företagets staket. Han bor inte heller på något ställe som det talas om när det gäller kriminalitet i Skellefteå och ingenting annat än ett löst rykte talar för att Elliot skulle röra sig i några kriminella kretsar.

Det är väldigt ovanligt att det händer nånting annat än rattfylla, droginnehav, stöld i butik och liknande brott i Skellefteå.

Tack för info.
Citera
2023-12-13, 16:35
Medlem
Inte för att det tillför ett jäkla skit, förutom kanske ett visst hopp, så är min spontana reaktion på det här fallet att det kan vara en parallell till "skogsvägsmannen". Ni minns han som bestämt sig för att ligga i en översnöad bil längst in på en skogsväg i flera månader, och överlevde på att enbart sova samt läsa Kalle Anka.. tills någon som var ute på skidor(?) kikade in i bilen och såg någon som rörde sig(!).

Elliott kan faktiskt ha gjort något liknande, dvs kört längst in på en liten väg någonstans, och apatiskt bara sitter/ligger där och väntar på ingenting Det som talar emot är väl att han väl(?) inte hade med sig varma kläder, sovsäck etc.
Citera
2023-12-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Inte för att det tillför ett jäkla skit, förutom kanske ett visst hopp, så är min spontana reaktion på det här fallet att det kan vara en parallell till "skogsvägsmannen". Ni minns han som bestämt sig för att ligga i en översnöad bil längst in på en skogsväg i flera månader, och överlevde på att enbart sova samt läsa Kalle Anka.. tills någon som var ute på skidor(?) kikade in i bilen och såg någon som rörde sig(!).

Elliott kan faktiskt ha gjort något liknande, dvs kört längst in på en liten väg någonstans, och apatiskt bara sitter/ligger där och väntar på ingenting Det som talar emot är väl att han väl(?) inte hade med sig varma kläder, sovsäck etc.

Läste lite om ämnet:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EozXrj/snomannen-i-bilen-fick-jag-vara-i-fred

Men det finns inte många likheter med Elliot.
Han hade bland annat inget jobb, var hemlös och ekonomin var körd i botten.
Det verkar ju inte som att någon saknat honom heller, en enstöring.

Elliot har en familj som saknar honom, han har en lägenhet nära centrum och ett bra jobb med bra inkomst. Skyddsnätet ser helt annorlunda ut i det här fallet än i "snömannens".

Läser man mellan raderna så var "snömannen" passivt suicidal, han sket i allt och välkomnade döden. Ville inte bli räddad och hade gett upp på livet. Sanningen var knappast som att han ville ta en liten semester, som han själv får det att låta.
Citera
2023-12-13, 17:38
Medlem
Celestrons avatar
Jag försöker alltid hålla mej till fakta, logik och uteslutningsmetoder, och inte som vissa andra här på tråden, med livlig fantasi, som snackar om psykiska problem, "autistiska blickar", och andra psykiska åkommor.

Sen är det ju så vid sådana här försvinnanden, att självmordsteorierna kommer som ett brev på posten..

Elliot var ingen underlig kuf. Han hade körkort, bil, och fixat jobb på ett företag i stan. Allt gick bra för honom.

Hade han haft några problem med tillvaron, som familjen känt till, hade man nog inte gått ut i pressen utan att nämna något om det, eller så hade man anat vad som hänt, och undvikit publicitet.
Men man gick alltså ut i pressen eftersom försvinnandet kom som en chock för familjen!

Något måste alltså ha hänt från det han lämnade företaget och gick fram till sin bil, eller alternativt, från det han gick ur bilen på parkeringen till bostaden och sen hem. Han skulle säkerligen aldrig, aldrig få för sej att köra åt något annat håll än raka vägen hem i snöyran denna em!

Jag tror fortfarande att han blev attackerad av en eller ett par biltjuvar eller rånare när han klev in eller ut ur bilen. Kanske hade de snott en bil tidigare som de kraschat och behövde en ny.

Han slutade på jobbet 16:30 när företaget stängde. Såvitt jag kan se på bilden utanför den parkeringen är den inhängnad, och med stoppljus, både in och ut. Vet inte om grindarna stängs just 16:30, men skulle kunna vara förklaringen till att han tvingades att köra bilen, för att öppna grinden med nån kod, men det är bara en spekulation.

Eller så blev han attackerad när han lämnade bilen vid bostaden. Sedan tvingades han köra dem norrut, och blev rånad och utslängd ur bilen. Vet inte hur räckvidden är på mobilmaster, och hur dom funkar, men tidpunkten då mobilen stängdes av, kl 21.21, enl masten vid Jävre tyder ju på att det inte var på ditvägen den stängdes av, utan flera timmar senare.
Citera
2023-12-13, 17:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Från mammans inlägg idag 13/12 Facebook:

//...
När Elliott försvann fanns det inget som tydde på att han inte tänkte komma tillbaka. När vi föräldrar åkte till hans lägenhet på torsdagskvällen för två veckor sedan, var allt lämnat som om han bara åkt iväg på jobbet eller till en kompis.

Vi har inte hittat något avskedsbrev.

Vi vet inte var han vart han var på väg när han åkte norrut i snöstormen, men vi som känner Elliott ser ingen förklaring till att han håller sig undan så här länge, även om det såklart inte kan uteslutas.
Det som verkar mest sannolikt är att det hänt en olycka eller att han utsatts för ett brott. För att få veta vad som hänt är det avgörande att hitta bilen.
//...
Jag förstår inte att vad som menas med det markerade. Vad är det som såklart inte kan uteslutas?

Är det att han brukar hålla sig undan kortare eller lite längre tid utan att ha någon kontakt med familjen eller vänner och det är något som händer då och då och därför ser de det inte som något ovanligt men den här gången har det gått en längre tid än de tidigare gångerna samt körningen norrut i snöstormen som inte stämmer med vad Elliott brukar göra när han har hållit sig borta.

Han kanske är en person som gillar att vara ensam och tar bilen för att sticka iväg en sväng på kvällar och helger utan att alltid berätta vart han ska men dyker alltid upp igen när det är dags för jobb eller att komma hem till föräldrarna.
Citera
2023-12-13, 17:58
Medlem
Citat:
Jag försöker alltid hålla mej till fakta, logik och uteslutningsmetoder, och inte som vissa andra här på tråden, med livlig fantasi, som snackar om psykiska problem, "autistiska blickar", och andra psykiska åkommor.

Sen är det ju så vid sådana här försvinnanden, att självmordsteorierna kommer som ett brev på posten..

Elliot var ingen underlig kuf. Han hade körkort, bil, och fixat jobb på ett företag i stan. Allt gick bra för honom.

Hade han haft några problem med tillvaron, som familjen känt till, hade man nog inte gått ut i pressen utan att nämna något om det, eller så hade man anat vad som hänt, och undvikit publicitet.
Men man gick alltså ut i pressen eftersom försvinnandet kom som en chock för familjen!

Något måste alltså ha hänt från det han lämnade företaget och gick fram till sin bil, eller alternativt, från det han gick ur bilen på parkeringen till bostaden och sen hem. Han skulle säkerligen aldrig, aldrig få för sej att köra åt något annat håll än raka vägen hem i snöyran denna em!

Jag tror fortfarande att han blev attackerad av en eller ett par biltjuvar eller rånare när han klev in eller ut ur bilen. Kanske hade de snott en bil tidigare som de kraschat och behövde en ny.

Han slutade på jobbet 16:30 när företaget stängde. Såvitt jag kan se på bilden utanför den parkeringen är den inhängnad, och med stoppljus, både in och ut. Vet inte om grindarna stängs just 16:30, men skulle kunna vara förklaringen till att han tvingades att köra bilen, för att öppna grinden med nån kod, men det är bara en spekulation.

Eller så blev han attackerad när han lämnade bilen vid bostaden. Sedan tvingades han köra dem norrut, och blev rånad och utslängd ur bilen. Vet inte hur räckvidden är på mobilmaster, och hur dom funkar, men tidpunkten då mobilen stängdes av, kl 21.21, enl masten vid Jävre tyder ju på att det inte var på ditvägen den stängdes av, utan flera timmar senare.

Anhöriga i medias återhållsamhet eller frikostighet. Ja, jag har inte fört statistik. Men Carola-försvinnandet i skellefteå för ett par år sedan; finns en lång tråd här. Där var ju inte minst döttrarna väldigt frispråkiga i media. Men skulle inte säga att dom gav hela sanningen kringom betydande omständigheter.

Hon hittades död.

Däremot fanns det då gott om männislor på flashback som hade något att säga om henne, hennes vanor och hennes person.

Den här stackaren verkar ju inte funnits.
Citera
2023-12-13, 18:11
Medlem
Citat:

Om du vill hålla dig till fakta och statistik.. det är drygt 4st varje dag som avslutar sitt liv i Sverige, hur många är det som blir kidnappade och ihjälslagna i Sverige varje dag? Sen från den siffran drar du bort alla som inte ingår i kriminella kretsar och gäng, då är du nog nere på ett snitt på typ 1 person per år. Sen drar du av alla händelser som skett i södra Sverige och siffran är 0. Sannolikheten att han skulle vara utsatt för brott borde ligga på typ 0.000000000001% medan 0,00015% av Sveriges befolkning begår självmord varje år.

Du har dessutom fel i dina fakta, han slutade 15.30 och inte 16.30.
Alimak stänger (så vitt jag vet) aldrig, de jobbar 3 skift vilket betyder att han inte borde ha varit ensam på parkeringen då hela skiftet slutade samtidigt som honom. Antagligen finns det även övervakningsfilmer över parkeringen/grinden som polisen har tittat på.

Hemma i Elliots kvarter lär det inte sitta särskilt mycket kameror, men det är inte heller nåt ställe som
någon hamnar på i syfte att stjäla en bil. Det finns ingenting i anslutning till hemmet annat än andra lägenheter, hus och radhus. Kan tänka mig en hel del människor som promenerar med hund runt om i området dessutom.

Oavsett från vilket håll du kommer så borde det finnas gott om andra ställen att stjäla en bil istället för hemma hos Elliot. Sjukhuset ligger visserligen relativt nära, men du lär passera 100 bilar innan du är hemma hos Elliot. Gamla bilar är ingen bristvara i Skellefteå, du vet såna som man både bryter sig in i och startar med en skruvmejsel.. att ge sig på en ung, relativt storväxt kille för att få tag i en bil är att gå över ån efter vatten.

Vädret var kaos den här dagen, det var nog inte många människor som gick utanför hemmet om det inte var absolut nödvändigt, som att rasta hunden eller åka till och från jobbet. Jag har ytterst svårt att se att det skulle drivit runt några kriminella den här tisdagen.. speciellt med tanke på att det sällan och aldrig driver runt några kriminella i Skellefteå, inte ens en lördagsnatt. Med kriminella menar jag i det här fallet folk som rånar och skadar främlingar, inte de som har några tabletter i fickan.

Med största sannolikhet har han åkt hem efter jobbet, varit hemma till 20 tiden och sen satt sig i bilen och kört upp till Jävre där han stänger av mobiltelefonen. Frågan är varför han åkte och varför han stängde av telefonen där.
Citera
2023-12-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag förstår inte att vad som menas med det markerade. Vad är det som såklart inte kan uteslutas?

Är det att han brukar hålla sig undan kortare eller lite längre tid utan att ha någon kontakt med familjen eller vänner och det är något som händer då och då och därför ser de det inte som något ovanligt men den här gången har det gått en längre tid än de tidigare gångerna samt körningen norrut i snöstormen som inte stämmer med vad Elliott brukar göra när han har hållit sig borta.

Han kanske är en person som gillar att vara ensam och tar bilen för att sticka iväg en sväng på kvällar och helger utan att alltid berätta vart han ska men dyker alltid upp igen när det är dags för jobb eller att komma hem till föräldrarna.

Jag tror du övertolkar det.. men jag kan inte veta säkert.
Att de skriver "såhär länge" är nog bara ett konstaterande att det gått lång tid.

Om jag tänker generellt så skulle jag inte bli jätteförvånad om någon i min omgivning sagt att de åkt iväg 24h bara för att komma bort en stund. Det är ingenting jag tycker är jättekonstigt om någon gör, då man ibland bara blir less vardagen och behöver en paus. Men då brukar det väl i regel finnas någon de besöker eller kanske en stuga någonstans. Jag skulle inte ens bli jätteförvånad om någon som gör det väljer att stänga av sin telefon.

Men i det här fallet verkar det inte finnas någon som vet var han är eller att han skulle ha något i Norrbotten som han kan åka till, så som en stuga. Hans sökhistorik skulle eventuellt kunna lösa en sådan gåta, om han googlat på stugor att hyra eller liknande.

Jag tror hur som helst inte att mamman menar att han brukar försvinna kortare perioder med sitt uttalande.
Senast redigerad av Rudan88 2023-12-13 kl. 18:26.
Citera
2023-12-13, 18:46
Medlem
Har polisen fått masttömning från mobilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in